Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hästar har ingen 'förmyndare'......
Hästar har ägare, och dom har enligt lagen strikt ansvar för djurets väl och ve.
Detta är inget man i lagens mening kan 'skriva över' på någon annan.
Om man däremot lämnar ett djur i annans vård, kan denna persom bli delaktigt ansvarig, men ägaren undslipper aldrig ansvar.

/Mike
Förmyndare är väl inte riktigt rätt ord, men ansvarig då. Du förstod i vilket fall vad jag menade.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hej, min uppfattning är att man inte överhuvudtaget rider på en häst som uppvisar fång.

Jag tror inte jag är helt ensam om att ha den uppfattningen oberoende på vilken typ av fång individen för dagen har.
Det var därför jag skrev "häst som hade fång i fjol".
(När man skriver något i dåtid på det viset indikerar det ett avslutat skeende.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

I övrigt kan inte SANHCP hållas ansvarigt för några handlingar (eller brist på handling) i detta fall.

Hur kan du påstå ngt sådant när denna individ i sin ursprungs kommun verkats av en av grundrana av sanchp. Även med inblandning av samma huvudpersonern inom sanchp varit delaktig i själva transporten (drygt 30 mil) trots avrådan från både Veterinär och Djurskyddsinspektör för hästens välbefinnande.

Transporten avslutades på självaste sanchp:s utbildningsansvariges "tillhåll" där ytterligare verkningar utfördes utifrån sanchps utbildnings ansvarige. Sanchps utbildningsansvarige har även undertecknat avtal som styrker att allt ansvar för denna enskilda individ utifrån lagen överlåtits till sanchp:s utbildningsansvarig från hästägaren.

All korrespondens från myndigheter,SHF har då delgetts sanchp:s utbildnings ansvarige och jag vet med bestämdhet (vilket även kan bevisas)
att det rekomenderade brevet från SHF än i dag inte är uthämtat från berörd persom att h*n har blivit utesluten ur föreningen utifrån att stridit mot fler än en av föreningens stadgar. Denna information gick ut offentligt drygt åtta dagar senare än det rekomenderade brevet tillsänt h*n för en ärlig tjans till en kommentar.

Enligt vad som även i offentlig information går att utläsa så har sanchp:s utbildnings ansvarige som praxis att inte kvittera rekomenderade brev .

Utifrån detta påstående från dig så finner jag det ytterst beklagligt att du uttalar dig utifrån helt ogrundade fakta och främst okunskap. Eller är det rent lögnaktiga påståenden med osant intygande du skriver??
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det var därför jag skrev "häst som hade fång i fjol".
(När man skriver något i dåtid på det viset indikerar det ett avslutat skeende.)

Är du säker på att dagens Klinikbesök kan påvisa "häst som hade fång i fjol"???

Har man även utifrån dagens Klinikbesök kunnat konstatera vilken typ av fång den "i fjol hade" eller bör en ytterligare utredning ang. orsak av fång symtom vara nödvändigt med digital röntgen samt magnet kamera???

Denna individs övriga allmäntillstånd och främst "hull" ska bli mkt intressant att utifrån rapporten ta del av.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det har jag bara läst på aftonbladet. Vid vilken tidpunkt det var är egentligen inte lika relevant som att veterinären bara hade pratat med djurskyddsinspektören över telefon och alltså inte sett hästen själv. Och det står där, klart och tydligt.

Läs då artiklarna igen, för det står där även om hela sanningen inte är med så är en stor del medtagen. Verkligheten är lite annorlunda, och kanske värre kan man säga.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Är du säker på att dagens Klinikbesök kan påvisa "häst som hade fång i fjol"???
Blandar du inte ihop två olika hästar nu? Du sa att du skulle anmäla mig för att jag hett upp ett barn på ryggen på en fd fånghäst, då förtydligade jag att hästen hade fång ifjol och att jag inte trodde att din anmälan skulle kunna leda någon vart annat än till ditt åtlöje.

Jag vet inget om "rid-situationen" med hästen tråden egentligen handlar om förutom att jag inte ser det som ett brott mot djurskyddslagen att låta barn rida på hästar som inte har ont eller på annat sätt kan skadas av sådan hantering.
Men eftersom alla i den här tråden fortfarande tror att hästen är halvt döende förstår jag er upprördhet, jag skulle själv inte acceptera att någon lade ytterligare belastning på en redan plågad häst.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Läs då artiklarna igen, för det står där även om hela sanningen inte är med så är en stor del medtagen. Verkligheten är lite annorlunda, och kanske värre kan man säga.
Inte? Jag citerar från första redogörelsen, den som var skriven av hovslagaren.
Djurinspektören lämnade stallet med uppmaning till ägaren att hon skulle ta in hästen över natten och fundera över med tanke på hästens tillstånd. Djurskyddsinspektören åker därefter tillbaka till kontoret. Där tar hon kontakt med chefen för länets distriktsveterinärer och frågar om ägaren har rätt att transportera hästen i det skicket den var i.
- En annan veterinär gav rek att hästen endast borde transporteras i djurambulans upphängd i sele och endast till djursjukhus.
Trots allt lyckas hästen lastas efter 7 timmar och är nu försvunnen.
Här står det klart och tydligt att djurskyddsinspektören kontaktat veterinär från sitt kontor (förslagsvis via telefon) och "en annan veterinär" ger en rekommendation, men efter sju timmar är hästen lastad och bortkörd.
Om de fick tag på veterinären på en gång, varför vänta sju timmar för att sedan konstatera att de åkt någon annan stans med hästen?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Senaste Nytt

Jag har precis kommit hem efter att ha blivit konculterad som opartisk bedömmare utifrån hovvården på den aktuella hästen tråden handlar om.

Utifrån den klinik och Vet. den besökte i fredags så ansåg både Vet. i samråde med O.L. att min kunskap skulle fälla avgörandet utifrån hovarnas status på denna häst.

Jag vill härmed bara klart redogöra att det finns för dagen inget att anmärka på avseedne hovvården på denna omskrivna individ!!!
Snarare tvärt om,exemplariska naturlig hovform med balanserad stråle och trakt, kort avrundad tådel helt enligt skolboken.

Jag har blivit omnämd att genom den dokumentation jag med tillstånd dokumenterat skriva en redogörelse till Länsstyrelsen för att ärendet omgående skall avskrivas och ersättning för förtal tillfogas dom tre utpekade personer i detta så långdragna ärendet.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det var ju en högst oväntad vändning.

Hade hästen inget problem med hovarna? Hur kunde den hovis som artikeln hänvisade till göra en sån felbedömning? Eller var hovarna fina NU? Dvs att de har "vuxit till sig".

Norrland
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*KL*

Smart drag av OL &co att överklaga så man fick extra tid på sig att fixa till kusens hovar.
Synd bara att hästen fått lida i onödan
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu förstår jag inte riktigt här...är det du Coari som har blivit konsulterad å ska fälla avgörandet eller citerar du någon?

Sannerligen en oväntad vändning...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Så var det 1/4 igen då.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

- Personalen ringde till mig den 1 februari för att en häst var väldigt illa däran. De kunde inte få ut den ur boxen. Ägaren ville inte lyssna alls på personalens rekommendationer att ta ut en veterinär och en hovslagare, berättar hovslagaren Patrick för Aftonbladet ridsport.
När Patrick kommer dit så är distriktsveterinären redan där och har konstaterat att hästen är blockhalt.
- Jag informerade då hästägaren att anledning till att hästen hade så ont var att den stod på sulan. Sulans nivå till ytterkants hovvägg var mer än en cm högre.

Citat från första artikeln, och denna veterinär lämnade ordination till denna häst som inte följdes som sedemera djurskyddsinpektören kontaktade.

Citat från dig.
Här står det klart och tydligt att djurskyddsinspektören kontaktat veterinär från sitt kontor (förslagsvis via telefon) och "en annan veterinär" ger en rekommendation, men efter sju timmar är hästen lastad och bortkörd.

Varför körde man iväg med hästen? Detta stred mot den ordination som givits tidigare och vid första kontakt när veterinär var i stallet hos hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Senaste Nytt

Jag har precis kommit hem efter att ha blivit konculterad som opartisk bedömmare utifrån hovvården på den aktuella hästen tråden handlar om.

Utifrån den klinik och Vet. den besökte i fredags så ansåg både Vet. i samråde med O.L. att min kunskap skulle fälla avgörandet utifrån hovarnas status på denna häst.

Jag vill härmed bara klart redogöra att det finns för dagen inget att anmärka på avseedne hovvården på denna omskrivna individ!!!
Snarare tvärt om,exemplariska naturlig hovform med balanserad stråle och trakt, kort avrundad tådel helt enligt skolboken.

Jag har blivit omnämd att genom den dokumentation jag med tillstånd dokumenterat skriva en redogörelse till Länsstyrelsen för att ärendet omgående skall avskrivas och ersättning för förtal tillfogas dom tre utpekade personer i detta så långdragna ärendet.


Som sagt och redan avslöjats. I dag är det den 1/4-07

Lite kul va det under en kort stund i alla fall!!!

Återkommer till mer allvarliga inlägg den 2/4-07
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp