Ska jag eller ska jag inte?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 9 600
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska jag eller ska jag inte?

Kanske din Wilma e.D-Day-Martini har blivit förväxlad med den andra Wilma e.D-Day som finns i databasen (o som har resultat från kvalitets)?
Ta kontakt med ASVH så de kan rätta till felet nästa gång Blupen ska köras.

Ditt sto
Typ Ben Mankh Skritt Trav Gal Tmp G Mf_UHD Dressyr Mf_D
108 109 -0.7 109 118 115 120 16 111 17

Tekn H Tmp H Mf_UHH Hoppning Mf_H
89 90 17 91 17

Aerline
110 118 1.2 87 113 130 114 11 106 16

144 138 10 140 10

Avkomman:
109 114 0,3 98 116 123 117
116,5 114 115

har för mig att en medelbegåvad häst ligger mellan 85 och 115. Skulle du ta ditt sto till Ravell så hade blup set ut så här:

Ditt sto
108 109 -0.7 109 118 115 120 16 111 17
89 90 17 91 17

Ravell
101 73 1.6 133 147 141 150 10 133 15
104 108 10 101 13

Avkomman:
105 91 0.9 121 132.5 135 123
97 99 100

Vilket borde betyda att du får en häst som hoppar lite bättre än den du har nu, har lite bättre typ än ditt sto, rör sig bättre än hon gör. Men nu är detta bara siffror, men bara en tanke. Skulle du prova genom lite olika alternativ, och titta på lyckade sporthästar så är det sällan man kan ta en dressyrhäst och betäcka med en hopphäst och tro att det ska bli riktigt bra, visst kan det bli det om hingsten våaljs med omsorg, men annars blir det svårt.
Och jag anser inte att Blup är hela sanningen, jag hävdar bestämt att mitt sto är bättre än vad hennes blup säger att hon är. Men har fått förklarat att det ska ses som vad hon kan beräkna nedärva, och inte vad hon är för häst.
U

Kan inte alla här inne ge mig ETT förslag på EN hingst som NI anser passa mitt sto? Lämna gärna en kommentar om varför just den hingsten passar henne, enligt dig.

Kan inte alla här inne ge mig ETT förslag på EN hingst som NI anser passa mitt sto? Lämna gärna en kommentar om varför just den hingsten passar henne, enligt dig.
Men ärligt talat, LÄS DINA GAMLA TRÅDAR om detta! :idea:
Det är ju ingen idé att någon lägger ner möda på att gång efter gång tipsa dig om lämpliga hingstar när du ändå vägrar ta till dig det som skrivs där och skapar en ny likadan tråd igen några veckor senare! ;)

Har jag inte tagit till mig? Jag har kollat varenda hingst och Aerline H intresserade mig mest. När jag sedan nämnt Aerline H för hästmänniskor runt omkring mig så har de tyckt att han verkar toppen till Wilma. :smirk:

Om jag har har ett dressyr stammat sto och inte riktigt kan bestämma mig vad jag vill använda tänker jag som så att ta en dressyr stammad hingst som ändå hoppat bra på bruks prov eller tvärt om...på hopp sto.

Ofta tänker man kanske om man har ett sto att man ska behålla fölet men den dagen kanske kommer då man måste sälja och då är det bra att ha en "röd" Tråd då man betäckte.

Att ta fram ett föl kostar mkt pengar oavsett härstamning så om du tänker som du skrev att du skulle ta fram en "kompis" då din häst är komplett ..tja då skulle du ju egentligen kunnna använda vad som helst.

Det känns ju faktiskt som om du ändrat rätt friskt i ditt tänkande av hingst till ditt sto.

Gå på mag känslan om du vill betäcka ditt sto i år.

Sist..man kan tänka, planera,välja hingst och ändå i sista änden har vi ingen aning om resultatet av betäckningen...men det är det som är spännande.

I dag har mitt ena sto vaxproppar ( kan var pga allt fölvak som jag svammlar mkt i dag) hoppas du håller tummarna.
Mitt sto slog av höft benet för några månader sedan och nu får vi se hur detta ska gå...

Du vet är att du är välkommen när du valt din dröm hingst

//Tina

Om jag har har ett dressyr stammat sto och inte riktigt kan bestämma mig vad jag vill använda tänker jag som så att ta en dressyr stammad hingst som ändå hoppat bra på bruks prov eller tvärt om...på hopp sto.

Ofta tänker man kanske om man har ett sto att man ska behålla fölet men den dagen kanske kommer då man måste sälja och då är det bra att ha en "röd" Tråd då man betäckte.

Att ta fram ett föl kostar mkt pengar oavsett härstamning så om du tänker som du skrev att du skulle ta fram en "kompis" då din häst är komplett ..tja då skulle du ju egentligen kunnna använda vad som helst.

Det känns ju faktiskt som om du ändrat rätt friskt i ditt tänkande av hingst till ditt sto.

Gå på mag känslan om du vill betäcka ditt sto i år.

Sist..man kan tänka, planera,välja hingst och ändå i sista änden har vi ingen aning om resultatet av betäckningen...men det är det som är spännande.

I dag har mitt ena sto vaxproppar ( kan var pga allt fölvak som jag svammlar mkt i dag) hoppas du håller tummarna.
Mitt sto slog av höft benet för några månader sedan och nu får vi se hur detta ska gå...

Du vet är att du är välkommen när du valt din dröm hingst

//Tina

Det är ju mitt första föl och jag är inte direkt avelskunnig för fem öre. Därför söker jag ju förståelse och tips hos er avelsproffs!

Vad tycker du att jag ska välja för hingst om jag vill ha en avkomma som är allround med bra huvud?

Tack och jag önskar dig såklart lycka till med fölningen och ditt sto!

Mvh Isabel

Vad tycker du själv? Vilka hingstar tilltalar DIG mest. Du har fått så mycket råd, men i slutändan är det ditt val.

Kolla runt på hemsidor, jämför siffror, gå på hingstvisningar. Har du köpt hingstkatalogen ens?

Jag var också helt ny när jag betäckte min, men jag tyckte det var en del av tjusningen att fundera och fundera, och till slut komma fram till ett hingstval man har gjort själv och som man kan stå för.

Du känner stoet, inte någon här, och framförallt, det är du som ska ha avkomman, inte nån här.

Vad tycker du själv? Vilka hingstar tilltalar DIG mest. Du har fått så mycket råd, men i slutändan är det ditt val.

Kolla runt på hemsidor, jämför siffror, gå på hingstvisningar. Har du köpt hingstkatalogen ens?

Jag var också helt ny när jag betäckte min, men jag tyckte det var en del av tjusningen att fundera och fundera, och till slut komma fram till ett hingstval man har gjort själv och som man kan stå för.

Du känner stoet, inte någon här, och framförallt, det är du som ska ha avkomman, inte nån här.

Tack! Därför förstår jag inte varför alla motarbetar mitt val? :crazy:
Aerline H verkar jättefin, men samtidigt så finns det här med "en röd tråd genom dressyren".. så en dressyrhingst som även kan hoppa vore ju ÄNNU bättre. Tips på det? :bow:

Tycker att utbudet av dressyrstammade hingstar med hoppförmåga är skrämmande litet. I alla fall om man tittar på bruksprovspoängen, dock kan de vara lite missvisande eftersom dressyrtalangerna många gånger är dålig förberedda till hoppningen.

De på rak arm jag kan komma på är förstås Briar och jag antar att Okeanos också kan hoppa. En som fick till ett par riktigt bra språng på bruksprovet var Tsarevitj. Nu är han visserligen bara tre år men jag tror att han på typ och stammässigt hade kunnat passa ditt sto som behöver lättas upp en aning och få lite mer luft mellan magen och marken.

Eftersom Don Primero varit uppe i den här tråden innan så står det i a f på Markebäcks hemsida att: "...och har även tävlat med framgång i hoppning..." Ett citat som kanske är värt att kolla upp? Står ju inte alls vilken nivå eller något...men någon slags sanning borde ju ligga bakom.

/Kristin

Blir det inte lite mycket Donnerhall med Don Primero på ett D-day sto ?

Själv hade jag kanske funderat på Lambourghini som är dubbeltalang med utbildas i dressyr.

Jo! När jag skrivit inlägget kom jag ju på att det nog blir lite mycket Donnerhall :p ... Tänkte inte på det eftersom han redan varit uppe för diskussion...

/Kristin

Alltså, alla kommer ge dig olika råd så i slutändan är det du som bestämmer. Följ din magkänsla.

Jag gillar också Airline H, så jag tycker inte det vore ett galet val. Men som sagt, till sist är det ditt beslut.

Men, för att ge ett tips så hade jag tittat på Majim G som står i Kalmartrakten. 43 poäng exteriört, gått både 1,40 hopp och MSV dressyr. Sägs dessutom lämna mycket bra temperament...

Alltså, alla kommer ge dig olika råd så i slutändan är det du som bestämmer. Följ din magkänsla.

Jag gillar också Airline H, så jag tycker inte det vore ett galet val. Men som sagt, till sist är det ditt beslut.

Men, för att ge ett tips så hade jag tittat på Majim G som står i Kalmartrakten. 43 poäng exteriört, gått både 1,40 hopp och MSV dressyr. Sägs dessutom lämna mycket bra temperament...

Majim G har jag aldrig hört talas om. Har han någon hemsida? :)

Börja med att köpa hingstkatalogen! Det är rätt grundläggande... :idea:

Majim är fin han!!!!!!! :d För övrigt min klasskompis häst...eller han är delägare på honom!

Börja med att köpa hingstkatalogen! Det är rätt grundläggande... :idea:

Jag har redan den men alla hingstar verkar liksom bra överlag! :S

Tror ni ett föl efter Majim G - D-Day hade varit poppis på marknaden då eventuellt? :S

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
902
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
917
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
993
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka