Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Man vågar ju snart inte tala om att man har sina hästar barfota! Alla tror ju att man plågar sin häst! :crazy:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Varför då?

Man ser väl om en ryttare kommer ridande på en öm häst eller om den går obehindrat.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Förvisso gör man det! Men folk har gärna förutfattade meningar om människor som väljer att ha sina hästar barfota! Fick en del tråkiga kommentarer om det på mässan i helgen...

Mina hästar är oömma o går obehindrat på alla sorters underlag...

Det får bli ett slut på den här häxjakten! :mad:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Eh? Hur menar du? Verkar bort hur mycket av hovväggen?

Som jag skrev ovan, min undring kom ifrån axels inlägg:

"Ursprungligen postat av axel
Den har inte breddad lamellrand, utan han har gått för långt i verkningen o kommit in på levande vävnad- varav blödningen "

Det är hoven på bilden i artikeln axel pratar om, om jag inte missförstod.

Och då undrar jag om man verkligen kan få hoven att blöda genom att raspa bort hovväggen in till lamellranden? Jag har sett hovisar raspa bort både hovvägg och det allt vita innanför framtill på en hov, och då har det aldrig kommit blod.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag håller med dig :(

Har fått en heeel skopa ovett av en bekanting (som också har häst) om att hästen har MINNSANN varit skodd så länge så ojojoj(hundratals år), deeet är bara att fortsätta med det. VARFÖR skulle man vilja ha hästen barfota?? :devil:

*suck*
:crazy:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Synd att vi har så klena djurskyddslagar, inspektören borde få ha tillstånd att beslagta hästar i sånt skick.
Sen tycker jag det verkar som att denna metod alltmer blir sektliknande, de ska absolut förstöra hästarnas hovar & påstår att alla är emot dem, inte konstigt då de plågar djur.

Om de hade vetat ngt om att verka en häst så den får naturligt bra hovar borde de veta att inte raspa sula & hovvägg samt att hästen ska ha en korrekt hovvinkel:devil:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Nu är det så ALLA ni som inte riktigt förstår denna artikel. Det är inte journalisten själv som skrivit den utan blivit citerad/berättad av MIG som har sett/upplevt och anmält denna händelse så allt som står i artikeln är sant och godkänt av Mig !!! Detta är den bistra sanningen om dessa "barfotametoder" som tyvärr finns och utövas av kreti och pleti runtom i stallarna.

Är du hovisen Patrik då?:confused: Aha!
I så fall BRA GJORT!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Många av dagens hästägare är väldigt okunniga.Det ställer naturligtvis höga kunskapsmässiga krav på dom personer som jobbar med hästar och säljer tjänster.Jag tycker mkt synd om hästen i artikeln ,men också synd om hästens ägare som pga okunskap lämnat sin häst i fel händer och nu riskerar att dömas för brott mot djurskyddslagen.Hur kul skulle du tycka att det var om det var din häst det gällde?seriösa hantverkare oavsett yrke tar ansvar för skada och felaktigt utfört arbete ,och inte som i detta fallet transporterar en sjuk häst 30 mil och inte direkt till klinik!
Det är så man mår illa!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Det får bli ett slut på den här häxjakten!
Det är ju pga av de här barfotaverkarna med knapphändig utbildning, som detta har uppstått.
Folk med 0 eller liten kunskap i hästens antomi som börjar att karva i både sula o stråle.

Får även för sig att en normallåg trakt är för hög.
Folk som inte har ngn tidigare hästkunskap köper alla dessa argument.

Varför frågar man inte folk som har stor erfarenhet?

Tror folk att Lussan, Baryard, Algotsson eller Thomas Eriksson skulle experimentera på sånt vis?

Alla de har sina unghästar barfota o sen skor de för att det behövs.

Det finns massor med hobbyhästar som klarar av ett helt liv barfota om de har bra hovar o ägare som låter dem ha lite slitmån kvar- verkas som man har gjort i alla tider..

Om de ömmar är de halta o ska inte ridas på.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Tror oxå att de inte ger hoven en möjlighet till att få växa lite, utan är där o raspar hela tiden.
Det argumentet som jag har hört- var att den måste hållas så kort för att inte gå sönder.
Då anser jag att den antingen inte skall ridas eftersom den var halt eller att man slår på skor.
Dessa hästar var inte ens opåverkade i hagen, men reds.
En tanke till:
Om man nu rundar av hovn för att tån inte ska bli så lång, så borde man lämna kvar trakten- annars kommer tån att skjuta iväg framåt för att den inte står i balans på den, utan belastar trakten som då trycks ihop hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag vet inte om du missade det men min hästs hovvägg blev även den inraspad så att han gick på sulan :o Detta pga sjukdom som gjorde att det var bättre att gå på sulan än att ha ont. Som flera här har berättat tar sulan upp redan en stor del av tynden men självklart ska den normalt sett inte ta upp all tyngd.

Min häst blev aldrig öm, fast jag har iq mer än banan och red honom förstås inte utan nöjde mig med lite markarbete på mjukt underlag och använda boots där det behövdes. Min häst är nu rehabiliterad
från problemet och därmed har han återigen hovvägg att gå på, en normal hov med andra ord. Idag går han på de flesta underlag utan problem. ( När jag fick honom var han öm på allt utom hagen)

Det handlar om lite sunt förnuft hos ägaren också ser du, en hovslagare/hovvårdare kan inte vara i stallet varje dag. Inte skjutsinge rider man en häst med hovproblem. Givetvis kan man då få problem om hästens sula inte klarar av det.

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Förstår inte riktigt vad du menar, menar du att det är fel att verka en häst med korta intervaller som fyra veckor när de går barfota?

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mjo fast jobbigt värre är det när en av USA:s främsta hovforskare helt enkelt håller med :angel:

Ta en titt på den nya forskningen. Trakter i sulnivå samt kort tår är rekommendationen för en hov i balans.

Kanske om ni slutade sätt upp nästan i vädret och hela tiden mantra " vi är bättre" skulle även ni lyckas lösa de svårare fångfallen. :devil:



Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Förstår inte riktigt vad du menar, menar du att det är fel att verka en häst med korta intervaller som fyra veckor när de går barfota?

Mumin

Det KAN det vara om man rider på underlag som ger stor nötning.
Då räcker det med att bara hålla koll o ev. bara putsa till lite.

Vad hade din häst för fel när den verkades så?

Vem utförde det?
Vad jag förstår så rider du väldigt lite på din häst o då kanske den inte sliter alls:confused:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mjo fast jobbigt värre är det när en av USA:s främsta hovforskare helt enkelt håller med :angel:

Ta en titt på den nya forskningen. Trakter i sulnivå samt kort tår är rekommendationen för en hov i balans.

Kanske om ni slutade sätt upp nästan i vädret och hela tiden mantra " vi är bättre" skulle även ni lyckas lösa de svårare fångfallen. :devil: Mumin
Sure, men då måste man ta hänsyn till individen o hur o var man använder hästen.
Min ena häst är så tung= sliter mer än de växer, fast den inte rids.

Här rider de flesta på grusvägar. Om man är förunnad med mjuka sandvägar ger ju det en helt annan förutsättning.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Man vågar ju snart inte tala om att man har sina hästar barfota! Alla tror ju att man plågar sin häst! :crazy:

Absolut inte! Mina privata hästar går barfota en del perioder under året! ALLA hovslagare är helt eniga om att barfota är bäst, det får man lära sig på hovslagarskolan, MEN som vi också alltid säger, det är inte alltid det är möjligt om man även vill rida sin häst, eller låta den ha lite längre hållbarhet. Det är inte svårare än så. Däremot kan vi rekommendera BÅDE skor samt barfota, vilket vi för tillfället finner bäst tills killnad från somliga som hävdar att ALLA ALLTID kan gå barfota.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Och då undrar jag om man verkligen kan få hoven att blöda genom att raspa bort hovväggen in till lamellranden? Jag har sett hovisar raspa bort både hovvägg och det allt vita innanför framtill på en hov, och då har det aldrig kommit blod.

Nja, alltså det är skillnad på skillnad! Det senare du beskriver är när hovslagaren "backar" tån intill vita linjen, det är vad vi hovisar kallar standardskoning!(utifrån en "normal" häst under "normala" förutsättningar), så anpassar vi beslaget på det viset. Om man verkar ända in till lamelllager så är du inne i levande vävnad och där kan det absolut börja blöda! Men att "bara" backa tån till vita linjen ska det inte blöda på en frisk hov.

Du kan leta upp en förklaring på svensk standardskoning på www.hovslagarforeningen.nu om du vill veta mer!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jaa.. oki, hittade standardskoningen, fick lite ytterligare frågor angående den så jag gjorde en egen tråd...

Men då vet jag, raspar man in till lamellranden kan det börja blöda.
Tack för svaret!
(kika gärna in på den andra tråden är du gullig, den om standardskoning)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp