Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*
Får väl oxå ursäkta lite grann:angel:
MEN jag ursäktar inte mitt ( o hovis) beslut att sko den fram.
Tror ni att det var ett lätt beslut? Man vill ju undvika det så länge det går.

Den ska dock kunna röra sig utan problem i hagen om man inte vill få framtida problem.
Hästen hann förövrigt att bli 3 år- om det skulle vara ngn skillnad
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu tror jag för min del att detta inlägg hade gått att skriva med ett annat ordval, men att man ändå hade förstått innebörden.

Boj/moderator

Personligen så är jag osäker på det.

Vad jag menar är att personligen hade jag inte förstått innebörden med ett annat ordval.:rofl:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Som sagt, inga nya "fakta" där. Däremot ställer jag mig lite frågande till hur djurskyddsinspektören kunnat göra bedömningen att hästen inte hade foderfång?
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur en djurskyddsinspektör kan göra den bedömningen? Sist jag kollade är det väldigt svårt att skilja belastningsfång ifrån foderfång bara genom att se till graden av hälta. Därför brukar man normalt försöka att inte utesluta varken det ena eller det andra om man inte har starka skäl för någondera.

Hej, men tydligen verkar det gå att bestämt stå i ett stall och utesluta all annan fångorsak förutom foderfång enbart genom att diagnosticera sjukdomsbilden med rasp och hovkniv.

Det kommer bli mkt lättare för den klinik hästen transorteras till att utesluta det ena eller det andra genom lite mer grundläggande undersökning samt eventuella provtagningar.

Röntgenbilder ger ett ganska bra svar på om det är foderfång eller belastningsfång.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hur menar du att man på ett någorlunda säkert sätt skall kunna skilja på foder- resp belastningsfång genom röntgen?
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Förklara gärna vidare, skulle en häst inte kunna få foderfång oberoende av sulans tjocklek. Hornets struktur kan man inte se på röntgen.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*
Får väl oxå ursäkta lite grann:angel:
MEN jag ursäktar inte mitt ( o hovis) beslut att sko den fram.
Tror ni att det var ett lätt beslut? Man vill ju undvika det så länge det går.

Den ska dock kunna röra sig utan problem i hagen om man inte vill få framtida problem.
Hästen hann förövrigt att bli 3 år- om det skulle vara ngn skillnad

Jag menade inte att döma dig genom att be om lite mer uppgifter rörande hur hästen levde, det hade däremot varit intressant om du kunnat överbevisa mina teorier om att de flesta hästar får fina hovar med ett naturligt leverne.
Jag kan tänka mig att det inte var KUL att sko en tvååring, men ni gjorde bedömningen utifrån hästens väl. Precis som vi valde att ta bort min ponny istället för att chansa på en ny ägare.

Jag förstår inte, avled hästen vid 3 års ålder eller har den bara blivit det än så länge?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

det hade däremot varit intressant om du kunnat överbevisa mina teorier om att de flesta hästar får fina hovar med ett naturligt leverne.


Hej, säg mig hur ska vi kunna erbjuda dagens hästar ett naturligt levene utifrån den onaturliga hanteringen dom utsätts för??

Skulle dagens hästar få en tjans att verkligen vara naturliga så skulle jag vara den första att grattulera hästarna till ett naturligt levene.

Så länge dom hanteras och brukas för mänskligt endamål vilket har skett i århundraden utifrån transportredskap,tävlingsredskap,hobbyredskap mm så får vi nog bara acceptera att vi aldrig kommer kunna ge hästen ett naturligt levene.

Vad vi däremot hela tiden skall sträva efter är att utifrån vårat mänskliga övertag och påtvingad hantering utifrån den från början vilda hästens egen vilja och levene till varje pris se till den enskilda individens behov och välmående istället för att genom nyfunna tilltag till varje pris se hästen som en ny ekonomisk inkomstbringande källa.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag menade inte att döma dig genom att be om lite mer uppgifter rörande hur hästen levde, det hade däremot varit intressant om du kunnat överbevisa mina teorier om att de flesta hästar får fina hovar med ett naturligt leverne.
Jag kan tänka mig att det inte var KUL att sko en tvååring, men ni gjorde bedömningen utifrån hästens väl. Precis som vi valde att ta bort min ponny istället för att chansa på en ny ägare.

Jag förstår inte, avled hästen vid 3 års ålder eller har den bara blivit det än så länge?

Jag tolkar det som att hästen hann bli tre år innan den skoddes första gången.

På samma sätt som om jag vill 'få det att låta bättre' kan säga att Kele skoddes som tvååring och inte 1½ åring, för hon skoddes på 'andra sidan nyår' då hon officiellt är tvååring, även fast hon i verkligheten var 1 år och 8 månader..

Dvs att axels häst hann räknas som/bli (den kan ju hunnit 'fylla' det med) 3 år innan skorna slogs på första gången.

Och jag håller helt med honom om att det inte är något man gör med ett leende, skor småttingarna alltså, utan det är den sista utvägen och när man är i en pest eller kolerasituation.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Röntgenbilder ger ett ganska bra svar på om det är foderfång eller belastningsfång.

Är detta helt nya rön?
Vad skiljer röntgenbilderna åt?
på en hov med belastningsfång gentemot en med foderrelaterad fång.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, säg mig hur ska vi kunna erbjuda dagens hästar ett naturligt levene utifrån den onaturliga hanteringen dom utsätts för??

Skulle dagens hästar få en tjans att verkligen vara naturliga så skulle jag vara den första att grattulera hästarna till ett naturligt levene.

Så länge dom hanteras och brukas för mänskligt endamål vilket har skett i århundraden utifrån transportredskap,tävlingsredskap,hobbyredskap mm så får vi nog bara acceptera att vi aldrig kommer kunna ge hästen ett naturligt levene.

Vad vi däremot hela tiden skall sträva efter är att utifrån vårat mänskliga övertag och påtvingad hantering utifrån den från början vilda hästens egen vilja och levene till varje pris se till den enskilda individens behov och välmående istället för att genom nyfunna tilltag till varje pris se hästen som en ny ekonomisk inkomstbringande källa.

Jag håller med dig. Eftersom vi "äger" hästarna är det vår förbannade skyldighet att se till att de har så bra liv som möjligt. Däremot håller jag inte med dig om att det är kört. Mina hästar går på lösdrift i en mindre flock. De får vara hästar all den tid jag inte rider eller kör.
De får själva välja när de vill vara inne, ute, leka, gå i skogen, mysa, äta och göra andra saker som hästar gör.
Tack och lov börjar det hästhållningssystemet bli mer och mer accepterat vilket gör att det även dyker upp smarta lösningar för att få det att fungera bättre och bättre, även för sk tävlingsmänniskor.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det inte lättare att skaffa sig en video på vildhästar om man tycker de är fina att titta på, än att försöka skapa sig nån sorts halvmessyrvildhäst hemma på gården. Detta med att ha hästarna så "naturligt" som möjligt bottnar bara att man inte vill ta ansvar för det djur man har att ta hand om. När jag är ute och jobbar så ser jag utan undantag de mest missskötta hästarna hos dessa människor. Underligt nog så hänger det ofta ihop med att deras ungar är helt fria från uppfostran med. Dom skall också växa upp "naturligt" Hankatter springer okastrerade. Hundar, katter och hästar utan avmaskning. Kullar med kattungar springer vind för våg. Om något djur är skadat så väntar man hellre på den så "naturliga" läkningen i stället för att ringa veterinär.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det inte lättare att skaffa sig en video på vildhästar om man tycker de är fina att titta på, än att försöka skapa sig nån sorts halvmessyrvildhäst hemma på gården. Detta med att ha hästarna så "naturligt" som möjligt bottnar bara att man inte vill ta ansvar för det djur man har att ta hand om. När jag är ute och jobbar så ser jag utan undantag de mest missskötta hästarna hos dessa människor. Underligt nog så hänger det ofta ihop med att deras ungar är helt fria från uppfostran med. Dom skall också växa upp "naturligt" Hankatter springer okastrerade. Hundar, katter och hästar utan avmaskning. Kullar med kattungar springer vind för våg. Om något djur är skadat så väntar man hellre på den så "naturliga" läkningen i stället för att ringa veterinär.


Suck.. sandlådenivå är bara förnamnet. Det hjälper liksom inte 'skosidan' heller med sådana här hialösa generaliseringar med tillhörande påhopp. Lite nyans vore ju bra, du vet det FINNS en hel massa ansvarstagande hästägare därute, som väljer lösdrift för det fördelar det ger, men är medvetna om att det är lika arbetskrävande som uppstallning, och att det inte bara är något 'vind för våg'-sätt att slippa ta hand om hästarna.

Och du vet mycket väl att dte är så med, och det rimmar himla dåligt att utgjuta sig över nivån på barfotaförespråkarnas argument och sen dyka rakt ner i sandlådan och göra samma sak men omvänt!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mina hästar går på lösdrift i en mindre flock. De får vara hästar all den tid jag inte rider eller kör.
De får själva välja när de vill vara inne, ute, leka, gå i skogen, mysa, äta och göra andra saker som hästar gör.

Säg mig, hur fodrar man hästarnas individuella behov i en lösdrift med smarta lösningar för den enskilda individens optimala foderstat???

En fråga till, hur undviker man musklernas nedkylning i en utedrift utifrån den enskilda individens ökade muskeluppbyggnad utifrån den ökade träningen som krävs för en presterande individs undvikande av muskelproblem???
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej nej du har missförstått mig, givetvis fungerar det alldeles utmärkt att ha hästarna på vanlig lösdrift. Ffa unghastar och avelsmärrar.
Det är inte det jag talar om här.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej nej du har missförstått mig, givetvis fungerar det alldeles utmärkt att ha hästarna på vanlig lösdrift. Ffa unghastar och avelsmärrar.
Det är inte det jag talar om här.

Okej, då är vi ense då. Fast då undrar jag vad du talar om för lösdrift då? Misskött sådan där de bara 'kastas ut vind för våg'?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det inte lättare att skaffa sig en video på vildhästar om man tycker de är fina att titta på, än att försöka skapa sig nån sorts halvmessyrvildhäst hemma på gården. Detta med att ha hästarna så "naturligt" som möjligt bottnar bara att man inte vill ta ansvar för det djur man har att ta hand om. När jag är ute och jobbar så ser jag utan undantag de mest missskötta hästarna hos dessa människor. Underligt nog så hänger det ofta ihop med att deras ungar är helt fria från uppfostran med. Dom skall också växa upp "naturligt" Hankatter springer okastrerade. Hundar, katter och hästar utan avmaskning. Kullar med kattungar springer vind för våg. Om något djur är skadat så väntar man hellre på den så "naturliga" läkningen i stället för att ringa veterinär.
Jag vet att det finns såna människor, likaväl som att det finns människor som tar in hästarna på box "för att det skall vara så", ibland kommer hästarna ut som "normalt", ibland inte alls och ibland bara någon timme.
I övrigt samma "misskötsel" som den du beskriver.

Människor som inte borde ha häst finns överallt, inte bara inom en viss "hästhållningsgenre".
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är detta helt nya rön?
Vad skiljer röntgenbilderna åt?
på en hov med belastningsfång gentemot en med foderrelaterad fång.

Nej men SO, med all respekt detta trodde jag alla hovisar som gått fortbildningsblocken kände till. Enligt min hovslagare kan man via röntgen se skillnaden genom att en belastningsfång alltid har en tunnare sula. Den foderrelaterade fången har en tjockare sula, i händelse av att man inte ser en hovbens rotation/sänkning på röntgen så kan man skilja dessa fångtyper på detta sätt.

Tydligen kan man gå ännu längre med träckprov och blodprov, dock har inte jag hunnit diskutera detta med min hovis ännu så jag känner inte till vad man tittar på där osv. Men nu tänker jag defenetivt ta en sådan diskussion med honom om detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp