S
SO Hovslagare
Sv: Ska det hända nåt snart eller??
Jag fattar inte då vad det är som är så revolutionerande enl dig?
Detta lärde jag mig redan på hovslagarskolan.
Vad i detta är som du anser att vi inte gör?
Att vi inte slaktar bort all sula i trakterna?? Alá SANCHP
Det har jag inte sett att han rekomenderar någonstans.
Redan i de hovslagarböcker som jag har som är skrivna vid sekelskiftet 1800-1900 så varnar man för höga trakter.
Vi säger också att barfota är bäst. Om det går och med korrekt verkning.
Jag har ingenstans sagt att han är antiskoning Enbart att han har visat med sin forskning att hästen ska ha trakter i sulnivå för att hästen ska kunna ha en fullgod mekanism samt stötdämpning.
Jag är personligen inte anti skoning heller, men för barfota och anser att fler hästar skulle klara av det om man gav hästen rätt förutsättningar.
Bowker säger däremot att barfota är det allra bästa och att de flesta hästar kan vara barfota.. att problemet ligger i att vi inte "bäddar" våra hästar på det slags underlag som vi vill rida på. Då hästarnas hovar har enorm kapacitet till att genom hela hästens liv ändra form och anpassa sig. Han menar att detta är en förmåga hästen är född med och om vi skulle hålla våra unghästar på mer varierad mark skulle vi inte behöva sko så många av dem när vi sedan ska börja rida dem på alla slags underlag.
Därtill säger han att man borde om man ska sko hästen, sko den så nära markkontakt som möjligt. Alltså inte höja trakterna utan låta bakre delen av hoven vara så nära marken som möjligt . även med skor för att få den bästa hovmekanismen.
Mumin
som läst Bowkers arbeten inantill och utantill
Jag fattar inte då vad det är som är så revolutionerande enl dig?
Detta lärde jag mig redan på hovslagarskolan.
Vad i detta är som du anser att vi inte gör?
Att vi inte slaktar bort all sula i trakterna?? Alá SANCHP
Det har jag inte sett att han rekomenderar någonstans.
Redan i de hovslagarböcker som jag har som är skrivna vid sekelskiftet 1800-1900 så varnar man för höga trakter.
Vi säger också att barfota är bäst. Om det går och med korrekt verkning.
Senast ändrad av en moderator: