Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Försök inte låtsas som att du vet en massa om hästens fysiologi när du uppenbarligen inte ens vet att man inte kan se skillnad på foder- och belastningsfång på röntgen

Lite OT förstås, men man kan ju faktiskt det enligt veterinärer som har tillgång till digital röntgen samt enligt blocket för hovens sjukdomar i hovslagar utbildningen.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så jag kan tyvärr inte hålla med dig om att verkligheten utifrån individuell foderstat är så lätt att återskapa utifrån naturlig hästhållning och detta enbart utifrån att vi för dagen har blandat i hop en hel drös olik avlade individer i en och samma flock.

Jag tror inte att de flesta har en hel drös väldigt olikartade individer tillsammans i en lösdrift, och i de fall det visar sig vara så att någon har väldigt avvikande behov brukar den individen få lämna just den flocken. det är i alla fall min erfarenhet.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Lite OT förstås, men man kan ju faktiskt det enligt veterinärer som har tillgång till digital röntgen samt enligt blocket för hovens sjukdomar i hovslagar utbildningen.

Jag ställer mig ändå tvekande pga det PL skrivit.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej, det är nämligen väldigt svårt att rida ut på ett videoband. :devil:
Jag blir lite irriterad när du kallar min (och andras) lösdriftshästar för halvmessyrvildhästar bara för att vi vill göra vad vi kan för att de ska få ha ett så naturligt och bra liv som möjligt de timmar jag inte använder dem :mad:
Och menar du alltså att mina (och andras) hästar far illa av att gå på lösdrift i stora hagar med en trevlig flock där de själva kan sysselsätta sig med diverse pyssel istället för att stå och väva i en box hela natten? :confused:
Och du menar alltså på fullaste allvar att du anser att vi vill ha våra hästar på det viset eftersom vi inte vill ta ansvar för dem?? :mad:
Jag kan tala om för dig att det var banne mig MYCKET mindre jobb med hästen när han stod på box jämfört med hur det är nu när han går på lösdrift, är (delvis) barfota osv.

Så du ser alltså ALDRIG välskötta hästar på lösdrift? :devil: Då har du kanske inte ögonen öppna hela tiden? :devil:

Jag blir grymt upprörd när folk som du smutskastar den godaste av tankar: Att se till att hästen får leva på det sätt som är så naturligt som möjligt för dem.
Det står väl tom i djurskyddslagen att djuren ska tas om hand på ett sätt som är naturligt för dem?

*MORR*

(och våra hästar är både avmaskade, masserade, kiroprakt..ade :crazy: , och välskötta...och katterna kastrerade och avmaskade de med faktiskt :devil: )


Tack skuggi för att du uttryckte mina tankar och åsiketr också! :) :bow:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag ställer mig ändå tvekande pga det PL skrivit.

Nu lyckades man med hjälp av röntgen fastställa foderfång på min häst, för säkrast bedömning bör en sån undersökning göras inom 14 dagar efter anfallet har satt igång. Det var min hovslagare som skickade iväg oss på röntgen för att kunna gå vidare i behandlingen av hästen.
I vårat fall blev det en ren gissningslek annars, det hade varit oerhört lätt att tro på belastningsfång eftersom hästen skoddes av 4 veckor innan för en vintervila. Sen blev marken frusen och hård, genom det trodde man först på belastningsfång men kunde sen efter en röntgen se att det faktiskt var foderfång och inget annat. Dessa fångtyper hanteras ju olika, därför var det också viktigt att veta så rätt hjälp kunde ges.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Har skummat igenom denna tragiska tråd. Kan bara hoppas att det snart får en lösning. Hoppas att hästen blir bra.

Letade rätt på en artikel som jag läste för länge sen, väldigt mycket klokt, skrivet av en hovslagare.

Hans tes är att fång kan vara så mycket, det gäller att fånga upp alla faktorer, inte stirra sig blind på en eller några få. Det gäller också att ha ett bra samarbete mellan hovslagare, veterinär och hästägare.

http://www.eurodressage.com/reports/covers/archive/ed_20031216.html
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Man behöver inte ha många för att det skall skilja sig mycket.......

Jag har:
1 Paint breedingstock, kan födas på MYCKET
1 Appaloosa, kan födas på en hel del
1 Nordsvensk Bruks, LÄTTFÖDD.

Dessa 3 tillsammans i en lösdrift, med den kontroll man har på utfodringen där hade lett till en extremfet nordsvensk.
Speciellt som hon är 'Big mama' och bossar resten av gänget.
Och då snackar vi inte om kraftfodret, utan bara om högivan........

Hon är i dagsläget i överhull, och med ett sådant hästhållningssystem hade det blivit rent katastrofalt!

Bara som en kommentar att 'dom flesta inte har stora flockar'.
Det gäller att se till varje häst, hela tiden.

/Mike
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag ställer mig ändå tvekande pga det PL skrivit.


Hej, PL kör bara en sk "räddnings planka" i stället för helt enkelt skriva att han inte kände till det. Jag förstår dock att du litar mer på PL i detta fall.

Det vore ju ytterst pinsamt utifrån om man envisas med att det är foderrelaterad fång och så visar det sig att det är belastningsfång. Det vore ju rena rama döden för sanchp.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu lyckades man med hjälp av röntgen fastställa foderfång på min häst, för säkrast bedömning bör en sån undersökning göras inom 14 dagar efter anfallet har satt igång. Det var min hovslagare som skickade iväg oss på röntgen för att kunna gå vidare i behandlingen av hästen.
I vårat fall blev det en ren gissningslek annars, det hade varit oerhört lätt att tro på belastningsfång eftersom hästen skoddes av 4 veckor innan för en vintervila. Sen blev marken frusen och hård, genom det trodde man först på belastningsfång men kunde sen efter en röntgen se att det faktiskt var foderfång och inget annat. Dessa fångtyper hanteras ju olika, därför var det också viktigt att veta så rätt hjälp kunde ges.

Hej, du verkar ha en duktig hovis som följer med i dagens forskning och vidareutbildning och visst är det så att denna röntgen måste göras inom en snar framtid för att fastställa grundorsaken. Med snar framtid menas INTE 1/2 år efter det akuta stadiet. Däremot ska man avvakt till den det akuta stadiet har avklingat.

Det akuta stadiet vid foderfång brukar avklinga inom 5-20 dagar.

Det akuta stadiet vid belastningsfång på en barfotahäst utifrån barfotametoderna brukar avklinga inom 5-20 månader.

Så i just detta fall är det faktiskt inte helt nödvändigt att så snart som möjligt få in den på klinik med digital röntgen enbart för att utesluta det ena eller det andra.

För just denna häst är det däremot livsviktigt för dennes välbefinnande att den så snart som möjligt kommer under vård och behandling som stödjer djurskyddslagen och där vårdarna ser främst till hästens välbefinnande i stället för eget ekonomiskt välbefinnande.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Man behöver inte ha många för att det skall skilja sig mycket.......

Jag har:
1 Paint breedingstock, kan födas på MYCKET
1 Appaloosa, kan födas på en hel del
1 Nordsvensk Bruks, LÄTTFÖDD.

Dessa 3 tillsammans i en lösdrift, med den kontroll man har på utfodringen där hade lett till en extremfet nordsvensk.
Speciellt som hon är 'Big mama' och bossar resten av gänget.
Och då snackar vi inte om kraftfodret, utan bara om högivan........

Hon är i dagsläget i överhull, och med ett sådant hästhållningssystem hade det blivit rent katastrofalt!

Bara som en kommentar att 'dom flesta inte har stora flockar'.
Det gäller att se till varje häst, hela tiden.

/Mike
Ett lysande exempel. Kan man inte lösa den behovsskillnaden kan man inte ge hela flocken fri tillgång.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Man behöver inte ha många för att det skall skilja sig mycket.......

Jag har:
1 Paint breedingstock, kan födas på MYCKET
1 Appaloosa, kan födas på en hel del
1 Nordsvensk Bruks, LÄTTFÖDD.

Dessa 3 tillsammans i en lösdrift, med den kontroll man har på utfodringen där hade lett till en extremfet nordsvensk.
Speciellt som hon är 'Big mama' och bossar resten av gänget.
Och då snackar vi inte om kraftfodret, utan bara om högivan........

Hon är i dagsläget i överhull, och med ett sådant hästhållningssystem hade det blivit rent katastrofalt!

Bara som en kommentar att 'dom flesta inte har stora flockar'.
Det gäller att se till varje häst, hela tiden.

/Mike

Fast rent teoretiskt så med rätt grovfoder kan du ha fri tillgång ändå, du måste dock kraftfoderkomplettera till de som kräver mer. Men det är det där jag menar med att det går om man anpassar grovfodrets värden till den minst krävande. Dock för det ju andra nackdelar med sig, t ex en i mina ögon för hög kraftfodergiva till svårfödda t ex.

Och jag har ju ungefär samma konstellation som dig, med undantaget att den lättfödda är i mittenrang, och 'bara' bossar hårt med den mest svårfödda. Flera foderstationer löser dock detta. Jag har dock valt att kompromissa och ha något högre värden på grovfodret än som fungerar för den lättfödda, för att slippa skyhög kraftfodergiva på den svårfödda. Så jag menar inte att du har fel eller att du ska ändra, utan bara peka på att det där är just sådana situationer där man kan göra mycket inom gråzonen (dvs det är inte bara svart eller vitt, helt begränsad och styrd fodring eller helt fri tillgång)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Man behöver inte ha många för att det skall skilja sig mycket.......

Jag har:
1 Paint breedingstock, kan födas på MYCKET
1 Appaloosa, kan födas på en hel del
1 Nordsvensk Bruks, LÄTTFÖDD.

Dessa 3 tillsammans i en lösdrift, med den kontroll man har på utfodringen där hade lett till en extremfet nordsvensk.
Speciellt som hon är 'Big mama' och bossar resten av gänget.
Och då snackar vi inte om kraftfodret, utan bara om högivan........

Hon är i dagsläget i överhull, och med ett sådant hästhållningssystem hade det blivit rent katastrofalt!

Bara som en kommentar att 'dom flesta inte har stora flockar'.
Det gäller att se till varje häst, hela tiden.

/Mike

Vad jag menade var att jag tror att de flesta som har sina hästar på lösdrift vanligen ser till att de är av samma "mattyp" och därför funkar det bra. Har man så olika hästar som du har, gör man väl som du och har dem inte på lösdrift.
Jag tänker i alla fall så. Vi har nu ett kallblodssto som äter alltför mycket jämfört med de andra, främst för att hon matstressar verkar det som. Hon hetsar också de andra att äta för mycket. Bland annat därför väljer vi nu att sälja henne så att vi kan ha en mer homogen flock som funkar bättre ihop och för att hon ska få komma till ett boende som passar henne bättre. Detta på grund av att vi vill ha våra hästar på lösdrift.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag förstår dock att du litar mer på PL i detta fall.

Det vore ju ytterst pinsamt utifrån om man envisas med att det är foderrelaterad fång och så visar det sig att det är belastningsfång. Det vore ju rena rama döden för sanchp.

Antyder du att jag litar på PL för att hans uttalande bättre stödjer sanhcp?

Jag bryr mig inte om sanhcp, aanhcp, OL eller någon annan förutom mina hästar. Och de kommer att få den bästa skötsel som jag kan tänka mig, oavsett om sanhcp finns kvar eller ej.

Jag litar på PL då jag vet att han är veterinär. Jag vet inte vad du är för en, jag vet bara att du är haltaskig på att stava och verkar bara trassla in dig i dina egna snurriga meningsuppbyggnader hela tiden... är det kanske för att dölja att det inte finns så mycket innehåll? :devil:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vi hade en svårfödd travare, en lättfödd isnaldshäst och ett extremt lättfött russ i samma hage på lösdriften med fri tillgång på hö och alla var i fint hull!=)

Jag ser hellre hästar ute på lösdrift än hästar med luftvägsproblem och beteendestörningar...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Härligt! :love:
Ibland går det ju, tanken är att de ska kunna reglera matintaget själva, utan att över-äta. Vissa klarar att äta lagom, andra gör det inte...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ber så hemskt mycket om ursäkt! Jag är inget vidare haj på det här med inlägg o hur de placeras i listan. Trodde man skulle svara längst ner...ska försöka igen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det inte lättare att skaffa sig en video på vildhästar om man tycker de är fina att titta på, än att försöka skapa sig nån sorts halvmessyrvildhäst hemma på gården. Detta med att ha hästarna så "naturligt" som möjligt bottnar bara att man inte vill ta ansvar för det djur man har att ta hand om. När jag är ute och jobbar så ser jag utan undantag de mest missskötta hästarna hos dessa människor. Underligt nog så hänger det ofta ihop med att deras ungar är helt fria från uppfostran med. Dom skall också växa upp "naturligt" Hankatter springer okastrerade. Hundar, katter och hästar utan avmaskning. Kullar med kattungar springer vind för våg. Om något djur är skadat så väntar man hellre på den så "naturliga" läkningen i stället för att ringa veterinär.

Jag blir så in i helv*** förbannad när man läser påståenden som "att folk som har sina hästar på lösdrift skulle ta mindre ansvar för dom"! Det va nog det dummaste jag har har hört på väldigt väldigt väldigt länge!

Jag saknar ord... :mad: :mad: :mad:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Fast nog har väl även du sett dåligt skötta lösdrifter:confused:
Jag har bara sett en enda som var bra.

Ligghallarna borde vara mobila, så att det inte var en enda sörja runt dem vid blöt väderlek.
Hästarna i det fria skulle aldrig välja ett blött tillhåll.

Hör anledningar till att föredra lösdrift för att -Jag vill ha sovmornar o kunna jobba på dagarna. Alltså är hästarna utan tillsyn- självskötande=0 koll.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Visst har jag sett dåliga lösdrifter! Men det har varit hos människor som inte skulle tagit bättre hand om sina hästar om de hade stått på box. Så ett påstående om att "lösdriftsmänniskor" skulle vara oansvariga bara för att de väljer att ha lösdrift anser jag vara ett gravt påhopp! :mad:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vi var lite oroliga över hur det skulle gå eftersom min häst skulle ha 20 kg när det var som kallast och russet inte ens skulle ha hälften av det. Men vi testade och tänkte att man fick kompensera med kraftfoder om det skulle behövas men det var inte några problem alls.

Tilläggas är att russet fick ha munkorg en viss tid på sommarn för att inte spricka men på vintern blev hon super fin med fri tillgång på hö!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp