Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag passar i denna tråden också- detta är mitt inlägg från en annan tråd, skulle vilja ha fler synpunkter på bilden i länken!


Jag kollade på denna sidan, och jag undrar vad ni anser om bilden längst ned på sidan? I mina ögon ser det ut som om de har hyvlat bort hela strålen och planhyvlat hela hoven. Kan hästen gå obehindrat då, eller vad händer?

Detta kallas tydligen för "vildhästverkning", men vore det möjligt för en vildhäst att slita sin hov såhär mycket? (Jag tror ju inte det, men vad tror ni?)

http://user.tninet.se/~seu245f/

man måste trycka på "bilder" och scrolla ned
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det tror inte jag heller.


En sak jag reagerar på är att ingen av deras exempelhästar kan gå på makadam och sten. Tycker de verkligen att det är ok? En häst som är frisk och som rids/körs ska väl ändå klara av att gå på grusväg!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

OK Lycka till med tentan.
Och jag ska försöka låta bli att bråka ett tag;)
Jag har fått bannor av Gunnar att jag åker på arselet ut härifrån annars:D Men hur jag nu ska lyckas vara tyst och snäll är en gåta:bump:

Är det bara jag som inte får bannor av Gunnar här? Av hovisarna alltså?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det tror inte jag heller.


En sak jag reagerar på är att ingen av deras exempelhästar kan gå på makadam och sten. Tycker de verkligen att det är ok? En häst som är frisk och som rids/körs ska väl ändå klara av att gå på grusväg!

Jag har inte träffat på många hästar som kan gå obemärkt på just makadam! Varken skodda eller barfota. Men det kanske bara är jag som har träffat så många hästar med dålig hovkvalité. :crazy: :confused:
Och med obemärkt menar jag självklart inte att dom haltar utan att dom går lite lättare, typ.
Men det är ju skillnad på makadam och grusväg också.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mustang roll som du sa att det kallas ser inte ut på det viset!

Mustang roll handlar om att göra en mjuk rullning av hästens tådel för att underlätta just överrullningen. En mustang roll involverar _aldrig_ hela hovväggen såsom bilderna på aftonbladet visar. Vidare behåller man bärranden mot marken även i tån när man gör mustang roll. På bilden har hela bärranden slipats bort på vad som ser ut att vara längs hela hovväggen.
Jag skulle tro att man på denna häst _försökt_ att göra någon typ av korrigerande verkning, då det på bilden från sidan av hoven tydligt framgår att tån är för lång. Tyvärr verkar det ju som att den som verkat inte riktigt har koll på vad han/hon pysslar med...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Den som har verkat är en av dom som infört begreppet mustangroll till sverige. Fast att han inte har en susning om vad han gör håller jag med om.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så ni menar att dessa hästar inte finns? Eller är det hästägarna som inte kallat på hovslagare i tid? Hur kan då flera bilder visa relativt nyskodda hovar?

http://www.hovvardsforbundet.org/in...t&task=category&sectionid=17&id=57&Itemid=113

Konstigt är det också att ingen annan än SHP:are tycks träffa på dessa hästar. För ni konstaterar bara att Strasser ljuger. Jag undrar just vem det är som stoppar huvudet i sanden och inte vill se:crazy:

Inte konstigt att vissa hästägare vänder sig till allternativa verkningsmetoder.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det som ifrågsattes var att det påstås i flera fall där bilder på helt neglegerade hovar skall vara verkade för ett par veckor sedan av hovslagare. Dessa bilder visar då oftast gravt vanvårdade hovar som ingen rört på mycket lång tid. När Strasser visar en skodd hov så är det alltid en mycket gammelskodd hov i mycket dåligt skick.
Jag har sett en del tråkiga exempel på vanvård men jag har aldrig sett en hov i så dåligt skick som hon ibland visar som standard för en skodd häst.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

* kl *

Jag har får dålig kunskap i sak för att ge mig in i debatten men måste ge hovisarna här en stor eloge för att ni på eran fritid tar er tid och ger sakligt, skickligt motstånd till en metod, sektfason som säljer, förvrider ögonen på dåraktiga hästägare som borde ha hästägarförbud i de mest extrema fallen!

Den länk med bilder som nämns nu senast finns men är man så inkörd och indoktornerad av dessa människor att man inte kan förstå att det är ren skrämselpropaganda som i sig är rent olagligt marknadföringsmässigt.

Jag är alltför uppretad eller rent ut sagt- skitförbannad av det hela ......så jag gör bäst i att hålla mig härifrån så jag inte blir för ärlig som kan tas för personangrepp.

Tack till er som orkar diskutera sansat mot denna idioti :love: :love:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Så ni menar att dessa hästar inte finns? Eller är det hästägarna som inte kallat på hovslagare i tid? Hur kan då flera bilder visa relativt nyskodda hovar

Hur vet man det? Islandshästen som tas upp i det första exemplet är allt annat än ny skodd, här visar man även prov på direkt dålig och eftersatt hovvård, vem som ska bära hundhuvudet för det kan ingen av oss avgöra. Ägare eller hovslagare.

Konstigt är det också att ingen annan än SHP:are tycks träffa på dessa hästar. För ni konstaterar bara att Strasser ljuger. Jag undrar just vem det är som stoppar huvudet i sanden och inte vill se:crazy:

Inte konstigt att vissa hästägare vänder sig till allternativa verkningsmetoder.

Nu är det inte enbart SHP:are som träffar på denna typ av hovvård, den förekommer trist nog lite varstans och grundar sig i många fall på ren okunskap respektive ren snålhet.

Flera av de övriga bilderna är ren vanvård, och de borde to m en SHP:are fatta och anmäla.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Flera av de övriga bilderna är ren vanvård, och de borde to m en SHP:are fatta och anmäla.

Det svåra med det är ju att SHP:aren tvingas anmäla hästägaren som nu har anlitat henne/honom för att komma tillrätta med problemet.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Dessa bilder är ju tagna i Sverige av svenska SHP:are. Det måste ju vara antingen hästägarens fel eller hovslagarens. Det kan ju inte vara Strassers fel.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det kan väl inte vara hovslagarnas fel att vissa hästägare har 25 veckors intervall på skoning/verkning.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ja hur får du det till antingen eller?
Dessa bilder ser vilken lekman som helst att det gått mycket lång tid mellan verkningarna. Det måste väl ändå vara inkompetenta hästägare det handlar om.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Eftersom man som hästägare är ansvarig för hästens skötsel så är det självklart hästägarens fel att de ser ut som de gör. Oavsett om det är skodda eller oskodda hästar så är det ju grov vanvård att låta dem gå omkring på det här sättet och inget som hänt över dan direkt. Oavsett vad som står som förklarande text till bilderna så är det långt gången vanvård i mina ögon och det finns inga ursäker att någon låter det se ut på det här sättet, att någon av hovarna skulle varit verkade så sent som 2 veckor före finner jag otroligt! De här hästarna verkar inte blivit verkade på månader, ena skobilden visar ju upp en sko som är så sliten att man knappt ser sömhuvudena, när kallade ägaren ut en hovslagare sist?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp