Ska jag eller ska jag inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 9 600
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska jag eller ska jag inte?

Hur skulle jag kunna sälja "mitt eget kött och blod"? :)

eh, ja du disskuterade just att du kan ju alltid sälja...men men nu har du tydligen kommit in på ett annat ämne...att sälja ditt eget kött o blod!:devil:

lycka till!!

Länge leve bushaveln!!

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, men jag tackar för det fina inlägget. :cool:

Ni har helt missuppfattat mig! Det kanske är delvis mitt fel, då jag inte alltid har så lätt för att formulera mig i text.

Wilma har verkligen kapacitet för mer än La dressyr. Wilma är en underbar tjej, som inte alls är en typisk D-Day häst. Min tränare på skolan har haft en annan D-Day häst som han tävlade svår dressyr på och tränade med för Kyra. Han har ridit Wilma och lämnat ett omdöme om att han var chockerad. "Hon var då inte en typisk D-Day häst! Hon vart ju jättetrevlig!" Hon har dessutom ett djävulskt stabilt psyke i de mest stressande situationer och är inte alls nervig att rida ut på. På tävlingsplatser är hon väldigt lugn, men har hon inte tävlats på ett tag och kommer till en tävlingsplats, så kan hon vara ganska så jobbig. Det antar jag att fler hästar blir om de inte varit "ute på ett tag"!? Wilma älskar att hoppa och gör det bra, men hon har inte mera kapacitet än att ta sig runt en 1,20 bana som max. Jag tänker verkligen inte sälja henne för det! Jag är ingen seriöst satsade hoppryttare, så varför ska jag sälja min bästa vän och häst, som jag själv utbildat sedan hon bara var 4 år gammal? Nej, skulle inte tro det.

Figaro är relativt ny och har inte så gamla avkommor, men det gör han inte usel för det. Jag har sett föl på riktigt som är RIKTIGT fina! Om det inte blir en häst för mig, tänker jag sälja den. Den risken finns ju alltid, oavsett hingst och sto, eller hur? :smirk:

Jag ber om ursäkt om det är så att jag missuppfattat dig! Men du har tidigare skrivit att du vill tävla upp till 1.30-1.40. Det kan du uppenbarligen inte uppnå med Wilma, vilket inte är så konstigt eftersom hon är avlad för dressyr! Me jag tycket fortfarande att du ska tävla henne för att få prestationer. Du får helt enkelt tävla lite dressyr i stället och anpassa dig efter din hästs talang ;) . Om du ska avla är det alltid lättare att ev sälja avkomman om stoet själv har tävlat. Dessutom brukar man kunna får prestationsrabatt på ston som tävlat msv.

Men om du nu prompt ska betäcka är som sagt Figaro R troligen ett mycket bra val. Men din ursprungsfråga i tråden är "ska jag eller ska jag inte", på den svarar jag inte-åk ut och tävla ett par år i stället!:)

Jag ber om ursäkt om det är så att jag missuppfattat dig! Men du har tidigare skrivit att du vill tävla upp till 1.30-1.40. Det kan du uppenbarligen inte uppnå med Wilma, vilket inte är så konstigt eftersom hon är avlad för dressyr! Me jag tycket fortfarande att du ska tävla henne för att få prestationer. Du får helt enkelt tävla lite dressyr i stället och anpassa dig efter din hästs talang ;) . Om du ska avla är det alltid lättare att ev sälja avkomman om stoet själv har tävlat. Dessutom brukar man kunna får prestationsrabatt på ston som tävlat msv.

Men om du nu prompt ska betäcka är som sagt Figaro R troligen ett mycket bra val. Men din ursprungsfråga i tråden är "ska jag eller ska jag inte", på den svarar jag inte-åk ut och tävla ett par år i stället!:)

Jag hade tänkt skaffa mig en till häst efter sommaren och har eventuellt två på gång som en av dom har gått 140 cm hoppningar och en är lite yngre och har gått ett par 130 cm rundor, så att just Wilma inte kan hoppa tre meter högt gör inte mig något. Henne säljer jag inte för allt guld i världen! Det finns istället plats för flera kusar.. ;)

Det låter som om du har en bra plan för ditt fortsatta tävlande. MEN du kan väl lika gärna tävla Wilma i dressyr-det är ju trots allt en gångartshäst.

Det låter som om du har en bra plan för ditt fortsatta tävlande. MEN du kan väl lika gärna tävla Wilma i dressyr-det är ju trots allt en gångartshäst.

Jag är inte så värst intresserad av dressyr. :angel:

eh, ja du disskuterade just att du kan ju alltid sälja...men men nu har du tydligen kommit in på ett annat ämne...att sälja ditt eget kött o blod!:devil:

lycka till!!

Länge leve bushaveln!!

Men sälja avkomman är väl ändå annat än att sälja stoet? Det är väl ganska vanligt att uppfödare inte vill sälja sina avelsston, men gärna säljer avkommorna?:confused:

Buskavel kan man väl ändå inte kalla det när man tar ett halvblodssto till bruksprovsvinnare?:smirk:

Efter att läst hela denna långa tråd skulle jag vilja påstå att du inte ska avla alls förräns du läst på mer i ämnet avel.

Du har fått miljarders med goda råd, från ett flertal mycket kunniga människor, och verkar inte vilja ta till dig ett endaste ett av dessa. Sätt dig ner och tänk efter istället och ägna denna säsong och den kommande hösten åt att läsa på lite mer om blodslinjer, förärvning och prestationsavel.

Jag köpte Wilma när jag var 11 år gammal. Vad vet en 11 årig flicka om hästavel och stamtavlor? Nej, de flesta 11 åringar vet inte mycket om sådant.

Wilma såldes som lovande hopphäst och hon är en riktigt bra och stabil hoppare, så hon har fungerat jättebra för mig att utbilda mig på, även om jag samtidigt även fått utbilda henne.

Jag förstår inte varför ni hela tiden uppmanar mig att sälja henne? Det skulle jag aldrig göra, av den enkla anledningen att jag trivs med henne, faktiskt taget älskar henne av hela mitt hjärta, plus att hon ger mig så himla mycket varje dag. Jag vill ha något efter henne. Är det så konstigt? Jag efterfrågar inte en nästa OS-häst eller en framtida svårklasshäst i dressyr, utan en allroundhäst mot hoppning. Wilma må vara dressyrstammad i det stora hela, men hon är en j*vel på att hoppa.

Jag läste i ridsport att de ville ha in mer dressyrblod i hopphästarna. Intressant, tycker jag.

Jag köpte Wilma när jag var 11 år gammal. Vad vet en 11 årig flicka om hästavel och stamtavlor? Nej, de flesta 11 åringar vet inte mycket om sådant.

Wilma såldes som lovande hopphäst och hon är en riktigt bra och stabil hoppare, så hon har fungerat jättebra för mig att utbilda mig på, även om jag samtidigt även fått utbilda henne.

Jag förstår inte varför ni hela tiden uppmanar mig att sälja henne? Det skulle jag aldrig göra, av den enkla anledningen att jag trivs med henne, faktiskt taget älskar henne av hela mitt hjärta, plus att hon ger mig så himla mycket varje dag. Jag vill ha något efter henne. Är det så konstigt? Jag efterfrågar inte en nästa OS-häst eller en framtida svårklasshäst i dressyr, utan en allroundhäst mot hoppning. Wilma må vara dressyrstammad i det stora hela, men hon är en j*vel på att hoppa.

Jag läste i ridsport att de ville ha in mer dressyrblod i hopphästarna. Intressant, tycker jag.:
eek: Vart har jag skrivit att du ska sälja? Vad har din ålder vid inköpet av hästen att göra med att du idag inte heller verkar veta vad du håller på med eller ens vill hålla på med avelsmässigt???? Vad jag förstått har hästen begränsad kapacitet eller superkapacitet beroende på vart i tråden man läser dina inlägg dessutom verkar den behäftad med ett j-a humör. ALLA ston är inte till för att avlas på det är grundregel nummer ett att till sig. OM man sedan som ägare inte vet vad man vill så är det läge att VÄNTA lära sig mer och komma till eftertanke.

Jag förstår inte riktigt vad det är du stör dig på?

Wilma är ett jättefint sto, som är trygg och stabil för en nybörjare, samtidigt som att hon är en utmaning och en kanonfin läromästare för en som kan lite mer. Hon har ett hjärta för hoppningen och gör alltid sitt bästa. Hon har bra teknik! Wilma har dessutom en kanonbra gång och fungerar fint även i dressyren. Varför skulle jag inte kunna få avla på detta stoet? Det är väl ändå mitt beslut, eller hur?

Just nu, dig!!!:devil: VARFÖR STÄLLA TUSEN FRÅGOR SOM DU ÄNDÅ SJÄLV HAR SVAREN PÅ

För att vara lite sakliga och seriösa här..

(Och jag har totalt missat ditt tidigare användarnamn så jag har inga förutfattade meningar om dig.)

MEN, både här och inne på gnägg, så ber du om råd och kommentarer, men VÄGRAR lyssna. Och då blir såklart folk frustrerade. Vad vill du höra egentligen? Vilken fin häst du har?

Angående hingstval så kan du säkert avla en trevlig hobbyhopphäst åt dig själv, men för försäljning funkar det förmodligen inte med D-Day + hopphingst.

Sen har du helt plötsligt bestämt dig för Figaro (efter araben och Aerline) och så i nästa andetag säger du att du inte är intresserad av dressyr. Då är kanske varken Wilma eller Figaro rätt för dig.

Klart man blir förvirrad. Plus alla luckor i din historia, om hennes egenskaper och resultat och så vidare. Allt verkar inte stämma riktigt...

Visst blir man förvirrad utav alla hingstar som existerar på denna jord? Tänk vad lätt allting hade varit om det bara fanns si sådär tio hingstar att välja på. ;)

Jag har inte alls bestämt mig för Figaro. Ni har ingen aning om vilken hingst jag bestämt mig för, då jag beslutat mig för att inte tala om detta. Jag har pratat med uppfödare som sett Wilma på riktigt om vilken hingst jag borde ta till henne och på så sätt kommit fram till en. Ni får ha tålamod, för ni lär ju få se fölet på bild när det har fötts och då kommer jag även att avslöja pappan. :d

Jag tar visst till mig allt vad ni skriver, även om det kanske inte verkar så alla gånger. Jag läser, tar till mig och funderar över vad ni skrivit. Det gör jag verkligen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
901
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
917
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
993
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka