Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men nu snurrar du:confused:
Skräpmat åt häst=ej tjänligt som foder.
Du kan inte jämföra kvistar o halm med hö.

Även gräs o hö innahåller socker o betfor inräknas inte under spannmål eftersom det består av fibrer.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Skräpmat brukar annars i vanliga fall betyda snabbmat och särskilt mat rik på kolhydrater.
"Halm och bark"-dieten är en avgiftningskur i stil med GI-metoden för människor, alltså inget man håller på med under en längre period.
:eek: :eek: Är du sann eller?? Är du ett skämt som bara försöker se hur långt du kan gå??

Håller du på med avgiftning av hästar?????:rofl: :rofl:
Har dom knarkat länge??

Tror att du kanske inte borde vara nära djur eller nåt levande för den delen, du låter ju heltokig....
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men nu snurrar du:confused:
Skräpmat åt häst=ej tjänligt som foder.
Du kan inte jämföra kvistar o halm med hö.

hur definierar du "ej tjänligt som foder" ?
Halm av god kvalitet har använts i alla tider för att dryga ut foderstaten åt hästar som inte får äta så mycket hö. Bark innehåller stora mängder mineraler och vitaminer och är även rikt på fibrer.
Mina hästar tycker särskilt om rönn och annars brukar asp vara väldigt populärt. De gnager med god aptit även fast de har fri tillgång på hö i övrigt.

Även gräs o hö innahåller socker o betfor inräknas inte under spannmål eftersom det består av fibrer.

Just därför kan dessa födoämnen behöva uteslutas under en tid för en sk avgiftning. Betfor räknas som saftfoder enligt SLU
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har inte du läst? Kort summering alltså; Hästen ifråga ville en dag inte ur boxen, den hade för ont. Veterinär kallades ut och hästen fick smärtstillande, det stod då mellan belastningsfång och foderfång. Vissa lutar mer åt att det var belastningsfång pga hur hästen var verkad, andra lutar mer åt foderfång grundat på att man hittat kraftfoderrester i hästens krubba.
Hästen var redan innan satt på diet (halm och bark) pga vissa överutfodringsproblem, jag är inte insatt i vilka.
På det nya stället hade hästen blivit bättre men fortfarande halt på ett ben, då togs veterinär ut igen som konstaterade hovböld och behandlade detta.
Frågor?

Jag har en fråga.

Du skriver i ditt inlägg (nr 54 sidan 3)

Citat:Jag känner inte att jag varken kan försvara eller fördöma eftersom jag inte vet vad som hänt.

Hur kan du då strax efter komma med en hel hop med rena spekulationer. Mig veterligt så har du aldrig sett denna häst, än mindra varesig kontaktat ägarens sedan minst tio år tillbaka hovis som även tog av skorna och traditionellt verkade den för barfotagång redan i Nov-06 vilket fungerade alldeles utmärt på denna individ.

Än mindre har du varesig varit i kontakt med denna stallchef,personal för att höra vilken foderstad denna häst stod på och vilka förändringar som gjorts i denna foderstat under dom sista åren.

Du har heller inte varit i kontakt med en enda av stallets övriga inacorderingar för att höra vad som orsakade deras upprörd het utifrån detta djurplågeri som börjat försegå och deras massiva anmälan till komunens djurskyddsinspektör.

Du har absolut INTE varit i kontakt med den först utkallade distriktsveterinären och heller inte tagit del av vad som framkommer i journalen, heller inte varit i kontakt med den första djurskyddinspektören som kom till stallet i samband med att L.Ö. och ägaren under sju timmar gav sig fasen på att den skulle transporteras drygt 30 mil till deras egen utbildnings ansvarige.

Den hovisen (Farrier) som va den första att anmäla detta vanvårdsfall utifrån sin långa erfarenhet som klinik hovis har du heller inte varit i kontakt med, du har heller inte tagit del av den dokumentation som på plats gjordes av Farrier.

Du har heller inte tagit kontakt med den djurskyddsinspektör som för dagen handlägger detta ärende drygt 30 mil ifrån den komunen anmälan gjordes, ännu mindre tagit kontakt eller tagit del av den journal som den andra veterinären gjorde vid sitt besök tillsammans med den komunens djurskyddsinspektör (efter tips från oss om att hästen transporterats dit) hos eran utbildnings ansvarige (nu mera uteslutna medlem i SHF) vid det första besöket som gjordes på denna nya destination.

Du har aldrig varesig ifrågasatt eller kunnat förklara varför man så envist vägrat transportera in denna individ snarast till en klinik för en mer grundlig bedömning och ge den utifrån lagen den vård den så väl är värd.

Slutligen så har du inte varit i kontakt med Länsstyrelse eller tagit del av tidigare fall som finns diarieförda utifrån Eran utbildningsansvarigas utförande.

Det sista är jätte enkelt då det är ofentliga handlingar. Man ringer bara Länsstyrelsen i berörd kommun så får man tillgång till diarienummer och sedan begär man bara ut handlingarna.

Jag tycker vi ska hålla oss till fakta i denna tråd istället för att skriva massa saker som är helt ogrundade och helt saknar faktagrundad informativ källhänvisning.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

:eek: :eek: Är du sann eller?? Är du ett skämt som bara försöker se hur långt du kan gå??

Håller du på med avgiftning av hästar?????:rofl: :rofl:
Har dom knarkat länge??

Tror att du kanske inte borde vara nära djur eller nåt levande för den delen, du låter ju heltokig....
Sockeravgiftning = en term som är allmänt vedertagen hos människor. Särskilt då sådana som är sockerberoende eller på annat sätt lider av för högt intag av kolhydrater vare sig det är mjöl eller socker.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men om du nu har all denna information, varför lägger du inte fram den? Du är ju så ivrig att delge dina ståndpunkter och spekulationer själv, varför inte citera någon av alla dessa källor, med källhänvisning och rubbet så vi får ta del av FAKTA?
Jag vet inte mer än jag gör, men jag har heller inte påstått något annat.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Halm som tillskott- ja, men inte som foder enbart.

Den här hästen lär inte ha lidit av ngt sockeröverskott o i såna fall finns det btydligt mer effektiva o ofarliga sätt att rensa ut ev. gifter.

Jag frågar igen- Fick ni lära er om att hästar inte ska äta annat än halm o kvistar i US?

Om du nu verkar så bra- varför lägger du inte ut bilder på dessa?
Kommer bara ihåg när du la ut bilder på din travmärr o de var inte så förtjusande.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men det har ju gjorts i den första tråden, och man måste ju ställa sig frågan varför ärendet har gått till åtalsprövning. För det krävs anmälan från inspektör i ursprungsort samt anmälan från densamma på vistelseorten. Är det så att de inblandade parterna är korrupta, eller finns det kanske en sanningshalt i vad som skrivs.

Själv vet jag endast det som utspelades innan hästen flyttades, och kan säga som så. Det som stod skrivet i aftonbladet var inte taget i överkant direkt, och allt kom faktiskt inte fram där det fanns betydligt mer än så som borde ha kommit i dager.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har inte du läst? Kort summering alltså; Hästen ifråga ville en dag inte ur boxen, den hade för ont. Veterinär kallades ut och hästen fick smärtstillande, det stod då mellan belastningsfång och foderfång. Vissa lutar mer åt att det var belastningsfång pga hur hästen var verkad, andra lutar mer åt foderfång grundat på att man hittat kraftfoderrester i hästens krubba.
Hästen var redan innan satt på diet (halm och bark) pga vissa överutfodringsproblem, jag är inte insatt i vilka.

Då ska jag ge dig senaste nytt!

Vi kan enligt O.L. helt utesluta belastningsfång likväl foderfång. Detta är främst en fångorsak du hängt upp dig på.

Fakta är att enligt dagsfärsk information så har denna häst drabbast av "pertified sole".

Källa:http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

Citat:Nu när hästen har undersökts lite nogrannare har det visat sig att det inte var några "svullna" sulor utan något som på engelska kallat "pertified sole". Detta kan uppkomma när man som på denna häst under en tid har använt silikon under plastsulor. Kemikalier från silikonet förenare sig med hästens egen sula och gör denna "förstenad". Problemet med sulorna hade således skapats av den tidigare hovvården.

/Ove

Slut citat:


Nu börjar detta bli rörigt:confused:

Först går man ut med att hästen har foderfång, sedan har den i stället en hovböld och nu plötsligt har den drabbats av "pertified sole".

Så lilla emidy, du har inte ens tagit del av informationen från dina egna systrar och bröder om den verkliga orsaken till just denna individs trauma vilket verkar konstigt att det inte delgetts dig så du slipper sitta här och gissa dig fram.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Halm som tillskott- ja, men inte som foder enbart.

Den här hästen lär inte ha lidit av ngt sockeröverskott o i såna fall finns det btydligt mer effektiva o ofarliga sätt att rensa ut ev. gifter.

Jag frågar igen- Fick ni lära er om att hästar inte ska äta annat än halm o kvistar i US?

Om du nu verkar så bra- varför lägger du inte ut bilder på dessa?
Kommer bara ihåg när du la ut bilder på din travmärr o de var inte så förtjusande.
Har du träffat denna häst i verkligheten?

Nej, det är inget vi lärt oss i USA. De har som sagt fullt upp med att få folk att fodra hästarna grovfoder övht. Det är heller inget "vi" gör dagligdags, precis som människor inte skall gå på GI-diet konstant.

Jag undviker att lägga ut bilder på mina kunders hästar eftersom jag isf vill ha deras tillstånd till det först.
Har jag visat bilder på min Ironias hovar? *försöker komma ihåg*
Det är iaf hon som haft stora problem med strålröta som bland annat utlöstes av överutfodring.
Annars har vi en hov här,
sommarhov.JPG

och en annan hov här
http://www.naturligahovar.se/images/Tubbehov.JPG
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sockeravgiftning = en term som är allmänt vedertagen hos människor. Särskilt då sådana som är sockerberoende eller på annat sätt lider av för högt intag av kolhydrater vare sig det är mjöl eller socker.

:rofl: :rofl: Hallå.... Människa=2 ben Häst=4ben+svans

Aha du är en av dom som förmänskligar hästar! Tror du att dom pratar med varann också - precis som i Disney-filmer?
Så om matte behöver avgiftas så behöver kanske pålle det också????:rofl: :rofl:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Han säger inget om fångets vara eller icke vara, han konstaterar bara en anledning varför sulan såg ut som den gjorde.
Rättstavat är det "petrified sole" och det borde vara något som även du känner till.
Men vart tog alla citeringar ifrån veterinärer, djurskyddsinspektörer, länstyrelsen etc vägen?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men om du nu har all denna information, varför lägger du inte fram den? Du är ju så ivrig att delge dina ståndpunkter och spekulationer själv, varför inte citera någon av alla dessa källor, med källhänvisning och rubbet så vi får ta del av FAKTA?

Men herregud, läser du inte tidigare skrivna inlägg???

Du börjar låta som en papegojja:rofl:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Skulle vara intressant att veta vilken diagnos som ligger till grund för att hästen skulle behöva "sockeravgiftas".
Om vi tillexempel säger att hästen är fet o lider av IR pga för mycket socker o stärkelse så är en svältdiet som denna direkt livsfarlig.
Om du själv vill verka seriös så borde du akta dig för att försvara vilka avarter som helst.
PL
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

:rofl: :rofl: Hallå.... Människa=2 ben Häst=4ben+svans

Aha du är en av dom som förmänskligar hästar! Tror du att dom pratar med varann också - precis som i Disney-filmer?
Så om matte behöver avgiftas så behöver kanske pålle det också????:rofl: :rofl:
Människa, häst, hund, råtta = däggdjur
:smirk:
Vi hör till primaterna, hästarna hör till uddatåiga djur
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men vi är inte särskilt lika när det gäller ämnesomsättning/matsmältning.
PL
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag brukar som sagt inte rekommendera halm och bark enbart, utan som ett tillägg till övrig kost. Halm för att tillgodose hästens tuggbehov om högivan måste begränsas och bark för att det innehåller mycket nyttigt.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Så enligt din mening så ska ALLA DÄGGDJUR avgiftas??
Det här blir bara bättre och bättre....lite såpa över det här va?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp