Ska det hända nåt snart eller??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*knapplån*

Nån som läst nya hästfocus med en artikel skriven av Vet. Satu Kärnä. En svenska veterinär som skriver om en hästhållning mer inriktad åt hästens behov och skriver så här om barfota.

" Satu har alla sina hästar oskodda även ridhästarna och hon framhåller att barfota är att föredra i de flesta lägen.

- om hovarna verkas på rätt sätt är det bra att gå utan skor både för friska hästar och hästar som rehabiliteras efter fång. Men kan behandla kroniska fånghästar så att de blir bra genom att verka bort fången. Korrekt verkning skapar rätt balansförhållanden i hovarna och då växer de på ett normalt sätt.

- Jag rider mina fullblod barfota och jag verkar dem på rätt sätt. Det går jättebra trots att jag rider på asfalt och grusvägar året om och hovarna anpassar sig till det. "
Satu Kärnä Hästfocus feb 2007

Jaa vad ska man säga, jag tror tankesättet och driften för naturlig hästhållning samt barfota är här för att stanna :smirk: Ju mer forskning som kommer från USA desto mer belägg finns det för att det i grunden är vi människor som är problemet inte hästarnas hovar. Veterinär Bowker har visat att det är vårt tillvägagångssätt med våra hästar som gör dem ömma. Hovar är fantastiska, de läker och anpassar sig efter omgivningen. Och fler av oss får upp ögonen för just detta.

Ville bara säga det, vet hur gärna coari och andra traditionssträvande människor gärna vill bli av med oss på alla sätt och vis :smirk: :D :p

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Och vad var nytt i den artikeln:confused:Känner inte en enda hovslagare som inte tycker barfota är bäst-när det fungerar.
För mej spelar det ingen roll hur många artiklar och forskningsresultat du lägger fram.Faktum kvarstår-Det finns hästar som far illa av fel hovvård och där är vi ALLA skyldiga att ta vårat ansvar utifrån gällande djurskyddslagstiftning!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Mjo fast de finns överallt *tyvärr*

Är det inte lite konstigt att man drar en hel verkningsmetod över samma kam grundat på ett och annat fall där ägarna till hästarna inte visat något större vett samt att allt blivit uppblåst av aftonbladet som någon slags sensation. Tar ni allt som står i den blaskan som rena rama sanningen lr :confused:

Med barfota kommer ett ansvar som hästägare, att se till att hästen är oöm och bekväm. Vad kan hovslagaren/hovvårdaren göra mer än att säga det öppet. Det största ansvaret ligger hos ägaren helt klart. Var hästen så pass dålig att hovväggen var inraspad ja då åligger det faktiskt i ägarens ansvar att se till att hästen hålls bekvämt så den kan rehabiliteras utan smärta.

Tänk om man gjorde det här varje gång en hovslagare gjorde ett fel eller inte klarade av att rädda en häst. Jag har sett en hel del fånghästar i mitt liv. Och de ser allesamman ut som djurmisshandelfall under rehabiliteringstiden. Är det mer rätt/ fel än det som inträffat den här hästen?

Visst kan det gå fel med en verkning medicinering eller behandling även veterinärers och hovslagares. Men den här häxjakten säger jag bara buuuu åt.

Ni säger att vi är sektmedlemmar snacka om att ni just nu är insnöade. Jag har både en hovslagare och en sanhcp:are och jag har aldrig varit antisko- person men fortfarande säger jag att fler hästar skulle kunna vara barfota, och det är det bästa för en häst- helt klart

Jag tror att det vi läst är en bråkdel av sanningen. Jag anser att det är fel att en häst har ont och försvarar inte någon form av djurplågeri. Men jag anser även att man inte kan sitta utan vare sig kunskap om metoden i sig och dömma ut en metod som har tusentals friska hästar just tack vare metoden grundat på en ensidig artikel tryckt på sveriges största skitblaska.

Mumin
 
Senast ändrad:
Mitt personliga svar på denna Genmäle.


Jag tänker här utifrån mina egna ord besvara denna sk Genmäle.

O.L.
Först vill jag påpeka att jag själv aldrig har träffat vare sig hästen eller hästen ägare däremot har jag nu efteråt kollat upp situationen.


Coari.Varför skriver du då ett gemäle när du själv aldrig varit varesig inblandad eller utpekad??

O.L. Hästens ägare har flyttat hästen till en miljö där den inte längre "tjuvmatas" med sådant den inte tål.

Coari. Vad är din kännedom om denna hästs foderstat under dom sista åren och vilka förändringar har i så fall gjorts och när samt i vilken omfattning???


O.L.Den är glad och rörlig om än fortfarande något halt på höger fram och får därför fortfarande smärtlindring.

Coari. Står den under den ordinerade smärtlindring som ordinerats från den veterinären som undersökte den i sin ursprungliga kommun eller den ordinerade smärtlindring som ordinerats av den Veterinär i nu gällande kommunen??

O.L.Sanningen är att två djurskyddsinspektörer och en veterinär har varit ute och besökt hästen och veterinären gav ett utlåtande med följande innebörd (jag ber att få återkomma med den exakta ordalydelsen):
- Hästen har inte så ont att den behöver köras till klinik för undersökning men det vore intressant att få höger framhov röntgad vid ett senare tillfälle.
- Foderstaten var utmärkt för denna häst med hänsyn tagen till omständigheterna.
- Hästen har gott hull och är väl musklad för att var 25 år.
- Hästen ser pigg ut och rör sig villigt under smärtlindring.


Coari. Sanningen är att två oberoende Veterinärer i två skilda kommuner har besiktigat denna häst och har du tagit del av vad som står i dessa journaler vilket jag starkt betvivlar då det vore ytterst inkompetent att som leg. Veterinär skriva att -Hästen ser pigg ut och rör sig villigt under smärtlindring.

Vilken foderstat som du hänvisar till var utmärkt för denna häst med hänsyn tagen till omständigheterna??? Den som stod på fodertavlan och som Veterinären hade kännedom om eller den foderstat som utan Veterinärens vetskap "tjuvmatades med" utifrån enbart halm,bark och kvistar???

O.L.Då den aktuella hästen led av något som enklast kan kallas för avancerad matförgiftning

Coari. Här tolkar jag det som att du bestämt hänvisar till foderfång. Har diagnosticerar man just foderfång för att utesluta att hästen drabbats av ngn annan fångsymtom???

O.L.Om bara microbbalansen i tarmen får möjligheten att vänja sig vid denna typ av föda fungerar det alldeles utmärkt.


Coari. Varför omvandla en fungerande tarmflora och microbalans som hästen som gräsätare naturligt innehar till en omvänjning till en för hästen otjänlig föda som endast vilda hästar under extrema torrperioder behöver utsättas för.

O.L. Kolloidalt silver är av Livsmedelsverket klassat som kosttillskott vilket betyder att det är att betrakta som vilket mineraltillskott som helst. Man ger det direkt i munnen för att det skall tas upp direkt av slemhinnorna där det gör mer nytta än i magen. Silverjoner har använts i hundratals år och används även idag inom sjukvården för sin fantastiska förmåga att döda bakterier, virus och svamp.


Coari. Kolligialt silver är inget som kan klassas som vilket mineraltillskott som helst då mineraltillskott
inte har till uppgift att vara stakt bakteriellt och dödande. Mineraler tillför kroppen näring.

O.L.Erfarenheten har bevisat att det går utmärkt att på bara en helg lära intresserade hästägare att underhållsverka sina friska hästar. Svårare än så är det inte.


Coari. Man bör här ha i åtanke att ni under inga omständigheter har fått något bemyndigande eller godkännande från Djurskyddsmyndigheten om att eran verkningsmetod i underhållsverkning finner stöd hos denna myndighet utifrån era helg kurser avseende egen underhållsverkning utan endast avseende behandling av fånghästar.

Man poängterar dock att "vissa djurskyddsrisker finns dock om lekmän efter en kort helgkurs börjar verka hästar". Djurskyddsmyndighetens svar daterat 2004-12-02 går att läsa i sin helhet utifrån denna länk http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Är det inte lite konstigt att man drar en hel verkningsmetod över samma kam grundat på ett och annat fall där ägarna till hästarna inte visat något större vett samt att allt blivit uppblåst av aftonbladet som någon slags sensation.
Mumin

Hej, nej det tycker jag absolut inte efter som denna ägare har anlitat en av dom två huvudpersonerna som i Sverige grundat denna metod. I andra läget när hästen transporterades upp till deras utbildnings ansvariga för denna metod så har tydligen ägaren även skrivit ett avtal som juridiskt innebär att ansvarsfrågan för hästen överförts till den utbildnings ansvarige med allt vad det innebär rent juridiskt.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Glömde du inte att nämna att utbildningsansvarig även är utbildad och yrkesverksam hovslagare? Fram för fler utbildade hovslagare som vågar söka nya vägar. :bow:

Är hela hovslagarföreningen alltså även den helt beroende av de män som först startade rörelsen i Sverige. Inte bra då jag kan tänka mig att deras ideer är en aning förlegade idag :angel:

För all del, har du inget bättre att göra med in tid än att stoppa en utveckling gynnsam för våra hästars hovar och välmående.
Fanns säkerligen konservativa hovslagare i USA som inte tog förändringen lätt heller. Men titt hur långt de har kommit. AANHCP sammarbetar med ett flertal veterinär idag bla Bowker mfl för att lösa fånggåtan och andra besvärliga och helt onödiga hovsjukdomar såsom sprickor, hovbensfrakturer och kronisk fång.

Man måste våga för att vinna

Mumin
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*kl*

Jag läser denna tråden med stort intresse!

och den här bilden ligger på aftonbladet.se
verkad.jpg


Jag undrar om det är en bild på hästen i fråga?
Vad visar bilden?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag har sett en hel del fånghästar i mitt liv. Och de ser allesamman ut som djurmisshandelfall under rehabiliteringstiden.
Det har jag oxå o INGEN ser ut som de gjorde förr, utan har en helt normal vinkel på hovarna.

En del har avlastade tåväggar MEN BARA DÄR o de har sedan vuxit ut till välskapta hovar igen.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Att se till djurets evolutionära bakgrund och ställa oss frågorna

Vad har den ätit och hur har systemet utvecklas för att anpassa sig till miljön och dess mat? :love:

Mumin

Och vissa ursprungliga raser minns fortfarande sitt arv :love: Min islandsfödda valack gräver i första hand i snön efter mat och käka på vissa av träden i hagen. Han får kanonfint hö som de andra tjockisarna vräker i sig, men han äter bara lite och sedan går han ut och gräver efter rötter och gammalt gräs :love:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Den har inte breddad lamellrand, utan han har gått för långt i verkningen o kommit in på levande vävnad- varav blödningen.

Kan man verkligen raspa bort hovväggen till lamellranden så att det börjar blöda? :confused:

Jag har sett många hovisar som tvärraspat tån på en häst som de ska sko, och då har de tagit bort hela hovväggen så att en stooor del av lamellranden kommit fram. Och det har då aldrig kommit blod?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men du menar till vita linjen vid tåkappan:confused:
Men en fånghäst som har bred lamellrand kan man då raspa mer, men OBS-bara i tån.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men du menar till vita linjen vid tåkappan:confused:
Men en fånghäst som har bred lamellrand kan man då raspa mer, men OBS-bara i tån.

Ja, jag menar en frisk häst utan fång som raspas i tån ända in till lamellranden och bitvis också så att det vita "försvunnit". (för att göra plats för tåkappan)
Då har det inte kommit blod. Därför undrar jag om man faktiskt kan få fram blod genom att raspa bort hela hovväggen in till lamellranden? På en frisk hov.

På en fånghäst är väl åtminstone nedre delen av lamellranden död så där förstår jag att man kan ta mer utan att det blöder.
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Men den kanske inte är nerverkad till sulinvå.

*KL*
Varför anser barfotaverkarna att de ska verkas så hårt?Ja visst ja :idea:
hästarna har ju ingen blodcirkulation annars.

Jag kallar det för nageltrång:crazy:
Undrar om de klipper ner sina egna naglar så mkt- det måste vara fint för vår cirkulation längst ut i extremiteterna:idea:
Vlken tur att de inte behöver gå på naglarna.

Tävlingshästar som tävlar på hög nivå o har en lång karriär, har både lite mer hov att stå på o skor.

Det här påminner om folk som påstår att hästar som går på tygeln får syrebrist i hjärnan :rofl: :rofl:
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Jag frågade i den andra tråden och då intygade flera personer att det var bilder på den hästens hovar.
I början stod det ingen bildtext alls, eller så var det bara fel på min webbläsare. Varför lägga in bilder på hovar som inte hör till texten?

Sorry, mitt fel. Jag hade fått för mig att så var fallet, men tydligen inte...
Enligt expertis var det ännu värre med den aktuella hästen, men jag vet som sagt inte mer än det jag hört!
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Hur menar du med att den inte är nerverkad till sulnivå?

Om man lyfter hoven och håller den uppochner så slutar hovväggen 3-4 cm under sulnivå framme i tån. Då är den väl nerverkad till sulnivå? Fast inte runt om.

Varför är det så svårt att svara på min fråga?

Om jag raspar bort hela hovväggen 4 cm i höjdled runt om. Kommer det att blöda då?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

Vad säger du då vdb?
Kommer det blod om man verkar bort hovväggen?
 
Sv: Ska det hända nåt snart eller??

*kl*
Jag tycker det är mycket märkligt att Ol öht kan gå ut och uttala sig om hur hästen mår, ser ut om hovarna och rör sig i hagen utan att ens ha sett den! Är karln synsk? :eek:

Lite lustigt blir det även när Hästfocus påstås vara så seriösa i jämförelse med Aftonbladet, beror det på att den förra aldrig skulle ta in bilderna på de här hovarna och inte heller skriva en rad negativt om OL?:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 229
Senast: Sixten
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 735
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag lägger denna tråd på vuxen då jag tänker mig en mer allmän diskussion och inte bara ridsporten. Läs gärna nedanstående artikel...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Rolig rubrik!! Fan vad krångligt det är att immigrera! Kostar skjortan gör det också. För att inte tala om hur lång tid allting tar och...
Svar
3
· Visningar
1 833
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp