Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det som händer nu är ett desperat sista försök att rädda livet på en gammal häst som blivit halt MED traditionell skoning och skötsel.

Hej, kan du utveckla vad du menar med denna mening???

Tips till dig eftersom du verkar vara bra på Aftonbladets sökmotor. Leta upp SHJ:s svar på barfota och lägg in länken här tack.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hej, menar du att en kadaverhov har en fungerade "blodpump"??

Skämtar du med mig?
Om du kapar av ett ben, är det då inte blod kvar i det benet då? Eller försvinner allt blod automatiskt? Kanske med magi?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Tack Axel, det känns skönt att dömas av dig som skodde din tvååring.

Jag reagerade också på axelns uttalande om fång, men varför 'hugga tillbaka' med 'som skodde din tvååring', det är ju att sänka sig till exakt samma nivå och göra grova, felaktiga generaliseringar (ie att det per defnition alltid är av ondo att sko en tvååring)..
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*
Phu, vilken onyanserad debatt.:eek: Djurplågeri är väl alltid djurplågeri, oavsett vem det utförs av och varför. Efter ett långt liv med hästar har jag sett många riktigt illa skodda hästar... och flera barfotahästar som borde varit skodda av en yrkeskunnig hovslagare. Det är väl inte svårare än att lita till sitt sunda förnuft? Vissa av mina hästa rgår barfota och trivs bra med det. andra är skodda av olika orsaker. Alla verkas och skos av samma duktiga Hovis.

Apropå atrikeln av John Moore i Hästfocus nr. 10, så var den verkligen bra! För den som är intresserad går det att beställa nr 10/06 http://www.hastfocus.se/gamlanr.php
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*
Phu, vilken onyanserad debatt.:eek: Djurplågeri är väl alltid djurplågeri, oavsett vem det utförs av och varför. Efter ett långt liv med hästar har jag sett många riktigt illa skodda hästar... och flera barfotahästar som borde varit skodda av en yrkeskunnig hovslagare. Det är väl inte svårare än att lita till sitt sunda förnuft? Vissa av mina hästa rgår barfota och trivs bra med det. andra är skodda av olika orsaker. Alla verkas och skos av samma duktiga Hovis.

Apropå atrikeln av John Moore i Hästfocus nr. 10, så var den verkligen bra! För den som är intresserad går det att beställa nr 10/06 http://www.hastfocus.se/gamlanr.php

Håller med!Börjar bli lite långrandigt nu...:o
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Några som vill kommentera fakta i detta ärende???

Snälla du var har det presenterats fakta? Jag vet inte hur det är med dig men för mig är inte Aftonbladet största källan till fakta.

Det har ju inte ens kommit så långt som till åtal än. Om det blir så att han kommer att åtalas och dömas för något då ska jag uttala mig.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Grattis!:bump:
Så det är strålen som försörjer hästen med blod?
Då börjar jag förstå ansträngningarna att få strålen att nå marken..
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag reagerade också på axelns uttalande om fång, men varför 'hugga tillbaka' med 'som skodde din tvååring', det är ju att sänka sig till exakt samma nivå och göra grova, felaktiga generaliseringar (ie att det per defnition alltid är av ondo att sko en tvååring)..
Du har helt rätt. Det var fel av mig och jag reagerade förhastat.
Axel - jag ber om ursäkt för det.
Det tog där det skulle helt enkelt, jag blev både ledsen och upprörd.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vad är din uppfattning?
Jag har ingen erfarenhet av att kapa mitt eget ben, däremot har jag hanterat döda djur både vid slakt och sk. kadaverhovar och min uppfattning är att det oftast ligger kvar blod i systemet.

Särskilt vid dissekering av kadaverhovar brukar blodet flyta, men du kanske inte har någon erfarenhet av sådant?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Några som vill kommentera fakta i detta ärende???

Som sagt, inga nya "fakta" där. Däremot ställer jag mig lite frågande till hur djurskyddsinspektören kunnat göra bedömningen att hästen inte hade foderfång?
Kan någon vänlig själ förklara för mig hur en djurskyddsinspektör kan göra den bedömningen? Sist jag kollade är det väldigt svårt att skilja belastningsfång ifrån foderfång bara genom att se till graden av hälta. Därför brukar man normalt försöka att inte utesluta varken det ena eller det andra om man inte har starka skäl för någondera.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

- Det finns inget i veterinärutlåtandet som styrker barfotaverkarens påstående att hästen skulle haft foderfång, säger djurskyddsinspektören till Aftonbladet ridsport.
Nog får jag det till att det är en veterinär som gjort den bedömningen, även om det är djurskyddsinspektören som uttalat sig. Hur får du det till att det är djurskyddsinspektören som bedömt eventuell fång? :confused:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

kl
Stackars häst. Han hade ju jätteont! :(
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Grattis!:bump:
Så det är strålen som försörjer hästen med blod?
Då börjar jag förstå ansträngningarna att få strålen att nå marken..

Har jag uppfattat saken korrekt, så är det vitsen med en barfotaverkning och att skodda hästar inte har någon blodförsörjning och därmed utebliven cirkulation.

Det vore bättre om du istället tillförde diskussionen med något istället för att enstaka gånger komma in med ironiska inlägg. Man kan ju nästan få för sig att du jagar coari av någon anledning.:rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det har ju inte ens kommit så långt som till åtal än. Om det blir så att han kommer att åtalas och dömas för något då ska jag uttala mig.
Alla djurplågare blir inte åtalade och dömda,ändå finns ofta klara fakta om att djuret lidit onödigt mkt.
Det tar lång tid innan ett ev fall kommer upp i domstol,byråkraternas kvarn mal långsamt..:crazy: Kan ta flera år..

Under tiden kan förövaren fortsätta förneka för sig själv och för andra att ett misstag begåtts,hästen är väl tyvärr den som får ta det riktiga straffet.

En del djurplågare vägrar ju inse att de gjort nåt som helst fel ,eller att deras verkning faktiskt är den riktiga orsaken till hästens smärta.
Kolla bara fallen i England där Strasserverkare blev dömda för djurplågeri ,inte fan lärde de sig något av detta,nä de tyckte enbart synd om sig själva och vägrade inse att deras egen verkning gjort hästen illa.
För att få en fällande dom krävs starka bevis,det fanns det där, men ändå vägrar SHPare lära av domen.
Mänskliga egot är fruktansvärt äckligt ibland.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu tror jag för min del att detta inlägg hade gått att skriva med ett annat ordval, men att man ändå hade förstått innebörden.

Boj/moderator
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*KL*
Phu, vilken onyanserad debatt.:eek: Djurplågeri är väl alltid djurplågeri, oavsett vem det utförs av och varför. Efter ett långt liv med hästar har jag sett många riktigt illa skodda hästar... och flera barfotahästar som borde varit skodda av en yrkeskunnig hovslagare. Det är väl inte svårare än att lita till sitt sunda förnuft? Vissa av mina hästa rgår barfota och trivs bra med det. andra är skodda av olika orsaker. Alla verkas och skos av samma duktiga Hovis.

Apropå atrikeln av John Moore i Hästfocus nr. 10, så var den verkligen bra! För den som är intresserad går det att beställa nr 10/06 http://www.hastfocus.se/gamlanr.php
:bow: vissa inlägg är så låga att man häpnar.När argumenten tar slut byts ämne hej vilt och personangreppen haglar.
Sunt förnuft verkar vara ovanligt i vissa kretsar och mer energi läggs ner på att förneka fakta än att inse fakta.

P.s John Moores artikel var bra,mkt sunt förnuft.
Och många sanningar och jämförelser som vissa i denna tråd behöver tänka på,inte tro på allt de hör på helgkurser och föreläsningar.
Allt som står skrivet är inte alltid sant,men många grodor hoppar ur munnen på självutnämnda prinsar och prinsessor på dessa sk helgkurser/föreläsningar..
Hästar lever inte i sagor utan i verkligheten,så de vore nog tacksamma om vissa kom ner på jorden och lärde av sina misstag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp