Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Icke en beslutande myndighet i det fall som avses i denna tråd, polisen hade inte kunnat göra ett smack i detta fall.


Du har helt rätt här vilket även finner stöd i senare inkommna "svammel"
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Kort utdraget citat från ordförande.

Citat:Nu har styrelsen fattat beslutet att utesluta den medlem som är inblandad i barfotafallet som vi diskuterar i denna tråd. Medlemmen bryter mot flera paragrafer i våra stadgar.

Vi vågar tyvärr inte namnge personen här pga PUL (personuppgifts lagen) innan vi varit i kontakt med vår jurist. Då de iblandade verkar vara rättshaverister och anmäler och hotar med både ditten och datten till höger och vänster måste vi kolla upp vad vi kan och inte kan skriva här.
Vill ni veta namnet får ni höra av er till någon av oss i styrelsen.

Peter Frosch
Ordförande i Svenska Hovslagareföreningen

Slut Citat:

Nu känner jag mig inte riktigt med här... Är det någon medlem i SHF som är inblandad i det här fallet är det väl nämnda hovis Patrik (eller vad han hette) har de alltså uteslutit honom? :eek: :confused:
Eller vilken medlem pratar vi om här? :confused:
*kanske lite måndags-trött, klarnar kanske framåt eftermiddagen* :crazy:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

OL har väl fram tills uteslutningen varit medlem i SHF som han nu jämställer med knypplingsföreningen...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

SANHCP's utbildningsansvarige är utbildad hovslagare, och var medlem i SHF, men har nu uteslutits.

/Mike
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

SANHCP's utbildningsansvarige är utbildad hovslagare, och var medlem i SHF, men har nu uteslutits.

/Mike

och det är alltså INTE OL, han har aldrig varit medlem i SHF och är heller inte utbildad hovslagare.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

och det är alltså INTE OL, han har aldrig varit medlem i SHF och är heller inte utbildad hovslagare.
He he, nä, precis :o Jag fick höra tidigare i ett pm att OL varit hovslagare och tänkte bara ja men då är det väl så då. Total FEL av mig! :o
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Senaste Nytt!!

Källa Aftonbladet Ridsport.

Kort citat från djurskyddsinspektören i den komunen hästen för dagen befinner sig i.

Citat:

- Det står i våra transportföreskrifter att du får inte transportera sjuka djur annat än till veterinär. Som i detta fall med en häst som var så halt som denna. Den visade ju klara tecken på ohälsa.

- Vi har en svensk djurskyddslagsstiftning som säger att vi ska behandla våra djur väl och skydda dom mot onödigt lidande och sjukdom. Jag tycker det är bra att man reagerar på det här, för det här är inte bra!


Slut citat:

Läs hela inlägget här.http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/nyheter/inhib.html
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

och det är alltså INTE OL, han har aldrig varit medlem i SHF och är heller inte utbildad hovslagare.

Hej, du har helt rätt där på alla punkter, lite komiskt i det hela är att O.L. under inga omständigheter heller skulle klara av den utbildning som krävs för medlemskap i SHF bl.a för att den utbildningen är baserad på forsknings grundade väl beprövade metoder.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Utifrån detta uttalande Citat O.L.
Citat:
Den så kallade djurskyddsinspektören har agerat som privatperson! Hon har inte registrerat ärendet hos sin egen arbetsgivare så det har alltså aldrig funnits ett ärende!
/Ove

Slut citat:

Så hoppas man ju bara att Djurskyddsmyndigheten gör en förtals anmälan mot O.L. utifrån hur deras djurskyddsinspektörer på fältet förtalas utifrån egen ren desperation.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hej, du har helt rätt där på alla punkter, lite komiskt i det hela är att O.L. under inga omständigheter heller skulle klara av den utbildning som krävs för medlemskap i SHF bl.a för att den utbildningen är baserad på forsknings grundade väl beprövade metoder.
Om du nu anser dig så mycket bättre, hur kommer det sig då att du har tid att sitta som en hök över detta ärende? Borde inte du ha JOBB att göra då, med tanke på hur hovarna rent generellt ser ut i hästsverige?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu känner jag mig inte riktigt med här...


Hej, nej du är verkligen inte alls på banan. Hade du bara orkat läsa startinlägget i tråden så skulle det inte bli så snurrigt för dig som det verkar ha snurrat till sig. (för dig oxå)

Enkelt förklarat. SANCHP:s utbildningsansvarige som tidigarevarit medlem i SHF är numera inte medlem utan är utesluten. Detta är helt unikt att man som medlem i SHF blir utesluten utifrån föreningens kollegiala "knypplande"
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om du nu anser dig så mycket bättre, hur kommer det sig då att du har tid att sitta som en hök över detta ärende? Borde inte du ha JOBB att göra då, med tanke på hur hovarna rent generellt ser ut i hästsverige?


Hej, jag behöver absolut inte sitta som en hök över detta ärende då jag hela tiden informeras om ärendets gång. Jag trodde du tyckte det va trevligt att jag delger både dig och alla andra faktagrundad information och utveckligen i just detta ärende. Det är som du förstår väldigt många som vill ha information och kunskap utifrån just detta ärende.

Jag försöker bara "liksom" hjälpa till med att "knyppla" vidare i tråden.

Vad beträffar hur hovarna rent generellt ser ut i hästsverige så är det väl just det jag arbetar med. Att sprida information utifrån hur generella sanchp verkade hovar ser ut.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Svenska Hovslagareföreningen vill bara klargöra att det INTE är Patrik som
blivit utesluten ur Hovslagareföreningen utan den person (fd medlem) som
hästen gömts hos utanför Sandviken och som nu vägrar åka med hästen till en
veterinärklinik.

Patrik ska ha all heder för det "hästjobb" han lagt ner på att jaga rätt på
de personer som utsätter hästar för detta onödiga lidande. Är det något som
ska hända Patrik så är det väl i så fall att bli utsedd till Årets
Hovslagare på Hovslagareföreningens årsmöte.
Även övriga inblandade som hjälper till med detta fall , hovslagare,
journalister, djurskyddsinspektörer och veterinärer, ska ha ett stort tack!

Varken OL eller LÖ har varit medlem i SHF då de helt saknar den kompetens
som krävs för medlemskap, samt med sin "verksamhet" bryter mot åtskilliga av
våra stadgar.

Det gnälls även på att vi bara jagar dessa "stackars" barfotaverkare. Detta
stämmer inte då vi är emot allt som får en häst att må dåligt eller lida. Vi
får även in anmälningar mot hovslagare också , både medlemmar och icke
medlemmar, som behandlas av styrelsen samt den etiskakommittén.

Ni som anlitar en medlem i SHF och som visar sig vilja verka er häst enligt
någon annan metod än den allmämt vedertagna som hovlsagarskolorna lär ut,
bör tänka på att om det slutar på samma sätt som med SANHCP metoden i detta
fall, med allra största sannolikhet inte kan få ut någon ersättning via
föreningens ansvarsförsäkring. Detta har vårat försäkringsbolag meddelat
oss.
Ni bör även informera SHF om detta händer.


Peter Frosch
Ordförande i Svenska Hovslagareföreningen
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vad beträffar hur hovarna rent generellt ser ut i hästsverige så är det väl just det jag arbetar med. Att sprida information utifrån hur generella sanchp verkade hovar ser ut.

En liten fråga bara: Exakt vad görs från SHF för att rensa upp i sina egna led? Jag är helt och hållet inne på samma linje som många andra djurvänner att klåpare ska stoppas och hur det ligger till i detta fallet vill jag inte uttala mig om.

Hovslagare är ju inga supermänniskor som alltid gör rätt och sköter sitt jobb på det sätt som SHF:s stadgar föreskriver. Likaväl som man kan få en urusel läkare/tandläkare/frisör etc tec så kan man råka ut för en hovslagare som borde "sadla om". Är man medveten inom SHF att det finns problem och hur tacklar man det?

Sen undrar jag vad du menar med "Att sprida information utifrån hur generella sanchp verkade hovar ser ut"

Missförstå mig inte, jag får inte min häst verkad av en sanchp:are utan jag har en hovslagare, utbildad och medlem i SHF och har absolut ingen tanke på att byta. En sån guldklimp byter man inte bort :bow: . Men jag har bekanta som får sina hästar verkade efter denna metod och jag förstår inte varför folk skulle behöva bli informerade om hur dessa hovar ser ut?

Jag har läst många av dina inlägg och jag undrar en sak: Anser du att all verkning av sanchp är djurplågeri eller kan även du erkänna att det finns vissa enskilda verkare som faktiskt inte är så "dumma"?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vad beträffar hur hovarna rent generellt ser ut i hästsverige så är det väl just det jag arbetar med. Att sprida information utifrån hur generella sanchp verkade hovar ser ut.
Men de enda bilderna är ju bilderna i artikeln och de sitter inte ens på hästen det handlar om? Dessutom är detta EN häst, inte en generell bild av hur alla hästar verkade enligt SANHCP mår.

Du sprider ingen annan information än den du själv väljer ut och jag litar inte på ditt "objektiva" omdöme.

Dessutom, jag tror att jag har sagt det förut också; Det finns mindre än 20 examinerade SANHCP:are och 15 examinerade SHP, men ungefär 500 examinerade hovslagare och enligt beräkningar minst 1500 oexaminerade skopåspikare.
Vilka gör mest skillnad för sveriges hästars hovhälsa?
Vart är det bäst att börja?

Varför blir det inga enorma rubriker när en hovslagare verkar så att det blöder och blodet sipprar ifrån sömmarna? (exemplet tagit från tråd på bukefalos)

Detta är lika mycket riktat till hovslagarföreningens representant som dök upp i tråden nyss.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Citat:Nu har styrelsen fattat beslutet att utesluta den medlem som är inblandad i barfotafallet som vi diskuterar i denna tråd. Medlemmen bryter mot flera paragrafer i våra stadgar.


Lilla skutt, detta är nog den jag tror det är som jag haft diskussion med en hovslagare om?!!. Har den alltså nu även den stackars hästen i sin "vård"?!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Se ovan inlägg.


Jo, det har jag läst men jag ser aldrig några "kampanjer" emot dessa hovslagare som inte sköter sig ;) Jag tror att alla hovisar någon gång i sitt liv fått se resultatet av en kollegas dåliga jobb. Hur är det - anmäler ni sådant eller gör ni som många andra yrkesgrupper? (Läkare, poliser etc) Håller varandra om ryggen?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag tror att den här åtgärden inte hade synts om inte det varit en sådan publlicitet i det här fallet, nu har man uteslutit en medlem ur föreningen vilket knappast kan anses vara att hålla någon om ryggen.
Jag känner ju precis lika lite som du till andra fall som gått till åtgärd, men det beror nog mest på att inga skriverier har förekommit och därmed så märker vi inte av ev åtgärder.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp