Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Är inte spatt en förslitningsskada i leden? Ledbrosket bortslitet? Är det då så konstigt att man, i vissa fall, genom att förbättra belastningsförhållandena kunnat möjliggöra en läkning?

Nej spatt är en torr kronisk inflammation i hasledes glidyta, bla har man kommit fram till att spatt är ärftligt och jag undrar hur man verkar bort det?

Vad anbelangar före och efter röntgenbilder, så kan det mycket väl handla om en trumaskada som givit skuggor på röntgen. När man senare röntgat om samma parti har dessa sk förändringar (skuggor) förvunnit pga skadan läkt. Du anar inte hur många fina islandshingstar som blivit kastrerade pga en feldiagnos av veterinär på detta.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Är det ett skämt för dig att det för tillfället förmodligen finns ungefär 1500 personer i Sverige som utger sig för att vara hovslagare, men inte har någon utbildning?
Tycker du att det är roligt när oroliga hästägare startar trådar på buke om blödande hovar efter verkning, sprickor som aldrig försvinner och ledinflammationer som avlöser varandra?

Jag har en utbildning, men den innefattar inte att spika på skor och det har jag heller aldrig hävdat.
Den som skor av enbart för att spara pengar anlitar inte en utbildad hovvårdare, då är det MYCKET billigare att anlita den outbildade skopåspikaren för h*n tar bara 50-100 kr för att verka din häst.

Sen blir resultatet förmodligen därefter, men det är en annan sak.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Vad har du för utbildning?? Är du byäldste eller?? :rofl: :rofl:

Själv anlitar jag en utbildad hovslagare med gesällbrev. Är inte speciellt imponerad av att det finns så många som utger sig för att kunna ett yrke utan att ha någon som helst substans bakom sina uttalanden. Tycker det är tragiskt att hovslagaryrket inte tas på större allvar än det gör. Men eftersom det finns så många skojare där ute i buskarna så ökar ju kraven på oss hästägare att enbart anlita hovisar med dokumenterad utbildning och gällande företagsförsäkringar.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om man inte kan ngt om spatt så ska man nog akta sig för att försöka att bota det.
Hästen har ingen rörelse i glidlederna varav det inte kan bli "bortslitet".
Är inte det efter att spatten är "utläkt", alltså efter att leden vuxit ihop?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag har inte bakgrundsfakta om hur länge hästarna haft spatt etc. Men jag har heller inte påstått att all spatt botas genom korrekt, balanserad verkning.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att spatt, i de fall de orsakats av felverkade hovar, mycket väl kan hjälpas av att balansen återställs.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det var ngt nytt! Jag har aldrig hört talas om att hästar får spatt av felverkade hovar, var finns det att läsa om?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men emindy, spatt är spatt och dessutom kronisk. Det finns inte en typ av spatt som kommer pga felverkade hovar, och en annan pga ärftlighet. När väl en inflammation är facto i glidleden, bryts glidleden ner successivt och förvinner. Den kommer ALDRIG mer tillbaka när den väl är nedbruten, utan istället uppstår en förbening i området och kan bilda en sk spattknöl. Detta tillstånd är vad man kallar utläkt, nu har de vid flertalet tillfällen visat sig att även denna förbening kan brytas ned igen vid en uppblossande inflammation i en annan nivå. Det är därför som åkomman är kronisk.

För ca 5-7 år sedan gjordes un studie i tyskland ang just detta med verkning och spatt, man noterade att vid en viss typ av verkning ökade blodflödet iofs i hov och has men man kunde inte fastställa att en viss typ av verkning skulle vara hindra spatt mer än någon annan typ av verkning. Det visade sig ändå senare att några av dessa hästar ändå fick spatt, trots förändrad verkningmetod.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det låter som om du försöker skylla större delen av islandshästens spattproblem på feldiagnoser. Vore intressant att få en källa o statistik på detta.
PL
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det var ett exempel eftersom jag är väl insatt i just islandshästvärlden, men jag är övertygad om att denna feldiagnos förekommit flera gånger även på andra raser. Numera får endast en veterinär bedöma plåtar som görs på avelshingstar, det säger väl en hel del tycker jag. Sen vore det bra om du läste inläggen lite bättre innan du svarar, var hittar du att jag beskyller spattproblemet pga feldiagnos?

Att spatt är en vanligt förekommande problem på islandshäst är väl knappast någon hemlighet, det har forskats mycket på detta och ffa på Island. Men det som märks tydligt är, att allt fler och fler raser drabbas av spatt, bl a kan man härröra det från aveln.
Spatt har sedan länge funnits på defektlistan för avel, den hamnade där innan man hade de resultat som finns idag.

Vill du ha källor och hänvisningar, bör inte det vara något problem för dig som veterinär att ta fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det är en sak att påstå att feldiagnoser förekommit. En annan att skriva "Du anar inte hur många" !!!
Nej det är inte så att jag som veterinär enkelt kan få fram antalet feldiagnoser. Det fordras ett ordentligt forskningsarbete för detta.
PL
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Och det har varit alldeles för många feldiagnoser, detta har kostat både kliniker och hästägare massor av pengar. Hingstägare som fått diagnosen spatt på sin häst, har kastrerat hingsten för att vid ett senare tillfälle kanske i samband med skada fått reda på att hästen inte har spatt.
Därför är det numera så att en veterinär bedömer de plåtar som görs för en besiktningsröntgen i samband med att avelslicens ska förnyas. De skickas i väg för den bedömningen.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ändå vet jag att man varnat för felaktig verkning, bland annat långa tår, eftersom det ökar risken för att spatt bryter ut.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vilka är "man"? Märkligt att "man" varnar men inga andra verkar känna att det är en orsak till spatt? :angel:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Finns det ingen rörelse i glidlederna? :confused: Konstigt namn de har då :devil:
Spatt är en inflammation i brosket i leden vilket leder till att brosket bryts ner och försvinner/förbenas.

Varför skulle där finnas en led om det inte skulle vara rörelse i den? :confused:
Det är ingen ledgång med kulled eller gångjärn.

Titta på röntgenbilder var de sitter o hur mkt rörelse det är dem.
PL kan säkert förklara bättre.

*KL*
Jag fattar det bara inte:confused:
Hur kan man försvara ngn som ställer hästen på bara sulan?
Och dessutom uppsåtligen gömmer hästen


Hade hästen ifråga Fång? Det verkar inte så iom att ingen kontakt med Vet togs. Varför fick den då bara bark o hö?

Om det nu var så att det bara var en hovböld(vilket inte verkar sannolikt)kommer Mäster o Co. börja att karva ut såna nu oxå?- Bevare mig väl:eek:

Han skryter ju med att ha botat både bockhovar, Spatt o kan förhindra all Fång. Messias ll:confused: :bow:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag fattar det bara inte:confused:
Hur kan man försvara ngn som ställer hästen på bara sulan?
Och dessutom uppsåtligen gömmer hästen


Hade hästen ifråga Fång? Det verkar inte så iom att ingen kontakt med Vet togs. Varför fick den då bara bark o hö?

Om det nu var så att det bara var en hovböld(vilket inte verkar sannolikt)kommer Mäster o Co. börja att karva ut såna nu oxå?- Bevare mig väl:eek:


Har inte du läst? Kort summering alltså; Hästen ifråga ville en dag inte ur boxen, den hade för ont. Veterinär kallades ut och hästen fick smärtstillande, det stod då mellan belastningsfång och foderfång. Vissa lutar mer åt att det var belastningsfång pga hur hästen var verkad, andra lutar mer åt foderfång grundat på att man hittat kraftfoderrester i hästens krubba.
Hästen var redan innan satt på diet (halm och bark) pga vissa överutfodringsproblem, jag är inte insatt i vilka.
På det nya stället hade hästen blivit bättre men fortfarande halt på ett ben, då togs veterinär ut igen som konstaterade hovböld och behandlade detta.
Frågor?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det är ingen ledgång med kulled eller gångjärn.

Titta på röntgenbilder var de sitter o hur mkt rörelse det är dem.
PL kan säkert förklara bättre.
Jag vet vad en glidled är och tro det eller ej men det är rörelse även i en sådan, tills den växt ihop av spatten alltså.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om hästen nu stod på "vildhäst-under-torrperioder- foder"så skulle den inte ha lämnat ett mikrospår av kraftfoder, vilket betfor tydligen är.

Den kan inte ha fått både belastningsfång av verkningen o foderfång av extremt "foder"byte?

Den här metoden börjar att urarta allt mer från sin amerikanska modermodell.
fick ni lära er detta om kosten i USA- det där att hästarna ska äta bara skräpmat?
Eller är det ngt svensk påfund?
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ja man kan ju fråga sig vilken idiot som anser att halm o bark är lämplig diet för en häst. Efter ett tag på den dieten torde tarmfloran inte tåla ngt riktigt foder.
Att betfor skulle vara orsak till fång är endast sant när det gäller hästar med IR o liknande.
PL
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Intressant.
Många veterinärer avråder från betfor till fånghästar. Det har de gjort bla till min häst på klinik.

Numera får han melassfri betfor.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om hästen nu stod på "vildhäst-under-torrperioder- foder"så skulle den inte ha lämnat ett mikrospår av kraftfoder, vilket betfor tydligen är.

Den kan inte ha fått både belastningsfång av verkningen o foderfång av extremt "foder"byte?

Den här metoden börjar att urarta allt mer från sin amerikanska modermodell.
fick ni lära er detta om kosten i USA- det där att hästarna ska äta bara skräpmat?
Eller är det ngt svensk påfund?
Jag måste nog be dig formulera om för jag förstår inte vad du menar. Om inte du klassar betfor som kraftfoder, vart har du då lagt dem i för grupp?

Om hästen fick både belastningsfång och foderfång, skall man då inte behandla båda?

Skräpmat brukar annars i vanliga fall betyda snabbmat och särskilt mat rik på kolhydrater.
"Halm och bark"-dieten är en avgiftningskur i stil med GI-metoden för människor, alltså inget man håller på med under en längre period.

Jag brukar rekommendera en slags "soft" version av det, dvs lite eller inget kraftfoder, fri tillgång på kvistar och halm och "normalt" med hö. Beroende på hästens behov naturligtvis!

I USA är de på väg åt rätt håll, men de har inte haft någon sund "mathållning" till att börja med så de måste börja med "matpyramiden", dvs övertyga hästägare att stråfodret är grunden i en bra foderstat, inte kraftfodret.
Ni som brukar se på "Djurpoliserna" har säkert noterat att det, för poliserna, är minst lika upprörande att det inte är någon havre i krubban som att det inte finns något hö.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp