Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På tal om artiklar i ämnet: Min Häst har just nu en artikelserie om barfotaverkningar. Ren propaganda rakt i nosen på småtjejerna. Jag är väldigt förvånad över artikelserien och har tipsat min hovis om den.
Vore bra om fler hovslagare ville ta en titt och skicka kommentarer till tidningen.
Nej, faktiskt inte. Däremot har jag sett vad eftersatt och/eller felaktig hovvård kan leda till hos såväl skodda som oskodda. Vad gör skon för skada som inte beror på något av ovanstående?
Mjo fast jobbigt värre är det när en av USA:s främsta hovforskare helt enkelt håller med
Mumin
Men vad är det för skador du sett som orsakats av skorna och som inte berott på dålig hovvård?
Min gamling som tyvärr fick avlivas som 24-åring pga en gammal nackskada var skodd hela sitt vuxna liv utan några som helst problem med hovarna eller benen, så vad skulle skon haft för negativ inverkan på hennes liv? Skadan berodde inte på skorna utan en klantskalle till medryttarkandidat och ögonstenen gick både mycket och stundtals hårt utan problem med hältor. Terrängjakterna över fasta hinder och stenmurar hade jag aldrig hoppat utan broddar. Över lag så var det sällan några bekymmer med henne bortsett för på ålderns höst då hennes skada tyvärr ställde till mer och mer problem för henne och som till slut gjorde att hon fick sluta sina dagar många år förtidigt.
Jag känner till en enda hovböld under alla år, men sällan några tappskor och hon var verkligen inte trångskodd utan hade stora och fina strålar, "trots" 50% fullblodsinslag. Skoddes när det behövdes oavsett om det var efter 6 veckor eller med längre intervall. Även hennes dotter har mycket bra hovar och hovslagaren berömmer dem varje gång han är ute. Jag har en utbildad hovslagare som sköter mina för tillfället barfotahästar.
Att Bowker är helt antiskoning är din egen tolkning.
Han har deltagit i många projekt som har med skoning att göra och kontentan av detta får jag till att han vill att vi inte skall sko med den "tyska" stilen. Höga hovar med hög trakt och lång tå.
Det håller jag helt med honom om.
Det här är hans egen slutsats i en samanfattning i ett projekt.
Maximum energy dissipation depends on proper hoof preparation and shoeing.
Var står det att trakterna ska ha "sulnivå"?
Det som står är att strålen bör nudda marken o är den inte ouvecklad så gör den det.