Som jag ser det så om fölningen gått som den ska och allt kring den (fölis rest sig, diat och blivit av med fölbecket och stoet släppt efterbörden i tid och den ser ut som den ska) så är det eg en fråga om hur man själv känner.
Känner man att "Jag har koll och det här gick bra" så finns ingen anledning att ta ut vet. Men är man minsta tveksam om efterbörden verkligen är hel, om det ska vara si eller vara så och helt enkelt är lite osäker så kan man för sin egen sinnesros skull ta ut vet och kolla över (spara efterbörden om du tänker det, så kan vet kolla på den och säga om den är somd en ska).
Tycker det är upp till hur mycket rutin man har och om man känner sig minsta osäker.
Den första fölning jag var med om var även den stoägarens första, och båda hade läst på som attans, men ändå stod vi och kliade oss i huvudet och undrade om efterbörden verkligen skulle se ut sådär, var det inte hål i den? *s* Så då ringde faktiskt ägaren vet dagen efter som fick kolla på sto, föl och efterbörd och gratulerade till en komplikationsfri fölning och ett välmående sto och friskt föl och en helt normal efterbörd. Kan ses som "bortkastade" pengar om man vill, men för den ägaren så var det skillnaden mellan att gå och oroa sig och ha den där gnagande oron, och att sova gott på nätterna och glädjas åt fölet. Jag lärde mig på kuppen hur en efterbörd ska se ut =)
Jag ser således inget fel varken i att ringa eller att inte ringa vet dagen efter, gör som det känns bäst!