Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Om det stämmer att denna häst aldrig varit skodd så står jag faktiskt just nu både tystad och djupt imponerad.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

I och för sig så är väl omgivningarna runt vaggeryd optimala för att kunna träna barfota med all fin sand.
Men i detta fallet så var det tyvärr inte sant. Hästen startade
13/8-06 och vann med skor runtom.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Tittade lite på strassers hemsida. Under bilder på sjuka hovar så står det på var och varannan bild att hästen är verkad ex 2 v tidigare av hovslagare. Det är ju totalt OMÖJLIGT! :crazy:

verkad för 2 v sedan?!
Fang2.jpg


verakd för 6 v sedan?
Tummelisa.jpg


Vem ljuger? strasser eller hästägarna? (eller bägge?)
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hela strassermetoden är uppbyggd på Frau strassers inte helt friska ideér. Klart att hon måste ljuga för att få dessa fnosskler att gå ihop.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Ang.bilden.Tja, man kan ju tro på det man vill tro på:smirk: .Framförallt borde det inte vara tillåtet att ljuga ihop såna saker som de gör för att framställa strasser som bra.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Den har faktiskt varit barfota hela tiden. Just det loppet var en miss i protokollet. Vi disskuterade detta för länge sedan där ägaren styrkte det.

Visst finns det högpresterande barfota hästar, ganska många i USA också..

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Många missar i protokollet blir det.
Styrkte tränaren det?
Det är tränaren som har hela ansvaret inte ägaren.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har under alla dessa år som jag har hållt på med trav inte sett en enda häst som klarat av att träna barfota.
Starta visst, massor av travhästar startar barfota.
Men med de banor som vi tränar på häruppe så vore det en fysikalisk omöjlighet att träna barfota.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Den har faktiskt varit barfota hela tiden. Just det loppet var en miss i protokollet. Vi disskuterade detta för länge sedan där ägaren styrkte det.

Visst finns det högpresterande barfota hästar,

Mumin


Hej, just denna häst som man där skröt om så mkt verkar inte vara speciellt högpresterande längre enligt STC:s resultat och startredovisning.

http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=resultat&hastnyckel=537856
Blev den ömfotad???

Att det sedan blev en "plump" i resultatraden att den startat med skor vet vi ju alla att så va inte fallet, utan det berodde enbart på att trots amatörtränar licens så bröt denna amatörtränare emot reglementet.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är frauen riktigt nykter:confused:
ser hoven som ett organ:confused:
hög utbildningsnivå - i dagens läge den grundligaste hovvårdsutbildningen i världen
- krav på årlig vidareutbildning för att säkerställa kvalitén
Kan ngn utveckla det här?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Antagligen i vintervila just nu
6 700 per start är inte kattskit av en amatörtränad häst.
Vad jag kan se så finns det inget negativt att säga om denna hästs prestationer.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Enligt mej har alla hästägare ett ansvar att lära sig om hästens hovar och mer därtill.

Citerar mig själv i en annan tråd:

Jag arrangerade en föreläsning med Uno Yxklinten på min gamla klubb. Han lärde oss hästägare en jädrans massa om hovar och vinklar och olika sätt att korrigera, olika beslag osv. En perfekt "grundkurs i hovvett för hästägare". Något hovslagarföreningen kanske kunde gå ut med till klubbarna? Både trevligt och nyttigt.

Något jag tycker fler borde ta efter.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Antagligen i vintervila just nu
6 700 per start är inte kattskit av en amatörtränad häst.
Vad jag kan se så finns det inget negativt att säga om denna hästs prestationer.

Hej, då förstår jag vad både du och dom alternativa barfota metoderna menar med högpresterande hästar.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag håller med dig!
Saknar en nyanserad debatt, allt är inte bra med varken det ena eller det andra.
Många nackdelar för hoven med skor, men det kan också vara bra på en öm häst.
Däremot ser jag flera fördelar med barfota om nu hästen klarar det. Men det vågar man knappt säga här, för då blir man kallad barfotataliban.
Min häst är barfota, och han ömmar inte, hans hovar växer så det knakar, han klarar både asfalt och grus utan att ömma.
Nackdelen är då att man inte kan brodda. Annars är det som jag ser det inga nackdelar. Hittills.
Om han skulle börja ömma skulle jag sko, men jag ser ingen anledning att jag skall sko för att bevisa att jag inte är barfotataliban.
Mina hovslagare som jag hittills anlitat har varit positiva till att han går barfota.

Kan någon förklara för mig vilken metod som har använts på hästen i artikeln? Ser mkt märkligt ut.
Har inte fattat de olika metoderna. Tycker att om man verkar som naturligt slitage, bara jämnar till lite, borde det vara "vildhästmetod" men det är det tydligen inte, eller?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Alla kan inte vara Victory Tilly eller Varenne.
Jag tycker detta är mycket imponerande resultat om denna häst aldrig varit skodd.
Jag skulle köpa den direkt ganska dyrt om jag fick bevisat att den aldrig varit skodd och om den var till salu. Skor man upp den här så betalar den nog sig ganska snabbt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mustang roll, Vildhästverkning SANHCP. kallas denna metod
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Har alltså själv absolut ingen kännedom över hästen utan det är bara att jag minns denna från en tidigare barfota disskussion, ja om de nu kan kallas för sådana :smirk:
Att samma fakta kom upp men det förklarades med att det var en miss i protokollet, kanske går den gamla tråden att söka efter genom hästens namn? Jag är för trött för det idag...

Mumin

som är för barfota men hoppas att folk verkligen förstår att hon aldrig skulle se på när någon häst led på något sätt i sin närhet. :crazy:

Vad man ska tro ell inte tro lär väll visa sig, jag har bara extremt svårt att tro på saker skrivna, vad de nu än må vara i Aftonb. Allt jag vet är att jag har tre oömmande barfotahästar. :love:


Peace and out. Den här tösen kommer inte tellbaks förrens tentan är skriven. Bråka inte nu utan mig , jag vill inte missa allt för många godbitar :angel:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

OK Lycka till med tentan.
Och jag ska försöka låta bli att bråka ett tag;)
Jag har fått bannor av Gunnar att jag åker på arselet ut härifrån annars:D Men hur jag nu ska lyckas vara tyst och snäll är en gåta:bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp