Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

2003 fanns den aktuella hästen inte ens i detta länet så jag som vanligt inte vad du pratar om. Det aktuella fallet som jag talar om där avlivades hästen 48 timmar efter anmälan till länsvet.

Hej, kan du delge länk till detta aktuella fall så man slipper ta fel på fall och anmälan??
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Även denna häst hade transporterats i cirka 30 mil i detta tillstånd som senare visade sig vara ett brutet ben.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Tänk om man fick behandla dessa människor som dom behandlat sina djur? Kanske skulle dom lära sej nåt av det....

Varför ska man ha djur om man inte bryr sej om dom?
Måste ju vara psykiskt störda människor....
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Har svarat!
Den verkades inte iom att den slet mer än den växte, o putsades bara till.
Tror du att en låg trakt på en platt hov kan ta sig utan att man gör ingrepp som din kollega gör?
Varför ska jag ta det med dig. Anser inte att du sitter inne med ngn större kunskap om hästar över huvudtaget.
Från att hästen kom till dig och tills den skoddes verkades den alltså inte alls? Hur länge ägde du hästen innan den skoddes?
Med tanke på att du vägrar svara om övriga förhållanden antar jag att du av någon anledning skäms över hur du höll din unghäst, men jag förstår inte varför?

Jag vet inte vilka "ingrepp" du syftar till som du anser att någon av mina kollegor gjort.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nä den fick inte bara fri tillgång på grovfoder o lite aspbark.

Det finns gränser för mig hur mkt man verkar en häst som sliter så mkt. fattar du? Varav att den bara putsades till, eller ska den se ut som i artikeln som du försvarar.

Anser inte att du är ngn expert på vare sig hovar eller hästhållning.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Inkompetent hovslagare eller hovvårdare betyder faktiskt inkompetent hästägare. Svårare än så är det tyvärr inte. Förstår du inte det du som har erfarenhet av detta???

Så du menar att vi inte ska/kan lita på SHF och den yrkesutbildning som finns för hovslagare idag, och att personer som genomgått den, är medlemmar i SHF och avlagt prov/examina?

Intressant..
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så du menar att vi inte ska/kan lita på SHF och den yrkesutbildning som finns för hovslagare idag, och att personer som genomgått den, är medlemmar i SHF och avlagt prov/examina?

Intressant..

Kan du utveckla detta så det blir begripligt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Kan du utveckla detta så det blir begripligt.

Du skriver att inkompetent hovslagare beror på inkompetent hästägare.

Dvs så har du lagt skulden på dåligt utförda skoningar på djurägaren, som skulle varit kompetent nog att se att det inte är/blev bra.

Det innebär att man som djurägare INTE kan 'bara' välja en utbildad hovslagare med sina 'papper i ordning' (dvs gjort sina prov osv) som är medlem i SHF. Utan man måste som djurägare, enligt dig, sitta på så pass omfattande kunskap själv att man kan se om skoningen är bra eller dålig.

De flesta djurägare har inte de kunskaperna, och brukar därför bemöda sig om att hitta en hovslagare som 'ska kunna'. Men det räcker inte enligt ditt resonemang jag citerade. Vilket jag tycker är intressant då du alltså i förlängningen säger att 'lita inte på yrkesutbildningen och SHF'..
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du skriver att inkompetent hovslagare beror på inkompetent hästägare.

Vilket jag tycker är intressant då du alltså i förlängningen säger att 'lita inte på yrkesutbildningen och SHF'..


Så här i efterhand kanske jag borde ha skrivit "skopåspikare" så även du förstår vad jag menade med det.


Intressant egen tolkning från din sida utifrån hur du förvränger till det i förlängningen. Dina ord, absolut inte mina.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Alla hovslagare är ju inte utbildade, tyvärr märker man alldeles för ofta att människor gärna anlitar personer utan någon utbildning och här har kostnaden/priset på tjänsten en väldigt stor betydelse.
Detta är väl nästan att betrakta som inkompetent, då man faktiskt inte är medveten om vilka risker man utsätter hästen för eller så struntar man inte det just för att denna skopåspikare är billigast.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nä den fick inte bara fri tillgång på grovfoder o lite aspbark.

Det finns gränser för mig hur mkt man verkar en häst som sliter så mkt. fattar du? Varav att den bara putsades till, eller ska den se ut som i artikeln som du försvarar.

Anser inte att du är ngn expert på vare sig hovar eller hästhållning.
Men om du inte skäms för varken din hästhållning eller hovslagarens kunskap och omdöme, varför vill du då inte svara på de tre simpla frågeställningarna?
Är du rädd att jag skall döma dig?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*

Var finns den där andra tråden som pratats om i denna tråd?

// M
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men om du inte skäms för varken din hästhållning eller hovslagarens kunskap och omdöme, varför vill du då inte svara på de tre simpla frågeställningarna?
Är du rädd att jag skall döma dig?
Läs igen!!!!!
Återigen, så tycker jag inte att du är kompetent.
http://www.naturligahovar.se/images/minigrotesknomore.jpg
Inte under någon av verkningarna utförda på bilderna här ovanför (grotesk och minigrotesk) fanns någon risk för blodvite eller liknande. Dessa verkningar är heller inte utförda av mig utan av elever under en kurs i underhållsverkning där jag var hjälplärare.
Blodvite kan knappast uppstå på en kadaverhov:rofl:
Ser du inte att den är snett verkad o skulle gå mest på sin stråle.
Att du ska lära andra hur man verkar gör mig mörkrädd.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??



Hej, där har du fel!!!

Titta på bilden en gång till och gärna mitt i sulans sidodel på främst den vänstra sidan. Där har klart blodvite uppstått även på denna kadaverhov. Tur att den inte va levande för då hade det forsat blod.

En sak jag inte förstår är att man ständigt poängterar att man inte verkar sulan, sedan lägger man ut bildbevis där man skär i sulan ända in i levande vävnad.

Kan ett gemäle här vara på sin plats??
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Alla hovslagare är ju inte utbildade, tyvärr märker man alldeles för ofta att människor gärna anlitar personer utan någon utbildning och här har kostnaden/priset på tjänsten en väldigt stor betydelse.
Detta är väl nästan att betrakta som inkompetent, då man faktiskt inte är medveten om vilka risker man utsätter hästen för eller så struntar man inte det just för att denna skopåspikare är billigast.


Jodå, jag håller helt med. MEN.. jag har sett riktigt taffliga jobb utförda av utbildade medlemmar av SHF med. Det jag menade med att är det alltid hästägarens inkompetens som det skylls på om hovslagaren är dålig då är det knivigt.

Däremot så utan i vissa undantagsfall (t ex extrem hovslagarbrist) så har jag inget direkt medlidande med de som får ta smällen när de outbildade 'skopåspikarna' är igång. Men även 'de andra' kan vara riktigt ute och cykla ibland, tyvärr.. Och det är inte lätt som normalhästägare att upptäcka det, och det är alldeles för sällan andra kunniga påtalar det. *been there, done that, paid the price*
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jodå, jag håller helt med. MEN.. jag har sett riktigt taffliga jobb utförda av utbildade medlemmar av SHF med. Det jag menade med att är det alltid hästägarens inkompetens som det skylls på om hovslagaren är dålig då är det knivigt.

Visst är det så, men samtidigt har man alltid ett viss skydd om utbildad hovis är ansluten till hovslagareföreningen. Genom den kan faktiskt hästägaren få hjälp, föreningen är inte enbart till för hovisar.
Är det så att ett jobb är så taffligt gjort av en ansluten hovis, så finns dels försäkringar som kan träda in om arbetet har förorsakat hästen skada och sen har hästägaren möjlighet att göra en anmälan till hovslagareföreningen.

Men vem vänder man sig till och får hjälp när skopåspikaren gör taffliga jobb? Jag vet fall där plötsligt personen inte gick att nå längre, eftersom om man kommit i kontakt med denna person hade ett ekonomiskt krav ställt på den människan och det blev ju naturligtvis obekvämt.:devil:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

igår fick jag lära mig att alla jävla tjejer som har ridhästar kan fan ingenting om skoning å vi tror att vi är några jävla experter fast vi i själva verket är så jävla inkompetenta å bara går å snackar så jävla mycket skit om varenda hovslagare med varandra.

kom ihop mig med en hovslagare eller ja, han har gått utbildingen men inte gjort slutproven. har haft honom ett tag men bytte till en annan som jag anser bättre utan att ringa å berätta detta för honom. till saken hör att de andra i stallet har kvar honom. vi rök ihop i stallet igår av div anledningar å fick då reda på att vi ridtjejer ska ge fan i å ifrågasätta hovslagarens arbete å gå runt å snacka skit om hovslagare.

tycker att det är svårt för oss hästägare att ibland veta vad som är en bra skoning om man ska lyssna på en sån här gubbe som aldrig gör fel. då han har skott mina hästar har jag inte varit nöjd, det har inte sett bra ut i mina ögon, för små skor bla å slarvigt gjort, jo han var noggrand i början å sen började slarvet. sen den andra hovslagaren har skott mina hästar har stor förändring skett på 2 ggr.

anser mig absolut inte vara någon hovexpert men när man ser att hästarna är så ömma efter att de e verkade att de knappt kan gå, hästarna har för små skor, e alldeles för höga i trakterna, ändrar hovvinkel så att de blir mer innåttåade än vad de har varit tidigare, hur de kraftigt ändrat slitingen på skon på bara någon gång, skor har suttit snett. det kan man väl ändå som jävla inkompetent skitsnackande ridtjej se? hur många chanser ska en hovslagare få? ska man verkligen behöva å övervaka å ifråga sätta allt en hovslagare gör? saker å ting har blivit påtalade för människan, de andra i stallet vill ge han en chans till men ja bytte för ett tag sedan då en vän till mig kunde tänka sig å sko ett tag, utbildad hovslagare e h*n, är jag skyldig å tala om detta å motivera det för den gamla hovslagaren att jag byter?

var bara tvungen å skriva av mig lite..
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp