Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det är faktiskt ingen djurplågerimetod. Den skiljer sig inte mycket, eller alls, från det en välutbildad hovis gör på en barfota häst.

Däremot verkar det finnas djurplågare som i någon stackars metods namn härjar omkring och gör saker de inte har någon aning om hur det borde göras.

Så snälla, skyll inte på metoden, den föreskriver faktiskt inte ömmande hovar och sektliknande beteende... Det finns massor med perfekt fungerande barfota hovar som verkas enligt metoden av duktiga människor. Det är vissa utövare som borde stoppas kan jag tycka. :mad:

Ok, djurplågerimetod var kanske att ta i. Du har rätt i att det är utövarna som ställer till det ibland.

Men då funderar jag. Om det inte är så mycket som skiljer från vanlig verkning av hovar, varför vill då utövarna kalla det för just andra metoder? Ex Strasser och SANHCP, varför vill de framhärda att just deras metod är bättre än traditionell verkning?

Om du förstår hur jag menar.

Jag tycker att det är mycket anmärkningsvärt att dessa utövare säger sig kunna ersätta både hovslagare OCH veterinär.

Norrland
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej Boj. Hur kan det komma sig att artikeln som denna tråd handlar om aldrig kom med på Bukefalos nyheter? Intresset för denna tråd verkar ju rätt stort med nästan 10 000 visningar.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Strasser skiljer sig en hel del från en traditionell verkning.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*lånar knapp*

Som alla andra är jag för barfotagång när det fungerar. Jag är mycket skeptisk till Strasser m.fl. som ger mig ett intryck av att de tillhör en sekt.
Vetenskapliga sanningar tas ur sitt sammanhang och en lära sätts ihop som låter väldigt bra. Klockan som står visar 100% rätt två ggr per dygn.

Det som förvånar mig i denna debatt är att ingen verkar ha reagerat på att hästen är så gammal.
En 25-åring som gått på traditionell foderstat är nog inte lätt att ställa om till halm och bark.
Att sen skorna tagits av - spelar nog mindre roll. Hästen rids knappt och den stora ridanläggningen har ridhus "inbyggt".
Om man jämför detta med idealet för Strasser blir det LÅNGT ifrån utevistelsen dygnet runt i fina hagar....

Att "barfotarörelsen" valt att frälsa denna person visar total brist på omdöme. När det sen hettar till tar man avstånd och "offrar" hästägaren, som alltför trofast följer rörelsens koncept.:devil:
H*n trodde att en smärre hälta skulle kunna botas med barfotagång, att hovarna blivit dåliga av att ständigt ha sulor. Inte helt otroligt kanske? Och en "vanlig hovslagare" hade säkert kunnat hjälpa till med verkningen.

- Och om ni undrar - Ja, hästägaren har försökt att omvända mig. Jag har sagt blankt nej, inte intresserad, dåligt alternativ. Det hade antagligen inte hjälpt om jag hade lyssnat och pratat mer, h*n var totalt övertygad. Men ändå undrar jag om jag kunnat hjälpa hästen om jag pratat mer.... :confused:

Nu kan man bara hoppas att det ställe som har hand om hästen nu är vettigt och att man tagit fasta på kritiken och inte fortsätter halmdieten. Nu kan man ju inte längre hänvisa till tjuvmatning.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Som jag ser det så finns det idag bara en yrkeskår som skall utöva hovvård på hästarna och det är hovslagarna. Om verkarna skall bli en yrkeskår så måste nog dom med börja med veterinärledd utbildning och se till att dom på ett eller annat sett kan bli certifierade (i framtiden kanske legitimerade) av berörd myndighet.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*lånar knapp*


Att "barfotarörelsen" valt att frälsa denna person visar total brist på omdöme. När det sen hettar till tar man avstånd och "offrar" hästägaren, som alltför trofast följer rörelsens koncept.:devil:
H*n trodde att en smärre hälta skulle kunna botas med barfotagång, att hovarna blivit dåliga av att ständigt ha sulor. Inte helt otroligt kanske? Och en "vanlig hovslagare" hade säkert kunnat hjälpa till med verkningen.

.


Jag såg att SANHCP nu när det gått snett med denna häst skyller på att hon antagligen verkat den själv. Vilket inte låter särskilt trovärdigt och om det varit sant så är det väl en del i deras koncept att hästägarna skall verka själva.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja, det är märkligt att de inte kan stå upp för sin metod nu. Skylla på att hästägaren verkat, fegisar.

Norrland
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mycket fegt...
Jag tycker synd om tjejen, det här har nog tagit proportioner som hon aldrig hade kunnat fatta. Att hon blivit förd bakom ljuset är inte så konstigt då hon är i klorna på väldigt slipade människor.

Måste kännas tufft när dessa nu skyller på henne.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

På ett sätt kan man ju tycka synd om hästägaren som blivit så missledd av dessa manipulativa "hovvårdare". Och som nu hängs ut när snaran dras åt...

Men samtidigt så måste ju folk tänka själv. Man kan inte vara så naiv och gå på allting. Man måste vara kritisk och ta reda på fakta. Det vimlar av alla möjliga konstiga företeelser i hästvärlden (och inte bara där). Och folk köper nästan vad som helst.

Norrland
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mycket fegt...
Jag tycker synd om tjejen, det här har nog tagit proportioner som hon aldrig hade kunnat fatta. Att hon blivit förd bakom ljuset är inte så konstigt då hon är i klorna på väldigt slipade människor.

