Ska jag eller ska jag inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 9 600
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska jag eller ska jag inte?

Om du nu redan bestämt dig för att det är just Wilma du ska betäcka, för att få fram en tävlingsindivid/ ngn du ev kan sälja till tävling...
Så skulle jag om jag var du ta en dressyrhingst med bra huvud... inget annat!

Det ska bli kul sedan när ni ser Wilmas fina avkomma, när den kommit till världen.. :smirk:

Det ska bli kul sedan när ni ser Wilmas fina avkomma, när den kommit till världen.. :smirk:

?? Ja men de flesta föl är ju söta och ina osv. Det är ju inte det man avlar för. Det som jag har försökt råda dig till är att ha en avkomma som inte bara är söt o fin som föl, ingte bara är en allroundavkomma för lätta klasser. Men om du bestämt dig för att avla en hopp/allroundavkomma så är mina råd slut. Jag har inte receptet på hur det med garanti blir en avkomma som blir bättre än hon själv är i hennes svagaste gren. Visst, du kan ha tur, men du kan ju också ha otur.. Och det kan man ju ha även om man använder 2 topp-individer som är bra på samma sak, men risken är betydligt mycket mindre.
U

Eh.. varför denna "ni-ska-få-se-attityd"?

Jag tycker vi alla har kommit med ordentliga frågor och råd. Men tydligen har du inget bra svar eftersom du går i försvarsställning direkt.

Vilken hingst blir det nu då när du är så säker helt plötligt?

Nu minns jag inte,men var det inte en av de där dressyrhingstarna som fått lägst poäng i hoppning? Men absolut det är en tjusig hingst, och det är dessutom en dressyrhingst ;)
U

Figaro har jag alltid haft i bakhuvudet och dessutom har talat med ett riktigt proffs om detta också ;)

Hur definierar du "ett riktigt proffs"? Har är folk som fått fram hingstar som rekommenderats vidare, samt ett antal som har fått klass 1 föl osv som försöker hjälpa dig. Men det spelar liksom ingen roll, eller? Figaro R är en jättefin hingst, men som helt gick igenom som gångartstalang och fick dispens trots sin dåliga hoppsiffror (3-3). Risken (som känns överhängande), är att du får ett vackert föl som inte kan ta sig över en 90cm-bana och inte har mental styrka att tävlas överhuvudtaget. Vad ska man med en sådan häst till? Vem vill ha en sådan häst? Troligen får den dessutom så mycket nerv också att ingen ens vill sitta och rida i skogen på den heller...

Tänk om och snälla köp en riktigt bra häst som du kan tävla och ha roligt med. (Gärna en valack...)

Men TS är ju nöjd med sin häst? Varför ska hon då sälja den?

Hon är ju uppenbarligen inte helt nöjd med sin häst eftersom hon inte kan tävla den och komma så högt som hon vill. Hästen har enl. TS sin gräns vid L:A och inte ett lämpligt temperament för tävling. VARFÖR ska man då avla på möget?? Vad är det som får TS att tro att den märren ska klämma ut något vettigt? Då är det väl lika bra att sälja stoet till en ryttare som nöjer sig med att rida i skogen och träna och tävla lite lätta klasser? Så kan ju TS köpa sig en bra häst som hon kan tävla på riktigt med och försöka nå sina mål?

Ni har helt missuppfattat mig! Det kanske är delvis mitt fel, då jag inte alltid har så lätt för att formulera mig i text.

Wilma har verkligen kapacitet för mer än La dressyr. Wilma är en underbar tjej, som inte alls är en typisk D-Day häst. Min tränare på skolan har haft en annan D-Day häst som han tävlade svår dressyr på och tränade med för Kyra. Han har ridit Wilma och lämnat ett omdöme om att han var chockerad. "Hon var då inte en typisk D-Day häst! Hon vart ju jättetrevlig!" Hon har dessutom ett djävulskt stabilt psyke i de mest stressande situationer och är inte alls nervig att rida ut på. På tävlingsplatser är hon väldigt lugn, men har hon inte tävlats på ett tag och kommer till en tävlingsplats, så kan hon vara ganska så jobbig. Det antar jag att fler hästar blir om de inte varit "ute på ett tag"!? Wilma älskar att hoppa och gör det bra, men hon har inte mera kapacitet än att ta sig runt en 1,20 bana som max. Jag tänker verkligen inte sälja henne för det! Jag är ingen seriöst satsade hoppryttare, så varför ska jag sälja min bästa vän och häst, som jag själv utbildat sedan hon bara var 4 år gammal? Nej, skulle inte tro det.

Figaro är relativt ny och har inte så gamla avkommor, men det gör han inte usel för det. Jag har sett föl på riktigt som är RIKTIGT fina! Om det inte blir en häst för mig, tänker jag sälja den. Den risken finns ju alltid, oavsett hingst och sto, eller hur? :smirk:

Nöjd?
OM man då bortser från att den inte har den kapacitet hon önskar och vissa brister i temperamentet, då kanske?

Men uppenbarligen tycker hon ju väldigt mycket om hästen, och trivs med den trots hästens brister. Problemet har väl snarast varit att kunna se några fel på den i ägarens ögon perfekta hästen. Varför ska man sälja en häst man älskar och trivs med? Hur vet du att ägaren prioriterar tävling framförallt?

Avla är en annan sak, men jag skulle säga att det avlas på betydligt sämre hästar än den här, och det blir inte kris och katastrof för det. Visst, det avlas på betydligt bättre hästar också, och det kanske inte blir någon svårklasshäst av den här avkomman, men jag får intrycket att det är mer ägarens attityd än stoet som folk egentligen opponerar sig mot.

Nu verkar det ju som att det blir en dressyrhingst i a f, och det är väl gott så.

Om du ska betäcka henne tycker jag du har gjort ett vettigt val med Figaro R i alla fall. Han har Florestans blodslinjer som är positiva ur ridbarhetssynpunkt som säkert inte är fel. Figaro själv fick också 10 av testryttarna om jag inte missminner mig helt?
Det är dock ingen "allroundhingst", vilket jag i och för sig tycker är bra ur eventuell försäljningssynpunkt.

Figaro har jag alltid haft i bakhuvudet och dessutom har talat med ett riktigt proffs om detta också ;)

Jag tycker att du ska ringa runt till hingsthållarna och få råd av dem! Det är nog enklast. Vad jag förstår på dina tidigare trådar behöver du en hingst med hög ridbarhet, som förbättrar gångarterna och har ett sunt temperament. Figaro R låter vettigt.

Vad skönt att äntligen få bestämma sig ( sa cassie som fortf velar :crazy: )

Figaro verkar väl bra på alla sätt, du får säkert en fin liten sprattelbening :D

En sak jag skulle vara osäker på i ditt ställe är dock att han inte lämnat så mkt. ( eller ja att hans första inte är så gamla)
JAg skulle få lite darr i knäna vid tanken på att ta honom på ett oprövat sto.... ( rätta mig om jag har fel, men Wilma har väl inte haft föl tidigare? :o )

Jag tycker att du ska ringa runt till hingsthållarna och få råd av dem! Det är nog enklast. Vad jag förstår på dina tidigare trådar behöver du en hingst med hög ridbarhet, som förbättrar gångarterna och har ett sunt temperament. Figaro R låter vettigt.

Tack! :) Det känns bra!

Om du ska betäcka henne tycker jag du har gjort ett vettigt val med Figaro R i alla fall. Han har Florestans blodslinjer som är positiva ur ridbarhetssynpunkt som säkert inte är fel. Figaro själv fick också 10 av testryttarna om jag inte missminner mig helt?
Det är dock ingen "allroundhingst", vilket jag i och för sig tycker är bra ur eventuell försäljningssynpunkt.

Wilma kommer att få flera än ett föl, så visar det sig att denna hästen inte blir riktigt som jag tänkt mig, finns det nog alltid någon köpare till den. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
901
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
917
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
993
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka