Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Bajspåsen jag såg marknadsfördes som det nya sättet att hålla spånet i boxen rent. :crazy:

Bajspåsen fyller även en funktion för hästar i lösdrift. Väldigt nånga "tror" att ju större hage ju mer mänsklig bekvämlighet utifrån att inte behöva sannera hagen utifrån träck. Miljörelaterade problem är sedan länge känt för att vara hovarnas största fiende.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, och vad drog du för slutsats av detta "naturliga" beteende från denna tydliga "partner" (läs flockledare)???
Han ville ha väggar omkring sig när han sov, ett behov som tillfredsställdes INNE i lösdriften. Resten av flocken anpassade sig efter honom och allt var frid och fröjd.

Förutom att det gick så mycket halm förstås, men det kan jag leva med. :angel:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hur menar du annars att man på sulans tjocklek skulle kunna skilja på de olika fångtyperna?? Jag förstår lika lite som SO.
Visst kan en väldigt tunn sula göra det mer troligt att det är fråga om belastningfång men det är inget sätt att ställa diagnosen lika lite som det idag finns några andra prover som kan göra detta.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

men man kan gå vidare med ytterligare prover. Märkligt att du inte känner till det??????

Som sagt forskningen har visat att röntgendiagnostik och övriga tagna prover med största sannolikhet kan påvisa just foderfång för att eleminera övriga fångsymtomer.

Som yrkesman är det ytterst viktigt utifrån rehabelitering att införskaffa sig kunskapen om vilken tyd av fång man behandlar då behandlingen är högst individuell utifrån den behandling som för den enskilda individens välbefinnande skall ske utifrån expertisa åtgärder.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hur menar du annars att man på sulans tjocklek skulle kunna skilja på de olika fångtyperna?? Jag förstår lika lite som SO.
Visst kan en väldigt tunn sula göra det mer troligt att det är fråga om belastningfång men det är inget sätt att ställa diagnosen lika lite som det idag finns några andra prover som kan göra detta.
PL

Varför då? Genom röntgen ser man vid belastningsfång att sulan är tunnare än normalt, vise versa vid foderfång då sulan förutom en breddad lamellrand (syns inte på röntgen) även en tjockare sula.
Jag vet åtminstone en klinik som tillämpar den undersökningsmetoden, men antar att fler gör så eftersom i utbildningsblock 2 hovens sjukdomar får hovlagare lära sig detta. Vore ju konstigt om det skulle vara så sensationellt, eller?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Menar du att sulan skulle bli tjockare när hästen får foderfång respektive tunnare när den får belastningsfång?
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Varför då? Genom röntgen ser man vid belastningsfång att sulan är tunnare än normalt, vise versa vid foderfång då sulan förutom en breddad lamellrand (syns inte på röntgen) även en tjockare sula.

Hej, ja så är det om man utgår i från hur det är och inte långt senare blir.

Förutsättningarna för detta är en klinik som innehar en digital röntgen och kompetenta Veterinärer.

Att kompetent expertis här ställer frågor till dig som lekman finner jag endast som att din kunskap är kunskapsgivande.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, ja så är det om man utgår i från hur det är och inte långt senare blir.

Förutsättningarna för detta är en klinik som innehar en digital röntgen och kompetenta Veterinärer.

Att kompetent expertis här ställer frågor till dig som lekman finner jag endast som att din kunskap är kunskapsgivande.

Hur snabbt inträffar den förändringen?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har läst att risken för kolik minskar nämnvärt på lösdrift eftersom hästarna rör sig mer och utspritt på hela dygnet, matsmältningsapparaten fungerar bättre då. Jag vet inte om det stämmer, men det låter logiskt.


Helt rätt, magen mår bättre av rörelse (gäller ju för människor med). Därför jag 'poängterade' att jag inte haft några kolikproblem, för att slippa få svaret att 'släpp ut så slipper du kolik'. De koliker jag haft är (tyvärr) sådana som skulle kommit öven på lösdrift, de facto så inträffade en del just på lösdrift. Men har varit gamla (30+) ponnyn som hade sin 'årliga julkolik' några år mot slutet, andra gammelponnyn åt (troligen) något olämpligt och hade en kolik ett år, bägge på lösdrift. Valacken kom inte riktigt igång efter artroskopin och fick behandlas för grovtarmsförstoppning två dagar efter OP, och så hade unghästen med autoimmun sjukdom sina kolikanfall där på slutet (sista helgen).

Hade jag haft en häst som fick/haft upprepade koliker hade jag mest troligt försökt lösa det (när alla andra orsaker var uteslutna) genom t ex just lösdrift och så, men eftersom jag inte haft några som varit kopplade till exvis för lite rörelse, eller på annat sätt kunnat undvikas, så är det i sig inte anledning. Sen, frågan är ju hur stor, om någon övht, 'negativ skillnad' det gjort om jag haft hästarna på lösdrift hela bunten, och märkt kolikerna lite senare. Antagligen ingen alls, men som sagt, matte har svååårt att vilja släppa den där sista kontrollen ;)

(Sen gör jag vad jag kan för att erbjuda dem ett så 'naturligt' hästliv som möjligt ändå. Stora, kuperade hagar, alltid utegång med kompisar,ute långa dagar oavsett väder, minst 12 h/dygn, jag har kallstall med samma luft och temp som ute, stora boxar och så försöker jag ge så mkt grovfoder det går, idealiskt är fri tillgång. Till fbldonnan kom hade de ligghall i hagen med, fått stänga den nu, hon är för stor, men ska förhoppningsvis fixa ny lösning i sommar)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Bajspåsen fyller även en funktion för hästar i lösdrift. Väldigt nånga "tror" att ju större hage ju mer mänsklig bekvämlighet utifrån att inte behöva sannera hagen utifrån träck. Miljörelaterade problem är sedan länge känt för att vara hovarnas största fiende.

Och med tillräckligt stor hage blir det ingen försämring av hagmiljön även om träcken inte samlas upp. Om man dessutomg ör det 'extra naturligt' genom att marken sambetas med andra djurslag blir det ännu bättre..

/Alexandra - som skulle gilla den där bajspåsen under ändan på K.. frågan är bara hur bra det blir att släpa runt på en säck bajs halva natten..hmmm :devil:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, ja så är det om man utgår i från hur det är och inte långt senare blir.

Förutsättningarna för detta är en klinik som innehar en digital röntgen och kompetenta Veterinärer.

Att kompetent expertis här ställer frågor till dig som lekman finner jag endast som att din kunskap är kunskapsgivande.

Förklara då för mig mekanismen bakom att en häst med tunna sulor
helt plötsligt skulle få tjocka sulor för att den fått foderrelaterad fång.
Samtidigt skulle det vara mycket intressant att få höra om mekanismen bakom att en häst med tjocka sulor helt plötsligt skulle få tunna sulor om den fick belastningsfång.

Sen vore det intressant att höra vilka värden vid ett träck/blodprov som skulle uppvisa att hästen har belastnings eller foderfång.
Nu ska dessa värden gälla på så pass många individer att det går att andvända för att ställa diagnos.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej men SO, med all respekt detta trodde jag alla hovisar som gått fortbildningsblocken kände till. Enligt min hovslagare kan man via röntgen se skillnaden genom att en belastningsfång alltid har en tunnare sula. Den foderrelaterade fången har en tjockare sula, i händelse av att man inte ser en hovbens rotation/sänkning på röntgen så kan man skilja dessa fångtyper på detta sätt.

Tydligen kan man gå ännu längre med träckprov och blodprov, dock har inte jag hunnit diskutera detta med min hovis ännu så jag känner inte till vad man tittar på där osv. Men nu tänker jag defenetivt ta en sådan diskussion med honom om detta.


Nu får du ursäkta om jag tjatar Boj.
Men jag kan bara förstå dig som att du tror att hästar med tunna sulor endast kan få belastningsfång eller att dom får tunnare sula av fånget. Har jag förstått dig rätt? Om jag inte har gjort det så undrar hur man skulle bedömma en röntgenbild på en häst med extremt tunna sulor som fått fång av att den satt i sig en säck havre??
Att den fått fång av den ökade tyngden orsakad av havren den satt i sig?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men jag kan bara förstå dig som att du tror att hästar med tunna sulor endast kan få belastningsfång eller att dom får tunnare sula av fånget.

Nej nu hann jag med en liten diskussion med veterinär i stallet denna morgon, en häst som har belastningsfång får en förtunnad sula av åkomman. Vilket kan ses genom digital röntgen.

Den häst som har foderrelaterad fång, får en förtjockad sula och är ett sjukdomstillstånd vilket inte ska jämföras med en normaltjock sula.

Vilken tur jag hade nu då, att vetten fanns i grannstallet på morgonkvisten. I detta fall för en kolik, men vet att han var utkallad för en fånghäst i samma stall för ca 4-5 veckor sedan.

Så det handlar inte om vad jag tror, utan vad som tillämpas på kliniker samt vad ni hovisar får lära er på utbildningsblocken. Sov du under den lektionen??
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har ingen kunskap om detta, men min foderfånghäst fick en förtjockad eller om det kallas för dubbelsula. Hästen hov växte, men sulan hade inget djup.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har ingen kunskap om detta, men min foderfånghäst fick en förtjockad eller om det kallas för dubbelsula. Hästen hov växte, men sulan hade inget djup.

Om jag har tolkat min hovis rätt, och nu veterinären så kan man se förstadiet på förtjockningen genom röntgen och då en digital sådan.
Den häst som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, skickades på röntgen för fång. I det fallet konstaterade man belastningsfång, den pållen skoddes av för vintervila men när marken blev hård så klarade inte hovarna av den knögglighet som uppstod.

Egentligen har inte jag heller den kunskapen, men detta har jag fått förklarat för mig av min hovis som är utbildad. Vi har många diskussioner när han är på besök, han berättar gärna om man är intresserad. Har ju ingen som helst anledning att tvivla på vad han påstår sig ha fått lära, det jag däremot blir lite fundersam på är varför detta framstår som något sensationellt om det ingår i en hovslagar utbildning.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

- Vad tror ni om det här då?


http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

"Torsdagen den 1 Mars veterinärbesiktigades hästen av oberoende veterinär.

Han hittade en hovböld som han åtgärdade och nu är hästen inte ens halt längre!

Man kan väl lugnt säga att Aftombladet har gjort en kalkon av en kycklingfjäder.

/Ove"

- Sant eller falskt? :eek: :) :eek: :)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Fast det verkar vara en betydligt osäkrare diagnos metod än att ta en bra sjukhistoria och göra en ordentlig klinisk undersökning.

För tänk om en häst som iofs belastar ojämnt och har en tunnare sula på ett ben får fång på det andra i paret av att komma loss i havresäcken som SO tar upp? Hakar man upp sig på sulan blir diagnosen fel.

Eller tvärtom – en häst som normalt har tjocka sulor, skadar ena benet och får belastningsfång på det andra. Sulan behöver inte ha hunnit bli tunnare tills fångsymptomen visar sig.

Marginell hjälp i tveksamma fall kanske det kan vara att kolla sulans tjocklek, men knappast mer.

Fråga till vettar och hovisar - är det ofta ett reellt problem att bedöma om en häst har fång? HH
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag är rätt säker på att det finns många om och men vid dessa lägen, men frågan som uppstod var ju att denna metod skulle vara något nytt eller sensationellt. Men är den då det? Om vår hovslagare har fått lära sig det i fortbildningsblocket som ska avhandla hovens sjukdomar, och att det även tillämpas på kliniker som har tillgång till en digital röntgen så kan den knappast vara något nytt. Vad jag vet är att den hovis vi har idag, har vi haft i över 10 år. När han avverkade fortbildningsblocken vet jag ej, men är tydligen något man går igenom under denna utbildning varför den knappast kan kallas för något sensationellt.

Har jag förstått utbildningsgången korrekt för en hovis, så kan man anses som utbildad med gesällbrev utan att ha avverkat dessa fortbildningsblock. Det är tydligen någon form av överkurs, och om de sen kan ge en specialinriktning känner jag inte till men kanske kan någon av våra hovisar svara på det. För mig betyder det dock att en hovis med vidarutbildning i dessa fortbildningsblock är mer utbildad än den som inte genomfört dessa.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vad som är sant eller falskt lär ju visa sig, men helt klart är att hästägaren från början agerade fel och hade förmodligen kunnat få detta ur världen på ett betydligt smidigare sätt än så här.

Det som är mest tragisk i sammanhanget, det är ju faktiskt inte Aftonbladet som är syndabocken. Bemärk att bakom denna artikel finns en anmälan gjord, och det är om den som Aftonbladet skriver om och inget annat.

Själv är jag så :devil: naiv att jag föredrar att tro på myndigheterna nu, och utgår ifrån att de olika inblandade parterna talar utifrån rådande situation och erfarenhet. Och är dessa samstämmiga med vad man fann vid utgångsläget så får det anses som trovärdigt oavsett vad Aftonbladet skriver.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Helt rätt, magen mår bättre av rörelse (gäller ju för människor med). Därför jag 'poängterade' att jag inte haft några kolikproblem, för att slippa få svaret att 'släpp ut så slipper du kolik'. De koliker jag haft är (tyvärr) sådana som skulle kommit öven på lösdrift, de facto så inträffade en del just på lösdrift. Men har varit gamla (30+) ponnyn som hade sin 'årliga julkolik' några år mot slutet, andra gammelponnyn åt (troligen) något olämpligt och hade en kolik ett år, bägge på lösdrift. Valacken kom inte riktigt igång efter artroskopin och fick behandlas för grovtarmsförstoppning två dagar efter OP, och så hade unghästen med autoimmun sjukdom sina kolikanfall där på slutet (sista helgen).
ng i sommar)

Jag håller inte alls med. När jag jobbade på Island under ett antal år så såg jag många kolikhästar, hos individer som springer långtur och bor i lösdrift i enorma hagar. Så det kanske hjälper till viss del, men ingen garanti på något sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp