Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.


Nej ingen pojkvän, bara en kvinna som inte gärna utifrån sin kvinnlighet anser ett markparalellt fotben vara kvinnligt. Jag va nykär i min start som Coari, därav ngt förvirrande inlägg utifrån lek.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nog har jag hört talas om att man kan bli förvirrad som nyförälskad men inte så att man tror att man är av annat kön, är singel och dessutom innehavare av mycket specifika kvinnliga erfarenheter.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jäklar :rofl:
Jag hade liksom hoppats på nån annan nyhet ...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jäklar :rofl:
Jag hade liksom hoppats på nån annan nyhet ...

Men halåå,,,, Idealls:s inlägg (Nog har jag hört talas om att man kan bli förvirrad som nyförälskad men inte så att man tror att man är av annat kön, är singel och dessutom innehavare av mycket specifika kvinnliga erfarenheter.)

är väl nog så spännande.:d

Hoppas på mer avslöjande detalger.:love: :idea: :eek:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ev detaljer kan vi ta i en annan tråd och ett annat forum tack.

Boj/moderator
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

KL

Angående den här verkningen så låter det i mina ögon bizarrt!

Angående fodringen o andra åsikter om hästhälsa kan jag nog hålla med vissa saker som attakerats hårt.

Tex. om betfor.. har insett hur mycket det skräpet förstört för våra hästar under lång tid. Det är ju inte enbart fiber, som någon påstod utan en sockerbomb.
Om vår valack få en gnutta socker reagerar han med ONDA varma hovar. Hovis, (en mycket erfaren hovslagare med meriter bland de största inom travet i sverige och även utomlands) slår direkt larm då hästen blivit öm, vilket jag iofs alltid vet om innan, men han märker vid skoning om det hänt.
Hans metod mot de ömma hovarna är att lägga på en sula som skydd. En gång då häststackaren ätit något felaktigt var hovis så bekymrad att han lät pållen stå på en vikt handduk under verkningen för att han skulle stå skönare då han tog andra framhoven.

Alltså, vad ni än säger om foder, så har jag vis av erfarenhet tvingats inse hur illa hästar kan må av överutfodring, eller felutfodring, i en omfattning som kan tyckas löjlig.

De gånger hästarna har dansat fram som bäst och presterat på topp i träning, har varit då de av någon anledning fått mindre käk.

Tex då höet hos stallägaren var trist och magert, grovt och pinnigt, då var araben absolut på topp. Tills jag började ge lite betfor: katastrof.

Vissa hästar är tåliga, men jag är övertygad om att många skador, inflammationer och allmänna problem med hälsan beror på felaktig utfodrning och belastning av kroppen. Och då är det rimligt att en tids "avgiftning" med lägre kvot energi och protein kan hjälpa kroppen att återställa en bra balans i kroppen.

Har nu en travhäst i full kondition och kanonfin och rund som går på enbart hö o vatten... och älskar att gnaga pinnar. är som besatt, förmodligen för att det hjälper hans känsliga mag-tarmsystem att fungera som det ska.
Enda gången nu han kan bli lite varm i hovarna eller få muskelkänningar är då vi får in en ny höbal med högre näringsvärde än han är van. Men den nya friskare kroppen kan ganska snabbt ställa in sig på de nya nivåerna.

Bara som en kommentar till de förlöjligande och idiotförklarande inläggen om de här "naturmedicinska" tankesätten om utfodring och hälsa.

Till sist är det hästen som visar vad som är rätt. Det här fallet var ju hemskt, men två av våra hästar har mått skit i många år tills jag insåg att det var det traditionella och normala som skadade dem! Back to basics håller i längden!! Ska nog visa sig stämma då vi kommer till start igen, bättre än någonsin!!:)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag kan hålla med så långt som att betfor inte är hästmat.
Men att gå från det till att bara fodra med bark och kvistar som SANHCP förordar är att överdriva. Jag har skott en och en annan travhäst och jag kan säga att de framgångsrikare hade en ganska rejäl fodergiva per dag.

Din häst låter överkänslig och det är inget man ska dra paraleller till fullt friska hästar som tål en normal foderstat
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Som sagt och redan avslöjats. I dag är det den 1/4-07

Lite kul va det under en kort stund i alla fall!!!

Återkommer till mer allvarliga inlägg den 2/4-07

Jäklar dig!!!:p Jag gick ju på den jag oxå:o
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag ska inte alls försvara det här, verkar mkt extremt.
Men att inte dra paraleller till friska hästar, handlade det om friska hästar? Fodrar man verkligen friska hästar i arbete med bark o kvistar.

Jag fattade det som attd e tänkte i termer som "avgiftning", vilket jag helt o fullt förstår innebörden av.

Har två hästar som av olika anledningar blivit överkänsliga.

Den ena pga just överutfodring av kraftigt ensilage, (lättfödd hästtyp). Som av detta fick "kronisk" rasp och mugg infektion som höll i sig tills jag köpte hästen och ställde den på vanligt hö och lägre kvot näring. Får idag sporadiska lindriga återfall av olika förändringar. =överkänslig.
Hon har även någon slags korsförlamning och tendens att svullna i bakbenen plus fångkänningar av bra hö och bete.

Den andra tränas fullt ut och har tävlat på topp som travhäst.
Den har enligt mina gissningar fått knäckt tarmfunktion pga antibiotikabeh för tätt innan tävlande plus oregelbunden och obalanserad utfodring under hård träning. (stora portioner krafft utan fri tillgång på hö bla.)

Dessa båda är nog ganska typiska exempel på vilka hästar som drar på sig ledinflammationer och muskelspänningar typ svag, kronisk korsförlamning.
Att luras på deras minskande muskelmassa och öka kraftfodergivan skulle vara katastrof.
Travaren har musklat sig x-antal kilo nu på enbart fri tillgång på hö. vi började ge vanligt medelmåttigt hö och tränade på. Nu då han strärkt sitt system och kan hantera högre energiomvandling kan han träna hårdare och äta mängder av mycket bra hö.
Har lagom hull, inte fet men i gott hull.

Ao O är ju bra tänder och matsmältning för att tillgodogöra sig enbart grovfoder.

Angående travhästar så utfodras även sämre hästar med stora mängder kraftfoder. Det sitter nog snarare i stammen och andra faktorer än att just utfodringen skulle ge bra resultat i lopp.

Många Mkt bra travhästar besöker en ganska alternativ vet som talar om problemet med överbelastning och foderförgiftning. rekommenderar (i stället för bark+?:smirk: ) linfrökaka för att hjälpa tarmen rensa ut slagg och skit. plus att utfodra med olja och akta sig för betfor.

låter helt ok i mina öron! Jag ser en hel del av envisa muskelproblem och svaga hästkroppar, något måste det ju bero på. Och vi människor har ju en förkärlek för att mata och matas!!!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Citat från första artikeln, och denna veterinär lämnade ordination till denna häst som inte följdes som sedemera djurskyddsinpektören kontaktade.

Citat från dig.


Varför körde man iväg med hästen? Detta stred mot den ordination som givits tidigare och vid första kontakt när veterinär var i stallet hos hästen.
Det stod i artikeln inget om att hästen vid första besöket ordinerats besök på klinik, bara att den skulle få en kur smärtstillande som naturligtvis genomfördes.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nä men så var det, och därför skrev jag att vissa saker inte framkommer i artiklarna till fullo och att situationen egentligen är värre än vad diverse artiklar har visat.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu vet jag att just inom travsporten gjorde man en studie, då ett antal hårt tränande hästar fick ett mycket bra grovfoder, samt det enda kraftfodret som gavs var betfor. Ska finna en länk till denna utvärdering, som inte alls var negativ på något sätt snarare tvärtom där man tydligen konstaterade att hästarna slapp mjölksyra i större utsträckning än tidigare.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag kan hålla med så långt som att betfor inte är hästmat.
Men att gå från det till att bara fodra med bark och kvistar som SANHCP förordar är att överdriva. Jag har skott en och en annan travhäst och jag kan säga att de framgångsrikare hade en ganska rejäl fodergiva per dag.

Din häst låter överkänslig och det är inget man ska dra paraleller till fullt friska hästar som tål en normal foderstat

Det enda SANHCP förordar är att man skall tänka till, vara uppmärksam och läsa på så att man inte överutfodrar sina hästar eftersom detta är grunden till många problem.
Jag anser inte att en häst som fått fång är "fullt friska hästar som tål en normal foderstat"
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu vet jag att just inom travsporten gjorde man en studie, då ett antal hårt tränande hästar fick ett mycket bra grovfoder, samt det enda kraftfodret som gavs var betfor. Ska finna en länk till denna utvärdering, som inte alls var negativ på något sätt snarare tvärtom där man tydligen konstaterade att hästarna slapp mjölksyra i större utsträckning än tidigare.

Det där har jag oxå läst.
Få hästar fick korsförlamning eller hårda rumpmuskler om man gav Betfor istället.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det enda SANHCP förordar är att man skall tänka till, vara uppmärksam och läsa på så att man inte överutfodrar sina hästar eftersom detta är grunden till många problem.
Jag anser inte att en häst som fått fång är "fullt friska hästar som tål en normal foderstat"

Och jag anser inte att sjuka hästar skall behandlas utanför vetenskap och beprövad erfarenhet.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om du med alt. vet menar S. L. så menar han att linfrökakan håller tarmen/hästen i trim han har aldrig nämnt för mig något om avgiftning eller att hästarna ska få enbart linfrökaka. Jag ger linfrökaka som ett tillskott. Avgiftning har han talat om i samband med andra örter bl a cikoria vad jag vet.
Men han vet till skillnad från SANHCP vad han pratar om.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*lånar svarsknapp*

ska bli intressant att höra vad som hänt på kliniken, förväntar mig uppdatering av Coari och vänner under morgondagen?

kan inte hjälpa att jag ändå tycker att det är ofattbart att man kan tillåta att ngt sådant här händer i dagens sverige. en veterinär anser att hästen borde transporteras i gunga till närmsta klinik, och ägaren lastar den (bara att det tar 7 timmar säger väl ngt) och drar iväg 30 mil. Det borde vara straffbart typ djurförbud och 2 års fängelse för att gå emot vets inrådan på det sättet. i vilket fall borde det betyda att polis/djurskyddsinspektör har rätt till omedelbart ingripande i stil med tillvaratagande av hästen + transport till klinik.

så, nu fick jag skriva av mig ;-)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

S.L menar faktiskt att linfrökakan till viss del kan rensa ut gifter ur tarmen, men det är klart han menar ju inte på att de bara ska ha linfrökaka. De som känner till honom vet också att det absolut värsta han vet är betfor och hösilage som ger mycket slaggprodukter i hästens bindväv. Där har du ju då cikorian som skall hjälpa till att rensa ut dssa slaggprodukter. Det han rekommenderar istället är ju melass och kli, men endast 3 ggr i veckan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp