Ska man "bestraffa" i denna sitauationen?

cactuspower

Trådstartare
Var i stallet förut i kväll, kom inte dit förens vid ca halv sex då var det bara hon och en till häst kvar ute i hagarna. Tog in min häst, som var jättesnäll då som vanligt, ställer upp henne på gången och sätter igång med mockning. När jag mockat färdigt och strött boxen så ställer jag in henne och går i väg för att hämta hösilage uppe vid andra stallet.

Lägger allt hösilage i en stooor skottkärra efterrsom hon behöver "äta upp sig" :p alltså gå upp i vikt. Vill därför att hon ska ha i princip fri tillgång till grovfoder (hon har fritt i hagen med.) Hon är en lettisk imp. och kom till Sverige i början av december, hela tiden har hon varit väldigt tjurig vid fodringarna. Öronen är jämt slickade bakåt, men det beror väll förmodlingen på att hon inte fått tillräckligt med mat förut, så hon är fortfarande osäker osv. vid fodringarna.

Slängde först in en tuss hösilage över gallret, så hon gick och åt på denna. Och jag börjar ösa in resten ifrån skottkärran. Hon står med slickade öron bakåt som hon alltid gör just vid själva utfodringsmomentet. Då säger det bara SMACK!! och där så fick jag mig en rejäl kick på högerbenet.

Jag valde att inte bestraffa i denna situation. Hennes stallkompisar runt omkring förde ju såklart himla massa oväsen när jag bara gav henne mat (de andra hästarna just i det stallet på anläggningen, får bara mat 3 ggr dag). Men jag vet inte om jag gjorde rätt eller inte? Hon är rätt ranglåg och jag tror det är därför som hon är extra vaksam över sin mat, när någon annan är i närheten.

Gjorde jag rätt eller skulle jag bestraffat henne? Hur då i så fall?
Hur skulle ni ha gjort om ni hamnat i den situationen??

Alla som jag pratade med om det efteråt, ca 4 pers fick jag som svar att om hon skulle gjort så mot någon av dem så skulle hon minsann få se.... :(

Men jag vet inte, magkänslan sa att det inte var rädd att bestraffa min häst som jag ju redan har fått en uppfattning om att hon är rädd/ängslig när någon annan kommer och hon står och äter... + att hon och kompisen är de två lägsta i rang i hagen, de kommer inte alltid fram till rundbalen osv...

Hur skulle ni gjort???

Sv: Ska man "bestraffa" i denna sitauationen?

Hade någon av mina hästar gjort så när jag fodrat dom hade jag (fodrar alltid i hagen) jagat runt hästen ett bra tag, samt klippt till den allt vad jag hde om den skulle vara så nära.

Men mina hästar är så snälla och lungna att om de skulle göra så skulled et vara ett alvarligt försök att sätta mig på plats. och det går värkligen inte för sig.

Men om det varit en rädd häst i en box, som kanske tidigare fått smisk skulle jag nog gjort som du, att bestraffa en häst som redan har anfalit en i en box kan ju leda till ännu större olyckor, tex att hon anfalit dig mera och skada dig på riktigt, eller att hästen blir riktigt rädd eftersom hon inte kan komma undan.

du kanske kan lägga in höet innan hon kommer in så att du undviker den situationen där hästen har övertaget och anfaler dig, tills du känner din häst bättre och kan lösa problemet på ett bra sätt.

Man kanske kan öva på att fodra hästen i en inhängnad, där du kan driva runt henne för att vissa att det är du som bestämmer om hon försöker med sådanna dummheter igen. Fast det förutsätter att du vet vad du gör och kan hantera situationen.

Det är en kluven fråga..

Å ENA sidan så är det aldrig, aldrig tillåtet att attackera människor.

Å ANDRA sidan säger du själv att du upplevde henne som rädd och stressad och en rädd/stressad häst ska INTE bestraffas.

Så med de förutsättningar du beskrev så anser jag din reaktion vara den bäst för DEN GÅNGEN.

Däremot behöver du en plan för NÄSTA gång, hur du ska agera då.

Man kan ju undvika problemet genom att alltid lägga in maten när hon INTE är i boxen ett tag. Eller så skaffar du en plan där du korrigerar beteendet på lagom vis. Det finns ju grader på korrigering med.

Jag hade varit beredd att parera nästa gång, men inte i bestraffningssyfte - utan just i syfte att parera. Kraftiga stövlar eller kängor är bra för att absorbera smällen. Jag får inte heller känslan av att hon hotar, så om du parerar och hon märker att ingenting händer; du blir varesig rädd eller arg eller tar maten, så lär hon lugna sig.

I ett förebyggande syfte; spendera tid med henne även när hon äter. Det brukar inte ta lång stund innan hästen förstår att man inte tänker stjäla maten, men att man för den sakens skull inte tänker avlägsna sig.

Nej, jag hade nog inte bestraffat, möjligtvis skrikigt till.
Hade däremot tagit ut henne och löslongerat m.m. 5-10 min för att klargöra ledarrollen. En ranglåg individ attackerar inte en i högre rang, i det här fallet sin skötare.

Rolle på Österlen

säger som dig Tassetass, spendera tid med henne när hon äter. gå runt i boxen och pilla på lite olika saker, hon kommer snart att märka att du inte vill åt maten hennes, men passa dig på flygande bakben!!! :D

Hej, jag har också erfarenhetar av hästar som blir arga vid fodring. Jag tycker att du borde straffat henne. Du har ju haft henne ett par veckor nu och hon har inte sparkat dig tidigare. Hade hon gjort så mot en häst med högra rang hade hon fått en direkt spark tillbaka. En häst litar inte på sin skötare etc, om hon är lägre i rang. Självklart får man ta hänsyn till alla omständigheter, men hon är väl inte rädd för dig? Hon försöker kanske testa gränserna och sätta dig på plats, låt henne inte göra det. Men man måste vara konsekvent. Bestraffningen ska komma på en gång, en spark eller hårdare dask på rumpan. Hästen blir inte rädd för dig efteråt, utan vet anledningen till bestraffningen. Står det en häst som är högre än henne i rang bredvid hennes box? Det kan göra henne nervös. Hoppas du förstår mig. Jag är inte den som bestraffar hur som helst, men det är allvarligt när dom sparkar mot en, ännu värre om dom träffar. Nästa gång kan bli en otäck skada. Lycka till!

Den hade nog fåt höra ett å annat :devil:
Jag är en sån som inte tror att det hjälper att slå, mina hästar vet att de gjort fel bara man höjer rösten lite å då menar jag inte skrika å gapa.
Självklart måste hästen lära sig att man inte får göra så.

Om man bestraffar vid rätt situation och tidpunkt så spelar det ingen roll om hästen är lite osäker och har dåligt självförtroende. Det handlar egentligen om att korrigera ett betende här tycker jag. Jag tycker du skulle sparkat tillbaka, vad tror du hade hänt om du var en häst i högre rang uten i hagen tex, inte hade den gått därifrån. Meningen är ju att det är du som ska bestämma när din häst får mat, här försöker hon bara få den fortare. I fortsättningen tycker jag att du ser till att hon inte får komma nära när du lägger ut maten gör hon det så kanske det bara räcker med att säga nej, gör det inte det så vifta lite, räcker inte det så sparka till på bogen, det är väldigt viktikt nämligen att visa att hon inte kan få köra med dig.
Men jag tror att är du bara konsekvent och hon märker att hon aldrig behöver gå hungrig så kommer det beteendet att sluta! Oftast så behöver man bara säga till en gång.

Hästen slår aldrig efter den som är ranghög. Befäst ditt ledarskap, så behöver hon inte vara osäker, utan vet sin plats i flocken och kan få en trygghet i dig.
Jag hade satt mig i hö-högen en stund och inte låtit henne smaka förrän jag "ätit dig mätt".
En av mina gjorde som din förut, men bara med kraftfodret. Jag fick mig några bett vid varje fodring, tills jag blev förbannad, spände ögonen i hästen och satte mig i krubban, (ja, jag blev väldigt blöt i rumpan). :devil:
När han försökte hugga efter mig fick han en spark i bogen och jag röt nej. Då backade han och fick massor av beröm. Satt i kanske 5 min vid varje fodring och det tog en dryg vecka innan han lugnt backade undan och lät mig vara tills jag gick ur boxen. Nu har vi inga problem längre, men jag sätter mig fortfarande i krubban då och då, för att underhålla det hela.
Om hästen är väldigt våldsam kan du be någon hålla i den i början, och ta på dig en hjälm, för säkerhets skull.

Jag tycker att du gjorde rätt. Man ska aldrig bestraffa en häst, dock har du rätt att säga ifrån om hon inkräcktar på dig eller försvara dig vid fara.

Dock kan du ju inte acceptera att hon har så nära till en sådan handling, det innebär både fara och brister i hennes trygghet och förtroende till dig.

Bestraffning resulterar på detta sätt;
Hästen kommer att dra sig från att slå till igen. Den kommer alltså inte att varna dig när du närmar dig gränsen. Därav kommer du inte att veta när du närmar dig gränsen. Råkar du då passera den, så smäller det och då smäller det rejält. Du har åstadkommit att hästen inte varnar dig och istället ger allt när du väl gått för långt. Dessutom, genom att bestraffa som är en ranglåg handling och tecken på osäkerhet, har du flyttat gränsen närmre dig. Du har alltså gjort din häst farligare.

Vad jag skulle göra är att göra oss av med orsaken till handlingen. Bevisa för hästen att hon kan och bör acceptera dig i mat-situationer. Det är inte alls ovanligt att hästar är otrevliga vid just fodringar och liknande. Men det handlar inte om elakhet.

Dock hade jag nog, i din situation sagt "jasså?!" eller liknande - ganska bestämt så att hästen märker att jag markerar handlingen. Det ska ju inte vara så att man fortsätter och matar på. Jag hade stannat upp, tagit över maten(bett hästen låta bli maten) och när den lugnat sig(alltså slutat försöka plocka mat ifrån mig) givit den tillåtelse att äta av den igen.

Du vill ju vara den ledande individen. I relation till mat ska du då vara den som "hämtar" maten och sedan ger hästen tillåtelse att äta av den. Du ska hela tiden vara inställd på att det är din mat, som hästen får äta av. På så sätt har du också rätt att säga åt hästen att låta bli maten - den är ju din, alltså ditt revir. Hästen kommer att trottsa din vilja men är du bara tydlig, bestämd men vänlig, så kommer den(de flesta hästar) att ge med sig till slut. Hästen känner då att du är en säker och trygg individ. När du sedan låter hästen äta av din mat igen växer ett förtroende hos den. Den lär sig at du är rättvis och vänlig. Att du vill hästen gott, men inte tänker låta dig trampas på. Där har du skapat en uppfattning om vem du är, för hästen. Och det är i stort sett alla egenskaper en ledare ska ha. Hästen uppfattar dig som en ledande individ, vilket den uppskattar, nu har du en mycket tryggare häst.

Om hästen bara lär sig vad du har för regler när du kommer med mat, och att du vill hästens bästa och ser till att den får vad den behöver, så kommer du få en häst som accepterar och respekterar dig även i relation till mat. Då behöver du inte längre oroa dig för sparkar eller bakåtslickade öron.

Det finns alltid en lösning som är bättre än bestraffning. Ett dåligt beteende är en reaktion på ett problem. Och en bestraffning tar bara bort reaktionen. Jag vill få bort dåligt beteende för hästens skull, därför väljer jag att ta bort problemet som orsakar reaktionen.

Det handlar inte om att ta ledarskap, det handlar om att skapa ett förtroende. Att leda är att guida. Att visa den trygga vägen. Inte att kontrollera.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka