Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja det kunde hända vid turerna, men de jag var hos hade ett knep som funkade väldigt bra men ändå fanns injektioner om olyckan skulle vara framme.

När hästarna kom till destinationen för natten, fick det ingen mat den första timmen. Oavsett de skulle beta eller fodras med hö fick de vänta en timme innan, vid fodring gav man först en liten mängd hö och sen till natten fick de ytterligare hö att tugga på.

Bete, då fanns ofta en slussningshage med kortare bete som hästarna fick gå ut till efter en timme. Till natten släpptes de sen i den mer betesrika delen, då hade det gått flera timmar sen vi anlände.

Kolik är den största faran för en häst som varit i rörelse under flera timmar, och en sådan häst måste få vila innan de får mat i magen.
Enligt mina bekanta (islänningar) beror det på att buken är uppdragen, den är då ej i skick att klara av grovfoder. Om detta är sant vet inte jag, men de hade sällan koliker med denna metod på hästarna så någon substans måste det ju ändå finnas.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag håller inte alls med. När jag jobbade på Island under ett antal år så såg jag många kolikhästar, hos individer som springer långtur och bor i lösdrift i enorma hagar. Så det kanske hjälper till viss del, men ingen garanti på något sätt.

Vad håller du inte med om? Att magen mår bättre av rörelse? Det är bevisat. Däremot så mår magen inte bra av för mycket rörelse heller, om den innebär att hästen inte hinner återhämta sig etc. För mkt svettning utan att vätskeförlusten ersätts bäddar för uttorkning osv. Distanshästar får inte sällan nedslag på tarmljud exvis. Men att rörelse (i meningen ströva i hage) är bättre än stillastående (i meningen i box) råder det ingen tvekan om och är bevisat.

Eller menade du mitt uttalande om att om jag haft koliker kopplade till brist på rörelse hade jag åtgärdat det?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om det nu är sant så är det lika illa för OL.
Varför transporterades hästen 30 mil med en hovböld?
Hade verkningen ngt med hovbölden att göra?
En vet som gör bedömningar vid ett djurskyddsfall gör inga utredningar eller närmare undersökningar, detta är upp tiull djurägaren att få gjort.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Och tydligen har man lyckats öppna en hovböld på ett sådant bra sätt att hältan pga den komplicerade matförgiftningen försvunnit :)

Fantastiskt!
/Mike
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om det nu är sant så är det lika illa för OL.
Varför transporterades hästen 30 mil med en hovböld?
Hade verkningen ngt med hovbölden att göra?
En vet som gör bedömningar vid ett djurskyddsfall gör inga utredningar eller närmare undersökningar, detta är upp tiull djurägaren att få gjort.
PL
Vad hade hänt med hovbölden om man följt hovslagarens rekommendation att verka ned sulan och gipsa hovarna? (Jag syftar till vad som stod i första redogörelsen på aftonbladet)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Att bedömma varför en häst har fång är ett reellt problem, så visst skulle det ibland vara väldigt bra att ha en metod som direkt i det akuta stadiet kunde skilja på olika typer av fång.
Vad jag vet finns det inget vetenskapligt stöd för att man skulle kunna göra det på ett säkert sätt på ett tidigt srtadium med rtg. Hästar med klassiskt utfodringsfång får ofta men inte alltid en förtjockad sula ffa i bakre delen.
Sulans tillväxt är som du vet beroende på belastningsförhållanden, högre belastning upp till en viss gräns ger mer tillväxt över den gränsen lägre, skador el dålig cirkulation till basalmembranet ger lägre tillväxt. När det gäller belastningsfång så fungerar inte concussion(road founder) o weightbearing laminitis likadant.
Sen är det fortvarande för stora frågetecken när det gäller hur olika typer av fång utvecklas för att man säker skall veta hur olika delar påverkas i olika lägen.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Då hade en kompetent hovslagare förhoppningsvis hittat bölden på ett tidigt stadium. Att utan att ha röntgat ge det rådet kanske inte var det bästa, men rådet kan ju varit grundat på en kompetent bedömning av sulans tjocklek.
PL
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Säg mig, hur fodrar man hästarnas individuella behov i en lösdrift med smarta lösningar för den enskilda individens optimala foderstat???

En fråga till, hur undviker man musklernas nedkylning i en utedrift utifrån den enskilda individens ökade muskeluppbyggnad utifrån den ökade träningen som krävs för en presterande individs undvikande av muskelproblem???

Man väljer ett lämpligt grovfoder för fri tillgång, och lägger till kraftfoder efter individuella behov. Jag har så få hästar så för min del är det verkligen inget problem!

Förövrigt lägger jag täcken på mina hästar efter träning. Min klippta häst går alltid täckad. Det fungerar ypperligt för min del. Vid behov kan jag även låta en häst stå inne efter träning i önskvärt många timmar.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

- Vad tror ni om det här då?


http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

"Torsdagen den 1 Mars veterinärbesiktigades hästen av oberoende veterinär.

Han hittade en hovböld som han åtgärdade och nu är hästen inte ens halt längre!

Man kan väl lugnt säga att Aftombladet har gjort en kalkon av en kycklingfjäder.

/Ove"

- Sant eller falskt? :eek: :) :eek: :)

Sanningshalten vet jag inget om, men jag tycker inte att en hovböld ger ngn förklaring till varför hästen verkades på det sättet som den gjordes av LÖ...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ingen som vill kommentera det OL skrivit som genmäld?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vilket då, att han uttalar sig om en häst han inte sett men ändå påstår att den mår bra och inte är halt? :confused:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Följdfrågor: Jag kan förstå att den direkta orsaken till vad jag skulle vilja kalla för systemiskt fång kan vara svår att direkt upptäcka. Dvs om det är foder, mediciner, infektioner, förgiftningar osv. Men jag kan inte riktigt förstå att det skulle vara svårt att skilja belastningsfång från systemiskt orsakad fång. (Möjligen undantaget ”roadfounder” men det borde väl vara extremt ovanligt idag eller?)

Å andra sidan är min praktiska kunskap om fång försvinnande liten. Har bara haft ett enda fångfall på ett par tusen hästobservationsår.

Händer det att ”systemiskt fång” drabbar bara en fot?
Händer det att belastningsfång i betydelsen weightbearing founder drabbar båda fötterna i ett benpar?
Har du sett ngt om MMP stiger också vid belastningsfång?
HH
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Då hade en kompetent hovslagare förhoppningsvis hittat bölden på ett tidigt stadium. Att utan att ha röntgat ge det rådet kanske inte var det bästa, men rådet kan ju varit grundat på en kompetent bedömning av sulans tjocklek.
PL
Ok!
En fundering bara, om alla var överens om att sulan var förtjockad, varför säger "alla" då att den hade belastningsfång? Baserat naturligtvis på att det coari säger att förtjockad sula = foderfång. (Jag ställer mig fortfarande lite tveksam till det som diagnosticeringsmetod, men nåväl)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ingen som vill kommentera det OL skrivit som genmäld?

Svarade jag på ngt helt annat i detta inlägg???

Inlägg nr 265. Jag kopierar mitt svar.
--------------------------------------------------------

Jag tänker här utifrån mina egna ord besvara denna sk Genmäle.

O.L.
Först vill jag påpeka att jag själv aldrig har träffat vare sig hästen eller hästen ägare däremot har jag nu efteråt kollat upp situationen.

Coari.Varför skriver du då ett gemäle när du själv aldrig varit varesig inblandad eller utpekad??

O.L. Hästens ägare har flyttat hästen till en miljö där den inte längre "tjuvmatas" med sådant den inte tål.

Coari. Vad är din kännedom om denna hästs foderstat under dom sista åren och vilka förändringar har i så fall gjorts och när samt i vilken omfattning???


O.L.Den är glad och rörlig om än fortfarande något halt på höger fram och får därför fortfarande smärtlindring.

Coari. Står den under den ordinerade smärtlindring som ordinerats från den veterinären som undersökte den i sin ursprungliga kommun eller den ordinerade smärtlindring som ordinerats av den Veterinär i nu gällande kommunen??

O.L.Sanningen är att två djurskyddsinspektörer och en veterinär har varit ute och besökt hästen och veterinären gav ett utlåtande med följande innebörd (jag ber att få återkomma med den exakta ordalydelsen):
- Hästen har inte så ont att den behöver köras till klinik för undersökning men det vore intressant att få höger framhov röntgad vid ett senare tillfälle.
- Foderstaten var utmärkt för denna häst med hänsyn tagen till omständigheterna.
- Hästen har gott hull och är väl musklad för att var 25 år.
- Hästen ser pigg ut och rör sig villigt under smärtlindring.

Coari. Sanningen är att två oberoende Veterinärer i två skilda kommuner har besiktigat denna häst och har du tagit del av vad som står i dessa journaler vilket jag starkt betvivlar då det vore ytterst inkompetent att som leg. Veterinär skriva att -Hästen ser pigg ut och rör sig villigt under smärtlindring.

Vilken foderstat som du hänvisar till var utmärkt för denna häst med hänsyn tagen till omständigheterna??? Den som stod på fodertavlan och som Veterinären hade kännedom om eller den foderstat som utan Veterinärens vetskap "tjuvmatades med" utifrån enbart halm,bark och kvistar???

O.L.Då den aktuella hästen led av något som enklast kan kallas för avancerad matförgiftning

Coari. Här tolkar jag det som att du bestämt hänvisar till foderfång. Har diagnosticerar man just foderfång för att utesluta att hästen drabbats av ngn annan fångsymtom???

O.L.Om bara microbbalansen i tarmen får möjligheten att vänja sig vid denna typ av föda fungerar det alldeles utmärkt.


Coari. Varför omvandla en fungerande tarmflora och microbalans som hästen som gräsätare naturligt innehar till en omvänjning till en för hästen otjänlig föda som endast vilda hästar under extrema torrperioder behöver utsättas för.

O.L. Kolloidalt silver är av Livsmedelsverket klassat som kosttillskott vilket betyder att det är att betrakta som vilket mineraltillskott som helst. Man ger det direkt i munnen för att det skall tas upp direkt av slemhinnorna där det gör mer nytta än i magen. Silverjoner har använts i hundratals år och används även idag inom sjukvården för sin fantastiska förmåga att döda bakterier, virus och svamp.


Coari. Kolligialt silver är inget som kan klassas som vilket mineraltillskott som helst då mineraltillskott
inte har till uppgift att vara stakt bakteriellt och dödande. Mineraler tillför kroppen näring.

O.L.Erfarenheten har bevisat att det går utmärkt att på bara en helg lära intresserade hästägare att underhållsverka sina friska hästar. Svårare än så är det inte.


Coari. Man bör här ha i åtanke att ni under inga omständigheter har fått något bemyndigande eller godkännande från Djurskyddsmyndigheten om att eran verkningsmetod i underhållsverkning finner stöd hos denna myndighet utifrån era helg kurser avseende egen underhållsverkning utan endast avseende behandling av fånghästar.

Man poängterar dock att "vissa djurskyddsrisker finns dock om lekmän efter en kort helgkurs börjar verka hästar". Djurskyddsmyndighetens svar daterat 2004-12-02 går att läsa i sin helhet utifrån denna länk http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Har jag förstått utbildningsgången korrekt för en hovis, så kan man anses som utbildad med gesällbrev utan att ha avverkat dessa fortbildningsblock. Det är tydligen någon form av överkurs, och om de sen kan ge en specialinriktning känner jag inte till men kanske kan någon av våra hovisar svara på det. För mig betyder det dock att en hovis med vidarutbildning i dessa fortbildningsblock är mer utbildad än den som inte genomfört dessa.

Hej, du har förstått utbildningsgången helt korrekt. Man behöver absolut inte ha genomgått fortbildningsblocken för att avlägga Gesällbrevet.

Innehar man ett Gesällbrev så står det faktiskt där, Gesällbrev tilldelat ***** som i enlighet med fastställda provbestämmelser visat sig inneha goda grundkunskaper i Hovslagaryrket.


Fortbildningsblocken är just en vidareutbildning med fem olika specialinriktningar vilket förhoppningsvis leder till att den enskilda deltagaren inlärningströskel är så hög att denna utbildning leder till en mer utbildad Hovis.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

- Vad tror ni om det här då?


http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

"Torsdagen den 1 Mars veterinärbesiktigades hästen av oberoende veterinär.

Han hittade en hovböld som han åtgärdade och nu är hästen inte ens halt längre!

Man kan väl lugnt säga att Aftombladet har gjort en kalkon av en kycklingfjäder.

/Ove"

- Sant eller falskt? :eek: :) :eek: :)

Hej, jag förstår faktiskt inte det taktiska med det uttalandet.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja ung som alla andra här gör...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Skillnaden är väl att minst en här iaf har sett hästen i fråga + att djurskyddsinpektörer och veterinärer i två län är inblandade... :crazy:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det inte lättare att skaffa sig en video på vildhästar om man tycker de är fina att titta på, än att försöka skapa sig nån sorts halvmessyrvildhäst hemma på gården. Detta med att ha hästarna så "naturligt" som möjligt bottnar bara att man inte vill ta ansvar för det djur man har att ta hand om. När jag är ute och jobbar så ser jag utan undantag de mest missskötta hästarna hos dessa människor. Underligt nog så hänger det ofta ihop med att deras ungar är helt fria från uppfostran med. Dom skall också växa upp "naturligt" Hankatter springer okastrerade. Hundar, katter och hästar utan avmaskning. Kullar med kattungar springer vind för våg. Om något djur är skadat så väntar man hellre på den så "naturliga" läkningen i stället för att ringa veterinär.

Nej, det är nämligen väldigt svårt att rida ut på ett videoband. :devil:
Jag blir lite irriterad när du kallar min (och andras) lösdriftshästar för halvmessyrvildhästar bara för att vi vill göra vad vi kan för att de ska få ha ett så naturligt och bra liv som möjligt de timmar jag inte använder dem :mad:
Och menar du alltså att mina (och andras) hästar far illa av att gå på lösdrift i stora hagar med en trevlig flock där de själva kan sysselsätta sig med diverse pyssel istället för att stå och väva i en box hela natten? :confused:
Och du menar alltså på fullaste allvar att du anser att vi vill ha våra hästar på det viset eftersom vi inte vill ta ansvar för dem?? :mad:
Jag kan tala om för dig att det var banne mig MYCKET mindre jobb med hästen när han stod på box jämfört med hur det är nu när han går på lösdrift, är (delvis) barfota osv.

Så du ser alltså ALDRIG välskötta hästar på lösdrift? :devil: Då har du kanske inte ögonen öppna hela tiden? :devil:

Jag blir grymt upprörd när folk som du smutskastar den godaste av tankar: Att se till att hästen får leva på det sätt som är så naturligt som möjligt för dem.
Det står väl tom i djurskyddslagen att djuren ska tas om hand på ett sätt som är naturligt för dem?

*MORR*

(och våra hästar är både avmaskade, masserade, kiroprakt..ade :crazy: , och välskötta...och katterna kastrerade och avmaskade de med faktiskt :devil: )
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Säg mig, hur fodrar man hästarnas individuella behov i en lösdrift med smarta lösningar för den enskilda individens optimala foderstat???

En fråga till, hur undviker man musklernas nedkylning i en utedrift utifrån den enskilda individens ökade muskeluppbyggnad utifrån den ökade träningen som krävs för en presterande individs undvikande av muskelproblem???

Man kan faktiskt även utfodra hästarna individuellt utifrån deras behov. det är inga som helst problem.

Hästarna har päls, de klarar utmärkt väl av att reglera sin kroppstemperatur efter behov.

Försök inte låtsas som att du vet en massa om hästens fysiologi när du uppenbarligen inte ens vet att man inte kan se skillnad på foder- och belastningsfång på röntgen :rofl:
(inte för att jag visste det, men jag utger mig inte för att kunna en massa om hästens fysiologi, och jag litar på PL)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp