Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Allvarligt talat så har jag aldrig sett det fenomenet, och ändå använder man silikon friskt som stötdämpare på många högt tävlande hästar.
Men det är klart, man kan ju inte ha en skoperiod av 12-15 veckor. De hästar som jag vet tillämpar silikon i perioder, vid tävlingar på hög nivå skos ofta.
Men det är väl ändå hovslagare och skodda hästar, eller hur? Vill du testa kan du ju alltid sko en häst med sula och silikon en eller två perioder för att sedan sko av helt och inte röra sulan vid avskoningen
Det är väl just det, vi brukar lita på att sulan far själv men det gör den inte om den har "petrified sole", inte förrän det finns en helt ny sula under.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vad för silicon källhänvisar du till utifrån detta påstående???

Jag vill veta exakt vilken silicon du hänvisar till utifrån detta påstående.
Jag använder inte silikon. Du får fråga hovslagare som gör det.
Kände du inte han som skott innan?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du hade ju länkat till en helt annan bild i den diskussionen?!
Vilken av hovarna säger du är snedverkad?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

vilken hovbild?
Den ena såg man bara hovskägget på o den på DIN LÄNK visar en snedverkad hov!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har aldrig hört talas om någon som kan ngt om hästar som "fodrar" med bara sånt.
Inte ens i det fattiga 1800-talsSverige.
Sant, de fodrade inte med halm.
Däremot vass, kvistar från hamlade träd och "hö" slaget på myrängar.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men om du nu har all denna information, varför lägger du inte fram den? Du är ju så ivrig att delge dina ståndpunkter och spekulationer själv, varför inte citera någon av alla dessa källor, med källhänvisning och rubbet så vi får ta del av FAKTA?
Jag vet inte mer än jag gör, men jag har heller inte påstått något annat.

Den iformationen som har framkommit till dags datum är fakta och sanning och inget annat och som jag skrev tidigare så är det bara att lyfta telefonen och ringa upp inblandade vet och djurinspektörer för info.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Den iformationen som har framkommit till dags datum är fakta och sanning och inget annat och som jag skrev tidigare så är det bara att lyfta telefonen och ringa upp inblandade vet och djurinspektörer för info.
Varför skall jag göra det då vi har så välinformerade deltagare i denna tråd? Kan inte du och coari helt enkelt delge oss den enorma mängd fakta ni har samlat in?
Fakta alltså, med källhänvisningar.

Visst var det du som skott hästen innan också? Kan inte du då informera coari om vilket silikon du hade haft under sulan, så slipper han undra?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Tycker du att svenskar är så fattiga idag så att de måste fodra med dylikt?
Tja, har man inte råd att försäkra dem, så varför ska de ha bra mat:confused: en del skaffar fler hästar än vad de har råd med.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

japp
Men du kan förmodligen inte hitta det i dagens moderna höfröblandningar.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Tycker du att svenskar är så fattiga idag så att de måste fodra med dylikt?
Tja, har man inte råd att försäkra dem, så varför ska de ha bra mat:confused: en del skaffar fler hästar än vad de har råd med.

Har jag sagt det? Hur får du det till att det skall vara pga ekonomi man ger sin häst halm? Jag vet inte hur ni har det, men hos oss är halmen just nu lika dyrt eller dyrare än höt.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

vilken hovbild?
Den ena såg man bara hovskägget på o den på DIN LÄNK visar en snedverkad hov!
Den är vriden lite inåt, ja. Men det beror på att han är inåttåad och inte pga verkning.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Varför skall jag göra det då vi har så välinformerade deltagare i denna tråd? Kan inte du och coari helt enkelt delge oss den enorma mängd fakta ni har samlat in?
Fakta alltså, med källhänvisningar.

Om du undrar varför jag och Corari har så mycket information så beror det på att jag själv var i stallet och konfronterade hästägaren och såg hästen lida av smärta och att jag själv sedan anmälde detta till djurinspektören i den kommunen.Anledningen till att Corari är så innsatt i detta ärende beror på att han är en nära kollega till mig och besitter en stor kunskap i traditionell hovvård.
Så om du vill ha fakta med källhänvisning ring följande: Djurinspektörer,vetrinärer,hovslagare (jag) och stallpersonal.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Petrified sole är alltså detsamma som dubbelsula om jag förstått rätt?
Mycket märkligt att det skulle ha med silikon att göra......
Däremot är dubbelsula en mycket vanligt komplikation efter ett fånganfall. Speciellt i de fall man har en fått en snabb rotation av hovbenet. Troligen därför den hästen fått en dubbelsula.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Visst var det du som skott hästen innan också? Kan inte du då informera coari om vilket silikon du hade haft under sulan, så slipper han undra?

Emindy har du fortfarnde inte förstått efter en månad att jag aldrig har skott denna häst !! Den enda kontakt som jag har haft med denna häst är när den stog i stallet med smärta orsakat av LÖ.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Petrified sole är alltså detsamma som dubbelsula om jag förstått rätt?
Mycket märkligt att det skulle ha med silikon att göra......
Däremot är dubbelsula en mycket vanligt komplikation efter ett fånganfall. Speciellt i de fall man har en fått en snabb rotation av hovbenet. Troligen därför den hästen fått en dubbelsula.
Nej, inte samma.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag tänkte bara att eftersom Coari redan satt inne med den enda och oförfalskade sanningen så kunde han väl delge oss den informationen komplett med källhänvisningar. Hittils har vi ju bara fått läsa personliga åsikter och sådant som publicerats på nätet.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fakta alltså, med källhänvisningar.

Visst var det du som skott hästen innan också?

Nu får du faktiskt ge dig och börja läsa först innan du "kluttar" mera.

LÄS och försök förstå vad som skrivs.

Källa:http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/kommentar-shf.htm

Kort citat av ordförande:

Citat:Till råga på allt så är det en häst som jag tidigare skott och därför har jag hållit mig i bakgrunden då det annars kommer floskler om att jag bara är rädd att förlora kunder, jäv mm.
Slut citat:


Var har du hittat den faktagrundade informationen att det är Farrier som tidigare skott denna häst.

Ge mig fakta på det NU eller sluta med att komma med ogrundade påståenden hela tiden framöver.

Sedan väntar jag på svaret av vilken silicon du hänvisar till samt även vilken tidigare redan information som du är så "nyfiken på" som inte redan här offentligt har delgivits.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Emindy har du fortfarnde inte förstått efter en månad att jag aldrig har skott denna häst !! Den enda kontakt som jag har haft med denna häst är när den stog i stallet med smärta orsakat av LÖ.
Just det, det var du som rekommenderade att man skulle tunna ut sulan och gipsa hoven! Hur känner du ang den ordinationen nu när det kommit fram att hästen hade en hovböld?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Den är vriden lite inåt, ja. Men det beror på att han är inåttåad och inte pga verkning.

En hov i balans är inte inåttåad utan tar upp sin belastning i benets styvaste riktning. Jag har aldrig sett en inåttåad vildhäst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp