Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men alla dessa omständigheter ligger ju i hästens omgivning, inte i hästens genetik.
Har du inte lämpliga underlag att rida på, hålla hästen på eller på annat sätt kan anpassa sig kring hästens behov...
Var det inte det som var kärnan?
Att en unghäst nöter sina hovar utan att den rids - har inte med genetik att göra:mad:

Ska man behäva flytta till sydliga breddgrader o köpa mark som inte sliter?
jag vill kunna rida mina hästar där vi bor o anpassar mig efter det.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ok, då har jag missförstått vad du menade. Som du säger så ska man ju kunna lita på att en utbildad hovslagare kan sitt jobb, men som hästägare bör det ju ligga i ens eget intresse att öka det egna kunnandet. Gärna passa på att fråga medan hovis jobbar och be honom/henne förklara både vad som syns och vad och varför man gör som man gör. Jag inbillar mig att mina hovisar tycker det varit trevligt att jag är intresserad och vill se vad de gör, de brukar visa och förklara och tipsa vad jag bör tänka på om det är något problem.

En hovis fick sparken efter han skott när min medryttare närvarade och jag själv inte var på plats. Jag måste kunna lita på att jobbet blir utfört lika bra oavsett om jag är där eller inte, nu fick jag istället ta ut en annan för att sko om hästen. :cool:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Att en unghäst nöter sina hovar utan att den rids - har inte med genetik att göra:mad:

Ska man behäva flytta till sydliga breddgrader o köpa mark som inte sliter?
jag vill kunna rida mina hästar där vi bor o anpassar mig efter det.
Jag har personligen inte träffat en enda unghäst som har så dåliga hovar att den inte klarar av hästens egna vikt och dagliga liv i hagen. Inte därmed sagt att de inte finns.
Problemen brukar dock komma med dålig hovvård, för mycket mat och för lite rörelse.

Jag bor i norrland och har fyra egna hästar som måste verkas med 4-6 veckors intervall för att jag rider för sällan och på för snällt underlag (skogsbilvägar), så jag kan inte riktigt köpa ditt argument med att man måste flytta söderut för att det skall funka att hålla hästen barfota. :idea:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men gud...... det är verkligen inte klokt, så frunktansvärt..... stackars, stackars häst. MAn skulle göra detsamma mot ägaren, slita bort huden från hans/hennes fötter eller nåt.... USCH! :cry:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Tvivlar på att du har träffat såå många unghästar som min hovis t. ex som är 60 år.
hästn var extremt stor (2-åring på 176), plattfotad iom att den belastade sina trakter mkt, vilket gjorde att den inte fick sin hov i balans. nånsin- förr än den fick skor som skonade trakterna.
Var till kvalitén ej plattfotad längre o stod då i balans på sina fossingar.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det är faktiskt ingen djurplågerimetod. Den skiljer sig inte mycket, eller alls, från det en välutbildad hovis gör på en barfota häst.

Däremot verkar det finnas djurplågare som i någon stackars metods namn härjar omkring och gör saker de inte har någon aning om hur det borde göras.

Så snälla, skyll inte på metoden, den föreskriver faktiskt inte ömmande hovar och sektliknande beteende... Det finns massor med perfekt fungerande barfota hovar som verkas enligt metoden av duktiga människor. Det är vissa utövare som borde stoppas kan jag tycka. :mad:


Hej, kan bara hålla med dig,Bilderna är utifrån en verkad hov utförd av O.L. som han själv i sitt gemelä anser vara en "perfekt verkning utifrån omständigheterna". Anmälan mot just denna hästs hovvård är utförd av hans bror L.Ö.

Att den sedan transporterats drygt 30 mil i det skicket enbart för att undkomma "tjuvmatning" trots att den inte har eller har haft foderfång och efter sluttransporten till den nya kommun återigen verkats av en "före detta" medlem i SHF med resultatet att den andra inspektionen som utförts hos eran "utbildnings ansvarige" föranlett avsevärt skarpare kretik utifrån utförandet och hästens välbefinnande.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Då har du många att träffa.......

I dagens prestationsavel (sporthästar), har man avlat på prestation, i första hand.
Det som har offrats är hjärnan och fötterna.

Jag ser det ofta, föl med fruktansvärt dåliga hovar, med föräldrar som har lika dåliga hovar, trots adekvat hovvård.

Aveln har ställt till med mycket, speciellt inom vissa raser/inriktningar.

Hug your hovrasp!
/Mike - fortfarande bara korkad lärling :)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*Knapplån*

Jag tycker att det är ett intressant resonemang som förs angående hästägarens ansvar för hästars hovvård.

Många trådar här på buke vittnar om att så inte är fallet. Hovslagare som slår hästar, hovslagare som verkar så det blöder m.m. Det är bara att använda sökfunktionen så kommer man att hitta en mängd trådar där hovslagare i frågasätts.

Hej, man kan även använda sök funktionen för att ta del av hästägarens egen kunskapsnivå här på Bukefalos utifrån hästverksamhet,hästvård,hästhantering,tävling,avel,utrustning,fritidsridning,distans,dressyr,fälttävlan,galopp,hoppning,islansdshäst,körning,trav,western samt övriga grenar.

Skrämmande många inlägg och trådar tyder på att att allt för stor majoritet av hästägarna själva delger sin okunskap.

I just ditt fall håller jag med Boj.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mycket fegt...
Jag tycker synd om tjejen, det här har nog tagit proportioner som hon aldrig hade kunnat fatta. Att hon blivit förd bakom ljuset är inte så konstigt då hon är i klorna på väldigt slipade människor.

Jag är helt övertygad om att om h*n själv vill och tar kontakt med SHF så kommer dom göra allt för att hjälpa h*n:e tillrätta.

Själv så står min dörr öppen för denna person så länge det främst är för hästens framtida välbefinnande.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

det här har nog tagit proportioner som hon aldrig hade kunnat fatta.

Förmodligen inte bara propotioner som inte bara hon kunde fatta utan även propotioner som inte ens dom som utför denna metod själva kunde fatta.

Man skulle kunna säga att denna metod utfördes under fel förutsättningar, i fel miljö, och mest fel av allt i fel komun där dom borde haft kunskapen om att utbildade hovslagare i denna komun inte är så fega att det inte görs en anmälan när en anmälan är befogad.

ALLA borde ta lärdom utifrån detta fall och själva våga anmäla till komunens djurskydds inspektörer när man får bevislig vetskap om att dessa missförhållanden föreligger.

Ju fler som vågar anmäla ju mera information kommer delges till myndigheterna vilket är ytterst viktigt för deras opartiska utredningar och divarebefodrande till berörda myndighets utövande för ett förhoppningsvis snabbt aggerande.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

- Hovväggen tas ner vid behov (om den inte slitits av sig självt). Balansen i hoven kontrolleras och korrigeras vid behov.
Hej, det mesta låter som en helt vanlig traditionellt utför verkning. Jag har dock en fråga utifrån det jag Quotade.

Min fråga är, hur kontrollerar du balansen i hoven och vilka faktorer avgör din korrigering???
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Detta låter ju som en anpassning mot en vanlig traditionell verkning.
Tänk om till och med Hiltrud skulle komma fram till att traditionell barfotaverkning är det rätta, Vad händer då med "metoden"

Hej, ja då blir det "fisksoppa"

Säg mig bror duktig, hur många fall har du själv anmält utifrån all den verklighet du skriver att du har kännedom om???
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, det mesta låter som en helt vanlig traditionellt utför verkning. Jag har dock en fråga utifrån det jag Quotade.

Min fråga är, hur kontrollerar du balansen i hoven och vilka faktorer avgör din korrigering???

Som du vet så verkar jag inte själv, vilket innebär att jag inte kan svara exakt på den frågan. Jag gör ändå ett försök vilket innebär att det kanske finns annat också men detta är vad jag har uppmärksammat.

- SHP:aren tittar när hästen rör sig (exakt på vad vet jag inte)
- SHP:aren tittar på hur hästen ställer sig
- SHP:aren kollar med upplyft hov (vad vet jag inte)
- SHP:aren kollar hur hästen har slitit hoven sedan sist
- SHP:aren kollar förhållandet mellan växt i tån och trakten. Tå eller trakt får inte dra i väg för då är inte hoven i balans.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Problemen brukar dock komma med dålig hovvård, för mycket mat och för lite rörelse.

Hej, ja är det så eller dålig hovvård, för lite mat och för mkt rörelse som är påverkande faktorer???

Ett rätt måste jag väl i alla fall få eller???
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Som du vet så verkar jag inte själv, vilket innebär att jag inte kan svara exakt på den frågan. Jag gör ändå ett försök vilket innebär att det kanske finns annat också men detta är vad jag har uppmärksammat.

- SHP:aren tittar när hästen rör sig (exakt på vad vet jag inte)
- SHP:aren tittar på hur hästen ställer sig
- SHP:aren kollar med upplyft hov (vad vet jag inte)
- SHP:aren kollar hur hästen har slitit hoven sedan sist
- SHP:aren kollar förhållandet mellan växt i tån och trakten. Tå eller trakt får inte dra i väg för då är inte hoven i balans.
Om du inte vet vad man ska titta på så förstår jag inte hur du kan säga att det går rätt till:confused: :confused: att verkningen är bra för din häst.
Jag tog för givet att du var kunnig iom försvarandet av metoden, o att du har tur med att ha en skaplig SHP:are.
Det behöver inte innebära att den ser ngt, utan bara gör det för att det verkar seriöst.

jag tycker att det är tråkigt att du inte själv kan se på din egen häst vad som behövs, för du känner ju den o dess egenheter bäst- det kan jag idag.

att trakten skulle "dra iväg" hos en strassertrimmare är omöjligt, då den aldrig har en chans att inte överbelastas.

sa åt min hovis idag att han skulle köra lite strasser på en barfotahäst:angel: :angel: .
den är verkad i balans o behöver inte verkas ofta alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Som du vet så verkar jag inte själv, vilket innebär att jag inte kan svara exakt på den frågan. Jag gör ändå ett försök vilket innebär att det kanske finns annat också men detta är vad jag har uppmärksammat.

- SHP:aren tittar när hästen rör sig (exakt på vad vet jag inte)
- SHP:aren tittar på hur hästen ställer sig
- SHP:aren kollar med upplyft hov (vad vet jag inte)
- SHP:aren kollar hur hästen har slitit hoven sedan sist
- SHP:aren kollar förhållandet mellan växt i tån och trakten. Tå eller trakt får inte dra i väg för då är inte hoven i balans.
Hej, tack för svar. Ta gärna reda på vad du exakt inte vet, vad du inte vet och återkom gärna med ett svar så snart du vet.

Jag skulle vilja ha ett "balanserat" svar för att förstå vad du menar.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Faktum är att jag numera är säker på att jag har den kunskap jag behöver för att bedöma om mina hästar mår bra i sina hovar eller inte. Trots att jag inte vet exakt vad min SHP:are kollar när hon bedömer om hovarna är i balans. Om den dagen skulle komma då jag inte längre litar på den hantverkare jag anlitar kommer jag att anlita någon annan. I god tid denna gången. Och ja jag är kapabel numera att avgöra detta själv när det gäller mina egna hästar.

Om du har lika stora/samma kunskaper som din hovslagare så är det väl bara att gratulera, åtminstone en av er.

Har du lika stor kunskap när det gäller rörmockeri, snickeri, el, vvs o.s.v.?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, tack för svar. Ta gärna reda på vad du exakt inte vet, vad du inte vet och återkom gärna med ett svar så snart du vet. Jag skulle vilja ha ett "balanserat" svar för att förstå vad du menar.

Om du är intresserad av ett utförligare svar så kan du säkert kontakta någon av SHP:arna. Dom ställer säkert upp om du frågar på ett "balanserat" sätt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, tack för svar. Ta gärna reda på vad du exakt inte vet, vad du inte vet och återkom gärna med ett svar så snart du vet.

Jag skulle vilja ha ett "balanserat" svar för att förstå vad du menar.


Med detta så menar jag ett balanserat svar från dig och hur du menar.

Tacksam för ett mer balanserat svar från dig än ett obalancerat svar från SHP.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Med detta så menar jag ett balanserat svar från dig och hur du menar.

Tacksam för ett mer balanserat svar från dig än ett obalancerat svar från SHP.

Hovis! Jag har inte den minsta lust att utveckla mitt svar till dig mer. Jag känner dig så pass väl vid det här laget att om jag så vände ut och in på mig så skulle du ändå håna mitt svar i slutändan. Så nej tack jag tänker inte ens ge mig på att försöka en gång.

Du får försöka hitta ett annat offer nu för jag ska gå och lägga mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp