Ska jag knipa käft eller säga något?

Magiana

Trådstartare
Just nu har jag en person boende hos mig som nynnar eller visslar typ jämt. Nynnandet kan jag väl stå ut med även om jag skulle föredra att inte behöva lyssna på det, men visslandet skär i mina öron. Jag är ju högkänslig och tycker det är besvärande.

Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på här, stå ut eller säga att det stör?

Varför skulle du inte säga till?

För att det kanske är fullt normala saker som man "bör" stå ut med. Jag tänker att det kanske gör henne ledsen att inte få nynna/vissla eller att jag kväver någons lust (glädje) när jag inte vill höra det.

Eftersom jag är högkänslig så är det ganska mycket i samhället som jag tycker är besvärande, men allt går ju inte att undvika utan jag får stå ut. Till sådana saker hör överparfymerade människor och rökare. Det här är ju i samma kategori. Jag tänkte att det här var ytterligare en sak jag behöver stå ut med. Nu förekommer ju det här i mitt hem så jag kanske kan se annorlunda på det?

Jag tycker du kan säga till då det är så jobbigt för dig.
Jag tror inte någon tar illa upp om man säger det på ett lugnt och trevligt sätt. Jag försöker alltid säga till i såna lägen då jag annars vet att det finns en risk att man samlar saker på hög och tillslut exploderar. Och då blir det inte trevligt...

Just nu har jag en person boende hos mig som nynnar eller visslar typ jämt. Nynnandet kan jag väl stå ut med även om jag skulle föredra att inte behöva lyssna på det, men visslandet skär i mina öron. Jag är ju högkänslig och tycker det är besvärande.

Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på här, stå ut eller säga att det stör?
Jag har jättesvårt för visslande och ber alltid folk att inte vissla i min närvaro. Vänligt och med ett skratt, jag förklarar också varför. Det brukar inte vara några problem alls. Folk brukar förstå och ibland retas lite snällt :)

Jag tycker du kan säga till då det är så jobbigt för dig.
Jag tror inte någon tar illa upp om man säger det på ett lugnt och trevligt sätt. Jag försöker alltid säga till i såna lägen då jag annars vet att det finns en risk att man samlar saker på hög och tillslut exploderar. Och då blir det inte trevligt...

Jo, det finns ju en risk för det även om jag vet att detta är tidsbegränsat och förmodligen kan jag hålla mig från en explosion tills hon åker. Det är en jättetrevlig person men hon har dessvärre en personlighet som jag inte synkar till 100% med. Hon är lite för rörig, missar i kommunikation och tar lite väl mycket egna initiativ så jag känner att jag inte har koll på vad som händer här. Jag tror nog att jag här behöver peka med hela handen över hur jag vill ha det, men samtidigt vill jag inte bli negativ och tråkig. Jag är väl inte riktigt den heller som vill styra upp folk för mycket, samtidigt som jag har en del kontrollbehov.

Jo, det finns ju en risk för det även om jag vet att detta är tidsbegränsat och förmodligen kan jag hålla mig från en explosion tills hon åker. Det är en jättetrevlig person men hon har dessvärre en personlighet som jag inte synkar till 100% med. Hon är lite för rörig, missar i kommunikation och tar lite väl mycket egna initiativ så jag känner att jag inte har koll på vad som händer här. Jag tror nog att jag här behöver peka med hela handen över hur jag vill ha det, men samtidigt vill jag inte bli negativ och tråkig. Jag är väl inte riktigt den heller som vill styra upp folk för mycket, samtidigt som jag har en del kontrollbehov.
Personen är där på din inbjudan. Du får - om jag fattat det rätt - väldigt värdefull hjälp i huset. Ni lever inte i någon relation och det är övergående

Jag hade bitit ihop och sett det som priset jag fått betala för att få den där hjälpen.
Men det är jag det.

Personen är där på din inbjudan. Du får - om jag fattat det rätt - väldigt värdefull hjälp i huset. Ni lever inte i någon relation och det är övergående

Jag hade bitit ihop och sett det som priset jag fått betala för att få den där hjälpen.
Men det är jag det.
Precis så tänker jag också. I synnerhet eftersom det finns någ slags "arbetsrelation" här så tycker jag inte att det är problemfritt att säga till om visslandet om man är "arbetsgivare" i relationen.

Jag skulle säga, med en mycket snäll ton, och detta är nu mitt val av tilltal,
-Hörrdu, älskade vän, skulle du kunna tänka dig att inte vissla, det gör att jag mår dåligt. Jag get inte varför, kanske är mina öron väldigt känsliga. Men det vore verkligen underbart om du kunde låta bli.

Men det är jag det.

Det framgick inte av trådstarten.

Men det är jag det.

Precis så tänker jag också. I synnerhet eftersom det finns någ slags "arbetsrelation" här så tycker jag inte att det är problemfritt att säga till om visslandet om man är "arbetsgivare" i relationen.

Jo, jag tänkte ju likadant (och har också tidigare tigit när jag hade en överparfymerad människa här), men samtidigt tycker jag ju att det bör vara trevligt för alla, så jag sa faktiskt till om visslandet eftersom det är så pass påfrestande.

Hon är ju här som volontär (jobbar några timmar om dagen) och får mat och husrum i utbyte. Förutom detta guidar jag och visar i området och försöker göra deras vistelse här så trevlig som möjligt. De som kommer som volontärer vill ju uppleva och lära sig nya saker och jag gör så gott jag kan för att de ska bli nöjda.

Jag hade gjort som tanten beskriver. Hur man än försöker säga något sådant här, så är det väldigt svårt att framföra det så inte den andra personen tar illa upp...

Jag hade gjort som tanten beskriver. Hur man än försöker säga något sådant här, så är det väldigt svårt att framföra det så inte den andra personen tar illa upp...

Visst sjutton är det svårt. Det är ju därför jag startade tråden på Buke. Jag försöker stå ut med en del, men här öppnade jag alltså truten på ett så trevlig sätt jag förmådde. Jag tänkte väl att det är bättre än att jag börjar avsky människan och mer eller mindre kastar ut henne när hon ska åka. Hon är ju trots allt snäll och trevlig i övrigt.

Hur länge till ska hon stanna? Jag tänker så här. Hon gör något som irriterar dig, men det är ju trots allt (antar jag) något som hon gör när hon trivs med livet och är på gott humör. Eller? Om hon å andra sidan hade gått runt och muttrat svordomar eller smällt i dörrar kan jag definitivt förstå din irritation. Om jag var du skulle jag försöka härda ut, eftersom hennes beteende är positivt trots allt. Till nästa år vet du ju (antar jag) att volontärgrejen inte är något för dig. Det hade inte varit något för mig heller, för jag vet att jag inte hade känt mig bekväm med att ha en främmande människa boende i mitt hus i några veckor, och som jag ska underhålla (vet inte om det är ett krav, men jag hade nog känt så). Däremot har jag en kollega som hade ÄLSKAT att välkomna en främmande människa i sitt hus - faktum är att hon gör sådant mer eller mindre hela tiden :) .Vi är alla olika!

Hur länge till ska hon stanna? Jag tänker så här. Hon gör något som irriterar dig, men det är ju trots allt (antar jag) något som hon gör när hon trivs med livet och är på gott humör. Eller? Om hon å andra sidan hade gått runt och muttrat svordomar eller smällt i dörrar kan jag definitivt förstå din irritation. Om jag var du skulle jag försöka härda ut, eftersom hennes beteende är positivt trots allt. Till nästa år vet du ju (antar jag) att volontärgrejen inte är något för dig. Det hade inte varit något för mig heller, för jag vet att jag inte hade känt mig bekväm med att ha en främmande människa boende i mitt hus i några veckor, och som jag ska underhålla (vet inte om det är ett krav, men jag hade nog känt så). Däremot har jag en kollega som hade ÄLSKAT att välkomna en främmande människa i sitt hus - faktum är att hon gör sådant mer eller mindre hela tiden :) .Vi är alla olika!

Hon ska stanna i 10 dagar till. Eftersom jag redan är ganska stressad över en massa saker så kände jag att det blev för mycket med skärande ljud i öronen.

Jag har inget emot volontärer i sig. Den förra jag hade var supertrevlig. Det är denna också. Nästa vecka kommer ytterligare en så under några dagar har jag två stycken här samtidigt. Jag behöver ju lära mig att ställa rätt frågor redan vid rekryteringen och kommunicera hur jag fungerar och vill ha det. På det viset har man bättre förutsättningar att minska gnissel.

Säg till, men eftersom jag själv är notorisk hummare/nynnare/visslare/sjungare så vet jag att man faktiskt inte är ansvarig vare sig för att man låter eller sitt låtval! :p Min man kan bli helt vansinnig mellan varven, men jag vet ofta inte om att jag gör det.:banghead:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 559
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V