Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om det är den här typen av hovar som många SHP:are får ta över så kan man väl knappas förvänta sig att dessa hästar ska hjula över stallplanen men en gång.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja hur får du det till antingen eller?
Dessa bilder ser vilken lekman som helst att det gått mycket lång tid mellan verkningarna. Det måste väl ändå vara inkompetenta hästägare det handlar om.

Eller inkompetenta hovslagare.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu önskar jag att jag kunde styra hur folk sköter sina hästar men det kan jag inte så jag har svårt att ta på mig ansvaret för att folk inte ringer hovslagare. Om någon enda av dessa hästar är skodd inom den tid som uppges av er, av en medlem i SHF så fattar jag inte varför ni inte kontaktar SHF och delger dem namn och dokumentation på den som utfört jobbet.
Vi har en etisk nämnd som tar hand sådant.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu önskar jag att jag kunde styra hur folk sköter sina hästar men det kan jag inte så jag har svårt att ta på mig ansvaret för att folk inte ringer hovslagare. Om någon enda av dessa hästar är skodd inom den tid som uppges av er, av en medlem i SHF så fattar jag inte varför ni inte kontaktar SHF och delger dem namn och dokumentation på den som utfört jobbet.
Vi har en etisk nämnd som tar hand sådant.

Därför att dom då även riskerar att hästägaren blir anmäld eller hur. Dom båda skodda fånghovarna som är ganska långt ner på sidan ser väl inte ut att vara skodda för så länge sedan.

Du jag anklagar inte dig för något. Bara det att all dålig hovvård är inte hästägares eller barfotaverkares fel. Det kan faktiskt innebära att det är en inkompetent hovslagare som varit i farten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vem höll i hovvårdskursen?
Vad hittar man den faktan?
Det skulle bli kortslutning i hjärtat om hoven pumpade mer blod än hjärtat.

Hur många liter pumpar dina egna fötter på 20 steg jmft med om du sitter?

Tror du inte att du skulle få cirkulationskollaps när du sover?

Fråga läkare och veterinärer om det funkar så.

Jag kanske formulerade mig fel, 4 liter pumpas runt i hästens kropp under 20 steg, eftersom hoven är som en pump så hjälper denna till att pumpa runt blodet.
han som höll i hovvårdkursen är utbildad HOVSLAGARE sen 20 år tillbaka och har nu vidare utbildat sig till barfotaverkare hos den här ... Ove Lind tror jag han heter? Denna fakta kan du hitta ute på internet men bäst är att gå en hovvårdskurs eller läsa biologi böcker - tycker jag.

Sök på elastiska putan så hittar du nog en hel del. har även en hemsida där det står en del, dock visar dom där hur man verkar en häst vilket jag inte tycker någon borde ge sig på utan utbildning, som sagt - inga hovar - ingen häst!
http://www.barfotahast.has.it/

Jag har gått hovvårdskurser men vågar fortfarande inte pilla på mina hästars fötter...

Dock måste jag påpeka att den här hovslagaren som jag talar om inte fökjer Ove Lind blint, han tar såklart kunskap från sina erfarenheter som hovslagare och har nu skapat ett mellanting och jag måste påstå att så fina fötter som deras hästar hade har jag inte sett någon annanstans, och de kunde gå på vilka underlag som helst utan att ömma eller visa obehag. Men men, alla hästar är individer och han formar verkningen efter hästen. Han gör inte likadant på alla utan ser vad som behöver göras och handlar där efter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag kanske formulerade mig fel, 4 liter pumpas runt i hästens kropp under 20 steg, eftersom hoven är som en pump så hjälper denna till att pumpa runt blodet.
Denna fakta kan du hitta ute på internet men bäst är att gå en hovvårdskurs eller läsa biologi böcker - tycker jag.
Bara för att ngn påstår ngt innebär det inte att det är fakta- sanning
Ove Lind tror jag han heter?
Den känner vi till vid det här laget:crazy:
Sök på elastiska putan så hittar du nog en hel del. har även en hemsida där det står en del, dock visar dom där hur man verkar en häst vilket jag inte tycker någon borde ge sig på utan utbildning, som sagt - inga hovar - ingen häst!
Elastiska putan är en stötdämpare som vår hälkudde på ett ung. ingen pump.
Jag har gått hovvårdskurser men vågar fortfarande inte pilla på mina hästars fötter...

Dock måste jag påpeka att den här hovslagaren som jag talar om inte fökjer Ove Lind blint, han tar såklart kunskap från sina erfarenheter som hovslagare och har nu skapat ett mellanting och jag måste påstå att så fina fötter som deras hästar hade har jag inte sett någon annanstans, och de kunde gå på vilka underlag som helst utan att ömma eller visa obehag. Men men, alla hästar är individer och han formar verkningen efter hästen. Han gör inte likadant på alla utan ser vad som behöver göras och handlar där efter
. Kan du inte visa fossingarna med tillhörande ben o se om vi tycker likadant?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Fy vad hemskt :eek:

Har inte människan känslor för sitt djur? Att den inte f¨år skuldkänslor när hästen är så dålig :(

Hoppas ägaren fälls för djurplågeri och att dom hittar hästen
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Du jag anklagar inte dig för något. Bara det att all dålig hovvård är inte hästägares eller barfotaverkares fel. Det kan faktiskt innebära att det är en inkompetent hovslagare som varit i farten.

Jo tyvärr då är det hästägarens ansvar, märker denna att det inte verkar vara ok så bör man nog rådfråga andra te x hovisar eller veterinär.

För att återgå till islandshästen med höga trakter, de gånger jag har sett hovar av liknande kaliber på en islänning har senare visat sig bero på andra fysiska problem. Under alla år med islandshäst samt det flera hundra jag varit i kontakt med, pratar vi om 2 st som sett ut som denna häst gör på bilden.

De flesta brukar ha en understucken trakt och bruten tå-axel, samt se ut som om de gick med snöskor. Detta är typiska tecken på eftersatt hovvård, och pratar man med dessa ägare så svara de att skoperioden brukar ligga mellan 10-15 veckor.

De flesta hovslagare som skor islandshäst kan vittna om frånvaron av tillväxten i trakten, eller så är det helt enkelt så att gångarterna samt mellan varven kraften och tempot gör att trakterna slits extra mycket.

En av bilderna på hovvårdsförbundets sida påstås vara en islandshäst, jag kan säga att det är det inte. Vad det är för häst vet jag inte, men en islänning ar det då rakt inte.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Här kommer en replik från hovverkaren själv.....
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/bfsvar.html

Ni får ursäkta, men detta var något av det mer korkade slaget jag läst på länge.
En inställning till allt som inte är 'dom' som närmast ter sig paraniod.

Bevare oss för sådana typer inom hästbranchen, oavsett om dom är 'verkare', hovisar eller whatever.......

Man blir mörkrädd.

/Mike
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

- Veterinärer och hovslagare tycker inte om oss för att vi tar deras jobb.
Du tror inte att att de bryr sig om hästars hälsa?
- De ser oss som ett hot. De har själva förstört så många hästar.

Så är det nog! :crazy: Så nu vill han inte bara ersätta hovslagare utan även veterinärer alltså.... :eek:

Och när han säger att "de själva förstört" så låter det lite som ett erkännande att han själv gjort samma sak...? eller... :devil:

Stackarn känner sig... mobbad?!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja jisses jävlar... Mörkrädd var ordet


Barfotaverkaren förnekar
Barfotaverkaren förnekar att det var han som verkade hästen.
- Jag var där och jag har verkat hästen, men inte vid det tillfället, säger han till aftonbladet.se
Men personalen och flera andra personer uppger att de sett att det var du?
- Jag vet inte vem som gjorde det. Hästägaren själv kanske.
Varför var du då där?
- Hästägaren är en gammal vän till mig.
Du var med och lastade hästen?
- Ja, den var väldigt svårlastad.
Varför flyttade ni på en häst som var i så dåligt skick?
- Därför att den behövde komma bort från det där stället där de tjuvmatade den med saker som den inte tålde. Hästen hade fång och ägaren hade hittat betforrester i krubban. Det får man inte ge till en fånghäst.
Men enligt veterinärutlåtandet från den veterinär som var ute på plats hade inte hästen vare sig fång eller andra tecken på matförgiftning.
- Veterinärer och hovslagare tycker inte om oss för att vi tar deras jobb.
Du tror inte att att de bryr sig om hästars hälsa?
- De ser oss som ett hot. De har själva förstört så många hästar.


Att vi är rädda om våra jobb är en återkommande invändning från deras sida.

En fråga till er hästägare:Tycker ni det verkar som vi hovslagare skulle behöva mer jobb???
Jag vet inte en enda kollega som inte är fullbokad.

Stackar jäkel paranoian lyser igenom.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jösses, var har det sunda bondförnuftet tagit vägen?!
Har följt den här debatten med intresse sedan den startade och man blir ju alldeles häpen över hur folk resonerar ibland. Det är väl ganska enkelt; mår en häst bra av att gå barfota så är det jättebra om den får göra det. Har den ont och skor kan hjälpa den så ska den ha skor.
Har hittills inte träffat någon hovslagare som inte håller med om att det är bra för hästar att gå barfota men för alla funkar det ju inte. Då ska de väl inte behöva gå och ha ont i onödan. Skillnaden mellan traditionella hovslagare och barfotaförespråkare är att de traditionella kan rekommendera både och, om en strasserverkare rekommenderar skor blir den av med sin certifiering...

Lyssnade på ett föredrag om Strassermetoden för ett par år sedan. Åkte dit med öppet sinne; även om jag inte hållr med om allt så kanske jag kan lära mig något nytt ändå. Det mesta tyckte jag var likadant som det jag fått lära mig på hovslagarutbildningen. När jag bad henne motivera det som skiljde blev hon irriterad och till slut ignorerade hon mig. Det jag tyckte var mest synd var att stor del av föredraget gick ut på att svartmåla de traditionella hovslagarna och i viss mån veterinärer. Fruktansvärda bilder visades på vanskötta hästar och hovar och påstod att ingen kunnat se vad som var fel förrän hon kom dit eller ännu värre så hade hovslagaren själv förstört hästen. Och flera gånger sa hon att det här eller det här får man lära sig eller inte lära sig på de "vanliga" hovslagarutbildningarna. Bland åhörarna fanns hovslagare utbildade i Stockholm, Skara och Uppsala men ingen kände överhuvudtaget igen sig i det hon sa. Det förtog ju trovärdigheten i hennes föredrag som annars kunde ha varit intressant.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag tycker det är ändå värre att han tydligen tror att han kan ta en veterinärs jobb.:eek:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det svåra med det är ju att SHP:aren tvingas anmäla hästägaren som nu har anlitat henne/honom för att komma tillrätta med problemet.

Hej, som seriös yrkesutövare så ska du faktiskt dokumentera dessa hovar med bilder innan du börjar arbeta med dom. Du ska oxå få skriftlig information från hästägaren med uppgifter om, när den sist är skodd, vilka skoningsintervallar den har haft och om den är skodd av en utbildad hovis eller "skopåspikare". Sedan ber du hästägaren skriva under denna skriftliga dokumentation på heder och samvete.

Mig veterligt så har SHP:are aldrig presenterat fakta grundad information från hästägaren mer än bilder på dessa sk "normalskodda hovar" helt utan information om dom verkliga omständigheterna utifrån det enskilda fallet.

Börjar SHP:aren sedan verka dessa hovar och resultatet blir som bilderna i artikel, ja då gör nog hästägaren klokt i att dokumentera att det va just denna SHP:are som utförde denna verkning med bilder. Sedan är det bara för SHP:aren att anmäla ägaren och ägaren att anmäla SHP:aren. Så kallad anmälan med motanmälan.

Då slår man två flugor i en smäll.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*delvis kl*

Jag kan bara stämma in i övrigas förundran. Hur fasiken är människan skapt? Vilket pucko, rent ut sagt. :eek:

Jag blir så oerhört förvånad över att hästfolk låter sig manipuleras och luras av såna här kvacksalvarmetoder. Är folk så naiva? Jag tycker att det är mycket märkligt att det finns så pass många här bara som försvarar denna djurplågerimetod.

Angående bilderna som visades nu sist, på hovar som skulle vara "förstörda av hovslagare". Vilket larv. Det är inga hovisar som förstört dessa hovar. Det är försumliga ägare som vanvårdat sina hästar så att hovarna tillåtits att växa så. Men det kanske är så att enda chansen för hästägarna är att vända sig till barfotasekter när de låtit vanvården gå så långt utan att riskera bli anmälda. En vanlig hovis skulle säkert inte se mellan fingrarna med djurplågeri.

Jag skulle vilja se hur fina sk vildhästverkade hästar skulle var om fötterna med verkningsintrervaller på 4-6-8-12 månader...

(Jag blir så uppretad av sån här dumhet!)

Norrland
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag tycker att det är mycket märkligt att det finns så pass många här bara som försvarar denna djurplågerimetod.

Norrland

Egentligen är det inget större fel på själva verknings"metoden", det ser i de flesta fall ut "som vilken verkning som helst". De stora felet (felen) är OL själv (och has bror då...):devil: som beter sig korkat och säger en massa blaha blaha om hur saker och ting fungerar. Och emellanåt, tydligen praktiserar ren idioti också! :cry:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jo, det kan du ha rätt i.

Men fortfarande är det nog många som ser OL som guru...

Norrland
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp