Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Religion ingick tyvärr inte i utbildningen.

Det hade nog inte skadat i ditt fall.

Som jag skrev så för alla SHP:are journal över alla deras hästar. Det vore därför bra om du kunde tala om för mig vart dom ska vända sig med de dokumenterade fall där hovslagare varit upphov till bekymmer för häst och hästägare. Jag ska vidarebefodra ditt svar så snart jag fått det till nordiska hovvårdsförbundet så kan dom om dom vill börja samla ihop det material dom har.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Anamnes=hälsohistoria.

Säg mig då ärligt vilken SHP:are som fört denna anamnes.

Du ska oxå få skriftlig information från hästägaren med uppgifter om, när den sist är skodd, vilka skoningsintervallar den har haft och om den är skodd av en utbildad hovis eller "skopåspikare". Sedan ber du hästägaren skriva under denna skriftliga dokumentation på heder och samvete.

Min "ringa" erfarenhet säger att så aldrig har skett. Källhänvisning. http://www.hovvardsforbundet.org/
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Säg mig då ärligt vilken SHP:are som fört denna anamnes.

Du ska oxå få skriftlig information från hästägaren med uppgifter om, när den sist är skodd, vilka skoningsintervallar den har haft och om den är skodd av en utbildad hovis eller "skopåspikare". Sedan ber du hästägaren skriva under denna skriftliga dokumentation på heder och samvete.

Min "ringa" erfarenhet säger att så aldrig har skett. Källhänvisning. http://www.hovvardsforbundet.org/

Men Hovis nu har du missuppfattat. Det där är ingen anamnes.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Därför att dom då även riskerar att hästägaren blir anmäld eller hur. Dom båda skodda fånghovarna som är ganska långt ner på sidan ser väl inte ut att vara skodda för så länge sedan.

Du jag anklagar inte dig för något. Bara det att all dålig hovvård är inte hästägares eller barfotaverkares fel. Det kan faktiskt innebära att det är en inkompetent hovslagare som varit i farten.

Men ägaren har ju det yttersta ansvaret för att hästen mår bra och är vid god hälsa.
Har en hovslagare gjort ett dåligt jobb är det upp till mej att fixa en annan som tar hand om det hela och på något vis anmäla hovslagaren i fråga.
Hur som hälls måste ju ägaren till dessa hästar på bilderna vara totalt dumma i huvudet som låter sina hästars fötter se ut på det viset!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Angående bilderna som visades nu sist, på hovar som skulle vara "förstörda av hovslagare". Vilket larv. Det är inga hovisar som förstört dessa hovar. Det är försumliga ägare som vanvårdat sina hästar så att hovarna tillåtits att växa så. Men det kanske är så att enda chansen för hästägarna är att vända sig till barfotasekter när de låtit vanvården gå så långt utan att riskera bli anmälda. En vanlig hovis skulle säkert inte se mellan fingrarna med djurplågeri.

Jag skulle vilja se hur fina sk vildhästverkade hästar skulle var om fötterna med verkningsintrervaller på 4-6-8-12 månader...

(Jag blir så uppretad av sån här dumhet!)

Norrland

kan inte annat än tro detsamma!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag googlade lite på innehållet i SANHCP´s hemkokta medicin.
Det så av dem omtalade silvervattnet som ska bota allt.
Kan det verkligen vara tillåtet att hälla i en häst sånt här?
Och hur bra kan det vara på en fånghäst?


– "Silver är en giftig tungmetall, precis som kadmium, bly och kvicksilver, och silverjoner som bildas i vattnet är supertoxiskt. Att silver ingår i immunförsvaret är en lögn. Silver har ingen biologisk funktion i något däggdjur överhuvudtaget, och finns inte naturligt i våra system," säger Åsa Melhus Docent och överläkare.


Alla molekyler kommer till oss på reningsverken och hamnar i slammet som kan läggas ut på åkrarna. Silver stör denitrifikationsprocessen och silverjoner är mer toxiska än kvicksilver för vattenlevande bakterier. Att släppa ut mer silver är att gå tvärt emot miljömålen, säger Anders Finnson.
Ethel Forsberg är generaldirektör för Kemikalieinspektionen, och är oroad över utvecklingen.



– Resistensutveckling är tillräcklig anledning att stoppa produkterna, dessutom saknas vetenskapliga bevis för att de har någon medicinsk fördel, säger Åke Wennmalm, miljöchef vid Stockholms läns Landsting.
Han menar att silver inte bör användas i generell bakteriebekämpning alls, eftersom det kan göra att antibiotikaresistens utvecklas snabbare.


– Det fanns en debatt om att silver är miljöfarligt och orsakar antibiotikaresistens hos bakterier. Dessutom var plåstren dyrare än de vanliga produkterna, säger Åsa Gisel på Apoteket.
Även Stockholms läns landsting har beslutat sig för att stoppa silverinnehållande produkter.



Ja det låter ju som en trevlig liten produkt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag googlade lite på innehållet i SANHCP´s hemkokta medicin.
Det så av dem omtalade silvervattnet som ska bota allt.
Kan det verkligen vara tillåtet att hälla i en häst sånt här?
Och hur bra kan det vara på en fånghäst?


– "Silver är en giftig tungmetall, precis som kadmium, bly och kvicksilver, och silverjoner som bildas i vattnet är supertoxiskt. Att silver ingår i immunförsvaret är en lögn. Silver har ingen biologisk funktion i något däggdjur överhuvudtaget, och finns inte naturligt i våra system," säger Åsa Melhus Docent och överläkare.


Alla molekyler kommer till oss på reningsverken och hamnar i slammet som kan läggas ut på åkrarna. Silver stör denitrifikationsprocessen och silverjoner är mer toxiska än kvicksilver för vattenlevande bakterier. Att släppa ut mer silver är att gå tvärt emot miljömålen, säger Anders Finnson.
Ethel Forsberg är generaldirektör för Kemikalieinspektionen, och är oroad över utvecklingen.



– Resistensutveckling är tillräcklig anledning att stoppa produkterna, dessutom saknas vetenskapliga bevis för att de har någon medicinsk fördel, säger Åke Wennmalm, miljöchef vid Stockholms läns Landsting.
Han menar att silver inte bör användas i generell bakteriebekämpning alls, eftersom det kan göra att antibiotikaresistens utvecklas snabbare.


– Det fanns en debatt om att silver är miljöfarligt och orsakar antibiotikaresistens hos bakterier. Dessutom var plåstren dyrare än de vanliga produkterna, säger Åsa Gisel på Apoteket.
Även Stockholms läns landsting har beslutat sig för att stoppa silverinnehållande produkter.



Ja det låter ju som en trevlig liten produkt.

Verkligen:(
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag fick höra av en bekant att silvervatten är uttorkande o därför bra att använda vid ex. strålröta. Att hälla i hästen detta kan ju inte vara bra. Jag har dock ingen källa till påståendet.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ehhh....har jag påstått att min erfarenhet skulle vara mer betydelsefull än någon annans?

I många av dina inlägg framgår tydligt att det endast finns ett sätt, nu har andra kanske inte samma erfarenhet som du utan en helt annan som funkar den med.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

I många av dina inlägg framgår tydligt att det endast finns ett sätt, nu har andra kanske inte samma erfarenhet som du utan en helt annan som funkar den med.

Du får ge mig ett exempel på ett inlägg där du tycker att jag skriver att det bara finns ett sätt att göra en sak på. Du skriver att det finns många av mina inlägg där det framgår tydligt så jag hoppas verkligen att du gör det.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Bara för att ngn påstår ngt innebär det inte att det är fakta- sanningDen känner vi till vid det här laget:crazy:
Elastiska putan är en stötdämpare som vår hälkudde på ett ung. ingen pump.
Jag påstod inte heller att elastiska putan är en pump :crazy: Men om du SÖKER på det hittar du en hel del om hela hovens funktion.

. Kan du inte visa fossingarna med tillhörande ben o se om vi tycker likadant?

Nej tyvärr då han bor 5 mil härifrån och det är inte varje dag jag åker ut dit - om man säger så. Men det finns en tråd där jag har lagt in bilder på min fölunges fossingar och där berättade jag också att min veterinär berömt dom. var dock ett tag jag var inne på den så vet inte om den finns kvar. Men tror den hette barfotaverkare eller nått sånt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Inkompetent hovslagare eller hovvårdare betyder faktiskt inkompetent hästägare. Svårare än så är det tyvärr inte. Förstår du inte det du som har erfarenhet av detta???

jag håller med dej*
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så ni menar att dessa hästar inte finns? Eller är det hästägarna som inte kallat på hovslagare i tid? Hur kan då flera bilder visa relativt nyskodda hovar?

http://www.hovvardsforbundet.org/in...t&task=category&sectionid=17&id=57&Itemid=113

Konstigt är det också att ingen annan än SHP:are tycks träffa på dessa hästar. För ni konstaterar bara att Strasser ljuger. Jag undrar just vem det är som stoppar huvudet i sanden och inte vill se:crazy:

Inte konstigt att vissa hästägare vänder sig till allternativa verkningsmetoder.


Det är nog hästägarna som inte kan erkänna att de inte brytt sig om att ringa hovslagare regelbundet...
Bara den översta bilden ser hyfsat nyskodd ut, och den såg ju inte så kul ut. Men de andra så ju jätte-gamskodda ut och de barfota såg inte ut att ha kommit i närheten av en rasp på myyyyyycket länge.

Bra exempel på dåliga hästägare, säger mindre om skornas påverkan kan jag tycka.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Gå tillbaka i maratontrådarna och läs vad du har skrivit, bl a var du en av dem som starkt proklamerade för att ALLA hästar kan gå utan skor. Nu har andra erfarenheter från motsatsen, vilket inte ska förringas.

Ingen har påstått att hästarna kan gå oskodda, dock måste varje individ vägas emot miljö, förutsättningar, träningssitation samt fysisk status.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag blir så oerhört förvånad över att hästfolk låter sig manipuleras och luras av såna här kvacksalvarmetoder. Är folk så naiva? Jag tycker att det är mycket märkligt att det finns så pass många här bara som försvarar denna djurplågerimetod.

Det är faktiskt ingen djurplågerimetod. Den skiljer sig inte mycket, eller alls, från det en välutbildad hovis gör på en barfota häst.

Däremot verkar det finnas djurplågare som i någon stackars metods namn härjar omkring och gör saker de inte har någon aning om hur det borde göras.

Så snälla, skyll inte på metoden, den föreskriver faktiskt inte ömmande hovar och sektliknande beteende... Det finns massor med perfekt fungerande barfota hovar som verkas enligt metoden av duktiga människor. Det är vissa utövare som borde stoppas kan jag tycka. :mad:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*Knapplån*

Jag tycker att det är ett intressant resonemang som förs angående hästägarens ansvar för hästars hovvård.

Hästägaren har givetvis ett ansvar att kalla på hovvård när behovet uppstår. Det håller jag med om och är självklart. Om hästägaren brister här finns det inte en hovslagare/hovvårdare i världen som kan rädda hästens hovar.

Men i denna tråd påstås det att dålig hovvård alltid är hästägarens fel och här vill jag protestera. Måste jag som hästägare ha så pass mycket kunskap om hovar att jag kan bedöma att hovslagaren gör ett bra jobb eller inte? Borde det inte vara självklart att när jag anlitar en professionell hovslagare så får jag ett professionellt jobb utfört?

Många trådar här på buke vittnar om att så inte är fallet. Hovslagare som slår hästar, hovslagare som verkar så det blöder m.m. Det är bara att använda sökfunktionen så kommer man att hitta en mängd trådar där hovslagare i frågasätts. Är det verkligen så att hovvården alltid är hästägarens ansvar? I så fall tycker jag att det är fullständigt horribelt.

Jag tycker att det är märkligt att det inte finns någon annan instans där man kan anmäla hovslagare för dåligt utfört arbete annat än till hovslagarnas egen förening. I nuläget riskerar hästägaren att själv åka dit för att ha orsakat den dåliga hovvården.

Jag är fullt medveten om att det finns många hovslagare som gör ett mycket bra jobb men det hindrar inte att det borde gå att föra en diskussion öppet om att det faktiskt finns en annan sida också.

I nuläget söker några flitiga hovslagare efter barfotaverkare som skapat lidande hos hästar men jag tror på fullt allvar att det vore bättre om de startade med att söka i sina egna led där de med all sannolikhet kommer att finna ett större antal hästar som har lidit pga dålig hovvård.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Coari... Nu får du lugna dig lite, annars blir Gunnar säkert less på dig :devil:

Om du är så seriös borde du väl
1: Känna till ordet anamnes och dess betydelse?
2: Fatta att inom djursjukvård hämtas anamnesen vanligen från djurägaren då det ofta är svårt att få igång en vettig konversation med ett djur.
3: Inte söka dina kunskaper på Wikipedia :eek: som ju är en helt öppen kunskapskälla där alla användare kan vara med och redigera förklaringar och betydelser... :crazy: (dessutom står det "medicin" och avser humanmedicin)

Gå in på Svenska Akademiens ordbok istället vetja :idea:
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Eller blir det för svåra ord i förklaringen då? :devil: :p
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Gå tillbaka i maratontrådarna och läs vad du har skrivit, bl a var du en av dem som starkt proklamerade för att ALLA hästar kan gå utan skor. Nu har andra erfarenheter från motsatsen, vilket inte ska förringas.

Ingen har påstått att hästarna kan gå oskodda, dock måste varje individ vägas emot miljö, förutsättningar, träningssitation samt fysisk status.

Men Boj! Jag bad dig ta fram ett inlägg som styrker dina påståenden. Jag har aldrig starkt proklamerat för att alla hästar alltid kan gå utan skor. Redan där har du fel. Jag har alltid sagt att under rätt förutsättningar kan alla hästar gå utan skor. Om man inte har/är villig att ge hästen dessa förutsättningar så ska hästen ha skor.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Säg mig då ärligt vilken SHP:are som fört denna anamnes.

Du ska oxå få skriftlig information från hästägaren med uppgifter om, när den sist är skodd, vilka skoningsintervallar den har haft och om den är skodd av en utbildad hovis eller "skopåspikare". Sedan ber du hästägaren skriva under denna skriftliga dokumentation på heder och samvete.

Min "ringa" erfarenhet säger att så aldrig har skett. Källhänvisning. http://www.hovvardsforbundet.org/

För att förklara det enkelt:När du står inför t ex. en problemhov så är anamnesen den berättelse som du tar upp ifrån hästagaren om vad som har föregått sjukdomstillståndet/problemet. Denna information använder du sedan som hjälp när du ska ställa diagnos och för att kunna bestämma behandling och eftervård.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*halvknapplån*
Jag vet inte varför jag alltid läser dessa barfota-eller-inte-trådar, man jag gör det iallafall :)
Själv har jag svårt för alla som påstår att det bara finns ett rätt sätt som funkar på alla (här menar jag båda sidor). Det betyder bara att man tycker att det är för svårt att inse att båda sidor kan ha en poäng, vilket de bevisligen har eftersom olika individer har blivit hjälpta av olika metoder.

Men så slås jag av att många egentligen tycker samma saker, men har ändå tagit olika sidor. Typ - barfota är super och bra på alla sätt om det funkar med träning, underlag och individ, men har den ont och blir hjälpt av skor så ska den skos. Hur många tycker egentligen INTE så? Ni får gärna räcka upp en tass!

Sedan handlar det då om de olika verkningsmetoderna om nu hästen går barfota. Och även där kanske olika individer passar olika bra med olika metoder? Och vad jag förstår är det ingen enorm skillnad på vildhästmetoder och vanliga hovisar som verkar barfotahästar ... rätta mig om jag har fel. Strasser är jag så oinsatt i av rent ointresse, så det tänker jag inte ge mig in i ens. Men det som upprör mig med allt det här är 2 saker - dels alla som hackar på varandra och dömer ut hela yrkeskårer för några rötägg (då borde vi förbjuda läkare också, fy så många misstag de har begått) och dels de dumhuvuden som förespråkar att en häst ska gå och ha ont, speciellt de som är emot smärtlindring :eek: .

Men kan vi kanske inse att de flesta av våra hästar här har det bra, mår bra med sina fötter och hussar/mattar, oavsett om de går skodda eller måste ha boots ibland? Hoppa på de som man verkligen BÖR hoppa på, de som skor hästarna var 4e månad är nog mycket värre än de som rider med boots ibland.

Själv har jag mina 2 ston skodda av en superhovslagare :love: men har provat den ena barfota (verkad av hovis), men hon slet ner hovarna för mycket och ömmade, så jag skodde henne igen. Den andra är en fånghäst som har kurerat sig, från 10 graders rotation, med hjälp av täta skoningsintervall, medicin, probiotika och nogsam diet.

Men gott folk - nu tycker jag att vi ska respektera varandra och inse att alla gör nog det bästa för sin häst, oavsett 'religion'. Heja alla som faktiskt tänker efter och hittar rätt väg för sina pållar och inte BARA lyssnar på den som skriker högst :banana:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 734
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp