Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nej jag tror bara att du inte har insikt i hur verkningen ser ut och vilka riktlinjer man följer.

Mumin

Och det har verkligen inte den haft som verkat aktuell häst, jag lovar. To m aanhcp tar avstånd från det som har uppvisats, tycker faktiskt att det säger en hel del.

Innan du roddar in dig för mycket i dina inlägg, ska jag skriva att det finns fler i denna tråd som sett hästen IRL kanske också någon efter transporten de 30 mil som gjordes men defentivt före omtalade transport.

Sen vore det bra om du höll dig till själva ursprungstråden, vill du fortsätta med dina länkar och citat är det bättre om du startar en ny diskussion utefrån det ämnet.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fattar inte att de bara få hålla på:devil:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Tror du att aanhcp rörelsen skulle tillåta en svensk avvart som utbildar sig i USA och använder sig av deras metod för att marknadsföra sig? Tillåt mig att småle :smirk:

Mumin

Hej, passa på att småle nu. AANCHP i USA småler absolut inte varesig hur deras metod marknadsförs i Sverige eller dom bilder som presenterats på Svenska avarten, bevisligen verkade av sanchp:s två huvudmän.

AANCHP verkar heller inte helt "roade" av att man inte verkar enligt AANCHP:s riktlinjer samtidigt som man marknadsför sig som AANCHP utbildad verkare. Man går så långt att man t.o.m. kallar det för falsk marknadsföring och det vet vi ju hur glada man är "ower there" på att stämma allt som går att stämma.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ditt uttalande visar att du drar alla verkningar över samma kam efter de bilder du sett på aftonbladet och det säger faktiskt mer om dig än om metoden :angel:
Mumin

Har det helt gått förbi dig att dom bilderna visar en efter omständigheterna närmast perfekt sanchp verkning??? Det går klart och tydligt att läsa på sanchp:s hemsida och den som skrev detta va O.L. Han om ngn borde ju veta efter som det är han som har utfört verkningen på bilderna i Aftonbladet.

Förstår du nu Johanna hur det förhåller sig???
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nej så menar INTE jag när jag talar om att följa sulan. På bilden är hovväggen nedtagen till sulans inre kant, jag pratar om den yttre kanten inget annat.

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag har inte försvarat fallet i fråga då jag inte vet någonting om saken. Jag köper dock inte saker som står i aftonbladet och det gäller allt som står där. Man får ta tidningen med en nypa salt. Självklart ska inget djurskyddsfall försvaras om detta nu har skett, men att dra alla verkningar och hästar över en och samma kam för att en insident har hänt. Då skulle det faktum inte finnas några hovslagare heller. Senaste för någon vecka sedan var det här ett inlägg om en utbildad hovslagare som orsakat en halt häst. Skillnaden är att där finns det ingen som skapar ett stor mediaupptåg där man drar en hel yrkeskår över samma kam.
Man kan disskutera ärendet i sig men inte vad metoden går ut på, det anser jag vara absurt.


Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Måste säga att det verkar vara total avsaknad av självkritiskt tänkande , när man så hårdnackat påstår att man utför denna metod enligt upphovsmännen.
Hur många års praktik med dessa har sanhcp? eller var det 3 v?
Att OL kommer o kollar o godkänner arbetet skulle jag ta som negativt.

Ingen av de bilder som jag har sett från US visar på samma verkning som här.

Där håller man inte på att STÄNDiGT putsa ner till max, utan ger hästens hovar en chans att få växa till sig lite.

om man var lite mer försiktig/ inte var så drastisk, så är jag övertygad om att betydligt fler skulle gå att ridas på olika underlag- utan att ÖMMA.
Vi skulle heller inte behöva få sådana här skräckexempel.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vet du hur mkt 1 / 16 inch är?
1 inch= 2,5 cm
1/16 inch= 0.15
Om det är det du menar med slitmån så är vi absolut överrens om vart hovväggen ska vara i förhållande till sulan. Sedan förstår jag inte varför du drar upp strålen, strålen beskärs inte på mina hästar, inte heller tas stöden bort på två, den tredje behöver dem inte då sulan är tillräckligt tjock och denna bara skapar obehag på hårt underlag. Två av tre hästar är helt oömma på alla underlag, den tredje är helt oöm på allt utom grusväg på framhovarna, därav boots på fram. Det jg försöker säga är att metoden är ingen strikt metod utan man ser till hoven och vad den behöver/ säger. Allt som växer upp snabbt eller hoven skapar fort ifrågasätter man om man inte ska lämna kvar osv.

Mumin

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag läser allt jag kommer åt av alla hovinfromation som finns att tillgå och skapar mitt eget tycke. Hur kan du som är helt anti på andra sidan sitta och säga att jag inte är objektiv. Ingen självkännedom här inte.

Jag vet bara hur mina hästar och dom jag sett runt omkring mig ser ut och mår. Men de har vettiga ägare som tänker själva och sitter inte och skriker halleljua utan använder sunt vett. Boots på om det behövs annars mjuka underlag så tyvärr har jag inte sett de djurskyddsfall och ömma hästar som haltar fram som du pratar om. Men säkerligen finns dom också men om de beror på metoden eller att ägarna inte skulle ha häst överhuvudtaget kan jag inte svara på. Jag kan bara berätta om mina egna erfarenheter vilka är positiva. Därför tycker jag att det är förfärligt att man drar allt över en och samma kam. Alla hästar som har rehabiliterats och botats från kronisk fång osv ? Dom tas inte upp av någon anledning.

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Frågan är om de är kompetenta att se vad som behövs:confused: utan ett experimenterande ang. ett problem som en Hovis hade kunnat förklara lätt.
Verkar som om problemet ligger där.

Alla har inte talang för hantverksyrken.

Jag har inte ens nämnt Strålen.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

"Där håller man inte på att STÄNDiGT putsa ner till max, utan ger hästens hovar en chans att få växa till sig lite"

ständigt putsats? Vem putsar ständigt, rekommendationerna kommer från USA där ett intervall på 4- 6 veckor rekommenderas men beroende på situation självklart.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Må vara att JJ och PR har varit hovslagare men inte ska du tro att de som de utbildas nu i USA är hovslagare från början.
Kanska en del men det är några hovslagare i Sverige som håller på ( vet två) också så kanske det är på gång här med. Hoppas hoppas, helst skulle jag jättegärna ha en hovslagare /hovvårdare till min barfotahäst. De hovslagare som finna här kommer inte få röra min häst nånsin, då verkar jag hellre honom helt själv. Hovslagarskolan i Skara har jag varit med min häst på och rekommenderar det till alla som bor i närheten.

Det är med andra ord vanliga människor som utbildas i endast barfotavård där med. Och de nya hovvårdarna uppmuntras att finna nya vägar och nya ideer. Och man följer forskningen gjord av Bowker där ex PR har fått sina ideer om att stöden inte ska tas ned. Även OL har varit på dessa föreläsningar som Bowker har hållit och vidarefört informationen som kommit fram.

Frågan är hurvida hovslagarkåren tar till sig ny forskning eller inte?

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag bor vid huvustaden o ser väldigt många hästar.
Är dessutom både gammal i gården o har ett stort hovintresse.

Kan tro att du har tur med att ha en barfotaverkare som kanske har lite eget tänkande. Du ser alltså bara arbetet som gjorts av EN enda -på hur många hästar då?

De amerikanska bilderna visar på en hel del fint arbete, men frågan är väl om det passar för alla.
Sen har jag inte sett några fina Sanhcp verkade hovar på bilder eller på riktiga kusar.

Emindys märr hade låg trakt o lång tå-nej tack!

Det krävs både dokumentation o många års efarenhet innan man kan säga bu eller bä om ngt nytt.

Hjälp med bra fångverkning finns att få på kliniker eller välutbildade hovisar, efter att röntgen gjorts.

Jag ser barfotahästar som verkas av hovis- som det alltid har varit- kanonfina fossingar, med välvd sula som klarar av att ridas på alla underlag-MED MÅTTA. Ägarna diskuterar med denne hur ofta den ska verkas beroende av årstid o väder.

Visst kan det fläkas upp lite nertill, men det tillhör verkligen vildhästens vardag.
det verkas bort nästa gång o hästen är fin igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

"Där håller man inte på att STÄNDiGT putsa ner till max, utan ger hästens hovar en chans att få växa till sig lite"

ständigt putsats? Vem putsar ständigt, rekommendationerna kommer från USA där ett intervall på 4- 6 veckor rekommenderas men beroende på situation självklart.
Det är ju därför dessa Gör-det-själv-kurser hålls.
Man kan raspa o fixa o dona mellan verkningarna eller göra allt själv-eller hur?:D
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nja jag har sett ett trettiotal verkade enligt metoden ungefär. Inte alla oömma men iallfall endel oömma på allt och två fånghästar som varit utdömda pga fång men rehabiliterats. Resterande reds anpassat alt hade boots. En har skotts igen pga återkommande hålvägg och allmänt dålig kvalitet på hovar.
Sett hästar gjorda av tre olika varav en OL. Dock verkas inte mina hästar av honom.

"Emindys märr hade låg trakt o lång tå-nej tack!"

emindys märr är ingen direkt unghäst har jag för mig, det tar tid att få en tå backad utan att göra skada.

Jag ser alldeles för många hästar som ser för..jävliga ut i dessa trakter och inte är det några barfotahästar inte. Men precis som det finns dåliga hovslagare finns det dåliga hovvårdare. Men att dra alla över en och samma kam, det är där jag har problem med denna tråd..
Om en häst har blivit vanvårdad- stäm jäveln precis som man skulle i vilket annat fall men gå inte och tror att alla barfotaentuaster har hästar som lider.


Jag har vid ett flertal tillfällen tänkt att sko min häst, inte för hans skull utan min egen. För han är inte oöm på fram, dock bak. Men jag anpassar mig efter honom än så länge. I allfall ett till två år till. Inte är han öm och inte tvingar jag honom gå på underlag som är obehagliga för honom heller. Det har skett en positiv utveckling därför försöker jag fortf, annars hade jag nog gett upp :-)

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

nja inte riktigt :-) Man lär sig att hålla efter s att hovvårdaren istället för att behöva komma var 6 / 8 vecka kan komma ex var 12 / 16 vecka. Hon verkar min häst- jag underhåller i mellan en gång och sedan kommer hon och kollar till osv..
men jag förstår hur det kan misstolkas.

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag har vid ett flertal tillfällen tänkt att sko min häst, inte för hans skull utan min egen. För han är inte oöm på fram, dock bak. Men jag anpassar mig efter honom än så länge. I allfall ett till två år till. Inte är han öm och inte tvingar jag honom gå på underlag som är obehagliga för honom heller. Det har skett en positiv utveckling därför försöker jag fortf, annars hade jag nog gett upp :-)

Mumin

Hur kan man inbilla sig att öm i ridning är lika med oöm i hagen?
Man har ett ansvar för sin hästs väbefinnande även när man inte rider den.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

"
emindys märr är ingen direkt unghäst har jag för mig, det tar tid att få en tå backad utan att göra skada.
Du kan "backa ihjäl dig"- tån alltså, om den har för låg trakt.
Tån kommer alltid att sväva iväg framåt om den inte står i balans på fotenJ
ag har vid ett flertal tillfällen tänkt att sko min häst, inte för hans skull utan min egen. För han är inte oöm på fram, dock bak. Men jag anpassar mig efter honom än så länge. I allfall ett till två år till. Inte är han öm och inte tvingar jag honom gå på underlag som är obehagliga för honom heller. Det har skett en positiv utveckling därför försöker jag fortf, annars hade jag nog gett upp :-)
Jag skor därför att de inte klarar av nötningen på det vis som jag vill träna- även ute på grusvägar.
Sen har vi halkan. När de är små så får man ta att de åker som Bambi
i hagen, men inte när de är stora o tyngre.

Hästar bär betydligt mindre vikt på bak, varav de sällan ömmar där. Skor därför mina ngt år senare bak- om det går.
Sen märker man skillnad på rörelsen när de även får skor bak.
Antagligen har de småömmat där.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

För att hästen i fråga endast ömmar på makadam och inte på något mjuk underlag som hans hage består av. Hästen ömmar inte vid ridning på mjuk underlag, alltså gräs, sand osv osv. Det är grusvägar med stora grusbitar som fortf är ett problem.

Dessutom att hästen har ett mtk tydligt kroppsspråk som dess ägare kan känna av.Han är helt olidlig vid smärta, när tabdlossning sker går ingen säker ;-)

Dessutom har hästen aldrig varit skadad och blivit undersökt av vetrinär med genomgått böjprov. Dessutom är hästen genomgången av massör som inte hittar några spänningar i fram vilket tyder på att han inte spänner sig. Dessutom rör han sig helt obehindrat på mjuk mark med stor glädje och mkt rörelse.

Hovslagare säger hela tiden till mig att klart att alla hästarn kan gå barfota om dom bara går i hagen.

Mitt ansvar är att se till att min häst mår bra, inte att jag måste göra avkall på vissa saker eller lägga ned mer jobb för samma ändamål som andra.

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Pratar du om hästen som nu är 6?
O knappt riden:smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp