Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Sv: Ska SIF gå samman med SvRF eller inte?

Nu är det ju inte tävling i sig som ger pengarna, utan för det facto att dessa två grenar genererar det mesta av bidragspengarna och utgör en stor grund av SvRf.

Förbjuda tävlingar = missnöjda medlemar som lämnar förbundet = mindre bidragspengar

Det känns avlägset att SvRF vill ha med SIF för att förbjuda oss att tävla så vi går ur igen. Alldeles för mycket strul.

I så fall kan nog ingen gå med någonstans, det finns kryphål överallt i alla sammanhang.

Det känns bara så absurt att diskutera en för mig ickefråga skulle SvRF få för sig att förbjuda vuxna att rida hästar av ponnystorlek så tappar de massor av medlemmar, inte bara de som rider Islandshäst. Visst skulle det kunna hända, men det är nog samma sannolikhet som att relevant förbund förbjuder spel med puck i ishockey (med motivering skaderisk) och förespråkar boll och på så sätt starkt försvårar spel på internationell nivå samt förändrar spelet radikalt..

Det är inte en ickefråga och det är inte fråga om förbud som du vill förespegla och på så sätt slå bort huvudfrågan: Att ta fram ett bra avtal som rätar ut frågetecken som finns.
Man ska inte acceptera ett avtal som väcker frågor om verksamhetsutövningen redan från början. Och frågeställningen har redan väckts om vissa regler som kan innebära kollisioner. Då är det solklart att i så fall lägga till vissa regler som är viktiga att ha klara för att tävlingsverksamheten och andra verksamheter inom islandshästföreningarna inte ska få det struligt. Det är arbete nog ändå att ordna arrangemang.

Jag är 100% övertygad att de som sköter förhandlingarna inte ens börjat diskutera ett förslag som innebar att vi måste lägga ner all tävlingsverksamhet för folk över 18 år.

Det kanske finns delar som dom inte har tänkt på eller som dom inte tar på så stort alvar, men som oroar oss medlemmar...

Jag är 100% övertygad att de som sköter förhandlingarna inte ens börjat diskutera ett förslag som innebar att vi måste lägga ner all tävlingsverksamhet för folk över 18 år.

Självklart är det så. Sporten kommer att leva vidare oavsett om vi går med i SvRF eller inte. Men frågan är ju om det gagnar oss att gå med. Och hur mycket måste vi anpassa oss, bl.a. med tävlingsregler?

Jag är skeptisk till samgående, måste jag säga.

Jo jag är också skeptisk, jag är ganska övertygad om att vi kommer att tjäna ekonomiskt på det sammantaget men jag tror priset kan bli för högt, ekonomi är inte allt.

Personligen tycker jag det är värt några 100-lappar om året att slippa hantera hästarna i träns på tävlingsplatser om man nu ska ta ett trivialt exempel. Det må vara en skitsak men det är trist att behöva ändra på det bara för det finns en regelbok inte för att det skulle behövas. Kommer man fram till att det verkligen förhindrar olyckor i någon nämnbar utsträckning även med islandshästar så visst då är det okej, men inte bara för att det behövs på stora brunas tävlingar.

Senast ändrad:

Fast om vi nu ska utgå från tränsbiten på tävling, så förekommer det redan nu och tidigare med för den delen. Har tävlat själv där kravet var att visa hästen i träns vid besiktning, har varit på tävlingar där man har tränskrav på hela tävlingsplatsen osv.

Som jag sa är det okej med träns om det anses behövas, men att införa dem pga att det anses behövas på hopp/dressyrtävlingar ser jag inte som ett skäl. Det var mer taget som ett exempel.

Som liten parentes kan det ju vara värt att nämna att man inom distans får rida på ponny och tävla mot hästar även om man är över 18. Det har man alltid fått göra, så jag ser inte varför man inte skulle få fortsätta med det?

I distans har man även hästarna i grimma på tävlingsplatsen, även om man måste lasta ur och besikta i träns.

Så just de bitarna tror jag inte ni behöver oroa er över.

Ang avelsorganisationen så är ju de fristående i de flesta andra raser, och de raserna överlever och klarar sig ändå, så varför skulle inte ni klara det?

Det enda jag skulle oroa mig över av de funderingarna jag ahr sett här, är att man kanske får delta med alla gångartsraser i sådana tävlingar. Men, det kan jag inte se som något negativt igentligen, må bästa häst vinna, om det sen är en islandshäst eller en häst av annan ras som töltar/passar spelar väl ingen roll? Avelsföreningen kan ju anordna avelsbedömningar där man ändå får poäng på rörelserna och liknande utefter islänsk standard. Och de flesta dommarna lär väl ändå dömma isisarna till fördel eftersom de flesta lär komma från de grenarna.

Ang avelsorganisationen så är ju de fristående i de flesta andra raser, och de raserna överlever och klarar sig ändå, så varför skulle inte ni klara det?

Det handlar inte om att klara sig utan vad som är den bästa och mest effektiva organisationen. I mina ögon bör det vara nära samarbete mellan avel och de som förväntas köpa och rida hästarna. Frågan är om detta försvåras under SvRF.

Andra raser klarar ju uppenbarligen av det, om det sen är lättare eller svårare har jag ingen aning om eftersom jag själv inte har någon del i det hela.

Jag skulle se det som en klar fördel att ha alla tävlingsgrenar på ett och samma ställe, eller snarare, resultatrapporteringen. Det borde rimligtvis bli lättare att få reda på alla resultat i samtliga grenar då.

Det blir ju dyrare om inte annat, och vilket intresse kan det finnas i det? Och jag tror inte att någon är intresserad av att tävla mot andra raser, dessutom är FIPO framtaget med rasen som grund vilket innebär att även tävlingsreglementet måste göras om i de fall det skulle bli som du skriver.

Vad är det som skulle bli dyrare? Och varför skulle det bli dyrare?

Varför skulle man behöva ändra tävlingsregementet i FIPO? Jag är ju inte insatt, så du får gärna vara ganska precis.

Avelsorganisationen vill ju säkert ha en avgift, klubbarna går in under SvRf och då får man alltså först en föreningsavgift. Hur stor den blir hänger ju på hur stor förening man är, för man betalar ju en fast del till SvRf och därefter en del som baseras på antal medlemmar och klubben vill väl ha sin avgift. Ska man dessutom vara med i en avelsorganisation så tillkommer ju den avgiften.

FIPO är framtaget utifrån de tävlingsgrenar och förutsättningar som en Islandshäst besitter, för att möjliggöra tävlings för andra raser så måste FIPO skrivas om i annat fall tävlar andra raser med bedömningsgrunder på en Islandshäst och hur länge kommer det att ske innan ramaskriet kommer?

Alternativet är att de får egna grenar, men å andra sidan så... Med tanke på hur fulla tävlingarna är idag så kommer det att bli ramaskri för det.

Ang det första stycket så har ju alla det idag så. Utom just islandshästsägarna.

Ang det andra stycket så har du inte gett mig några detaljer som jag kan komentera tyvärr. Varför skulle det bara vara islandshästar som kan tävla i det? Jag förstår inte det?

Värst vad du var envis. ;) Har 18-årsgränsen och ponnymätningarna satt sig fast så hos dig?

Återigen - huvudfrågan borde vara att få fram ett anpassat avtal. Vi kan knappast ha inställningen:
"snälla fååååår vi vara med - alla regler ni tagit fram passar vår verksamhet precis - ni måste ha tänkt på oss från allra första början....."

Och inte tror jag att SIF´s styrelse har den inställningen - faktiskt ;-)
Däremot är det naturligtvis mest bekvämt för motparten att ändra så lite som möjligt i sina regler och avtal.

Jag förstår ärligt talat inte varför ni har fastnat i den regeln överhuvudtaget. Det står ingenstans i TR att en vuxen inte får tävla ponny, det finns ingen som tvingar en att mäta sin häst.

Ska man däremot vara med på ponnytävlingar så måste hästen vara mätt. Men islandshästen är ju precis som araben och distansen inte någon ponny, oavsett vilken storlek hästen har.
Distansen har ju rätt gott om olika regler mot övriga grenar, tex har vi fri bettsling.

Den enda regeln jag ser som skulle kunna innebära problem är just detta med att ekipaget ska se proportionerligt ut, men det är ju ganska lätt att lösa.

Det enda jag skulle oroa mig över av de funderingarna jag ahr sett här, är att man kanske får delta med alla gångartsraser i sådana tävlingar. Men, det kan jag inte se som något negativt igentligen, må bästa häst vinna, om det sen är en islandshäst eller en häst av annan ras som töltar/passar spelar väl ingen roll? Avelsföreningen kan ju anordna avelsbedömningar där man ändå får poäng på rörelserna och liknande utefter islänsk standard. Och de flesta dommarna lär väl ändå dömma isisarna till fördel eftersom de flesta lär komma från de grenarna.

Detta är inte en vettig lösning. Det skulle vara att gå trettio år tillbaka i tiden när det gäller förutsättningar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka