Sv: Ska jag eller ska jag inte?
Visst blir man förvirrad utav alla hingstar som existerar på denna jord? Tänk vad lätt allting hade varit om det bara fanns si sådär tio hingstar att välja på.
Jag har inte alls bestämt mig för Figaro. Ni har ingen aning om vilken hingst jag bestämt mig för, då jag beslutat mig för att inte tala om detta. Jag har pratat med uppfödare som sett Wilma på riktigt om vilken hingst jag borde ta till henne och på så sätt kommit fram till en. Ni får ha tålamod, för ni lär ju få se fölet på bild när det har fötts och då kommer jag även att avslöja pappan.
Jag tar visst till mig allt vad ni skriver, även om det kanske inte verkar så alla gånger. Jag läser, tar till mig och funderar över vad ni skrivit. Det gör jag verkligen!
Om jag ska vara riktigt ärlig.. Jag vet faktiskt inte om jag kommer att gå och fundera i över ett år: "Undrar vad det blev för hingst till det där D-day stoet. Jag spricker nästan av nyfikenhet". Det kan bli antinget Arro-Bell, grannens godkända arab, Elcatero, Aerline, Figaro eller någon helt annan.
Hade du däremot varit intresserad av att försöka förstå det där med avel, som många andra som frågar, och tagit till dig råden från alla de kloka som försökt att hjalpa, så hade jag hejjat på, och rentav hoppats och letat efter att få se en bild på fölungen i Ridsport nästa sommar.
Jag tror helt enkelt att du överdriver iallafall mitt intresse för ditt sto. Hon kan vara hur fin som helst i dina ögon, men om jag skulle köpa en dressyrhäst med D-Day som morfar så skulle det baskemej vara med en pappa som bevisat att han nedärver ett riktigt gott och samarbetsvilligt temperament.
Jag förstår fortfarande inte vad det är som är så speciellt med stoet än att hon är din älskling. Och därför vet jag inte om stoet faktiskt har något direkt avelsvärde. D-Day säljer ingen avkomma till mig genom sitt namn. Martini ¨ligger bättre till. Bra temperament eller ej, talang eller ej, dina beskrivngar av stoet varierar. Du har visat bilder i annan tråd, mne de bilderna är missvisande för hon är inte alls lågställd. Hur ska vi kunna förstå? Och vad ä rproblemet med att erk¨åanna att stoet är lågställd? Det ändrar ju inte henne som häst men hjälper till för framtida avel..
Jag tycker att du ska se till att stoet ¨får lite tävlingsmeriter, kan du inte dressyra över LA själv så låna ut henne till den där landslagsryttaren eller någon annat. Tror helt klart att det kan höja hennes avelsvärde. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa en avkomma till ett D-Day sto om hon visat att hon är ridbar, genom lite tävlingsmeriter.
Nu är min energi slut med att komma med förslag, det är ju inte lönt. Vad du än väljer, betäckning eller ej, så hoppas jag att det går bra för stoet och fölet.
U