Fast det är ju såna uttalanden som gör att folk kommer säga att de inte vill ha en man som tränar deras barn. Om man bara ger upp.Det kan vi inte lika lite som vi kan gardera oss mot terrorism
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är ju såna uttalanden som gör att folk kommer säga att de inte vill ha en man som tränar deras barn. Om man bara ger upp.Det kan vi inte lika lite som vi kan gardera oss mot terrorism
Skulle det kunna finnas ett samband mellan de två meningarna?
OM det är så att det finns män som upplever att diskussionen kring sexuella övergrepp litet väl ofta drar åt "alla män är potentiella förövare", och av den anledningen ibland känner sig obekväma att kasta sig in i samtalet, så skulle det kanske kunna vara skäl nog att försöka tala om förövare som män snarare än om män som förövare.
Sexuella övergrepp diskuteras bland män. Däremot kanske det inte alltid diskuteras bland män i alla sammanhang och fora, möjligen åtminstone delvis beroende på ovanstående.
Jag vet inte hur det är med andra men jag tycker att jag alltid lärt mig att skydda mig på olika sätt (vilket är vansinnigt att det ska behövas). Strategier, som jag skrev.Det kan vi inte lika lite som vi kan gardera oss mot terrorism
Så är det ju. Vi vet inte hur många män som egentligen är förövare, det visade sig ju vara ett gigantiskt mörkertal med metoo-kampanjen. I själva verket kanske det är så att väldigt många män är förövare, det vet vi inte eftersom det är så oerhört stigmatiserat och skamfyllt. Jag smetar inte ut nånting, jag försöker argumentera för att eliminera riskfaktorer så att inte fler blir utsatta som jag själv blev. Om det då innebär att män inte får vara ensamma med barn i idrottssammanhang, skolan, vården, förskola mm tycker jag är ett väääälidgt litet pris att betala för att skydda barn. Och skydda de män som inte förgriper sig också.Ja, men det är inte 99% av männen som är förövare.
De flesta män är inte förövare.
Det vill säga, förfärligt att smeta ut kollektiv skuld.
"Du är egentligen lite skyldig för att du är man. Och eftersom du är man, så borde du vara jätteaktiv i att påtala att det är ett problem. I alla situationer. För om du inte höjer rösten eller agerar så fort någon man är förövare, så är du också medskyldig."
Tillspetsat men inte långt från beskrivningarna här.
Jag tycker att problemet i första hand ligger på individ-basis. Attityden hos vissa individer och i vissa sub-grupper.
Om man ser längre än till sitt eget barn kan man kanske tänka på de barn som redan nu är utsatta. Jag tycker nog att det är en god lösning att försöka ha ett "buddy-system" för att minska risken för övergrepp. Hur man sedan arbetar med alla dessa män som förgriper sig på kvinnor och barn är en annan större fråga som jag inte har något bra svar på, och det har väl ingen.Det vore hemskt tråkigt (och för övrigt sjukt!) om alla män förbjöds att vara idrottslärare/förskolelärare/osv. Mitt barn har lite svårigheter med bla tal, och herregud vilken hjälp vi fått av barnets manliga förskolelärare, han har verkligen funnits och ställt upp, kommit med tips och råd, pushat på här och där för att vi ska få den hjälp vi förtjänar. Och barnet hade han som absoluta favorit! Nu har han tyvärr bytt arbetsplats, och han är högt saknad av barnet, och jag tänker på vad vi skulle ha gått miste om ifall vi aldrig mött honom.
@scandisk jämför sannolikheter.Du jämför alltså en vinst på triss med sexuellt utnyttjande, antastande eller t.o.m våldtäkt? På riktigt?
Ja jag känner att jag det blir konstigt att säga att "Javisst män ska få vara tränare i ungdomsidrotten men jag har inga ideér hur vi ska få slut på övergrepp och det är ändå så få som sker."Intressant att se hur många rusar till männens försvar - inte alla män! - men skiter de förstörda liv som de förorsakar eller jämför med köp av trisslott.
Det bästa är väl om man alltid arbetar i par så har man alltid en sorts kvalitetskontroll som inte bara begränsar sig till just sexuella övergrepp utan även sånt som mobbing och aga.Så är det ju. Vi vet inte hur många män som egentligen är förövare, det visade sig ju vara ett gigantiskt mörkertal med metoo-kampanjen. I själva verket kanske det är så att väldigt många män är förövare, det vet vi inte eftersom det är så oerhört stigmatiserat och skamfyllt. Jag smetar inte ut nånting, jag försöker argumentera för att eliminera riskfaktorer så att inte fler blir utsatta som jag själv blev. Om det då innebär att män inte får vara ensamma med barn i idrottssammanhang, skolan, vården, förskola mm tycker jag är ett väääälidgt litet pris att betala för att skydda barn. Och skydda de män som inte förgriper sig också.
Det är väl ingen som ger upp men praktiska lösningar saknas inte pga ointresse utan för att det är ett svårt problem att lösa.Ja jag känner att jag det blir konstigt att säga att "Javisst män ska få vara tränare i ungdomsidrotten men jag har inga ideér hur vi ska få slut på övergrepp och det är ändå så få som sker."
Ska vi skita i de som får sina liv förstörda?
Jag önskar att män ska få jobba med barn men känner samtidigt att vi absolut inte får ge upp! Och jag kan samtidigt förstå den som är lättad över att barnet har en kvinnlig tränare. Vi måste prata enormt mycket mer om detta och det behöver forskas och utbildas betydligt mer.
Jag är inte man, nej.
Och det känns viktigt att påpeka att även kvinnor kan se att det är åt h-e att inleda med att kollektivt anklaga alla män.
Det strider mot all rimlig rättskänsla, att peka ut alla personer i en viss grupp som förövare. När det i verkligheten är en väldigt liten andel av personerna som de facto är förövare.
Sedan finns det många som tycker att det är rätt att bete sig på det sättet.
Jag kommer med en invändning mot det.
Ja, det finns för många offer.
Men situationen blir inte bättre om vi misstänkliggör och anklarar ALLA män.
Nej, det handlar inte om "inte alla män".
Det handlar om "inte de flesta män, bara några".
Joo men vi lär ju radera dem samtidigt som vi utraderat alla andra brott?Jag tror att forskningen visar på att man inte föds som en person som förgriper sig på andra. Inte ens barn med psykopatiska drag behöver bli brottslingar utan kan lära sig att leva efter samhällets regler. Det är snarare så att det är något i mansrollen som ger detta utslag samt stora utslag i andra våldsbrott vilket man behöver titta på. Psykologiska faktorer snarare än biologiska. Möjligen att något samspelar.
Här är en teori: https://www.svt.se/opinion/jorgensen-o-hallqvist-om-overgrepp
https://www.forskning.se/2016/11/09/unga-sexforbrytare-inte-alltid-den-du-tror/
http://www.offclinic.se/foralder/ungdomar-med-sexuella-beteendeproblem/
För mig med. Hur får man ihop detta? Frågan som måste ställas är: Alla kvinnor här på Bukefalos som har ihop det med en man hur kan ni ha ihop det med en potentiell förövare och hur kan en del av er skaffa barn med en potentiell förövare samt ur kan ni utsätta era barn för en potentiell förövare genom att bo under samma tak. Tacksam för svar
Håller med. Men jo--- när @scandisk skriver attDet är väl ingen som ger upp men praktiska lösningar saknas inte pga ointresse utan för att det är ett svårt problem att lösa.
Om man ser längre än till sitt eget barn kan man kanske tänka på de barn som redan nu är utsatta. Jag tycker nog att det är en god lösning att försöka ha ett "buddy-system" för att minska risken för övergrepp. Hur man sedan arbetar med alla dessa män som förgriper sig på kvinnor och barn är en annan större fråga som jag inte har något bra svar på, och det har väl ingen.
Fast det är väl inte någon som skriver så i tråden?98,23% av "alla män" är alltså Inte förövare, så det där med att "gardera sig" och vara rädd för alla män eftersom de (enligt vissa då) alla är potentiella förövare känns som ett väldigt märkligt resonemang och från tidigare trådar om just det, så är det uppenbart att det inskränker något kopiöst på ens liv att gå omkring och vara misstänksam mot alla män man möter, oavsett var man möter dem.
Problemet med övergrepp mot barn och ungdomar löser man knappast genom att komma dragandes med "alla män är potentiella förövare så därför ska de bannlysas från allt som har med barn och ungdomsengagemang att göra".
Intressant att se hur många rusar till männens försvar - inte alla män! - men skiter de förstörda liv som de förorsakar eller jämför med sannolikheter i form av köp av trisslott.