Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hur känner du ang den ordinationen nu när det kommit fram att hästen hade en hovböld?

Har du inte förstått att den inte hade hovböld utan Nu när hästen har undersökts lite nogrannare
"pertified sole" enligt O.L.

Har vi ett problem här???
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men då vet du ju vem som skott tidigare och kan fråga den hovslagaren vilket silikon som använts! Piece of kaka! Som sagt, jag skor inte och använder absolut ingen silikon när jag verkar heller.

Jag hade fått den uppfattningen att Farrier skott hästen tidigare, jag tror det var något som du skrev men det kan helt enkelt ha varit ett syftningsfel. Det är som sagt inte helt enkelt att förstå vad du menar alltid.
Jag menade inget illa!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har du inte förstått att den inte hade hovböld utan Nu när hästen har undersökts lite nogrannare
"pertified sole" enligt O.L.

Har vi ett problem här???
Motsäger det ena det andra? Jag vet inte mer än vad som skrivits och där står bland annat att veterinären konstaterat och behandlat en hovböld.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu har jag sökt på nätet efter Pertified sole och hittade inte något alls...?? (passade på att skriva silikon också för säkerhets skull... men ingen träff.....) Var har ni lärt er detta uttryck? Är det någon hovslagare här som känner till det?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hej!

Jag skulle vilja ha en vettig källa där jag kan läsa mer om 'petrifired sole'.
Vid Google-sökning på begreppet + horse får man upp 3 svar, som inte har med hovar att göra öht.

Jag menar; i princip alla vedertagna begrepp som rör hästar står att finna i stor mångfald på nätet.

Detta begrepp börjar lukta 'OL-påhitt'.

Vidare angående detta med strålröta vs överutfodring, så är ju detta en tes som kommit fram genom förmänskligande av hästen, och att man samställt hästen med människan.
Enligt OL, på hans föreläsning här nere, så beror Strålröta och hålväggar (bärrandsröta) i första hand på Betfor.
Betfor skulle skapa en överproduktion av svamp i tarmen på hästen, och angripa stråle och vita linjen när hästen trampar i sin avföring.

Detta hade man kommit fram till eftersom man vetenskapligt bevisat att kvinnor med högt sockerintag oftare drabbades av underlivssvamp, då de hade förhöjd svampflora i tarmarna, och därifrån spred den sig till underlivet.

Detta är typisk SANHCP-logik:
Man tar något som bevisats på människa eller annat djur, och applicerar det på häst (!!)

Om detta överhuvudtaget stämde, så hade vi haft fruktansvärda problem med underlivssvamp på ston, då deras könsöppning sitter nedanför anus, och avföringen både passerar, och i många fall direkt berör könsöppningen.

Samma sak att jämföra järnskor på häst kontra människa, vilket gjordes friskt under föreläsningen: "Tänk dig själv att gå med ett par järnskor under fötterna" (Citat OL).

Att bara komma på tanken att jämföra att hovdjur med en mjuk fot med trampdynor.... Ja tjena!

/Mike
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vidare...........
Sökning på 'Petrified sole' ger 111 träffar som i princip samtliga talar om 'Petrified sole', en bokaffär på Winnipegs universitet som säljer begagnade böcker.
INGEN av träffarna nämner något om hästhovar (!!)

Du bör nog ge en mycket bra förklaring var/hur denna diagnos framforskats, och av vem.
Kan du inte det, så får du be mäster OL assistera dig. Han borde kunna ge bra fakta eftersom han nu hävdar att detta är något som finns, och det gör ju faktiskt du med.

Allvarligt........ Detta skadar både sanchp's och även DIN trovärdighet rätt rejält.

Please enlighten me!

/Mike
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag gjorde också den sökningen, utan att hitta något.
Petrified sole var något vi diskuterade bland annat på konferensen i fjol.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ja jag har haft en av mina hästar med silikon i sulan under ett par skoperioder, sulan torkade inte ut. Det var så att pållen hade en liten tendens till röta istället pga för hög fukt innanför. Det skulle man iofs lätt ha kunnat lösa med att byta silikon, men efter de två perioderna hade han längre inget behov av en extra sula.

Nej det skapades ingen dubbelsula, och nej den var inte hård (förstenad) däremot växte hoven något så in i :devil: trots en verkning/skoperiod av 5-6 veckor.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men då vet du ju vem som skott tidigare och kan fråga den hovslagaren vilket silikon som använts! Piece of kaka! Som sagt, jag skor inte och använder absolut ingen silikon när jag verkar heller.

Jag känner instinktivt att coari förmodligen känner till vilka silikon som kan användas, men ditt uttalande kräver nog en förklaring eftersom vid hovvård köper man inte fönster eller tät-silikon och använder sig av.
De preparat som används vid hovvård är antagligen mer sofistikerade än så, och med stor sannolik framtagna i syfte att inte skada hoven.
Läste nämligen en artikel i veterinärtidningen om just dessa silikon och plast av olika typer, de jag läste handlade om 7 st nya silikon-typer utprovade för olika ändamål. Det känns som det skulle kunna finnas betydligt fler än så om man ska döma av artikeln.

Sen lägger man inte silikon direkt på sulan, ivarje fall gjordes inte det på vår pålle.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men det är väl ändå hovslagare och skodda hästar, eller hur? Vill du testa kan du ju alltid sko en häst med sula och silikon en eller två perioder för att sedan sko av helt och inte röra sulan vid avskoningen
Det är väl just det, vi brukar lita på att sulan far själv men det gör den inte om den har "petrified sole", inte förrän det finns en helt ny sula under.

Här har vi ett av problemen när man snickrar ihop en helt egen "lära"
Ingen förutom ni själva kan förstå vad det är ni pratar om.
Om detta som ni kallar petrified sole inte är dubbelsula så vad är det då? En kemisk reaktion har du skrivit någon annanstans. Hur yttrar sig denna reaktion? Och vad är det hoven reagerar på, siliconet eller något som finns i siliconet?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag gjorde också den sökningen, utan att hitta något.
Petrified sole var något vi diskuterade bland annat på konferensen i fjol.

Bara för att OL har nämnt något på en konferens så betyder det inte att det finns.
OL´s typ av svammel har jag stött på många gånger hos
bl a .entreprenörer i byggbranchen som skall sälja in ett nytt undergörande medel som slår ALLT som tidigare producerats.
Det är exakt samma terminologi, han är bara säljare. Inte hovguru inte djurvän inte ens kunnig i den mest grundläggande anatomin.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Den är vriden lite inåt, ja. Men det beror på att han är inåttåad och inte pga verkning.

Ser du inte att trakterna har olika höjd o därmed hamnar den ena längre fram.
Tror jag det att den blir snedtåad.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du får gärna peka hur du ser det på en hov som är fotad rakt uppifrån.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det är heller inget "vi" gör dagligdags, precis som människor inte skall gå på GI-diet konstant.

GI är ingen diet, GI innebär ett aktivt kostval för att minimera blodsockersvängningarna genom att ex välja långsamma kolhydrater och lagom mkt bra fetter. Man kan äta enligt GI hela livet.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

I detta fallet får jag be om ursäkt, men inte i det förra.

Ska hålla klaffen ett tag:angel:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*kl*

Följer den här tråden och utvecklingen i djurskyddsärnendet med stort intresse.

Är helt häpen hur dessa "hovvårdare" försöker förklara bort uppenbara felaktigheter med nonsens. Sitter OL och hittar på egna små diagnoser och sjukdomar? Verkar ju inte bättre.

Att folk går på det?

Norrland
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Här har vi ett av problemen när man snickrar ihop en helt egen "lära"
Ingen förutom ni själva kan förstå vad det är ni pratar om.

Är inte detta ett av flera kännetecken för en sekt?!

Förresten så är kejsaren naken...

*kort och relativt meningslöst inlägg som ändå syftar till att beskriva hur jag och många med mig ser barfotatalibaner*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • Sömstorlek
  • Betäckning 2024 - föl 2025

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp