Ska jag rycka manen?

Blueberry

Trådstartare
Konstig fråga kanske, men ärligt talat vet jag inte.
Och eftersom jag velar så frågar jag givetvis er kloka bukefalister..!

Min häst har ganska lång man, i alla fall betydligt längre än de flesta andra hopphästar... typ 20-25 cm kanske.
Och det är många som säger att jag borde rycka och klippa, men jag har svårt för det. Hon passar i sin långa man, den klär hennes personlighet - lite wild and crazy sådär.
Och varför vara som alla andra?
Den är inte alls särskilt tjock, men som sagt ungefär 25 cm lång :angel:
Visst, i vissa fall kan det se lite bonnigt ut, men oftast tycker jag att det är ganska rockigt. :D Hon är connemara/engelskt fullblod, och den längre manen gör att hon ser liiite mer ponny ut.

Vad tycker ni?

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5

Senast ändrad:
Sv: Ska jag rycka manen?

BORT MED DEN!

manen får MAX vara 15 cm lång, enligt mig :angel:

Min häst har ganska lång man, i alla fall betydligt längre än de flesta andra hopphästar... typ 20-25 cm kanske.
Och det är många som säger att jag borde rycka och klippa, men jag har svårt för det. Hon passar i sin långa man, den klär hennes personlighet - lite wild and crazy sådär.
Visst, i vissa fall kan det se lite bonnigt ut, men oftast tycker jag att det är ganska rockigt. :D Hon är connemara/engelskt fullblod, och den längre manen gör att hon ser liiite mer ponny ut.

Vad tycker ni?

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5

då går jag emot strömmen då och säger RYCK INTE! det var superduper fint juu :d:love:

Heja lång man¨!!!!:banana:

Hästen passar jätterbra i den! jag gillar annars välryckta manar men din häst ser jätte fin ut i lite längre man. Våga gå mot strömmen! Rocka till hoppbanorna¨!

Personligen tycker jag den er lite för lång och ovårdad ut.

Men det är ju upp till dig vad du tycker hästen passar i.

Manen går ju ganska snabbt att få ut igen.

Trodde aldrig min mors häst skulle passa i lite kortare man då han är väldigt grov så vi höll den lite längre (dock nte lika lång som din) men i ett ryck så kortade jag ner den och han passade kanonfint i den korta manen. Såg mycket mer välvårdad ut.

Du kan ju alltid testa att rycka manen lite kortare då det inte tar så lång tid att för den att växa ut ;) :D

Om du syftar på bild 4 så ser den nog ganska ovårdad ut eftersom hon precis är intagen från hagen, och hennes största passion här i livet handlar om lera på kroppen... :devil:

Och jo, det tar lång tid. Det har tagit fyra år att få den sådär lång. Hon har nog inte så himla många hårväxthormoner... Luggen är bara lite fluff ;)

Ryck ryck ryck :banana: Det ser mycket snyggare ut! Kort välryckt man hör hemma på hoppbanan, inte lång, ser mest lodigt ut :angel:

det va inte så mkt fel på längden men kanske skulle kunna göra den mer rakare? :idea:

Vad tycker ni?

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Bild 5

Inte för att vara tasskig men ryck den för faan:D:d hehe...
Hästen ser så mycket grövre ut på halsen tycker jag med lagom kort man. Men ett tips! använd en mankatt och kanske sax!? För om du ska rycka bort den långa manen så är hästen antadligen känslig och har kanske inte ryckt manen på länge antar jag?;)

Nja, hon är inte så himla känslig...

Grejen är bara att... om det inte blir bra - what to do?
Hon har inte haft kort man på många år, tänk om hon liksom inte passar i det? :eek:

Och ja, det här är ett stort dilemma för mig ^^

RYCK!!
ser mer proffsigt ut med en "välvårdad" man. (menar inte att du inte sköter den!)

Nja, hon är inte så himla känslig...

Grejen är bara att... om det inte blir bra - what to do?
Hon har inte haft kort man på många år, tänk om hon liksom inte passar i det? :eek:

Och ja, det här är ett stort dilemma för mig ^^

Kan förstå att det är ett stort dilemma för dig:p
Men när jag har klippt/ryckt hästars manar som har varit långa så har det sett jättedumt ut första två dagarna eller nått sånt bara för att man inte är van att se hästen i kort. Desutom brukar det ta lite tid innan man får ordning på manen tycker jag. Först kanske det blir lite för kort osv... Men sen brukar det bli bra:D

klipp, ryck bara den blir kort! Travar man är det värsta jag vet, lång stripig o allmänt ovårdad :crazy:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 705
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 955
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat