Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Han säger inget om fångets vara eller icke vara, han konstaterar bara en anledning varför sulan såg ut som den gjorde.
Rättstavat är det "petrified sole" och det borde vara något som även du känner till.


Ja jag känner till att det stavas så men tydligen inte mäster O.L. själv.

Jag citerar än en gång så inte detta försvinner.

Citat O.L.:Nu när hästen har undersökts lite nogrannare har det visat sig att det inte var några "svullna" sulor utan något som på engelska kallat "pertified sole". Detta kan uppkomma när man som på denna häst under en tid har använt silikon under plastsulor. Kemikalier från silikonet förenare sig med hästens egen sula och gör denna "förstenad". Problemet med sulorna hade således skapats av den tidigare hovvården.
/Ove

Fråga . Sitter du här och förlöjligar O.L. utifrån hans engelska rättstavning eller bara delger kunskapsgivande fakta utifrån hans engelska vilket då ställer hela denna SANCHP:s verkningsmetod i ett mer förstående utifrån hur den skiljer sig ifrån AANCHP:s verkningsmetod.

Mig veterligt är AANCHP:s kurser på engelska.;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men vi är inte särskilt lika när det gäller ämnesomsättning/matsmältning.
PL
Det har jag heller inte menat
Vi är däremot lika i det avseendet att vi är beroende av en god bakteriebalans i magen för att vår matsmältning skall fungera. Vi är även beroende av att få i oss den näring och den energi vi behöver för att må bra.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Stavfel är du också ganska duktig på att producera, men han har åtminstone en bättre grammatik.
Inget illa ment, det är bara svårt att förstå vad du menar ibland.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*knapplån*
"Petrified sole" är ett begrepp för något som är vanligt efter användandet av silikon under sulor. Sulan som varit i kontakt med silikonet får en annan karaktär och kan inte smula sönder när hästen sas inte längre behöver den. I stället för att lossna lite i taget, som är brukligt, måste hela "kakan" lossna samtidigt och då måste sulan under vara av full tjocklek innan.
Hästen tvingas alltså bilda dubbelsula.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sockeravgiftning = en term som är allmänt vedertagen hos människor. Särskilt då sådana som är sockerberoende eller på annat sätt lider av för högt intag av kolhydrater vare sig det är mjöl eller socker.

Människa, häst, hund, råtta = däggdjur

Vi hör till primaterna, hästarna hör till uddatåiga djur

Av dig käre Watson....;)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Allvarligt talat så har jag aldrig sett det fenomenet, och ändå använder man silikon friskt som stötdämpare på många högt tävlande hästar.
Men det är klart, man kan ju inte ha en skoperiod av 12-15 veckor. De hästar som jag vet tillämpar silikon i perioder, vid tävlingar på hög nivå skos ofta.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*knapplån*
"Petrified sole" är ett begrepp för något som är vanligt efter användandet av silikon under sulor. Sulan som varit i kontakt med silikonet får en annan karaktär och kan inte smula sönder när hästen sas inte längre behöver den. I stället för att lossna lite i taget, som är brukligt, måste hela "kakan" lossna samtidigt och då måste sulan under vara av full tjocklek innan.
Hästen tvingas alltså bilda dubbelsula.

Vad för silicon källhänvisar du till utifrån detta påstående???

Jag vill veta exakt vilken silicon du hänvisar till utifrån detta påstående.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hoven på länken är ju samma som på din hemsida, där du sa att en elev till dig hade gjort det under ditt överséende. DEN ÄR SNEDVERKAD!!! Du ser alltså inte det- fortfarande:crazy:
O rötan trodde du kom från "sockertjyven"
Oftast är det bakterier i marken som förorsakar det.
Har du träffat denna häst i verkligheten?

Nej, det är inget vi lärt oss i USA. De har som sagt fullt upp med att få folk att fodra hästarna grovfoder övht. Det är heller inget "vi" gör dagligdags, precis som människor inte skall gå på GI-diet konstant.

Jag undviker att lägga ut bilder på mina kunders hästar eftersom jag isf vill ha deras tillstånd till det först.
Har jag visat bilder på min Ironias hovar? *försöker komma ihåg*
Det är iaf hon som haft stora problem med strålröta som bland annat utlöstes av överutfodring.
Annars har vi en hov här,
sommarhov.JPG

och en annan hov här
http://www.naturligahovar.se/images/Tubbehov.JPG

Angående GI- så får vi i oss all näring via fett o proteiner istället. det funkar inte att bara käka sallad.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men vart tog alla citeringar ifrån veterinärer, djurskyddsinspektörer, länstyrelsen etc vägen?

Om du vill ha citeringar ifrån vet och djurinspektörer så är det lämpligt att du själv lyfter upp telefonen och ringer dom !
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Varför då försvara dem här:confused:
PL
En "halm och bark-diet" har vad jag vet aldrig orsakat fång, särskilt inte belastningsfång.
Hästar KAN leva på enbart halm och bark i perioder, det är vad som sker i det vilda. Dock kan man inte samtidigt stötvis ge hästen kraftfoder som antogs vara det som utlöste ett eventuellt fånganfall.

Återigen en jämförelse med människor - vi KAN leva på enbart sallad, nötter och bär. Det behöver vi tack och lov inte, men skulle man gå på en sådan diet får man sockerchock av en Japp eftersom kroppen inte är van.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Är det inte dött horn som inte skrapas av som när den är utan sula?

Upplevde inte alls att det var hårt o hästen stördes inte av det iom att hoven växte på höjden.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Att hästar ibland lever på svältkost i det vilda är väl ingen anledning till att vi av ngn flummig anledning avsiktligt skall utsätta dem för det.
Som jag skrev ovan så kan det ibland vara livsfarligt (ffa i de lägen där jag kan tänka mig att ni vill "sockeravgifta".
PL
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

En "halm och bark-diet" har vad jag vet aldrig orsakat fång, särskilt inte belastningsfång.
Hästar KAN leva på enbart halm och bark i perioder, det är vad som sker i det vilda.
Har aldrig hört talas om någon som kan ngt om hästar som "fodrar" med bara sånt.
Inte ens i det fattiga 1800-talsSverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp