Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

SENASTE NYTT!!

Nu börjar tydligen fakta i ärendet om denna stackars hästen att inkomma.

---------------------------------------------------------


Länk: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/

Aktuell länk: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/otalsprov.html


Här kan man också läsa att bilden på hovarna som varit med tidigare och så lämpligt sagts tillhöra hästen i fråga nu inte är det:o

Försvarar absolut inte hur det har gått till med denna häst. Vill bara få sagt att, ja.. Aftonbladet:smirk: Och som någon tidigare nämt så vet vi väl alla vad "EEH" tycker om barfotametoder.

Sällar mej också till skaran som är mer än missnöjd med flera hovslagare medlemmar i föreningen och fullt utbildade. Misskötsel som de på tex hovvårdsförbundets sida sägs vara nonsens men jag har också sett liknande hovar i verkligheten. Bl a verkade av en instruktör från hovslagarskolan i Skara. Denna häst ser för jämnan ut att vara verkad för 12 veckor sen:eek:

Och ägaren har tagit ut denna instruktör minst var 8:e vecka. Hörnstöden går runt hela strålen och sticker upp en cm över sulnivå, trakterna är mkt understuckna och säkert 7-8 cm höga(!) Och han brukar säga till ägaren att "det var ju inte mkt att ta på dom här hovarna". Men som vanligt kommer väl detta förnekas. Kan tillägga att ägaren frågat om verkningen och hur den görs och fått svaret att det är så när den går barfota:confused:

Men fortsätt ni att sticka huvudet i sanden och förneka att hovslagare (utbildade sådana) allt för ofta inte vet vad dom sysslar med. Borde inte den som lär alla hovslagare hur hovar ska skötas på skolan åtminstone kunna sin sak?
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Visst är det så, men samtidigt har man alltid ett viss skydd om utbildad hovis är ansluten till hovslagareföreningen. Genom den kan faktiskt hästägaren få hjälp, föreningen är inte enbart till för hovisar.
Är det så att ett jobb är så taffligt gjort av en ansluten hovis, så finns dels försäkringar som kan träda in om arbetet har förorsakat hästen skada och sen har hästägaren möjlighet att göra en anmälan till hovslagareföreningen.

Men vem vänder man sig till och får hjälp när skopåspikaren gör taffliga jobb? Jag vet fall där plötsligt personen inte gick att nå längre, eftersom om man kommit i kontakt med denna person hade ett ekonomiskt krav ställt på den människan och det blev ju naturligtvis obekvämt.:devil:

Jo, är personen outbildad och inte ansluten så står man ju helt utan skydd. Därför jag inte (annat än i undantagsfall) har något större medlidande för den kategorin som använder dylika skopåspikare (dessutom gör de det väldigt mkt svårare för de utbildade hovslagarna att försörja sig på sitt yrke iom att de dumpar priserna). Men jag vände mig emot att inkompetenta hovslagare berodde på inkompetenta djurägare. För det är inte alltid så enkelt.

Men vad gäller 'skopåspikarna' är jag fullständigt enig rakt av (men man ska hålla i minnet att det finns djurägare somd e facto inte har så mkt mera val än att anlita de outbildade.. Hur gärna de än egentligen både vill ha och är beredda att betala för en utbildad. )
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Här kan man också läsa att bilden på hovarna som varit med tidigare och så lämpligt sagts tillhöra hästen i fråga nu inte är det:o

Hej, det har aldrig någonsin påståtts att bilderna på hovarna tillhör den aktuella hästen! Anser du fortfarande att så är fallet så vore det trevligt om du kunde hänvisa till källhänvisningen utifrån ditt påstående. *surmule*;)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Tidigare så visades en bild på en hov i samband med artikeln i Aftonbladet. När de presenterar det på det sättet så är det självklart att man tror att det är en hov från den häst det talas om i artikeln. Mer seriöst hade vart att skriva direkt att "hoven på bilden har inget med det akutella fallet att göra mer än att den är verkad med samma metod".
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Tidigare så visades en bild på en hov i samband med artikeln i Aftonbladet. När de visar det på det sättet så är det självklart att man tror att det är en hov från den häst det talas om i artikeln.

Hej, om man inte läser texten och det som är skrivet så kan man ju "tro" precis vad som helst.

Eller hur! Tror du fortfarande själv att allt är lögn,förtal,ogrundad journalestik samt osant intygande från hovisen Patrik.

P.S. Man kanske ville bespara läsarna bilden på dom verkliga hovarnas hovvård utan i stället tog ett lite mer "mildare exempel" utfört utifrån samma metod men utfört av "brorsan".

Slutligen så är du väl själv inte helt obegåvad utifrån hur Nordiska Hovvårdsförbundet presenterar sina bilder i sina artiklar. Så vad är skillnaden??? Jo skillnade är att på deras hemsida så uppvisas inte ens samma hov före och efter i vissa fall.http://www.hovvardsforbundet.org/index.php?option=com_content&task=view&id=120&Itemid=124
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Tidigare så visades en bild på en hov i samband med artikeln i Aftonbladet. När de presenterar det på det sättet så är det självklart att man tror att det är en hov från den häst det talas om i artikeln. Mer seriöst hade vart att skriva direkt att "hoven på bilden har inget med det akutella fallet att göra mer än att den är verkad med samma metod".


Fast alltså, är det bara jag som aldrig ens trodde att hoven hade samband med hästen? Det stod ju 'hon verkad enligt samma metod', och det i sig klargör ju med all önskvärd tydlighet att det INTE var hästen i artikelns hov?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ursprungligen postat av Alexandra_W
Det stod ju 'hon verkad enligt samma metod',

Källhänvisning Tack!!!

Nu kommer du med förtal,,, när fasen blev L.Ö. omvandlad från man till kvinna???

Det ska stå HOV och inte hon.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Fast alltså, är det bara jag som aldrig ens trodde att hoven hade samband med hästen? Det stod ju 'hon verkad enligt samma metod', och det i sig klargör ju med all önskvärd tydlighet att det INTE var hästen i artikelns hov?

I den första artikeln som skrevs så står det så här under den översta bilden:

Bild på sula: avraspats ganska mycket liksom hela bärranden och hovväggen - den yta hästen ska bära sig på. Trakterna är sänkta. I det här läget går hästen enbart på lamellranden, på sulan.

Det är just denna bild som jag har tolkat tillhör hästen i artikeln. Inte den undre bilden.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

I den första artikeln som skrevs så står det så här under den översta bilden:

Bild på sula: avraspats ganska mycket liksom hela bärranden och hovväggen - den yta hästen ska bära sig på. Trakterna är sänkta. I det här läget går hästen enbart på lamellranden, på sulan.

Det är just denna bild som jag har tolkat tillhör hästen i artikeln. Inte den undre bilden.

Men snälla nån, ser du inte att det är samma hov, fast i den undre bilden ej upplyft.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*Knapplån*

LETADE PÅ BARFOTA PÅ ab - FICK UPP DENNA:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor11.html
I andra sammanhang anser tydligen inte Aftonbladets skribent att barfota är fel.
****
Enl uppg har hästen stått i detta stora och dyra stall i över tio år. Ägaren har skött hovarna med hjälp av bra utbildad hovslagare i alla år. Men hästen hade ont ändå.
Det som händer nu är ett desperat sista försök att rädda livet på en gammal häst som blivit halt MED traditionell skoning och skötsel.
Övertro på metoden??? Ja, väldigt stor övertro.
Väldigt fel av barfotamannen att utge sig att kunna rädda en så gammal häst som har en miljö som är så långt ifrån deras ideal.
Tragiskt nog tror rörelsen på sig själv.
Andra källor har konstaterat att harar och rådjur som jagas tex på vintern då de äter bark kan dö pga att de inte kan tillgodogöra sig maten ordentligt, inga energireserver finns.
Trots detta utger sig barfota profeterna för att kunna ALLT om hästens foder också. För den som inte har några vetenskapliga grunder är det nog lätt att bli övertygad.
Guds barn och scientologerna lyckas ju också värva ett antal själar varje år... nu blev det svamligt, men jag blir arg och ledsen.
Om inte dessa personer lagt sig i, hade hästen ifråga fått sluta sina dagar i lugn och ro och värdighet, nu riskerar hästen att omhändertas och avlivas av djurskyddsskäl, med det trauma som medföljer.
Undrar om drevet mot barfotaverklningen förstod det?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om inte dessa personer lagt sig i, hade hästen ifråga fått sluta sina dagar i lugn och ro och värdighet, nu riskerar hästen att omhändertas och avlivas av djurskyddsskäl, med det trauma som medföljer.
Undrar om drevet mot barfotaverklningen förstod det?

Så du menar att ägaren resonerat helt annorlunda om inte vad inträffat? Förstår inte riktigt om du menar om det inte varit ett 'drav' mot barfotaverkarna, eller om inte barfotaverkarna lagt sig i? hursom, om ÄGAREN hade tagit ANSVAR för sin häst hade hästen inte behövt utstå det den fått utstå. Punkt. Det går inte att skylla på någon annan.

Sen, ur hästens synvinkel lär det vara precis lika lugnt och värdigt att bli avlivad av djurskyddsskäl som att bli avlivad 'ändå'..
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Läs igen!!!!!
Återigen, så tycker jag inte att du är kompetent.
http://www.naturligahovar.se/images/minigrotesknomore.jpg

Blodvite kan knappast uppstå på en kadaverhov:rofl:
Ser du inte att den är snett verkad o skulle gå mest på sin stråle.
Att du ska lära andra hur man verkar gör mig mörkrädd.

Vart har du svarat på mina tre mycket enkla frågor?

Jag har skrivit i undertexten att hoven är sned, dock fanns inte möjlighet att räta upp den mer eftersom den var så illa däran från början. Hur ser du att strålen är den primärt viktbärande på en bild som är tagen rakt uppifrån?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, där har du fel!!!

Titta på bilden en gång till och gärna mitt i sulans sidodel på främst den vänstra sidan. Där har klart blodvite uppstått även på denna kadaverhov. Tur att den inte va levande för då hade det forsat blod.

En sak jag inte förstår är att man ständigt poängterar att man inte verkar sulan, sedan lägger man ut bildbevis där man skär i sulan ända in i levande vävnad.

Kan ett gemäle här vara på sin plats??
Du får gärna peka. Jag har sett den hoven i verkligheten och det var inte en tillstymmelse till blodvite. (även kadaverhovar innehåller blod)

Det rosa du ser är inte blodvite, det är blåmärken från hörnstöden som gick runt hela strålen, se gärna bilden på hur det såg ut innan verkning så kanske du förstår...
"Levande" sula har inte rörts, däremot har gammal sula skrapats bort vilket på den här hoven lämnade en yta som inte var smutsig, därav färgen.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det rosa du ser är inte blodvite, det är blåmärken från hörnstöden som gick runt hela strålen, se gärna bilden på hur det såg ut innan verkning så kanske du förstår...

Hur menar du, har hörnstöden lindat som som ett nystan runt strålen eller vaddå?:confused:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du får gärna peka. Jag har sett den hoven i verkligheten och det var inte en tillstymmelse till blodvite. (även kadaverhovar innehåller blod)

Hur kan en kadaverhov innehålla blod om strålen är blodförsörjande, en kadaverhov står väl inte upp eller gör den det?:crazy:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vad bra:bow:

Det finns andra utövare som rekommenderar att man kör fånghästar till dennas hem i Norrland o släpps på lösdrift.
Låter inte som AANHCP utan Strasser:crazy:

Dennas enda egna erfarenhet av Fång, var en ponny som fick Fång varje vår (som inte känner till att djurägarens skötsel är A o O för att förhindra återfall) o som sen avlivade den för att man inte orkade hålla på o hade växt ur den.

Hur kan dessa få behandla fånghästar?
Det låter som man även här struntar i att åka till Vet. o istället gömmer hästen i de djupa norrlandsskogarna.
Men det är klart om Mäster gör så, är det inte att undra på.
Tack Axel, det känns skönt att dömas av dig som skodde din tvååring.
Både veterinär och hovslagare var engagerade i min Mindy. Vi var väldigt observanta på eventuella återfall vilket gjorde att återfallen begränsades till någon enstaka dag (MED smärtstillande). Dock insåg vi våra begränsningar när jag hade vuxit ur henne och inte längre kunde hålla igång henne för att hålla anfallen borta och eftersom det dels är svårt att sälja en fånghäst och inte minst osäkert eftersom inte alla kunde förväntas hålla så bra koll på hennes hälsa, så beslutade vi att avliva henne vid en respektabel ålder då de flesta halvblod för länge sedan har "kasserats".

Det är MIN historia. Vad har du för erfarenhet av fång?
Hade du valt att sälja en ponny som hade så lätt att få fång?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hur menar du, har hörnstöden lindat som som ett nystan runt strålen eller vaddå?:confused:
Det är är bilden före verkning, exakt samma hov
http://www.naturligahovar.se/images/Minigrotesk2.JPG

Det vita längs kanten är sula, det innanför är hörnstöden/t. (jag är osäker på om man kan säga plural när de sitter ihop...)

Det syns lite tydligare på den här bilden
http://www.naturligahovar.se/images/Minigrotesk3.JPG
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hur kan en kadaverhov innehålla blod om strålen är blodförsörjande, en kadaverhov står väl inte upp eller gör den det?:crazy:

Vad menar du nu? En kadaverhov innehåller blod likaväl som en levande gör, det är bara inte lika färskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp