Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Säg mig, hur fodrar man hästarnas individuella behov i en lösdrift med smarta lösningar för den enskilda individens optimala foderstat???

Man väljer ett grovfoder anpassat för fri tillgång, med en korrekt kvot mellan SRP/MJ samt Ca/P. Sedan utefter hur stor del av behovet som täcks för aktuell häst av de kilon grovfoder den äter så 'toppar' man det med individuellt anpassad kraftfodergiva.


En fråga till, hur undviker man musklernas nedkylning i en utedrift utifrån den enskilda individens ökade muskeluppbyggnad utifrån den ökade träningen som krävs för en presterande individs undvikande av muskelproblem???

Men träcker hästen ordentligt efter avslutat arbete, och förser den med anpassade täcken vid behov.

/Alexandra - som inte vill ha sina på lösdrift av egoistiska skäl, men som har kallstall, och ärligt talat inte ser minsta problem med de två sakerna ovan. Däremot är det största 'problemet' med lösdrift för mig, och det som gjort att jag valt bort det, hur man behåller INDIVIDkollen som man får vid uppstallning i box del av dygn. Då man kan se vilken häst som druckit/ätit/skitit lite för lite t ex. På lösdrift ser jag dels inte lika fort små avvikelser, och när jag ser avvikelsen ser jag att NÅGON äter mindre, inte vem.. Kan jag knäcka den nöten ska jag ställa om till lösdrift igen på ett kick. För hästarnas skull. (Matte trivs rätt bra med dem inne på nätterna *s*)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Precis.... Och dom försvarar sig alltför ofta med just vildhästargumentet. Enda gången en hovslagare eller veterinär beträder gården är när något häst slitit upp sig på något gammalt bilvrak som ligger och skräpar i hagen. Typ, med ett visst mått av generalisering.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej men SO, med all respekt detta trodde jag alla hovisar som gått fortbildningsblocken kände till. Enligt min hovslagare kan man via röntgen se skillnaden genom att en belastningsfång alltid har en tunnare sula. Den foderrelaterade fången har en tjockare sula, i händelse av att man inte ser en hovbens rotation/sänkning på röntgen så kan man skilja dessa fångtyper på detta sätt.

Tydligen kan man gå ännu längre med träckprov och blodprov, dock har inte jag hunnit diskutera detta med min hovis ännu så jag känner inte till vad man tittar på där osv. Men nu tänker jag defenetivt ta en sådan diskussion med honom om detta.

Så du menar att en häst med tjock sula inte kan få belastningsfång?
Och omvänt att en häst med tunna sulor inte kan få foderrfång?
Och vidare att hovbenrotation inte förekommer i bägge typerna av fång?
Träck och blod ? Jag talade om röntgen.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Detta med att ha hästarna så "naturligt" som möjligt bottnar bara att man inte vill ta ansvar för det djur man har att ta hand om. När jag är ute och jobbar så ser jag utan undantag de mest missskötta hästarna hos dessa människor. Underligt nog så hänger det ofta ihop med att deras ungar är helt fria från uppfostran med.


Hej, som jag förstår det så är du pappaledig och har så varit i drygt tre månader. Utifrån ditt senaste deltagande här så kan man ju inte tro annat än att ditt eget barn är helt fri från uppfostran.:rofl:

Sedan förstår jag inte utifrån vad du skriver om alla dessa "miss skötta hästar"(ursäkta felstavningen) som du påstår dig se aldrig ngn sin verkar ha anmälts från dig. Vad beror det på kollega, feghet eller bryr du dig inte om den enskilda individens välmående???

Däremot så verkar du plötsligt slå dig för bröstet och känna en otroligt stor "kollegial" samhörighet utifrån vad en kollega till dig har åstakommit som du aldrig själv ens har tänkt på att det i dessa fall är din skyldighet att anmäla.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du hann före mig!
Vad beträffar träck o blodprov är det säkert ngt som kommer men det finns inte än.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Säg mig, hur fodrar man hästarnas individuella behov i en lösdrift med smarta lösningar för den enskilda individens optimala foderstat???
Vill man inte ha fri tillgång på grovfoder kan man fodra som man gör i en vanlig hage, men det blir naturligtvis inte exakta mängder eftersom alla hästarna delar relativt lika på maten. Vill man veta mer exakt finns datoriserade lösningar med transponder av samma typ som i lösdriftsstall med kor, då kan du även ha en lösning för kraftfodret där hela givan sprids ut över dagen.

Kraftfoder är annars väldigt enkelt, man ger i hink. Antingen löst i hagen med övervakare så ingen snor av någon annan eller så ordnar vissa med uppbindningsplatser i exempelvis lösdriften.

En fråga till, hur undviker man musklernas nedkylning i en utedrift utifrån den enskilda individens ökade muskeluppbyggnad utifrån den ökade träningen som krävs för en presterande individs undvikande av muskelproblem???

På samma vis som i kallstall. Antingen får hästen behålla sin vinterpäls eller så klipper och täckar man hästen efter rådande omständigheter.
Den friska luften gör även att prestationshästar får mindre problem med luftvägarna och därmed kan prestera bättre.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, som jag förstår det så är du pappaledig och har så varit i drygt tre månader. Utifrån ditt senaste deltagande här så kan man ju inte tro annat än att ditt eget barn är helt fri från uppfostran.:rofl:

Personligen tror jag snarare det beror på snedvridna könsroller :devil:

Skämt åsido, beroende på hur stort/litet barnet är så är det ju en viss skillnad på hur mkt som är uppfostran och hur mkt som är ren omvårdnad i form av matning, blöjnyte, stimulering och uppfyllande av närhetsbehovet.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Precis.... Och dom försvarar sig alltför ofta med just vildhästargumentet. Enda gången en hovslagare eller veterinär beträder gården är när något häst slitit upp sig på något gammalt bilvrak som ligger och skräpar i hagen. Typ, med ett visst mått av generalisering.

Då är jag med på banan igen, och kan inte annat än instämma. när mantappat nyansen och ägat för hästen, då har det gått snett. Har sett en del hästar på en i övrigt välskött lösdrift, som helt enkelt inte är lämpade för lösdrift. Men när de individerna inte får en lösning som passar de bättre, för 'alla hästar mår bäst av lösdrift' då blir jag lika trött och ledsen.

(Having said that, så det ÄR säkert så att ALLA hästar mår bäst på lösdrift, MEN då får man se till att göra anpassade lösdrifter för de hästarna som inte passar i normallösdriften. Men det faller liksom bort under vägen när argumentet läggs fram)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Har du inte sett det nyaste? En bajspåse du sätter under mage - bakom rumpa som samlar upp ALLT :crazy:

Nä, skämt och sido är det en nackdel att man inte har full individkoll så, men jag brukar ägna slänga lite ögonkast nu och då och se så att de dricker och äter ordentligt, vilar avslappnat etc etc
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Inte för att det heller hör till tråden men nu vaknade hon så nu får ni klara er själva. Mors...;)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Man väljer ett grovfoder anpassat för fri tillgång, med en korrekt kvot mellan SRP/MJ samt Ca/P. Sedan utefter hur stor del av behovet som täcks för aktuell häst av de kilon grovfoder den äter så 'toppar' man det med individuellt anpassad kraftfodergiva.

Hej, jag kopierar ett svar jag skrivit i en helt annan tråd utifrån den enskilda individens näringsbehov och risk för foderfång utifrån icke individuell foderstat när det gäller lösdrift och ständigt fri tillgång på stråfoder.

-------------------------------------------------------
Kopierar inlägg:

Hej, jag håller inte alls med. Min tanke är att en lättfödd häst inte är i behov av en hög foderstat medans en svårfödd häst är i behov av en hög foderstat. Ju högre foderstat ju större borde väl risken vara för fång, eller tänker jag fel??

Detta fungerar ju naturligtvis inte med hästar på lösdrift så vida man nu inte ser till att dom vid fodring separeras och fodras individuellt utifrån lättfödd individ respektive svårfödd individ. Har hästarna dessutom fri tillgång på grovfoder så är det logiskt att den lättfödde får ett foderfång anfall före den svårfödde.

Det är i alla fall min ringa erfarenhet utifrån foderfång.
--------------------------------------------------------


Så jag kan tyvärr inte hålla med dig om att verkligheten utifrån individuell foderstat är så lätt att återskapa utifrån naturlig hästhållning och detta enbart utifrån att vi för dagen har blandat i hop en hel drös olik avlade individer i en och samma flock.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så du menar att en häst med tjock sula inte kan få belastningsfång?
Och omvänt att en häst med tunna sulor inte kan få foderrfång?
Och vidare att hovbenrotation inte förekommer i bägge typerna av fång?
Träck och blod ? Jag talade om röntgen.

Hej, jag tror inte Boj talar om vilken typ av fång hästen kan få utan hur man genom röntgen kan diagnostisera vilken typ av fång som uppkommit.

Sov du på andra fortbildningsblocket eller har du inte genomgått blocket som avhandlar hovsjukdomar???
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Har du inte sett det nyaste? En bajspåse du sätter under mage - bakom rumpa som samlar upp ALLT :crazy:

Nä, skämt och sido är det en nackdel att man inte har full individkoll så, men jag brukar ägna slänga lite ögonkast nu och då och se så att de dricker och äter ordentligt, vilar avslappnat etc etc

Det trodde jag dog ut med vagnshästarna :devil:

Mmm, jag kollar ju mina under dagen så. Men har mer än en gång 'tackat' för att de står på box del av dugnet (större delen går de ute) när de verkat pigga och glada och så, men när man t ex mockat sett att det varit 'nån hög för lite' och 'lite mer kringrört än normalt' i boxen, och hållit ett extra öga på den hästen och kunnat upptäcka en begynnande kolik tidigare. Eller när man sett att det druckits och ätits lite mindre, och tempat och sett en tempstegring man inte sett utifrån red då. Just DET kan man ju dock komma runt med daglig tempkoll på lösdriftsdjuren. Och jag har haft kanske 5 koliker på 15 år så det är ju inget 'stort' problem egentligen. Jag har bara av 'egoskäl' (det känns bättre/säkrare helt enkelt) svårt att riktigt 'släppa' den delen, att direkt inte bara se ATT något är ändrat, utan också VEM som står för förändringen.

Så jag har haft lösdrift i perioder, men brukar hamna tillbaka på uppstallning del av dygn tillslut iaf. Men jag står helt för att det är för MIN skull och inte hästarnas (som trivs prima på lösdrift. Och om inte K tänker 'få ordning' på boxvandrandet igen, så blir det nog en shettis till henne och så får de gå på lösdrift, och fbl och valacken stå inne. Jag är inte omöjlig heller, min 'kontrollmani' får ju inte gå ut över hästarna liksom. men kan vi kompromissa med del av dygn inne och alla mår bra så.)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Då är jag med på banan igen, och kan inte annat än instämma. när mantappat nyansen och ägat för hästen, då har det gått snett. Har sett en del hästar på en i övrigt välskött lösdrift, som helt enkelt inte är lämpade för lösdrift. Men när de individerna inte får en lösning som passar de bättre, för 'alla hästar mår bäst av lösdrift' då blir jag lika trött och ledsen.

(Having said that, så det ÄR säkert så att ALLA hästar mår bäst på lösdrift, MEN då får man se till att göra anpassade lösdrifter för de hästarna som inte passar i normallösdriften. Men det faller liksom bort under vägen när argumentet läggs fram)
Ett klart exempel är socialt missanpassade hästar som inte klarar av att gå i flock. Eller övht ensamhästar. De kanske inte alltid kan sova som de behöver eftersom de också samtidigt måste hålla vakt.

Jag hade en "boxhäst" hemma hos mig en vinter, han fick hela flocken att alltid tillbringa större delen av nätterna inne i lösdriften istället för som i normala fall uppe i skogen eller på ängen... lustig parantes bara.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så du menar att en häst med tjock sula inte kan få belastningsfång?
Och omvänt att en häst med tunna sulor inte kan få foderrfång?
Och vidare att hovbenrotation inte förekommer i bägge typerna av fång?
Träck och blod ? Jag talade om röntgen.

Så du menar att en häst med tjock sula inte kan få belastningsfång?Och omvänt att en häst med tunna sulor inte kan få foderrfång?

Nej det menade jag verkligen inte, läs igen kan det verkligen vara så svårt att förstå?

Träck och blod ? Jag talade om röntgen.

Precis det talade jag också om, men man kan gå vidare med ytterligare prover. Märkligt att du inte känner till det??????
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så jag kan tyvärr inte hålla med dig om att verkligheten utifrån individuell foderstat är så lätt att återskapa utifrån naturlig hästhållning och detta enbart utifrån att vi för dagen har blandat i hop en hel drös olik avlade individer i en och samma flock.

Det hela kräver ju givetvis att grovfodrets värden är anpassat efter den häst som har det lägsta totalbehovet. Sen får man täcka de andras med kraftfodertillägg. Annars blir det kajko direkt.

Att ge en häst som behöver 60 MJ, och äter 10 kg/dag ett grovfoder med 8 MJ/kg foder blir liksom inte bra. Hur fin hästen som kräver 80 MJ och äter 10 kg/dag än blir av det.

Utan endera homogena flockar, eller fri tillgång på ett grovfoder med värden lämpade för den mängd den häst med det lägsta behovet äter på fri tillgång.

Eller så skiter man i den fria tillgången och begränsar men anstränger sig så mkt det går för att kunna ge så mkt grovfoder som möjligt ändå, och ha så stor ättid som det går. (T ex genom att köpa foder med värden som fungerar på en ganska stor, kilomässigt sett, giva även för den som äter minst).

Jag har tidigare kunnat ha homogena flockar (tack och lov) och då är det 'bara' att leta upp ett grovfoder med rätt värden för dem. Nu har jag en rätt ickehomogen flock, där den som behöver minst dessutom äter mest. Således är det inte fri tillgång, utan begränsad, och sen varierar kraftfodertillägget (som är 0 för den som har minst totalbehov, och betydligt mer för den med mest behov).

När behoven för de olika hästarna är 65, 75 resp 95 MJ/dag får man liksom anstränga sig för att lägga en grund via grovfodret där de kan få äta såpass mycket som möjligt sett i kilo, och sen utöver det korrigera med hjälp av kraftfodret. Och det skulle ju INTE bli annorlunda på box heller, jag har ju mina på box nattetid, och givan begränsas för 2 av 3 där, den tredje äter fritt. MEN, hon äter inte mer fritt än hon skulle få om jag lät dem få begränsad giva ute nattetid heller. Vilket gör att slutresultatet blir detsamma.

Det som radikalt skulle förenkla och förändra var om jag köpte in ett annat grovfoder till hon som behöver mest, då skulle jag kunna ge henne det inne nattetid, och kunna kapa bort kraftfodret till henne. (Omvänt om jag fick tag på ett som var perfekt på helt fri tillgång till den som kräver 65 MJ och äter som en elefant, då skulle jag få ösa på kraftfoder ina bsurdum till hon som kräver 95 MJ och äter mindre. Och där spelar uppstallning då återigen en stor roll, då det skulle kunna innebära mer giva sett i kilo till den som kräver minst, och mindre kraftfoder sett i kilo till den osm kräver mest)

Däremot, har man ett givet grovfoder med givna värden och INTE tänker bemöda sig om att byta ut det - ja då är jag HELT med på ditt resonemang, då fungerar det inte bra alls. 8 MJ/kg foder här t ex och jag skulle ha en i fint hull och två tvärfeta julgrisar om jag gav fritt. Men för mig är 8 MJ fodret inte värt ngt på begränsad tillgång heller, för jag vägrar ha dem på 5 - 6 kg hö/dygn, hur väl TS än är täckt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det trodde jag dog ut med vagnshästarna :devil:
Bajspåsen jag såg marknadsfördes som det nya sättet att hålla spånet i boxen rent. :crazy:

Så länge hästarna får komma ut ordentligt på dagarna tycker jag att uppstallning är ok, men lösdrift passar både mig och hästarna bättre.
Som jag sagt till en kompis, skulle jag välja mellan lösdrift i liten skithage och uppstallat med stora, fina hagar skulle jag välja uppstallat alla gånger. Man måste se till hela bilden.

Jag har läst att risken för kolik minskar nämnvärt på lösdrift eftersom hästarna rör sig mer och utspritt på hela dygnet, matsmältningsapparaten fungerar bättre då. Jag vet inte om det stämmer, men det låter logiskt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag hade en "boxhäst" hemma hos mig en vinter, han fick hela flocken att alltid tillbringa större delen av nätterna inne i lösdriften istället för som i normala fall uppe i skogen eller på ängen... lustig parantes bara.


Hej, och vad drog du för slutsats av detta "naturliga" beteende från denna tydliga "partner" (läs flockledare)???
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Har du inte sett det nyaste? En bajspåse du sätter under mage - bakom rumpa som samlar upp ALLT :crazy:

Nä, skämt och sido är det en nackdel att man inte har full individkoll så, men jag brukar ägna slänga lite ögonkast nu och då och se så att de dricker och äter ordentligt, vilar avslappnat etc etc

Vilken är bajspåsen anpassad för ?Hästen eller barnet?*dör av skratt*:rofl:
Blev lite rörigt med alla inlägg!:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp