Ska jag eller ska jag inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 9 600
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska jag eller ska jag inte?

Tack! Därför förstår jag inte varför alla motarbetar mitt val? :crazy:
Aerline H verkar jättefin, men samtidigt så finns det här med "en röd tråd genom dressyren".. så en dressyrhingst som även kan hoppa vore ju ÄNNU bättre. Tips på det? :bow:

Jag tror inte att du ska se det som om folk motarbetar ditt val, utan försöker komma med förslag som kanske passar ditt sto efter den info du har gett.
Sedan beror det ju på vad du vill ha avkomman till. Ska den få bästa möjligheterna att bli en lyckad dressyrhäst, eller ska du chansa på en multitalang och få en stackare som rör sig sämre än mamma och hoppar betydligt mycket sämre än pappa?
Ravell hoppade bra på bruks vill jag minnas. Dessutom så matchas dressyr och hopphingstar olika, och det kan dra ner poängen på den grenen de inte satsar på. Inte bara fördelar med att det är uppdelat..
U

Jag har redan den men alla hingstar verkar liksom bra överlag! :S

Tror ni ett föl efter Majim G - D-Day hade varit poppis på marknaden då eventuellt? :S

Nej, ska du sälja avkomman ska du följa dressyrstammen och välja en dressyrstammad hingst - tveklöst.

Det var flera som tipsade mig om Aerline H och när jag nu bestämt mig för honom (..nu funderar jag på annan.) så reagerade med att "Nej! Gud, inte honom" :confused:

nej men det är väl ingen som sagt att det är en dålig hingst, det tror jag absolut inte han är. Men om ditt tydliga mål är en trevlig allroundavkomma som du kan dressyra o hoppa i lätta klasser så kan du i stort sätt välja vilken hingst som helst. Är du ute efter att avla en framtida svårklasshäst ska det till mycket tur för att det ska bli illräckligt bra med en hopphingst. Och om man ska välja hopphingst tex för att förbättra galoppen, så tror jag inte att Aerline är ett dåligt alternativ. Men där ska du också ha i tanken att hingsten är avlad för hoppning, och jag vet inget om många i stammen, det ska jag erkänna, men det kan ju vara att inte alla hästar i stammen har varit multitalanger.
Som det skrivits tidigare. Vi diskuterar gärna, men valet får du göra själv.
Ska avkomman vara så lättsåld som möjligt ska du välja en poppis dressyrhingst som är känd för att lämna mycket ridbara avkommor till ett D-Day sto. Alternativet är att kolla lite mer om Silvermoon, med tanke på Matinés framgångar så tror jag inte att ett sådant föl är svårsålt.. Jag skulle gärna vilja ha en egen Matiné.. (Ingår ryttaren, eller iallafall en duktig intruktör?)
U

Det kommer ju kanske en dag då man säljer denna avkomman och då gäller det ju att den har en attraktiv stam också. Det vinner man alltid på!

Jag vill inte ha en avkomma som endast går lätta klasser, för då räcker den inte till för mig! :smirk: Tss!

Jag vill att ni ger mig tips på hingstar! Det är guld värt!

Har du helt övergett Figaro R? vet att du funderade på honom tidigare. Om du ska sälja avkomman tror jag att han hade varit attraktiv som fadershingst. Av de andra rena gångartshingstarna som finns gillar jag Highlander och Danzas, även Richfield har börjat växa i mina ögon. Men jag har ingen aning om hur någon av dess tar sig över ett hinder.

Men hade jag varit du så hade jag tävlat stoet ett par år så att du förhoppningsvis hade kunnat få prestationer i msv/1.30. Jag antar dessutom att det egentligen är tävla som du vill göra? Avkomman blir lättare att sälja om du har prestation på stoet oavsett disciplin.

Har du helt övergett Figaro R? vet att du funderade på honom tidigare. Om du ska sälja avkomman tror jag att han hade varit attraktiv som fadershingst. Av de andra rena gångartshingstarna som finns gillar jag Highlander och Danzas, även Richfield har börjat växa i mina ögon. Men jag har ingen aning om hur någon av dess tar sig över ett hinder.

Men hade jag varit du så hade jag tävlat stoet ett par år så att du förhoppningsvis hade kunnat få prestationer i msv/1.30. Jag antar dessutom att det egentligen är tävla som du vill göra? Avkomman blir lättare att sälja om du har prestation på stoet oavsett disciplin.

Det är bara det att Wilma inte direkt är en tävlingshäst.. tyvärr. Hon når inte så långt som jag vill/kan komma. Därav tar jag in henne i aveln ett tag.

Du tror alltså på Figaro R?

Vad är det som inte gör henne till en tävlingshäst? Av den videosnutt ag har sett på henne är det en fin häst som har rörelser så att hon gjort bra från sig upp till msv-dressyr. I princip kan alla hästar gå msv med god ridning även om de inte har gång till att vinna.

Figaro R är en fin hingst som jag dock knappt själv sett. Tror dock att han hade kunnat lätta upp och ge längre ben. Sannolikt bör gången också förbättras.

Hon är tävlad ett par La:or med bra resultat från och till. Hon har ett mindre önskvärt temperament som ibland gör att ridningen begränsas. Antar att den delen av henne kommer ifrån D-Day.. :smirk:

Jaha, då har mao det ökända D-Daytemperamentet... Jag kan ärligt säga att jag inte tycker att man bör avla på ett sto som inte fungerar på en tävlingsplats. det är en alldels för stor risk att det nedärvs till avkomman. Sälj och köp en ny om det är tävla och sen avla du vill göra eller förlika dig med att sitta i skogen och träna för ditt eget höga nöjes skull.

Jaha, då har mao det ökända D-Daytemperamentet... Jag kan ärligt säga att jag inte tycker att man bör avla på ett sto som inte fungerar på en tävlingsplats. det är en alldels för stor risk att det nedärvs till avkomman. Sälj och köp en ny om det är tävla och sen avla du vill göra eller förlika dig med att sitta i skogen och träna för ditt eget höga nöjes skull.

Men det är bara ibland hon är sådan och det är inte det att hon inte alls går att rida på då, det är bara det att hon inte är samma häst direkt. Hon har bara svårt att koncentrera sig. Hon räcker inte till för mina mål bara, utan kan bara gå som max. 1,20 klasser.

Men det är bara ibland hon är sådan och det är inte det att hon inte alls går att rida på då, det är bara det att hon inte är samma häst direkt. Hon har bara svårt att koncentrera sig. Hon räcker inte till för mina mål bara, utan kan bara gå som max. 1,20 klasser.

Det hade jag missat, tyckte det verkade som hon hade perfekt temperament för dig. Har väl läst slarvigt.
Det är en dressyrstammad häst som du sitter och tävlar hoppning p, och det är sällan en dressyrstammad häst är mycket bättre än de rent hoppstammade.
Jag håller med föregående talare. Sälj denna som dressyrhäst och köp en hopphäst med bra gång och bättre temperament. Du har absolut bättre förutsättningar för att både du o stoet blir lyckliga.
U

Det hade jag missat, tyckte det verkade som hon hade perfekt temperament för dig. Har väl läst slarvigt.
Det är en dressyrstammad häst som du sitter och tävlar hoppning p, och det är sällan en dressyrstammad häst är mycket bättre än de rent hoppstammade.
Jag håller med föregående talare. Sälj denna som dressyrhäst och köp en hopphäst med bra gång och bättre temperament. Du har absolut bättre förutsättningar för att både du o stoet blir lyckliga.
U

Nej, Wilma ska få ett föl nästa år!

Nej, Wilma ska få ett föl nästa år!

Varför då? efter att ha läst lite av dig så tycker jag du verkar helt förvirrad just när det gäller ditt sto iallafall.

Hon är så bra att avla på....varför? det är ju tävlingshästar man avlar fram o ibland blir de ej det men...

att avla på ett sto som ej har de bästa förutsättningarna för att ha hög ridbarhet på tävling är ju ej optimalt.

Känns som att det mer har att göra med att det är din häst, att det är därför du vill avla på henne, inte för att det här är en häst som verkligen skulle kunna göra bra ifrån sig i avelsboxen.

Köp ett sto som går att få fram riktigt bra avkommor på o hoppa på den här då eller köp en hopphäst om du vill rida.....eller?

finns ju hur fina avelston som helst att köpa! dessutom billigt!!

Eller vilken nivå har du kap att tävla på? Vilken klass tävlar du o vilken klass har du förmåga att ta dig till tror du?

Hej

Hon är fint ditt sto, har ett sto från samma uppfödare till Wilmas mamma som jag avlar på. Ang Figaro R så tror jag det skulle kunna bli bra, har en ettåring efter honom, och hon är väldigt fin, blir nog ganska stor. Annars skulle Richfield säkert bli bra, men det blir ju troligen en ganska liten häst, men ädel. Själv är jag ju ganska förtjust i Trakheners... Hohenstein, caprimond m.m men då är det ju lite andra priser på dessa hingstar...

Jag vill ju syssla med avel vid sidan om tävlandet i framtiden, så mitt mål med min avel är ju då att inte enbart ta fram tävlingsindivider. Det finns faktiskt folk som inte vill ha de där nerviga och svårridna tävlingshästarna! Blir Wilmas avkomma ingen "a la Cardento" så är det liksom fine, för det finns folk som uppskattar hästar för lätt klass. Right? ;)

Jag har tävlat tom. 1,20 cm och siktar på att iaf. komma upp till 1,40 hoppning, eventuellt ännu högre.

Hej

Hon är fint ditt sto, har ett sto från samma uppfödare till Wilmas mamma som jag avlar på. Ang Figaro R så tror jag det skulle kunna bli bra, har en ettåring efter honom, och hon är väldigt fin, blir nog ganska stor. Annars skulle Richfield säkert bli bra, men det blir ju troligen en ganska liten häst, men ädel. Själv är jag ju ganska förtjust i Trakheners... Hohenstein, caprimond m.m men då är det ju lite andra priser på dessa hingstar...

Okej! Kul! Ja, Figaro var den hingsten det ska "klick" på för mig från första början! :)

Jag vill ju syssla med avel vid sidan om tävlandet i framtiden, så mitt mål med min avel är ju då att inte enbart ta fram tävlingsindivider. Det finns faktiskt folk som inte vill ha de där nerviga och svårridna tävlingshästarna! Blir Wilmas avkomma ingen "a la Cardento" så är det liksom fine, för det finns folk som uppskattar hästar för lätt klass. Right? ;)

Jag har tävlat tom. 1,20 cm och siktar på att iaf. komma upp till 1,40 hoppning, eventuellt ännu högre.
Men VAD får dig att tro att diitt sto ska lämna en avkomma som INTE är "nervig och svårriden", när hon själv visar vissa sådana tendenser, som dessutom finns hos hennes far också??? OM stoet både saknar kapacitet och dessutom har vissa negativa sidor i sitt temperament, då ÄR hon INTE något bra avelssto!
Vill du hålla på med avel seriöst så är detta FEL STO att börja med! Vill du dessutom kunna sälja avkommorna så är det förmodligen ännu mer fel sto! KÖP ett bättre avelssto om du vill hålla på med avel! Det finns bättre ston även för uppfödning av snälla allroundhästar!

Din fråga i rubriken i tråden är "Ska jag eller ska jag inte?" Mitt svar på den frågan är "Du ska inte!".

Och för att återknyta till mitt tidigare inlägg i dne här tråden. VARFÖR tror du att du ska få annorulunda svar på frågan om hingstval än du fick förra gången bara för att du frågar på ett nytt ställe???
VARFÖR frågar du när du vägrar lyssna på de svar du får?
Du får ärliga svar från folk som har STOR erfarenhet av avel här! LYSSNA på dem och ta till dig de råd du får, även om de inte är de svar och råd du hoppats på!

Och en bit ovanför säger du att du inte vill ha en häst som går lätta klasser, för det räcker inte för dig.

Dessutom, först sa du att 1,20 var målet för henne i sommar, sen ska du dessutom plötsligt avla på henne och dessutom säger du att 1,20 är hennes maxkapacitet.

Sätt dig ner och red ut begreppen för dig själv först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
902
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
917
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
993
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka