Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Jag har tillsammans med 5 andra fått förtroendet att närvara med rösträtt på årsmötet ;)

Rolle
IpL

Skillnaden på Svrf och SIF är att SIF är en rasförening och Svrf en tävlingsförening. Tycker att det faktiskt spelar stor roll.

Och att tränsa en häst innan man lastar av den kan jag inte se som en säkerhetsfråga. Hästen ska väl uppföra sig i grimma och vara säker att hantera när man åker och tävlar? Blir det säkrare för att man kan göra illa den i munnen?

Representanten från ridsportförbundet som var med på ordförandekonferensen ifjol sa att det inte är några problem för oss att fortsätta tävla islandshäst som vuxen. För dem räknas en ponny som häst i tävlingssammanhang tills dess att den är slutmätt av godkänd instans. Minns inte exakt ordalydelse.

Det är aldrig bra med kryphålsregler. Någon kan få för sig att täppa till kryphålen.
Bättre då att det tas fram ett avtal där det uttryckligen anges att renrasiga islandshästar inte omfattas av mätreglerna överhuvudtaget

Det är ingen kryphålls regel, det finns endast ett reglemente som avser med vilka hästar man får tävla ponnyklasser (barn klasser), för att utestänga för stora hästar.

I alla övriga grenar så är det vad jag vet fritt fram att tävla med vilken häst eller ponny som helst, det finns inga krav på mätning i icke ponnyklasser. Av praktiska skäl ser man sällan/aldrig småponnier men en del D-ponyer och eventuellt enstaka C-ponnyer förekommer då och då.

Trav, galopp, distans, polo, hoppning, dressyr, fälttavlan, körning, western grenarna.....

Ja, men så finns det fortfarande regler om att ekipaget ska se proportionerligt ut. Och i deras ögon är det nog få vuxna på islandshästar som ser bra ut...

Ja, men så finns det fortfarande regler om att ekipaget ska se proportionerligt ut. Och i deras ögon är det nog få vuxna på islandshästar som ser bra ut...

Är det allmänna regler som innefattar alla ridsportgrenar? Exempelvis Gymkhana?

Japp, det var i det TR som innefattar alla grenar. Men i gymkhana använder de väl sällan ponnyer vad jag vet, utan stora hästar. Det är ju regler gällande ponnyekipage (även vuxna som tävlar "hästar" i ponnystorlek).

Jag har tillsammans med 5 andra fått förtroendet att närvara med rösträtt på årsmötet ;)

Rolle
IpL

Dit med tåg? Ska hålla tummar för att SJ fungerar den dag ni ska upp! Jätteviktig fråga så hoppas på bra anslutning från övriga klubbar också. På något vis känns det så avgörande. Jag antar även GM är med ;)

Men det är domarna på den aktuella tävlingen som bedömer detta, alltså våra domare.

Jag chansar inte, åker upp fredagen innan med bil ;) Det har blivit inställt för vår del två gånger på grund av väder och SJ problem. Det blir jag, GM, ML, JP, MS och CT, alla pratglada..:D

Vi hade en givande diskussion på årsmötet. Vi har ju många med lång och gedigen erfarenhet inom både avel och tävling nationellt och internationellt inom föreningen. Det var väl inte så många som var odelat positiva till förslaget.:cool:
Bortsett från att ekonomin just nu inte är den bästa i SIF så har vi en bra organisation som mer och mer börjar få respekt ute i hästvärlden som har börjat lyssna på oss. Vi har avel och tävling ihop vilket innebär att samarbetet avel och tävling är väl integrerat vilket gör att bl.a. tävling och avel har möjlighet att sträva åt samma håll.
Vi har generellt sett en hästhållning (som vi tycker) har kommit lite längre och är sundare än inom många andra discipliner. Bara för att nämna något....

Rolle
IpL

Japp, det var i det TR som innefattar alla grenar. Men i gymkhana använder de väl sällan ponnyer vad jag vet, utan stora hästar. Det är ju regler gällande ponnyekipage (även vuxna som tävlar "hästar" i ponnystorlek).

Nej, det är väl tvärtom, att det oftast är ponnyer som används i gymkhana? Av praktiska skäl, som större vändbarhet och lägre mankhöjd när man ska svinga sig upp i farten, eller plocka något från marken. På den officiella sidan för gymkhana finns endast ponnyer uppradade i resultaten. (Det står Ryttare/ Ponny i listorna)

Rent spontant känns det helt osannolikt att ett samgående skulle ske om det skulle innebära att islandshästsporten endast skulle få utövas av "proportionerliga ekipage" med "storhästvärldens mått mätt". Är det inte så att ett ultimatum från SIFs sida är att vi får bestämma över vår egen sport och att FEIFs regler ska gälla?

.TR1 sid 132 Mom 164
Ponny som tävlar i Sverige med en i Sverige bosatt ryttare ska ha gällande
svenskt mätintyg samt vara chipmärkt.
Så alla våra hästar måste mätas? Eller kan vi ha "storhäst" tävlingar och på så sätt undkomma mätning?

TR1 sid 14 Mom 120 Officiella Svenska tävlingar:
Arrangeras tävling/tävlingsklass för ponny samma dag som för häst, ska ponny och häst hållas helt åtskilda på framridning/framhoppning
Så om vissa är mätta så kan vi inte värma upp tillsammans...

Angående det utlovade stöden, så kunde jag inte hitta något annat än detta (direkt klippt från SvRFs hemsida. http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Foreningen/LOK-stod/ ):
LOK-stöd
Statligt Lokalt aktivitetsstöd (LOK-stödet) är avsett att stödja ungdomsverksamheten mellan 7-20 år i föreningarna.

Bidrag utgår till ideell förening som är medlem i specialidrottsförbund (SF), till exempel Svenska Ridsportförbundet, anslutet till Riksidrottsförbundet (RF).
Bidragsberättigad ålder är mellan 7-20 år, maximalt 30 deltagare per sammankomst.
Ansökan om LOK - stöd ska innehålla redovisning av genomförda sammankomster och deltagartillfällen fördelade på ålder och kön.
En av styrelsen utsedd firmatecknare ska underteckna ansökan vilken ska skickas in i original.
Läs mer om LOK-stöd på RF:s hemsida

Bidrag utgår till ideell förening som är medlem i specialidrottsförbund (SF), till exempel Svenska Ridsportförbundet, anslutet till Riksidrottsförbundet (RF).
Bidragsberättigad ålder är mellan 7-20 år, maximalt 30 deltagare per sammankomst.
Ansökan om LOK - stöd ska innehålla redovisning av genomförda sammankomster och deltagartillfällen fördelade på ålder och kön.
En av styrelsen utsedd firmatecknare ska underteckna ansökan vilken ska skickas in i original.
Läs mer om LOK-stöd på RF:s hemsida

Har för mig att det ska vara minst 5-6 st per sammankomst för att få bidrag.

Rolle
IpL

Och vad jag kan förstå så är det bara till ungdomsverksamhet...

Jag förstår att dom kan behöva stöd, men borde vi inte kunna göra det själva?
Känns inte som om vi kommer få stöd eller hjälp till att utveckla vår sport eller avel( aveln kommer väl vara mer separerad från sporten?)
Nej, jag tror att vi om vi vill kan göra mycket mer för oss själva än vad SvRF kommer göra... Det gäller bara att vi får ordning på åt vilket håll vi ska gå åt och hur vi ska nå dit! Det käns som om vi ska arbeta på att samarbeta och hitta gemensamma mål, inte splittra oss ännu mer genom att låta sporten gå helt separat väg utan aveln!

Inte är det de enda pengarna som SvRF få i bidrag, och alla miljoner som kommer in är inte vikta till ungdomsverksamhet. Säger fortfarande varken ja eller nej till ett samarbete, men vill försöka reda ut begreppen.

Läs om idrottslyftet här. Det är 12 miljoner som ridsportförbundet fått årligen de senaste fyra åren.

Statligt lokalt stöd (LOT) ska gå till ungdomsverksamhet, den har redan tagits upp.

Här kan man läsa mer om fördelningen av andra bidrag från RF. Ridsporten får det fjärde största bidraget. Mindre sporter får mindre bidrag. SvRf fick ifjol 1,2 miljoner. Handikappidrotten får det största bidraget, jag skulle tro att delar av de pengarna går till Ridsportförbundets handikappverksamhet? Men jag kan ha fel.

Som egen medlemsförening i RF är vi endast ca 7000 medlemmar, att jämföra ungefär med Svenska klätterförbundet med ca 6000 medlemmar. De fick ifjol ett bidrag på 100.000kr. Någonstans där skulle antagligen vi också landa.

Som egen medlemsförening i RF är vi endast ca 7000 medlemmar, att jämföra ungefär med Svenska klätterförbundet med ca 6000 medlemmar. De fick ifjol ett bidrag på 100.000kr. Någonstans där skulle antagligen vi också landa.

Bara frågar, har de också något förbund över sig som filtrerar bidragen? Kommer SvRF fördela alla bidrag efter medlemsantalet? Hur kommer vårt medlemsavtal att påverkas av samgåendet och troligtvis utan tidningen Islandshästen. Om vi går på vårt medlemsantal idag c;a 6500-7000 så skulle vi få en tredjedels sida i Häst och Ryttare.

C:a 80 % av tävlingsförbundet SvRFs resurser går till hoppsidan idag vad jag förstått, hur mycket skulle vi få i tid och budget?
Som sagt frågorna och osäkerheten bara ökar ju mer det diskuteras tycker jag.

Rolle (djävulens advokat för tillfället)
IpL

Det är ingen kryphålls regel, det finns endast ett reglemente som avser med vilka hästar man får tävla ponnyklasser (barn klasser), för att utestänga för stora hästar.

..
Jo det är det. Tolkningsvarianter är alltid kryphålsregler. Du tolkar detta på det här sättet.... om några år kan det tolkas på ett annat sätt av några som har mer att säga till om än du.

Vad skulle det vara för fel att ta fram ett anpassat avtal som är solkart istället....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka