Ska jag eller ska jag inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 9 600
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska jag eller ska jag inte?

Klart man blir förvirrad. Plus alla luckor i din historia, om hennes egenskaper och resultat och så vidare. Allt verkar inte stämma riktigt...

Wilma är mest tävlad på klubbtävlingar och någon eller ett par enstaka lokala tävlingar. Det kanske är en anledning till att ni inte kan hitta henne under tävlingsresultat. :idea:

Vad är det annars som inte verkar stämma, enligt dig?

Jag svarar mer än gärna på frågor som du funderar över och förmodligen missuppfattat. ;)

Nu lägger jag mig i lite igen...

Vi kan alla vara överens om att Wilma är en fin häst med talang och fina gångarter. Hon har dessutom bra stam gångartsmässigt.

Men jag har två frågor om hästen; Hur gammal är hon och vad ligger efter Martini?

Vad gäller hästens tävlingsresultat tycker jag att det är mycket synd att du inte tar tillvara hennes talang på dressyrbanan. I aveln är det just tävlingshästar vi vill få fram, då ska vi utnyttja de fina hästarna som kommer fram genom ett genomtänkt avelsarbete. Det är ju meningen att en häst som din ska tävlas! Och OM DU inte vill tävla dressyr kanske någon annan vill så att hästen får prestationer!

Jag undrar också varför hästen inte kan komma högre än 1,20, om hon nu enligt dig har bra teknik? Självklart kan hästen vara ojämn om den inte kommer ut ofta på tävlingsplatser. Alternativet är ju att du engagerar dig ordentligt i tävlandet och ser om spärren verkligen sitter vid 1,20. Det är kanske så att hon bara behöver rutin och mer säkerhet i kroppen för att hon ska klara 1,30. En häst med måttlig teknik bör ta sig runt 1,30 felfritt åtminstone. Men det tar förstås ett par år innan ni är där.

Varför vill du tvunget betäcka just i år? Varför inte tävla mer?

Nu lägger jag mig i lite igen...

Vi kan alla vara överens om att Wilma är en fin häst med talang och fina gångarter. Hon har dessutom bra stam gångartsmässigt.

Men jag har två frågor om hästen; Hur gammal är hon och vad ligger efter Martini?

Vad gäller hästens tävlingsresultat tycker jag att det är mycket synd att du inte tar tillvara hennes talang på dressyrbanan. I aveln är det just tävlingshästar vi vill få fram, då ska vi utnyttja de fina hästarna som kommer fram genom ett genomtänkt avelsarbete. Det är ju meningen att en häst som din ska tävlas! Och OM DU inte vill tävla dressyr kanske någon annan vill så att hästen får prestationer!

Jag undrar också varför hästen inte kan komma högre än 1,20, om hon nu enligt dig har bra teknik? Självklart kan hästen vara ojämn om den inte kommer ut ofta på tävlingsplatser. Alternativet är ju att du engagerar dig ordentligt i tävlandet och ser om spärren verkligen sitter vid 1,20. Det är kanske så att hon bara behöver rutin och mer säkerhet i kroppen för att hon ska klara 1,30. En häst med måttlig teknik bör ta sig runt 1,30 felfritt åtminstone. Men det tar förstås ett par år innan ni är där.

Varför vill du tvunget betäcka just i år? Varför inte tävla mer?

Det vart många frågor, men jag ska försöka svara på alla så gott jag kan. ;)

Wilma har på sin mormos sida följande hingstar: Orust, Kadett och Unesco. Martini är ju efter Marino som ni kankse visste(?) och Marino är i sin tur efter Matrose. Martinis mamma är efter Utrillo.

Wilma kan säkert ta sig runt 1,30 men hon får kämpa och hon känner sig inte lika säker på de höjderna.

Jag har velat betäcka Wilma i flera år och bestämde mig egentligen redan för tre år sedan, att betäcka henne 2007. Du skriver och frågar varför jag inte väntar med att avla och tävlar mer i stället och då svarar jag med en motfråga - Varför tävla mer? Varför inte låta mig ta ett föl på henne så hon får ta en paus också och sedan ta upp tävlandet igen?

Hoppas du fick svar på dina frågor något sådär i alla fall! :)

Hur gick det när hon visades? Bara nyfiken, jag vet att alla inte är färdiga för uppgiften i tid
U

Visst blir man förvirrad utav alla hingstar som existerar på denna jord? Tänk vad lätt allting hade varit om det bara fanns si sådär tio hingstar att välja på. ;)

Jag har inte alls bestämt mig för Figaro. Ni har ingen aning om vilken hingst jag bestämt mig för, då jag beslutat mig för att inte tala om detta. Jag har pratat med uppfödare som sett Wilma på riktigt om vilken hingst jag borde ta till henne och på så sätt kommit fram till en. Ni får ha tålamod, för ni lär ju få se fölet på bild när det har fötts och då kommer jag även att avslöja pappan. :d

Jag tar visst till mig allt vad ni skriver, även om det kanske inte verkar så alla gånger. Jag läser, tar till mig och funderar över vad ni skrivit. Det gör jag verkligen!

Om jag ska vara riktigt ärlig.. Jag vet faktiskt inte om jag kommer att gå och fundera i över ett år: "Undrar vad det blev för hingst till det där D-day stoet. Jag spricker nästan av nyfikenhet". Det kan bli antinget Arro-Bell, grannens godkända arab, Elcatero, Aerline, Figaro eller någon helt annan.
Hade du däremot varit intresserad av att försöka förstå det där med avel, som många andra som frågar, och tagit till dig råden från alla de kloka som försökt att hjalpa, så hade jag hejjat på, och rentav hoppats och letat efter att få se en bild på fölungen i Ridsport nästa sommar.
Jag tror helt enkelt att du överdriver iallafall mitt intresse för ditt sto. Hon kan vara hur fin som helst i dina ögon, men om jag skulle köpa en dressyrhäst med D-Day som morfar så skulle det baskemej vara med en pappa som bevisat att han nedärver ett riktigt gott och samarbetsvilligt temperament.
Jag förstår fortfarande inte vad det är som är så speciellt med stoet än att hon är din älskling. Och därför vet jag inte om stoet faktiskt har något direkt avelsvärde. D-Day säljer ingen avkomma till mig genom sitt namn. Martini ¨ligger bättre till. Bra temperament eller ej, talang eller ej, dina beskrivngar av stoet varierar. Du har visat bilder i annan tråd, mne de bilderna är missvisande för hon är inte alls lågställd. Hur ska vi kunna förstå? Och vad ä rproblemet med att erk¨åanna att stoet är lågställd? Det ändrar ju inte henne som häst men hjälper till för framtida avel..
Jag tycker att du ska se till att stoet ¨får lite tävlingsmeriter, kan du inte dressyra över LA själv så låna ut henne till den där landslagsryttaren eller någon annat. Tror helt klart att det kan höja hennes avelsvärde. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa en avkomma till ett D-Day sto om hon visat att hon är ridbar, genom lite tävlingsmeriter.
Nu är min energi slut med att komma med förslag, det är ju inte lönt. Vad du än väljer, betäckning eller ej, så hoppas jag att det går bra för stoet och fölet.
U

Det är sällan man hör om folk som väljer att ta ett föl mitt i tävlingskarriären. Ofta beror det på att stoet har fått en akut skada och behöver en längre tids vila. Just för att det tar en stund att få ett föl och innan man kan komma ut på tävlingsbanorna igen.
U

Jag undrar också varför hästen inte kan komma högre än 1,20, om hon nu enligt dig har bra teknik? Självklart kan hästen vara ojämn om den inte kommer ut ofta på tävlingsplatser. Alternativet är ju att du engagerar dig ordentligt i tävlandet och ser om spärren verkligen sitter vid 1,20. Det är kanske så att hon bara behöver rutin och mer säkerhet i kroppen för att hon ska klara 1,30. En häst med måttlig teknik bör ta sig runt 1,30 felfritt åtminstone.

Fast inte har väl tekniken så mkt att göra med hur högt en häst kan hoppa? Det finns hästar med jättefin teknik som helt enkelt inte har scoopet/styrkan för att hoppa högt. Jag tycker det är konstigt att 120 inte skulle räcka då det är mer än vad de allra flesta ryttare hoppar.

Jag tycker inte man ska avla på en häst som man själv inte tycker "har ALLT" mest för att det kommer med all sannolikhet att ha kostat dig väldigt mycket pengar för en produkt som inte är i närheten värd de pengarna....
...Men ibland är ju inte pengarna allt och att syssla med hästar är ju i vilket fall en garanterad förlustaffär men det är ju kul!:D

Efter Martini ligger Orust - Unesco - Immer - Lansiär - Barbarossa - Faruk - Janus - Eros - Ruster - Amos - Hartguss xx - Jasperding - Cadet - Nording - Willi, d v s (36).

Om jag ska vara riktigt ärlig.. Jag vet faktiskt inte om jag kommer att gå och fundera i över ett år: "Undrar vad det blev för hingst till det där D-day stoet. Jag spricker nästan av nyfikenhet". Det kan bli antinget Arro-Bell, grannens godkända arab, Elcatero, Aerline, Figaro eller någon helt annan.
Hade du däremot varit intresserad av att försöka förstå det där med avel, som många andra som frågar, och tagit till dig råden från alla de kloka som försökt att hjalpa, så hade jag hejjat på, och rentav hoppats och letat efter att få se en bild på fölungen i Ridsport nästa sommar.
U

Nä, precis, det är inte så direkt att man ligger sömnlös om nätterna i ett år framöver. :D

Och hur många dagar tar det innan hela Buke vet precis vilken hingst hon har valt?
Och hur många dagar till tar det innan hon ändrat sig? Och igen, och igen?

Nu ska vi inte vara otrevliga här. :mad:

Det spelar inte mig någon roll om ni bryr er eller inte, men eftersom flera av er har både PM:at mig och frågat här, så måste ju ett visst intresse finnas för det. :smirk:

Vad bra att ni inte lider av det! Nej, jag kommer inte ändra mig.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

"Den hemsidan" är ASVH:s officiella med siffror som ligger till grund för avkommebedömning. De fel som hittats gäller stamtavlor och avkommor, att det varit fel på bedömningssiffror har jag inte hört.

Jo där finns även fel avseende bedömningar, min hingsts 3-års test finns tex inte med, skall bli färdig en dag att skicka in en rättningsblankett på det.

Nä, precis, det är inte så direkt att man ligger sömnlös om nätterna i ett år framöver. :D

Och hur många dagar tar det innan hela Buke vet precis vilken hingst hon har valt?
Och hur många dagar till tar det innan hon ändrat sig? Och igen, och igen?

Och hur många dagar tar det tills det kommer en ny tråd, och en ny tråd och en ny tråd... ? :D

Jaja, men det kommer att hinna ändra sig, det var ju inte många inlägg sedan det var Figaro, och innan det var det inte många inlägg innan det som det var Aerline. Men egentligen.. Bara kul om hon lyckats bestämma sig. Visst valet är svårt, det tycker nog alla, men man kan ju ha lite olika inställning till dem soom seriöst försöker komma med bra förslag.
U

Jag tycker nog att detta är färdigdiskuterat i den här tråden.

TS får gärna återkomma när hon har bestämt sig för vad hon verkligen VILL göra, om inte annat för att slippa alla kommentarer hon inte vill se... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
901
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
917
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
993
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka