Först, välkomen hit och jag beklagar din förlust av din förra hund och trist att det börjat så kämpigt med den nya.
@Migo ställer en viktig fråga, var han besiktigad med ett intyg som var max 7 dagar gammalt?
Om uppfödaren är SKK-ansluten så måste ett sådant intyg finnas.
Hunden behöver nog en koll av veterinär och om hunden saknar giltigt besiktningsintyg bör du kontakta uppfödaren innan veterinärundersökningen.
Jag är uppfödare själv och jag får lite dåliga vibbar när det gäller uppfödaren. Nu vet jag inte vad rasen kostar normalt sett men 13 000 för en hund med rädsla (som kan bero på smärta), underbett och kroksvans låter väldigt mycket. Jag hade kanske tagit max halva priset för en sådan hund.
Jag förstår att hjärtat blöder efter förlusten av förra hunden, men tänk klarsynt. Om den här hunden inte mår bra så backa ur. Det ska vara roligt att ha hund och det sista du behöver är ett hundägande som kantas av hälsoproblem.
Om hunden saknar giltigt veterinärintyg tycker jag uppfödaren ska stå för hälsokontrollen förutsatt att du medelar hen innan.
Om hunden har giltigt veterinärintyg så kan eventuella fel gå på uppfödarens dolda felförsäkring. Som uppfödare har man vist ansvar för "varan" i upp till tre år.
Önskar dig all lycka till.