Måste kännas tufft när dessa nu skyller på henne.

ja usch ja...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Visst det är sant,men om man manipulerar verkligheten och går på som erfarna bilhandlare gentemot dessa tjejer som oftast inte har mer hästkunskap än vardaglig hästskötsel så är det tydligen lätt att bli lurad av dessa slipade affärsmän.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ok, djurplågerimetod var kanske att ta i. Du har rätt i att det är utövarna som ställer till det ibland.

Men då funderar jag. Om det inte är så mycket som skiljer från vanlig verkning av hovar, varför vill då utövarna kalla det för just andra metoder? Ex Strasser och SANHCP, varför vill de framhärda att just deras metod är bättre än traditionell verkning?

Om du förstår hur jag menar.

Jag tycker att det är mycket anmärkningsvärt att dessa utövare säger sig kunna ersätta både hovslagare OCH veterinär.

Norrland

Jaaa.... det vet jag inte faktiskt... Fast Strasser skiljer sig ju faktiskt väldigt mycket från det en hovis gör...
Jo, men jag tror att tex AANHCP (och Strasser också på sitt sjuka lilla sätt) vill få fram mer än bara en verkningsmetod. Jag tror de vill påverka fler att ta av skorna på sina hästar för många av de som går skodda idag skulle förmodligen klara sig lika bra barfota, och då är det ju bättre för hästen. Sedan vill de få till en mer naturlig hästhållning där man vill "tvinga" hästägare att se till att hästen går på lösdrift, har stora hagar med varierad terräng och äter naturlig mat och inte en massa kraftfoder och "skit" som de bara blir feta av... Helt enklet vill de nog att så många hästar som möjligt ska få leva sitt liv i så naturlig miljö som det bara går.
Jag kan tänka mig att dessa metoder kommer ifrån folk som i grunden började fundera på hur vi egentligen behandlar våra hästar, hur vi tvingar dem att leva osv. Så började de kika på vildhästar och så upptäckte de hur fantastisk naturen är när den sköter hovarna själv.... Och sen spårade det nog ur lite... :crazy: :p

Fast jag är själv en av de där tokarna som hela tiden har dåligt samvete för att mina hästar inte lever i det vilda och får göra som de vill hela dagarna när jag inte rider... Så jag kritiserar dem inte, bara tror att de kanske inte tänkte på att det inte är så många hästägare som är beredda att ändra på så mycket av sin hästhållning... Och då blir det tokigt ibland :(

Snurrigt inlägg kanske..jag är hungrig :p *lunch*!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Som jag ser det så finns det idag bara en yrkeskår som skall utöva hovvård på hästarna och det är hovslagarna. Om verkarna skall bli en yrkeskår så måste nog dom med börja med veterinärledd utbildning och se till att dom på ett eller annat sett kan bli certifierade (i framtiden kanske legitimerade) av berörd myndighet.

Absolut, själv har jag bara använt mig av hovisar med papper och referenser. (Ändå har jag råkat ut för iallafall en riktigt usel :mad: men det hör inte hit)

Kämpar de för att få till stånd utbildningar och legitimationer? Jag är tyvärr inte insatt i den biten, men det borde ju vara deras nästa naturliga steg OM de anser sig seriösa?

Men jag kan tycka att en outbildad hovslagare är MINST lika illa som en hovvårdare. Själva utbildningarna och kraven på leg borde ju vara lika krävande båda två, men det jag försökte belysa var skillnaden på metoderna.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag tror inte dom är intresserade av att bli "etablerade" i myndigheternas ögon.

I övrigt så kan jag bara hålla med.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Visst det är sant,men om man manipulerar verkligheten och går på som erfarna bilhandlare gentemot dessa tjejer som oftast inte har mer hästkunskap än vardaglig hästskötsel så är det tydligen lätt att bli lurad av dessa slipade affärsmän.


Det har du rätt i.

Många tjejer är ju yngre och har inte så mycket livserfarenhet. Och de älskar sina hästar och vill dom väl. Då är det lätt att bli lurad.

Norrland
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Strasser skiljer sig en hel del från en traditionell verkning.

Jag kan beskriva en normalverkning så som den görs på min häst som inte har några problem i sina hovar.

- Hörnstöden tas ner till strax ovanför sulnivå (om det behövs). Hörnstöden får inte ligga ovanför nivån på hovväggen. De får inte flyta ut och lägga sig över sulan mot hovväggen.
- Hovväggen tas ner vid behov (om den inte slitits av sig självt). Balansen i hoven kontrolleras och korrigeras vid behov.
- Strålen ansas så att den inte ligger ovanför hovväggen (alltså hästen får inte gå på strålen.

Hästen bär sin vikt på bärranden (inte på sulan) och vid tuffare belastning även på hörnstöden.
Inga långa tår (här har metoden utvecklats)

Om man titta på ett spår i snön efter denna hästs hovar så ser man en tydligt markerad bärrand runt hoven och strålen. Denna häst går helt obekymrat på alla underlag men eftersom han bara är 5 år rids han ännu inte så hårt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men samtidigt så måste ju folk tänka själv. Man kan inte vara så naiv och gå på allting. Man måste vara kritisk och ta reda på fakta. Det vimlar av alla möjliga konstiga företeelser i hästvärlden (och inte bara där). Och folk köper nästan vad som helst.

Norrland

Så länge det finns folk som inte tänker av egen maskin lika länge kan olika sekter få härja fritt
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Inga långa tår (här har metoden utvecklats)
.

Har den utvecklats med hiltruds godkännande eller? tidigare så var ju långa tår den absoluta sanningen enligt henne.

Detta låter ju som en anpassning mot en vanlig traditionell verkning.
Tänk om till och med Hiltrud skulle komma fram till att traditionell barfotaverkning är det rätta, Vad händer då med "metoden"
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp