Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Senaste Nytt!!

Källa Ridsport: http://www.tidningenridsport.se/

Kort Citat:

Citat: När djurskyddsinspektören på tisdagen besökte stallet där det 25-åriga halvblodet vistas reds hästen av en yngre flicka.

- Vi har rapporterat våra iakttagelser till länsstyrelsen, säger djurskyddsinspektören.
Slut Citat:

Läs Tisdag daterat den 27/3-07 Samma dag som den enligt Länstyrelsens beslut beordrats boxvila eller liten sjukhage. Istället för boxvila eller liten sjukhage fann Djurskyddsinpektören att hästen reds av en yngre flicka!! Seriöst ???

Utifrån samma källa (Tidningen Ridsport) har även åklagare redan inlett en förundersökning vilket är glädjande snabbt aggerande.

Kort Citat:

Citat:Flera av de inblandade riskerar åtal för djurplågeri då åklagare har inlett en förundersökning.
Slut citat:

Enligt Länsjurist Daniel Ström är nästa tidsfrist enligt neda korta citat.
- Nu har vi satt tider på detta där detta ska vara utfört snarast, dock senast i mitten av nästa vecka. 27 mars boxvila. 30 veterinär. Slut Citat:

Fortsättning följer med all sannorlikhet senast den 30/3-07
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Citat: När djurskyddsinspektören på tisdagen besökte stallet där det 25-åriga halvblodet vistas reds hästen av en yngre flicka.

Alltså.............
Man blir 'Djupt imponerad' över hur folk funkar........
Fast det är ju klart.
Enligt 'Harmony Horse'(HH), så är ju hästen frisk (!!)

Intressant också att HH editerar och ändrar sina utlägg på nätet så att det passar deras syften.
Först vart hästen 'smygmatad', och hade därför en 'akut foderförgiftning', vilket alltså borde vara Fång.
Detta var anledningen till att hästen flyttades; att den inte skulle 'smygmatas' mera, så att den kunde bli frisk.

På det nya stället konstateras det, enligt HH, att hästen har en hovböld, som dräneras av vet. och hästen är sedan OHALT (!!).

Allt detta skrivs ut med stora bokstäver på HH's hemsida, och skribenten fattar inte ens på vilket sätt dom idiotförklarat sig själva!!! :devil:

Hästen, som så bensökert var smygmatad till akut foderförgiftning
hade helt plötsligt 'bara' en hovböld, som åtgärdades av veterinär, och är nu helt ohalt (!!).

Detta är ett bevis på huvudmännen i SANHCP's kompetens som i sig nästan är mer skrämmande i sig än själva historien............

Jag hoppas VERKLIGEN att förundersökningen leder till åtal, för detta får vi INTE åsamka våra hästar. Speciellt inte i ekonomiskt vinstsyfte.....

Hug your horses!
/Mike
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Detta är ett bevis på huvudmännen i SANHCP's kompetens som i sig nästan är mer skrämmande i sig än själva historien............

Jag hoppas VERKLIGEN att förundersökningen leder till åtal, för detta får vi INTE åsamka våra hästar. Speciellt inte i ekonomiskt vinstsyfte.....

Hug your horses!
/Mike

Hej Mike, enligt vad man kan läsa på HH:s hemsida ang denna individ så står det utifrån denna länk: http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm

kort citat: Hästens ägare har flyttat hästen till en miljö där den inte längre "tjuvmatas" med sådant den inte tål. Slut Citat:

Följande korta citat säger,

Citat: Den får idag bästa tänkbara omsorg hos en AANHCP/SANHCP-instruktör som även är utbildad hovslagare. slut citat:

Det skulle inte förvåna mig det minsta utifrån HH:s aggerande om inte det förekommit ytterligare
ett besök hos denna sanchp- instruktörs bästa tänkbara rehabeliterings center från högre instans än djurskyddsinspertören där man konstaterat att den inte längre tjuvmatas utan frågan är snarare om den överhuvutaget matas.

Enligt egna iaktagelser så bryter denna sanchp instruktör även mot djurskyddskraven om att hästar skall ha social kontakt med artfränder.

Hur kan en ensam häst ha social kontakt med artfränder när den befinner sig helt ensam på denna gård???

Vart har alla andra hästar tagit vägen och hur resonerar självaste sanchp som bevisligen bryter emot sina egna regler och krav om daglig utevistelse och ständig social kontakt med artfränder i flock????

Har flocken flytt eller flyttats????
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

den frågan har ställts förut och jag undrar återigen vart det ena motsäger det andra?
Tänkbart scenario är ju att hästen initialt fick fång men när förgiftningen hävts/läkt ut är hästen fortfarande halt på ett ben, man tar ut veterinär som konstaterar och behandlar hovböld och hästen är därefter inte längre halt.

Jag slängde själv upp ett litet barn på en fd fånghäst för ca tre veckor sedan och det kändes absolut inte som djurplågeri. Hästen var på sin höjd obrydd...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hästen har beordrats boxvila, det om något är socialt vidrigt men är man tvingad så är man.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hästar i boxvila brukar man inte vila. Inte ens barn.

Har du hört något om varför hästen inte togs till klinik?

Norrland
Jag anser att det är bättre med en torr, fin hage och en lugn kompis, det brukar vara lugnare. Men som sagt, order är order.

Så vitt jag förstår det ansåg de att det borde räcka att två oberoende veterinärer undersökt och friskförklarat hästen. Men icke.

Lite lustig notis - aftonbladet visste om beslutet flera dagar innan ägaren. Trots att det egentligen inte är offentliga uppgifter förrän ärendet avgjorts.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men det är så konstigt. Om jag förstått rätt så har de blivit ålagda att ta in hästen på klinik för behandling. Varför i herrans namn gör de inte det då? Det spelar ingen roll hur många veterinärer de påstår varit ut till gården där hästen står. Är de ålagda att hästen ska till klinik, så ska den dit.

Det låter så oerhört oseriöst när OL och co argumenterar att "vi tycker inte att det är nödvändigt..." Nä, det är såklart...

Barfotasekt är ett uttryck som har blivit myntat, och det stämmer så väl in på ovanstående resonemang.

Norrland
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag anser att det är bättre med en torr, fin hage och en lugn kompis, det brukar vara lugnare. Men som sagt, order är order.

Lite lustig notis - aftonbladet visste om beslutet flera dagar innan ägaren. Trots att det egentligen inte är offentliga uppgifter förrän ärendet avgjorts.


Hej har du inte fått mer än en sak om bakfoten???

1. Denna individ har ingen hästkompis där den befinner sig. Den är helt själv på denna anläggning. Alla andra hästar är som bortblåsta!!!

2. Ägaren har över huvud taget ingen vetskap om vare sig beslut eller hur denna individ hanteras då hästägaren överskrivit sitt ansvarstagande till sanchp:s utbildningsansvarige.

Man hoppas ju bara att någon högre myndighet kontaktar hästägaren och dels förklarar Svensk Djurskyddslag samt även vidarebefodrar senaste dokumentation efter som detta tydligen inte är till hästägarens vetskap och till kännedom.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men det är så konstigt. Om jag förstått rätt så har de blivit ålagda att ta in hästen på klinik för behandling. Varför i herrans namn gör de inte det då?
Norrland

Hej, det bästa beviset för att allt är enligt deras egen "utsago" vore ju just att snabbt ta in den till klinik för utredning.

Är det så som dom påstår så kommer det även vid klinikbesök att dokumenteras och skriftligen bevisas att allt osannt intygande från hovisar, djurskyddsinspektörer,Länstyrelsen mm är rent förtal!!!

Frågan är väl inte varför man förhalar detta utan snarare se det som ett skriftligt erkännande att man bedriver en verksamhet så långt i från Svensk Djurskyddslag och lagstiftning man kan komma.

Hoppas man inte transporterar in denna individ till klinik senast den 30/3-07 enligt Länsstyrelsens beslut och att Länsstyrelsen tvångsomhändertar denna individ innan ännu en helg går förlorad.

Jag är personligen mkt oroad över vad som kommer hända denna individ kommande helg.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag slängde själv upp ett litet barn på en fd fånghäst för ca tre veckor sedan och det kändes absolut inte som djurplågeri. Hästen var på sin höjd obrydd...


Hej, har du ngt emot om jag delger detta till din kommuns djuskyddsinspektör så dom utifrån min anmälan kan kontrollera att det du påstår även håller sig till Svensk lagstiftning?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det är inte säkert att det hade varit det bästa för OL med bihang att åka med hästen till klinkik då det beordrades av Veterinärer och djurskyddsinspektörer.
Tiden som har gått kan vara till deras fördel då inflammerade hovar har en tendens att växa ganska snabbt. Om hästen har blivit ohalt av under den tid som nu passerat så kommer OL att hävda att den varit det hela tiden och att allt som påståtts varit en del i "häxjakten" på outbildade barfotaverkare. Vi vet alla att bevisbördan i djurskyddsärenden är extremt svår och att de flesta mål tyvärr lämnas utan åtgärd.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hej, har du ngt emot om jag delger detta till din kommuns djuskyddsinspektör så dom utifrån min anmälan kan kontrollera att det du påstår även håller sig till Svensk lagstiftning?

Om du tycker att det bryter mot djurskyddslagen att låta en åttaåring sitta på en häst som hade fång i fjol, så absolut! Varsågod!
Men jag vet inte om det kommer att leda till något åtal, snarare kommer de att skratta åt dig.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hej har du inte fått mer än en sak om bakfoten???

1. Denna individ har ingen hästkompis där den befinner sig. Den är helt själv på denna anläggning. Alla andra hästar är som bortblåsta!!!

2. Ägaren har över huvud taget ingen vetskap om vare sig beslut eller hur denna individ hanteras då hästägaren överskrivit sitt ansvarstagande till sanchp:s utbildningsansvarige.

Man hoppas ju bara att någon högre myndighet kontaktar hästägaren och dels förklarar Svensk Djurskyddslag samt även vidarebefodrar senaste dokumentation efter som detta tydligen inte är till hästägarens vetskap och till kännedom.

Har du själv varit på plats och sett att hästen är helt ensam? Jag vet att h*n är ägare till minst en till häst så jag finner påståendet smått otroligt.

Ursäkta, det är visst inte ägaren som inte fått informationen lika snabbt som aftonbladet utan utbildningsansvarige. I vilket fall som helst är det ganska skandalöst att en kvällstidning hålls bättre informerad av djurskyddsinspektören än den som har hand om hästen.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Oavsett detta med vem som får veta vad och i vilken ordning. Tycker du att SANHCP har hanterat detta ärende på ett godtagbart och proffesionellt sätt?
Jag kan bara tänka att om denna kritik riktades mot SHF som organisation. (Rent hypotetiskt då SHF som organisation inte verkar hästar) så hade SHF definitivt så snabbt som möjligt efterlevt myndigheternas krav.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag tycker absolut att man kunde ha löst det smidigare, åtminstone enligt informationen vi fått oss tillgodo via aftonbladet. Men som alltid är det bara en tidning och enligt den borde hästen vara halvt död vid det här laget så det är ganska svårt att veta exakt vad som hänt.
Var inte hästen blockhalt fortfarande? Och så sätter de upp en tjej som piskar sk*ten ur stackaren så den får hoppa på det enda benet den fortfarande kan stå någorlunda på. *ironisk* (obs. det är ungefär så det låter när man gör en höna av en fjäder, eller i detta fall en kalkon)

I övrigt kan inte SANHCP hållas ansvarigt för några handlingar (eller brist på handling) i detta fall. Lika lite som SHF tar ansvar för hästarna som hovslagare verkar.
Får jag påminna återigen om att någon egentlig dom ännu inte fallit?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*lånar knapp*
Hela det här ärendet är så virrigt!

OM hästen har FÅNG, hur snabbt kan den bli bra igen? (Apropå att den nu rids.)

HUR ställdes diagnosen fång? Hur kan man direkt ÄNDRA diagnosen till en hovböld? Hovböld på EN fot, fång allmäntillstånd som drabbar alla hovar.

Där tycker jag att HH är ute och cyklar, rejält.

Och - Dubbelsula - Coari skrev att alla hästar får dubbelsula två ggr per år, HH menar att dubbelsula kommer sig av gammalt dåligt som växer bort med ny fin kost och behandling. Jag har faktiskt aldrig hört talas om dubbelsula, och har inte sett det på min unghäst som gick länge utan skor innan han började ridas - Ni som vet - hur fungerar det? Är det som sommarpäls och vinterpäls? Ska man rida/verka extra försiktigt vår och höst?

Har ju inte sett hur hästen var verkad, bara bilden i Aftonbladet, och reagerar verkligen negativt på tanken med att ta bort hovväggens kontakt med marken. Märkligt! MEN påståendet från den utbildade hovslagaren att man ska verka ner sulan för att få balans igen - om bilden stämmer skulle det inte finnas något kvar av den stackars hoven då? (Två centimeter på sulan????)

Den bild jag får, rätt eller fel, är att den gamla hästen hamnat i en fruktansvärt olycklig situation. Hästen är så att säga slagträ i kampen mellan metoderna.

Jag har läst på HHs hemsida och lyssnat lite på dem som försökt omvända mig. Jag tycker, och det verkar som om de flesta hovslagare delar den uppfattningen, att hästar kan vara barfota i vissa lägen, beroende på en massa faktorer. Men tyvärr måste nog de flesta vara skodda i vårt land med våra underlag. Då krävs en skicklig hovslagare med känsla för hästar. (Jag är jätteglad för min, som dessutom rider själv!!! :love: )


Kan tillägga att jag har tagit kontakt med ägaren till hästen. Jag vet att h*n vill det allra bästa för sin häst, även om jag INTE delar åsikterna. Hästen är gammal och bör få sluta sina dagar i lugn och värdighet. H*n har bokat in tid på klinik till mycket väl renommerad veterinär, en sådan vars beslut kommer att respekteras av alla. Jag kan bara hoppas att det inte sker någon "spontan avlivning" före klinikbesöket.

Sen skulle det nog vara en bra idé om hovslagarföreningen skrev lite trevlig information till kunderna på sin hemsida!!:idea:
Alla de alternativa har ju success stories - det måste ju finnas massor av lyckade skoningar!
Och lite information om tex fång och verkning och skoning - en beskrivning av standardskoning och något om när man går ifrån standard. Fodra och motionera för en bra hov... Hur ofta man ska sko...Vilka material som används, skostorlekar och kvalitet, söm... Balansering, Om man använder sulor och silikon, när och varför, Gummiskor, pg-beslag etc - när och varför, fördelar och nackdelar.. finns hur mycket som helst!
Lättillgängligt på nätet på engelska, och då sällan för våra förhållanden - men på svenska mest bara barfota!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

För mig är det helt obegripligt varför inte hästen bara körs till klinik ?
Så hela den här historian får ett slut någon gång.Ju längre man dröjer med det desto värre ser det ju ut för SANHCP och även om hästen då skulle friskförklaras vi klinikundersökning så lär det inte bli trovärdigt i allafall pga att det dröjt så...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp