Ska man ta ut veterinär efter fölningen?

K

Kola

Dum fråga kanske, men jag kom att tänka på att nyförlösta mammor brukar få en koll så att allt står rätt till - ska man göra så med stoet också?

Nej, inte om allt gått normalt och du inte har speciell anledning till att tro att något är fel (t ex att efterbörden inte kommut ut som den ska).

Ingen 'dum' fråga alls.. ALLA frågor är viktiga :)

Jag svarar som "Fredag" här ovan.. så spara pengen du, tills de behövs (vaccin, reg. mm)!

Inga frågor är dumma :)

När stona i vårt stall har fölat så brukar veterinären inte tillkallas om inte det är något som verkar vara knasigt med stoet eller fölungen.

Det finns väl en massa saker som skall hända inom ett visst antal timmar, tex att fölungen diar, kissar och bajsar etc. Om den inte gör det så är det läge att kalla på vet, eller åtminstone ringa för rådgivning. Sen om inte efterbörden kommer ut som den skall så kan stoet få förlossningsfång...inte kul.

Jag tar alltid ut vet. dagen efter fölning. Dels för att ett av mina ston alltid har en viss förmåga att hålla på efterbörden, så hon måste ha hjälp at tfå ut den.
Dels då jag enligt "gamla hästgubbars recept" ger mina fölungar en injektion med vitamincocktail.
På så sätt kollas både ston och föl...
Peppar, peppar.....så har det alltid gått superbra hitintills....*knock-on-wood*
Stona har mått bra och fölisarna mått toppen och dessutom blir de hur pigga och krya som helst av sin vitamininjektion...inte för att de har behövt den, men de där gamle hästgubbarna har en del bra knep...faktiskt....
Så jag "offrar" den slanten på att ta ut vet.

Mina andra ston har släppt sin efterbörd u.a., men som sagt var gammelstoet har en viss förmåga att spara på det...har alltid gjort så vid alla sina fölningar, som f.ö. varit helt komplikationsfria.
Mjölk har gummorna sedan så det räcker och blir över....

Som jag ser det så om fölningen gått som den ska och allt kring den (fölis rest sig, diat och blivit av med fölbecket och stoet släppt efterbörden i tid och den ser ut som den ska) så är det eg en fråga om hur man själv känner.

Känner man att "Jag har koll och det här gick bra" så finns ingen anledning att ta ut vet. Men är man minsta tveksam om efterbörden verkligen är hel, om det ska vara si eller vara så och helt enkelt är lite osäker så kan man för sin egen sinnesros skull ta ut vet och kolla över (spara efterbörden om du tänker det, så kan vet kolla på den och säga om den är somd en ska).

Tycker det är upp till hur mycket rutin man har och om man känner sig minsta osäker.

Den första fölning jag var med om var även den stoägarens första, och båda hade läst på som attans, men ändå stod vi och kliade oss i huvudet och undrade om efterbörden verkligen skulle se ut sådär, var det inte hål i den? *s* Så då ringde faktiskt ägaren vet dagen efter som fick kolla på sto, föl och efterbörd och gratulerade till en komplikationsfri fölning och ett välmående sto och friskt föl och en helt normal efterbörd. Kan ses som "bortkastade" pengar om man vill, men för den ägaren så var det skillnaden mellan att gå och oroa sig och ha den där gnagande oron, och att sova gott på nätterna och glädjas åt fölet. Jag lärde mig på kuppen hur en efterbörd ska se ut =)

Jag ser således inget fel varken i att ringa eller att inte ringa vet dagen efter, gör som det känns bäst!

Tack för era olika åsikter! Får väl se hur jag känner det när underverket har ploppat ut - det är svårt att veta innan. Det jag mest funderar på är om jag har koll på om efterbörden är som den ska eller ej, och på tal om det: hur ska man förvara den om man ska spara den till veterinären?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: iNHALE
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Knip! Vilken dag som helst ska jag verkligen köra :up: Jag menar, jag har ju nyss fått barn och det, det behöver väl inte vara någon...
2
Svar
20
· Visningar
1 122
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar