Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men i denna tråd påstås det att dålig hovvård alltid är hästägarens fel och här vill jag protestera. Måste jag som hästägare ha så pass mycket kunskap om hovar att jag kan bedöma att hovslagaren gör ett bra jobb eller inte? Borde det inte vara självklart att när jag anlitar en professionell hovslagare så får jag ett professionellt jobb utfört?
Det går inte att komma ifrån, det är hästägarens ansvar att hästen sköts väl och inte utsätts för lidanden! Man kan inte skylla på sin okunskap utan är man osäker får man hämta in andras erfarenheter och det finns andra hästägare att fråga, böcker att titta i, Internet att söka på, veterinärer och andra hovslagare att tillgå. Jag fattade redan som 8-åring att en del hovslagare aldrig skulle tillåtas att jobba med hästar, nog måste väl en vuxen människa kunna fatta och inte låta det gå så här långt som de skräckbilder som visas upp? Inte :devil: kan man skylla på hovslagaren när hästen inte blivit verkad på ett halvår eller mer!:mad:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Detta låter ju som en anpassning mot en vanlig traditionell verkning. Tänk om till och med Hiltrud skulle komma fram till att traditionell barfotaverkning är det rätta, Vad händer då med "metoden"

Den övriga delen som jag beskrev har varit lika dan hela tiden. Det som enligt min mening har förändrats är tårnas längd.

Det jag har försökt att säga länga och väl är att det är inget märkligt med en Strassertrimning utförd av en SHP:are. Principerna mot det ni beskriver skiljer sig inte speciellt mycket åt.

Så länge det finns hovslagare som inte arbetar för de principer som ni egentligen står för så länge kommer också det finnas behov av metoder som är "principfasta". Därmed inte sagt att att det finns olika individer som kräver anpassning av principerna.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Finns det någon nytta att vara så principfast att man i ett par närliggande länder blir åtalad och fälld för djurplågeri?
Åtal och fälld i england, Åtal i Norge. där vet inte om dom avkunnats.

En metod får inte vara så principfast enkelspårig och handfallen att man vid smärta och hälta står utan alternativ att hjälpa hästen.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det går inte att komma ifrån, det är hästägarens ansvar att hästen sköts väl och inte utsätts för lidanden! Man kan inte skylla på sin okunskap utan är man osäker får man hämta in andras erfarenheter och det finns andra hästägare att fråga, böcker att titta i, Internet att söka på, veterinärer och andra hovslagare att tillgå. Jag fattade redan som 8-åring att en del hovslagare aldrig skulle tillåtas att jobba med hästar, nog måste väl en vuxen människa kunna fatta och inte låta det gå så här långt som de skräckbilder som visas upp? Inte :devil: kan man skylla på hovslagaren när hästen inte blivit verkad på ett halvår eller mer!:mad:

Jo men det har jag ju faktiskt redan sagt att det är hästägarens ansvar att kalla på hovslagare i tid.

Du menar att jag som hästägare inte har rätt att kräva att en utbildad hovslagare har kompetens för att verka och sko min hästs hovar.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Åtal och fälld i england, Åtal i Norge. där vet inte om dom avkunnats.

Englandsfallet var ju självklart fruktansvärt och där hade man dragit priniperna till sin spets, vilket bara är att beklaga. I Norge tror jag att fallet är preskriberat.

En metod får inte vara så principfast enkelspårig och handfallen att man vid smärta och hälta står utan alternativ att hjälpa hästen.

Här håller jag naturligtvis med och det gör förmodligen SHP:arna i Sverige också.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men vad har vi bedömma metoden efter? Det finns inte mycket annat än Hiltruds superrigida inställning och för en utomstående fanatiska utspel och påståenden. Om ni har en annan syn än Hiltrud så tycker jag ni ska torgföra det
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men vad har vi bedömma metoden efter? Det finns inte mycket annat än Hiltruds superrigida inställning och för en utomstående fanatiska utspel och påståenden. Om ni har en annan syn än Hiltrud så tycker jag ni ska torgföra det

Men hur? Vem lyssnar efter allt som varit? Så fort strassermetoden nämns så likställs det ju med kraftig smärta även om det inte har ett dugg med sanningen att göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men det är ju ert eget fel, Eller Hiltruds för det är ju det hon har visat upp i pressen. Hur man ska tvätta bort den stämpeln har jag ingen aning om. Men hur är det? är inte ni dessutom bundna ifrån Strasserrörelsen vad ni får tycka och säga i detta?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men det är ju ert eget fel, Eller Hiltruds för det är ju det hon har visat upp i pressen. Hur man ska tvätta bort den stämpeln har jag ingen aning om. Men hur är det? är inte ni dessutom bundna ifrån Strasserrörelsen vad ni får tycka och säga i detta?

Du kan ju börja med att sluta att kalla mig för ni. Jag är inte bunden till något eller någon så jag gör vilka uttanlande jag vill och svarar för mig själv och ingen annan. Det innebär också att SHP:arna kanske inte alls håller med om vad jag skriver. Jag uttalar mig alltså inte för dom på något sätt.

Vaför i herrans namn skulle SHP:arna inte få tycka och säga vad de vill. Det florerar så otroligt många dumma rykten kring Strassermetoden att man häpnar.

Just nu tror jag att de flesta SHP:are jobbar på i det tysta för varje liten felsägning eller feltramp kommer ofelbart att vändas emot dom på ett eller annat sätt. Jag tror att de helt enkelt arbetar på att metoden ska få upprättelse genom att visa resultat. Min SHP:are har fått många nya kunder det senast året just pga av resultat. Sådant som sprider sig från mun till mun. Något annat är nog inte möjligt för tillfället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men i denna tråd påstås det att dålig hovvård alltid är hästägarens fel och här vill jag protestera. Måste jag som hästägare ha så pass mycket kunskap om hovar att jag kan bedöma att hovslagaren gör ett bra jobb eller inte?

Du måste ha så mycket ansvar att du ta reda på om den person som du anlitar är utbildad för det, det är att ta ansvar. Jag vill kontra med att i tråd efter tråd ser vi att många gärna anlitar outbildade svarta hovisar eftersom det är billigast så, man strävar alltså efter det billigaste alternativet och inte efter kvalité.

Många trådar här på buke vittnar om att så inte är fallet. Hovslagare som slår hästar, hovslagare som verkar så det blöder m.m. Det är bara att använda sökfunktionen så kommer man att hitta en mängd trådar där hovslagare i frågasätts.

Och vad vet man om dessa hovslagare? Inte ett smack, eftersom många av dessa trådar vet inte ens ägaren vad eller vem de anlitar.
Vi kan ju bara se till den sista som nu florerar här på bukefalos.

I så fall tycker jag att det är fullständigt horribelt.

Det jag tycker är horribelt är att man nöjer sig med kreti och pleti samt värdesätter kostnaden högre framför hästens hälsa.

Jag tycker att det är märkligt att det inte finns någon annan instans där man kan anmäla hovslagare för dåligt utfört arbete annat än till hovslagarnas egen förening.

Vackert så skulle jag vilja säga, vem anmäler man till när man har anlitat en outbildad knackis. Att en anmälan ger resultat märks i listan för hovslagare.

I nuläget söker några flitiga hovslagare efter barfotaverkare som skapat lidande hos hästar men jag tror på fullt allvar att det vore bättre om de startade med att söka i sina egna led där de med all sannolikhet kommer att finna ett större antal hästar som har lidit pga dålig hovvård.

Nu råkar jag veta att man har gjort det, sökt i egna led och uteslutit hovslagare pga olika orsaker.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men Boj! Jag bad dig ta fram ett inlägg som styrker dina påståenden. Jag har aldrig starkt proklamerat för att alla hästar alltid kan gå utan skor. Redan där har du fel. Jag har alltid sagt att under rätt förutsättningar kan alla hästar gå utan skor. Om man inte har/är villig att ge hästen dessa förutsättningar så ska hästen ha skor.

Det är bara att titta på detta inlägg.

Jag har alltid sagt att under rätt förutsättningar kan alla hästar gå utan skor. Om man inte har/är villig att ge hästen dessa förutsättningar så ska hästen ha skor.

Specificera vad du menar med villig att ge hästen dessa förutsättningar, jag menar att det är du som har fel i det avseendet. Alla rider inte sina hästar 2-3 ggr per vecka på små skogsstigar, hästar i hård träning på varierande underlag kan få rejäla problem. Menar du då på fullt allvar att dessa hästar skall ställas av på vila i 1 år eller mer?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Med rätt förutsättningar menar jag att alla har inte möjlighet/vilja att ge hästen en bekväm övergång till barfotahäst. Vad det innebär är ju individuellt för varje häst. Vissa kan rida på som vanligt från dag 1 andra kan behöva anpassa sig till hästen. Hästens bekvämlighet är A och O. Kan man inte tillfredställa detta/anpassa sig så är det bättre att behålla/sätta på hästen skor.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du har i tidigare inlägg dömt bootsen som skadligare än järnskor.

Tänk att Bowker, som världens främsta hovforskare, deltar i en clinic som annordnas av easycare(bootstillverkare) trots att deras produker då skulle vara skadliga...........konstigt...............;)

http://easycareinc.typepad.com/karen/2007/02/high_point_on_b.html

Vet du, jag känner också en mycket känd och omtalad veterinär som jag inte tänker namnge, även h*n var med på en clinik för några år sedan ang en speciell sko. Kan säga att h*n numera har ändrat inställning i frågan om just den skon.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag kan tänka mig att dessa metoder kommer ifrån folk som i grunden började fundera på hur vi egentligen behandlar våra hästar, hur vi tvingar dem att leva osv. Så började de kika på vildhästar och så upptäckte de hur fantastisk naturen är när den sköter hovarna själv.... Och sen spårade det nog ur lite... :crazy: :p

Bra inlägg !! Precis så är det nog, och som de flesta ideologier kan det gå till överdrift, och man skyller ALLT på att 'de klarade sig i det vilda såhär'. Men ett visst mått av eftertänksamhet över hur mycket vi hindrar deras instikter är nog bra för alla.

Tyvärr är det många som har svårt att tänka kritiskt och tänka själva som 'hakar på' sådana som lite fanatiskt tycker att de har alla svar.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Med rätt förutsättningar menar jag att alla har inte möjlighet/vilja att ge hästen en bekväm övergång till barfotahäst. Vad det innebär är ju individuellt för varje häst. Vissa kan rida på som vanligt från dag 1 andra kan behöva anpassa sig till hästen. Hästens bekvämlighet är A och O. Kan man inte tillfredställa detta/anpassa sig så är det bättre att behålla/sätta på hästen skor.
Så enkelt är det inte.
Min stora häst nötte sina fötter så mkt innan den ens reds o ömmade t o m i hagen o fick tyvärr skos redan som 3-åring på fram, men mest pga av det är snorhalt här. En sdn stor häst riskerar att "slå ihjäl sig"om den går omkull.

Det finns heller inte boots som passar den hästen.

Om man som på många platser i Sverige bara har tillgång till grusvägar för att ta sig ut till skogen, så håller inte alla hästars hovar för regelbunden ridning på dessa. Menar du att man ska flytta då?

Man glömmer att i Strassers hemland existerar inte Allemansrätten, utan man får hålla sig på sin egen mark o vad jag vet så har inte ens hon mkt mark att motionera sina på, definitivt inga grusvägar.

Om hon såg hur svenska hästar ser ut, till skillnad från tyskarna, så hade hon nog inte propagerat för sin metod även här, om inte syftet bara är kommersiellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du menar att jag som hästägare inte har rätt att kräva att en utbildad hovslagare har kompetens för att verka och sko min hästs hovar.
Självklart har du rätt att kräva att en utbildad hovslagare har kompetens att utföra jobbet, men det är inte hovslagarens fel att det går månader mellan verkningarna utan det är hästägarens! Det är alltid hästägarens ansvar att hästen får rätt skötsel och det inkluderar även hovvården. De här skräckexemplena med hovar som inte blivt omskötta på vem vet hur länge är åtalbart! Jag undrar hur resten av hästen ser ut när hovarna ser ut som de gör. :crazy: Som jag redan sagt, det är alltid hästägaren som bär det yttersta ansvaret för hur hästen mår och hur den sköts, det kan man inte lägga över på varesig hovslagare eller veterinär om man sjäv inte ser till att de kallas ut vid behov.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men vi är ju överens om det där med tidsaspekten så jag förstår inte varför du fortsätter att skriva om det. Att all hästens skötsel och vård är mitt ansvar är inget som går att förhandla bort och det var heller inte min avsikt att någon skulle tro det.

Om jag däremot anlitar en utbildad hovslagare och den sedan inte gör det jobb som man kan förvänta sig, vilket innebär att min häst far illa, då är jag försvarslös menar jag.

Att han inte gör sitt jobb menar jag kan vara att han lämnar för lång tå, att han hela tiden verkar lite mer på insidan än utsidan, att han lämnar för hög/för låg trakt, vilket gör att på sikt kommer min häst få skador av diverse slag. Allt det jag skriver om nu kanske inte märks sådär tydligt så att jag omedelbart kan säga att nej så här ska det inte se ut. Förutsättningarna är naturligtvis (för att vara övertydligt) att hovslagaren bestämmer vilka intervaller mellan skoning/verkning som är OK och att jag som hästägare har följt dessa.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så enkelt är det inte.
Min stora häst nötte sina fötter så mkt innan den ens reds o ömmade t o m i hagen o fick tyvärr skos redan som 3-åring på fram, men mest pga av det är snorhalt här. En sdn stor häst riskerar att "slå ihjäl sig"om den går omkull.

Det finns heller inte boots som passar den hästen.

Om man som på många platser i Sverige bara har tillgång till grusvägar för att ta sig ut till skogen, så håller inte alla hästars hovar för regelbunden ridning på dessa. Menar du att man ska flytta då?

Man glömmer att i Strassers hemland existerar inte Allemansrätten, utan man får hålla sig på sin egen mark o vad jag vet så har inte ens hon mkt mark att motionera sina på, definitivt inga grusvägar.

Om hon såg hur svenska hästar ser ut, till skillnad från tyskarna, så hade hon nog inte propagerat för sin metod även här, om inte syftet bara är kommersiellt.
Men alla dessa omständigheter ligger ju i hästens omgivning, inte i hästens genetik.
Har du inte lämpliga underlag att rida på, hålla hästen på eller på annat sätt kan anpassa sig kring hästens behov...
Var det inte det som var kärnan?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Absolut, själv har jag bara använt mig av hovisar med papper och referenser. (Ändå har jag råkat ut för iallafall en riktigt usel :mad: men det hör inte hit)

Kämpar de för att få till stånd utbildningar och legitimationer? Jag är tyvärr inte insatt i den biten, men det borde ju vara deras nästa naturliga steg OM de anser sig seriösa?

Men jag kan tycka att en outbildad hovslagare är MINST lika illa som en hovvårdare. Själva utbildningarna och kraven på leg borde ju vara lika krävande båda två, men det jag försökte belysa var skillnaden på metoderna.

Jag har två olika hovslagare, den ena utbildad hovslagare sedan 20 år tillbaka sedan vidareutbildad till barfota verkare, men han lyssnar inte blint på nånting, han tänker själv, samma sak gäller min andra som är OUTBILDAD! Men som har jättelång erfarenhet och är jätteduktig må jag säga, hans pappa var typ känd. Så jag tycker erfarenhet är minst lika viktigt som utbildning, desto fler hovar man ser desto bättre borde man ju bli på att läsa en hov och kunna anpassa verkningen efter just DEN hovens behov. Eller..?
Dock lyssnar jag inte heller blint på någon av hovslagarna, jag tänker även själv och ser vad man skulle kunna förbättra, och jag undersöker själv varför det blir si och så och hur allt fungerar, för jag vill själv kunna bedömma om hästen mår bra. Jag vill inte bara stå där lyckligt ovetande och hoppas på att hovisen gör ett bra jobb. Hade en annan utbildad innan som praktiskt taget förstörde min hästs fötter, så när fölet kom bestämde jag att NEJ, den hästens fötter rör han inte! Och sedan dess har mina hästars fötter förbättrats något enormt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp