Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Y

Yamima

Jag ska köpa tillbaka min gammla häst sålde honom förra hösten till en ridklubb och nu när dom ska sälja honom pga av att han inte passar in ska jag köpa honom igen. Jag har ångrat mig ända sedan jag sålde honom inte på grund av ridklubben för jag vet att han har det bra där och att dom är duktiga utan endast för att jag saknar honom och vi funkar bra ihop. :love: Är det nån som vet hur man tränar bort mörkerrädslan på hästen vilket igentligen som är ett så stort problem, ska tillägga att vi är ganska lika i det fallet ibland kan man undra vem av oss som är mer mörkrädd.:angel:
Längtar efter att få hämta honom.:smirk: Han är väldigt speciell för mig.:love:
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Sådär har jag också gjort...:D Fast kanske inte riktigt. Jag sålde min ytterst motvilligt eftersom jag skadat ryggen och fick 1års ridförbud.. Efter 2 år ringde en tjej (inte den jag sålde till) och frågade om jag ägt denna häst förut?
De ville slakta henne eller sälja henne för 10:- till mig, enligt dem så var hon totalt oridbar och livsfarlig?!! (skitsnäll kuse som gått som handikapphäst) Jag åkte ner och hämtade henne på studs. 2veckor efterhemkomst gick hon som en klocka med rena byten osv. Sambon som aldrig rider annars red ut själv på denna:)

Men nu till saken, hon var också mörkrädd precis som matte:o Det gick aldrig att träna bort på henne, eftersom det var mitt fel till stor del. Jag sket nästan ner mej när det hördes ett ljud i skogen.

(snyggt ekipage som står bakom ett träd och fiser av rädsla när de möter gamla Greta på promenad med pudeln:o )
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Vad härligt att få chansen att köpa tillbaka sin gamla pålle igen!!! Speciellt som du ångrat ditt val att sälja.

jag tror att det enda är att försöka stålsätta sig själv när man rider i mörker, hästar känner ju tydligt om vi spänner oss, och det fortplantar sig till dem på nolltid.
Lycka till- med pållen och med mörkret!
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

jag tror att det enda är att försöka stålsätta sig själv när man rider i mörker, hästar känner ju tydligt om vi spänner oss, och det fortplantar sig till dem på nolltid.
Lycka till- med pållen och med mörkret!

Varför ska man vara mörkrädd på hästen? Då är man ju trygg. Jag har aldrig varit det och inte hästarna heller. De är så snabba så jag springer ifrån vem som helst på hästryggen, :D Finns ingen anledning att vara mörkrädd då.
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Ja varför ska man vara mörkrädd... det är en bra fråga, jag är väldigt mörkrädd minsta lilla knak och brak hoppar jag till. Go det är trevlig att jag kan köpa tillbaka honom, hoppas på att jag kan hämta honom till helgen.:)
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Varför ska man vara mörkrädd på hästen? Då är man ju trygg. Jag har aldrig varit det och inte hästarna heller. De är så snabba så jag springer ifrån vem som helst på hästryggen, :D Finns ingen anledning att vara mörkrädd då.

Har själv mörkrädsla, och den är irrationell, även om jag vet att jag är hyffsat trygg på hästen så är jag rädd ändå. Töntigt känns det då jag ändå är så pass gammal, men ensam i en mörk skog m hästen.. njae, det hoppar jag över!
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Jag ska köpa tillbaka min gammla häst sålde honom förra hösten till en ridklubb och nu när dom ska sälja honom pga av att han inte passar in ska jag köpa honom igen. Jag har ångrat mig ända sedan jag sålde honom inte på grund av ridklubben för jag vet att han har det bra där och att dom är duktiga utan endast för att jag saknar honom och vi funkar bra ihop. :love: Är det nån som vet hur man tränar bort mörkerrädslan på hästen vilket igentligen som är ett så stort problem, ska tillägga att vi är ganska lika i det fallet ibland kan man undra vem av oss som är mer mörkrädd.:angel:
Längtar efter att få hämta honom.:smirk: Han är väldigt speciell för mig.:love:

Härligt att du kan få honom tillbaka när du saknar honom så!! :love:

Angående mörkerrädsla så tror jag att det delvis kan smitta lite om ni bägge är lite rädda så förstärker ni varandras känslor.
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Har själv mörkrädsla, och den är irrationell, även om jag vet att jag är hyffsat trygg på hästen så är jag rädd ändå. Töntigt känns det då jag ändå är så pass gammal, men ensam i en mörk skog m hästen.. njae, det hoppar jag över!

Jag är tvärtom!
Jag känner mej så trygg på hästen. Men ensam i en mörk skog, näe:crazy: Det vill ajg inte. Då¨inbillar jag mej allt möjligt och jagar upp mej själv.
Ibland har jag blivit lite rädd när hästen verkar "se" något i mörkret men då har det varit tex på samma ställe flera gånger så jag börjar inbilla mej att det är spöken just där, som en vikingagrav eller så. :crazy: Ett sånt ställe visade sig vara där rådjuren ofta passerade, så det var dem som prasslade i mörkret.

Annars känner jag mej så säker på en häst.:D
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Ja det är alldeles underbart, ska hämta honom på fredag. :love:
Jo det är klart att jag förstärker hans mörkerrädsla när jag är på helspänn och rycker till när det knakar och brakar. Det känns lite löjligt så där i efterhand när man kommit hem:crazy: Vet igentligen vad jag är rädd för det kan ju inte gärna komma en :devil: och anfalla oss, och risken att det skulle vara en björn som vaknat ur idet är ju inte så stor risk. Jag tror ofta att när man är rädd för mörker eller det man inte kan se ofta bottnar i att man saknar en trygghet i sig själv och kanske men inte alltid haft en lite stökigare och otrygg barndom. Tror nu inte alla som är mörkrädda har haft det så tvärt om, gissar bara vad som har orsakat min egen rädsla för mörker.
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Jag är tvärtom!
Jag känner mej så trygg på hästen. Men ensam i en mörk skog, näe:crazy: Det vill ajg inte. Då¨inbillar jag mej allt möjligt och jagar upp mej själv.
Ibland har jag blivit lite rädd när hästen verkar "se" något i mörkret men då har det varit tex på samma ställe flera gånger så jag börjar inbilla mej att det är spöken just där, som en vikingagrav eller så. :crazy: Ett sånt ställe visade sig vara där rådjuren ofta passerade, så det var dem som prasslade i mörkret.

Annars känner jag mej så säker på en häst.:D

Jo jag håller med om hästen börjar stirra ut i mörkret och eller blåsa så blir jag skit skraj. inte skoj men nu litar jag på att pållen skulle ta med mig hem i flygandes fart om det skulle bli nödvändigt, har inte lämnat mig efter nån gång hitills.:rofl:
 
Sv: Ska köpa ny gammal häst mörkerrädsla

Jag är inte mörkrädd. Och ingen häst jag ridit har varit det heller. :D
Men jag har en stor rädsla för älgar (blev jagad av en älg som barn och trodde jag skulle stryka med) och ALLA hästar jag rider är rädda för älgar.

Knepigt är det. ;)

Du överför dina rädslor på hästen mycke mer än hästens rädslor ens finns.


/Dalsland som bor mitt i skogen med massor av älgar och mörker. :eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 773
Senast: Tualma
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 790
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp