Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

kan nån svara på varför man en gång i tiden började slå på skor på hästarnas hovar??:angel:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag tror att jag har lösningen på detta dilemma:idea:

Iom bristen på hovisar, så skulle man kunna utbilda de som bara får verka- för att få en kortare utbildning där inte allt järnarbete är med.

ett krav borde vara samma som för dressyrdomare idag, dvs att man har egen gedigen hästkunskap o inte bara ngn rekommendation från ngn.
Vad tror du?
Kunde det vara något?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det ingen här som sett vad SKOR kan åstadkomma för skador på hästar?

Jag har mina barfota och de är inte ömma nånstans..? Är jag djurplågare för det..?

Enligt mej har alla hästägare ett ansvar att lära sig om hästens hovar och mer därtill.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej, faktiskt inte. Däremot har jag sett vad eftersatt och/eller felaktig hovvård kan leda till hos såväl skodda som oskodda. Vad gör skon för skada som inte beror på något av ovanstående? :confused:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

På tal om artiklar i ämnet: Min Häst har just nu en artikelserie om barfotaverkningar. Ren propaganda rakt i nosen på småtjejerna. Jag är väldigt förvånad över artikelserien och har tipsat min hovis om den.
Vore bra om fler hovslagare ville ta en titt och skicka kommentarer till tidningen.

Det där har jag också sett och reagerat starkt över. :mad:
Jag uppmanar alla som har tillgång till tidningen att mailstorma dom och säga vad ni tycker!! :eek:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nej, faktiskt inte. Däremot har jag sett vad eftersatt och/eller felaktig hovvård kan leda till hos såväl skodda som oskodda. Vad gör skon för skada som inte beror på något av ovanstående? :confused:

Jo just det, felaktig hovvård oavsett om det gäller skodda eller oskodda kan skada hoven. Fast jag är ju lite mer anti sko bara för den försämrar blodcirkulationen i hästen. Men detta finns det väl kanske lite skilda meningar om. Dock - så länge hästen mår bra så bryr jag mig inte om hästen har skor eller ej. Huvudsaken är att hästen mår bra.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men vad är det för skador du sett som orsakats av skorna och som inte berott på dålig hovvård?

Min gamling som tyvärr fick avlivas som 24-åring pga en gammal nackskada var skodd hela sitt vuxna liv utan några som helst problem med hovarna eller benen, så vad skulle skon haft för negativ inverkan på hennes liv? Skadan berodde inte på skorna utan en klantskalle till medryttarkandidat och ögonstenen gick både mycket och stundtals hårt utan problem med hältor. Terrängjakterna över fasta hinder och stenmurar hade jag aldrig hoppat utan broddar. Över lag så var det sällan några bekymmer med henne bortsett för på ålderns höst då hennes skada tyvärr ställde till mer och mer problem för henne och som till slut gjorde att hon fick sluta sina dagar många år förtidigt. :(

Jag känner till en enda hovböld under alla år, men sällan några tappskor och hon var verkligen inte trångskodd utan hade stora och fina strålar, "trots" 50% fullblodsinslag. Skoddes när det behövdes oavsett om det var efter 6 veckor eller med längre intervall. Även hennes dotter har mycket bra hovar och hovslagaren berömmer dem varje gång han är ute. Jag har en utbildad hovslagare som sköter mina för tillfället barfotahästar. :bow:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mjo fast jobbigt värre är det när en av USA:s främsta hovforskare helt enkelt håller med :angel:




Mumin

Att Bowker är helt antiskoning är din egen tolkning.
Han har deltagit i många projekt som har med skoning att göra och kontentan av detta får jag till att han vill att vi inte skall sko med den "tyska" stilen. Höga hovar med hög trakt och lång tå.
Det håller jag helt med honom om.
Det här är hans egen slutsats i en samanfattning i ett projekt.
Maximum energy dissipation depends on proper hoof preparation and shoeing.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men vad är det för skador du sett som orsakats av skorna och som inte berott på dålig hovvård?

Min gamling som tyvärr fick avlivas som 24-åring pga en gammal nackskada var skodd hela sitt vuxna liv utan några som helst problem med hovarna eller benen, så vad skulle skon haft för negativ inverkan på hennes liv? Skadan berodde inte på skorna utan en klantskalle till medryttarkandidat och ögonstenen gick både mycket och stundtals hårt utan problem med hältor. Terrängjakterna över fasta hinder och stenmurar hade jag aldrig hoppat utan broddar. Över lag så var det sällan några bekymmer med henne bortsett för på ålderns höst då hennes skada tyvärr ställde till mer och mer problem för henne och som till slut gjorde att hon fick sluta sina dagar många år förtidigt. :(

Jag känner till en enda hovböld under alla år, men sällan några tappskor och hon var verkligen inte trångskodd utan hade stora och fina strålar, "trots" 50% fullblodsinslag. Skoddes när det behövdes oavsett om det var efter 6 veckor eller med längre intervall. Även hennes dotter har mycket bra hovar och hovslagaren berömmer dem varje gång han är ute. Jag har en utbildad hovslagare som sköter mina för tillfället barfotahästar. :bow:

Jag har sett hovar som spruckit upp hela vägen till kronranden på grund av skorna men som såklart kan ha blivit påslagna slarvigt. Jag sa aldrig att hästar med skor som får BRA hovvård kan få skador av skor. Jag frågade bara om folk sett vad skor kan åstadkomma för skador och de flesta skador jag sett på hästarnas hovar är på hästar som har haft eller har skor. Hovbölder, dålig blodcirkulation, sprickor, jättehöga trakter..Ledskador framför allt. Men visst, detta kanske är på grund av dålig hovvård eller dålig hästhållning överhuvudutaget, och ej på grund av skorna? Men om du är utbildad hovslagare vet du såväl som jag att det är ett faktum att skorna försämrar blodtillförseln då hela hovmekanismen försämras. Hoven kan ej fungera lika bra som en pump om det sitter en sko ivägen så hoven ej kan utvidgas eller vad man nu skall kalla det.

Menar väl bara på att folk ej skall kasta sig över allt barfotafolk då hästen kan drabbas av dålig hovvård oavsett om den har skor eller ej. Det är inte bara vissa barfotahästarna som kan råka ut för lidande.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag tror att du har läst Min Häst o köpt det där med blodpumpen:angel:

På min tid var den enda blodpumpen med i en norsk sång
-å i min blodpump där plasker du......Apu apu...
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Att Bowker är helt antiskoning är din egen tolkning.
Han har deltagit i många projekt som har med skoning att göra och kontentan av detta får jag till att han vill att vi inte skall sko med den "tyska" stilen. Höga hovar med hög trakt och lång tå.
Det håller jag helt med honom om.
Det här är hans egen slutsats i en samanfattning i ett projekt.
Maximum energy dissipation depends on proper hoof preparation and shoeing.

To shoe or not to shoe, that is often the question. Bowker explains, "If the
horse must have shoes on, the problem results in the frog being elevated from the
ground. Therefore, it isn't touching the ground and doing its job of bearing
weight. Physiological function of the foot is compromised and the foot begins to
contract.

"Some farriers have started trimming the foot so the frog is as close to the
ground as possible--and even touching the ground--when the horse has shoes on. Therefore, if the horse has to have shoes on, this is the next best option."

What about barefooted horses with tender feet? Bowker explains, "It is simply a
matter of 'whatever you ride the horse on is what you should bed the horse on.'
The foot will adapt to whatever environmental surface the horse is standing on.
The problem arises when we bed them on soft surfaces (straw, shavings, rubber
mats, etc.) and then expect them to walk/trot/gallop on rocks.

"There are hundreds of barefoot endurance horses that are housed and trained on hard-packed surfaces (hard dirt, gravel, small rocks, etc.) without tender feet.
The environment is the major determinant of a healthy foot rather than genetics.
Again, it is a matter of common sense, as the foot will adapt to its environment.
However, I do not recommend that horses be kept on cement."

http://cvm.msu.edu/news/press/phytrim.htm
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det stämmer nog att de jmf med tyskarnas syn på hovar o ändå har tyskarna varit den ledande nationen i de flesta av ridsportens grenar i många många år.

Om hästen har välutvecklade strålar så når de till backen även med skor på en välvinklad hov. Rider man bara på stenhårt underlag, så flexar väl trakten o hoväggarna så att den kommer i kontakt med marken iallafall

Det blir ett dilemma om man måste ha hästen stående på hårt underlag o grus.
Hur mkt liggsår ska de inte få då.
Sen är det lite skillnad på små araber o stora halvblod som inte är avlade för att springa Maraton
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har ingenstans sagt att han är antiskoning :confused: Enbart att han har visat med sin forskning att hästen ska ha trakter i sulnivå för att hästen ska kunna ha en fullgod mekanism samt stötdämpning.
Jag är personligen inte anti skoning heller, men för barfota och anser att fler hästar skulle klara av det om man gav hästen rätt förutsättningar. :idea:

Bowker säger däremot att barfota är det allra bästa och att de flesta hästar kan vara barfota.. att problemet ligger i att vi inte "bäddar" våra hästar på det slags underlag som vi vill rida på. Då hästarnas hovar har enorm kapacitet till att genom hela hästens liv ändra form och anpassa sig. Han menar att detta är en förmåga hästen är född med och om vi skulle hålla våra unghästar på mer varierad mark skulle vi inte behöva sko så många av dem när vi sedan ska börja rida dem på alla slags underlag.

Därtill säger han att man borde om man ska sko hästen, sko den så nära markkontakt som möjligt. Alltså inte höja trakterna utan låta bakre delen av hoven vara så nära marken som möjligt . även med skor för att få den bästa hovmekanismen.

Mumin

som läst Bowkers arbeten inantill och utantill :love:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mycket har jag blivit beskylld för, men inte för att vara hovslagare. ;) Däremot så kunde jag hovens anatomi redan i mellanstadiet då jag tyvärr fick leva ut största delen av mitt intresse för hästar genom böckernas värld. Där jag växte upp var det glest mellan hästarna även om jag alltid var i stall när chansen gavs. Kanske därför som jag slukade faktaböcker istället för Mitt Livs Novell och allt vad de heter. :idea:

Jag har ett stort och livslångt intresse för hästar, satt på morfars redan innan jag var året gammal, men jag är mer inne på att vara öppen för input men att tänka själv och inte svälja allt. All "naturlig" hästhållning är utan tvekan inte av godo, när principen är viktigare än individen går det för långt oavsett vad det än gäller. För den skull betyder det inte att jag tycker att sund hästhållning är att göda dem på kraftfoder och hålla dem inne dygnet runt när de inte rids. Jag har aldrig haft den hästhållningen och kommer heller aldrig att utsätta någon av mina hästar för det heller. Mina tjockisar går ju som sagt för tillfället barfota och på fri tillgång på analyserat hösilage i lösdrift.

De bilder vi sett på verkade hovar i den här tråden är rent ut sagt för:devil: och jag kan inte fatta hur någon kan försvara det här. Oavsett vilken ideologi man har får det aldrig gå ut över hästen och att medvetet försöka smuggla undan hästen från veterinär och djurskyddsinspektör är tillräckligt i mina ögon för att bli fråntagen hästen för gott. :crazy: Dålig hovvård är alltid av ondo och om en hov spricker hela vägen beror det inte på skon utan på verkaren.

Nä, fram för bra hovvård oavsett om det är skott eller barfota som gäller! :bow:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har också sett hästhovar verkade av sanhcp som sett förjävliga ut.

Men av den enkla anledningen att många hästägare som vänder sig mot alternativ söker sig dit pga problem.

Ofta ankfötter, dvs utflytningar, höga trakter, hovsprickor osv. Min häst såg riktigt förjäklig ut ett tag då han hade ën brytningspunkt på hovväggen, där den "nya" hovväggen var tight och fin och sedan åkte resten som en utförsbacke. Såg ganska roligt ut måste jag medge. ( hästens hovar blev inte skötta i hans förra hem)

Man måste tänka på att förändring på hovar tar tid och ingen kan verka en häst perfekt efter bara några gånger. Hovar under rehabilitering kan se roliga ut men det är en förändring som måste ta tid då man inte skyndar någon process genom att tvinga. En hovkapsel tar endå ett år kanske mer att byta helt och hållet.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Var står det att trakterna ska ha "sulnivå"?

Det som står är att strålen bör nudda marken o är den inte ouvecklad så gör den det.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??


Nä, fram för bra hovvård oavsett om det är skott eller barfota som gäller! :bow:


de va ju de jag mena, så då är vi överrens - right?
jag försvarar inte artikeln, absolut inte, men bara för att en sån här sak dyker upp verkar många vilja hugga efter alla som har hästarna barfota. Och förlåt, jag läste fel, trodde det stod att du ÄR en utbildad hovslagare - sorry.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Var står det att trakterna ska ha "sulnivå"?

Det som står är att strålen bör nudda marken o är den inte ouvecklad så gör den det.

det är inte bara strålen som är hela hovens funktion. Och nej - jag har inte läst det i en min häst tidning, jag har gått en hovvårdskurs och vi har gått igenom hela hovens funktion, hur den pumpar blodet, bara hoven pumpar 4 liter blod på 20 steg, eller det skall den göra om den är välmående.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp