Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nej fortfarande är han 3,5 och påbörjad inridning, alla gångarter samt böjning på volt. Detta tycker jag är himla långt lyckat med tanke på att han var en helt ohanterad 2 årig hingst med dåligt grundtemperament. Dessutom är han nivå 3 i tricktraining samt nh tränad så att han byter varv i språnget.
Vi lägger basen väldigt noga då jag vill ha en känslig häst som går att kommunicera med med mkt små medel. Inte för att jag vet vad det har för betydelse men jag får hela tiden höra att han är 6. Personligen tycker jag det är av mindre betydlese då jag tror på att gå fram sakta och vänja hästen succesivt vid träning och ridning. Att ha en tre åring som går klasser tycker jag inte är föredömligt snarare tvärtom. Varför skynda, jag har tänka att ha min häst lääääänge.
Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hej, passa på att småle nu. AANCHP i USA småler absolut inte varesig hur deras metod marknadsförs i Sverige eller dom bilder som presenterats på Svenska avarten, bevisligen verkade av sanchp:s två huvudmän.

AANCHP verkar heller inte helt "roade" av att man inte verkar enligt AANCHP:s riktlinjer samtidigt som man marknadsför sig som AANCHP utbildad verkare. Man går så långt att man t.o.m. kallar det för falsk marknadsföring och det vet vi ju hur glada man är "ower there" på att stämma allt som går att stämma.

Alltså nu måste jag fråga en sak för nu är jag lite förvirrad :confused: Är det skillnad på verkningsmetoden om man jämför den amerikanska med den svenska ??? Och om det är det - vad är din åsikt om den amerikanska verkningen?

Hoppas ingen nu tror att jag har några "baktankar" eller andra konstigheter med mina frågor för det har jag inte. Vill bara veta för jag har hela tiden trott att det var samma och att alla ni hovisar var helt emot det?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ok, då tog jag fel:o

Men tycker du att det är konstigt att han ej har varit skadad?

Förstår om du inte vill eller behöver sko den.
Många hästar klarar av ett helt liv utan skor.

Jag skulle iallafall låta andra experimentera med sina hästar innan jag provade. Då ( efter 20 år- en hästlivstid)skulle jag ta den som hade ett erkänt gott renommé- om min hästs hovar o ext. var bra.

MEN jag skulle sko på vintern för att kunna brodda den. Den ska inte behöva gå o spänna sig i hagen.

Om jag bodde i norrbotten vore det nog skillnad iom att det är gott om snö o kyla där.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det är större skillnader mellan olika verkare än mellan aanhcp och sanhcp

Alla hovslagare som sitter här (jag har debatterat detta ganska länge nu ) var helt emot både aanhcp och sanhcp på den tiden. Nu verkar de vara positivt inställda till aanhcp men menar på att sanhcp är en avart. Jag tror att detta är pga de i USA kommit mkt längre i hovforskningen och veterinärer som Bowker mfl har släppt resultat som visar att dessa hästar har bättre hovar, bättre blodcirkulation och att faktum är att det fungerar i rehabilitationssyfte ( Bowker är chefsveterinär på Mishigan state university som bla har en veterinärsutbildning , han har forskat på detta i över tio år)

Skillnaden kan i så fall vara att nyheter tar sig hit lite långsammare. Att förändringarna tar lite extra tid för att nå Sverige så att säga. Annars är allt jag sett efter samma modell och ideer som aanhcp

Men egentligen frågade du inte mig :p

Med den forskning som kommer nu tror jag att många tycker att det är jobbigt, många människor har det inte lätt för förändring, man kan behöva omvårdera en hel del kunskap som inte stämmer osv. Sedan inte sagt att allt måste omvärderas.
Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag svarar eftersom jag är på hugget-inte om huruvida hovisar åsikt:angel:

OL har ingen gedigen hästkunskap i botten o dåligt med kunskap i anatomi o hållbarhet/ skador.


Det är faktiskt synd att ingen hovis tog tag i detta istället iom deras hästerfarenhet o utbildning.
Vem vet?
Det kanske hade lett till en mer sann bild av AANHCP´s metod.
blir faktiskt besviken på att det även från dessa bara visas bilder på själva hoven o inte tar hänsyn till resten av hästen.

De enda helfigurbilderna har varit på mustanger med bananfötter, på håll, från snett-framifrån.

Ska man syssla med ngt så pass nytt, så gäller det att hålla sig uppdaterad.
Iom IT så går allt lika snabbt som en knapptryckning idag.

man får inte tro att det man gör är sant o inte lyssna på vetenskapen.

Jag vidhåller att det är svårt att få en adekvat utbildning, utan större praktik med handledare. iom att alla hästar har olika förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Alltså inte konstigt kanske men han var en enormt klantig , klumpig valpig och dominant två åring som inte hade någon balans samt var vanskött ( därav hovproblem)
Vi har knappt ingen snö här och när det väl kommer snö är det ingen fara med underlaget, inte ännu iallfall. Om jag rider rider jag med broddade boots.

Jag är snart etolog så jag antar att hela iden faktiskt klingar rätt i mitt huvud. Som Dr bowker sade i ett uttalande. Hästarna har utvecklats genom miljontals av år till de perfekta varelser de faktiskt är och de är inte byggda för att ridas på. Att tro att pga tillförande av vikt behöva ändra vinklar är att dömma sin häst till skador. Hästens stötdämpningsförmåga är knuten till sin förmåga att barfota kunna ha en fungerande hov. Jag skulle i dagsläget inte våga annat än ha honom barfota :-) Men jag förstår ditt resonemang. Men om inga hästar verkas finns det inga som kan bevisa detta om tjugo år. Nån måste våga utropa att jorden är rund och bli kallad för idiot ;-)
Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men vad säger det dig, att de ferala djur av rasen häst ser ut så? Jag tänker bara att Moder natur är den mest lämpligaste avlaren, alla med dålig hovkvalitet försvinner genom naturlig selektion.Det torde sig att evolutionärt sett är det den mest optimala benställningen/ hovvinkeln som överlevt. Varför ser hästarna ut på detta sätt om vi tror att det är skadligt?

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ok. Jag vet inte vad jag ska tro om denne OL.Men det är ju bara en person det. Finns det någon skillnad på den amerikanska och svenska verkningen tycker du?

Jag har själv en barfotahäst men en vanlig hovis och är nöjd. Men jag har såklart inte kunnat undgå denna barfota-debatt och jag tycker mig märka att hovisarna inte i grunden verkar ha något emot den amerikanske grundaren. (kommer inte ihåg vad han heter)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jamie Jacksson och hans mest kända elev Pete Ramey ( det är dom som skrivit huvuddelen av all litteratur som finns på ämnet )

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu tycker jag ni svävat ifrån vad tråden egentligen handlar om. En häst som säkert mår jättedåligt eller har åtminstone gjort det.
Huruvida ni kan komma överrens om barfotatalibanerna har rätt eller inte hör inte hit, skapa en ny tråd o ta det där. För ert gnabb hjälper inte hästen i fråga.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

kan inte annat än hålla med.. :bow:

önskar oxå att man rensade bort inlägg som inte rör fallet..
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men är det så att hovisar överlag inte ogillar den amerikanska metoden? (Ja jag vet att jag tjatar :D ) och är det någon skillnad?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men nu funkar inte moder natur så- tyvärr.
Även om man har perfekta föräldrar så innebär det inte att avkomman blir sådan.
Folk avlar på sånt som inte passar på tävlingsbanan.
Om de är framgångsrika blir det först efter att karriären är över. Dessa äldre ston kan då vara svåra att få dräktiga.
Caprice- OS i dressyr fick inga avkommor alls.

En häst rör sig inte så intensivt som när vi rider den.

En vildhäst pendlar mellan lång tå o nä rden sen bryts av kan trakten växa lite igen. Den har inte ett konstant bakåtläge som man kan manipulera hoven till.

Ber om ursäkt om ni ruttnar på detta oviktiga. Ser det som lite reklampaus medan vi väntar på besked.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Mjo jag är också intresserad av fallet i sig men jag tycker att det inte disskuteras om fallet i sig endast utan det disskuteras hurvida metoden är bra eller inte. Det ska vara okey att kasta skit på metoden i denne tråd men inte att protestera att detta gället ett enskilt fall? Dessutom är det väldans tyst nu och jag undrar vart rapporten om veterinär undersökningen har tagit vägen?


Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Alltså nu måste jag fråga en sak för nu är jag lite förvirrad :confused: Är det skillnad på verkningsmetoden om man jämför den amerikanska med den svenska ??? Och om det är det - vad är din åsikt om den amerikanska verkningen?

Enligt den efterforskning som gjorts så är det en stor skillnad mellan den utsprungliga AANCHP metoden och den Svenska sanchp metoden enligt mina kolleger "ower there" som är både traditionellt utbildade samt AANCHP utbildade. Där blir alltså mitt svar JA!

Min åsikt om AANCHP:s verkningsmetod är utifrån ställda frågor och dokumentation med otaliga bilder på Svenska "traditionellt" verkade hovar utförda av främst mig själv till mina kolleger "ower there" är att verkningen är utförd utifrån samma grundläggande fysiologiska forskningsbaserad inhämtad information och kunskap med samma resultat utifrån balanserad individuell verkning utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.

Man poängterar dock att det förefaller vara en stor skillnad på miljö, klimat,foder,hantering, bruk, avel, och främst hästraser här i norden med den påföljd att våra hästar i Norden knappast kan jämföras och heller förmodligen aldrig kommer kunna jämföras med det resultatet man "ower there" genom AANCHP verkning så framgångs rikt lyckats med utifrån sin vildhästverkning.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Dessutom är det väldans tyst nu och jag undrar vart rapporten om veterinär undersökningen har tagit vägen?
Mumin

Den frågan får du ställa till sanchp:s utbildningsansvarige!! Enligt Länsstyrelsens beslut så skulle den senast i måndags (läs den 2/4-07) genom personligt överlämnande ha lämnats in till berörd myndighet.

I dag (läs Onsdag den 4/4-07) har fortfarande inte denna rapport inkommit till Länsstyrelsen.

Vad kan denna förhalning bero på,,,,,,:angel:

Skall även Länsstyrelsen behöva utfärda ett "tvångsomhändertagande" genom polisiära åtgärder för att få del av denna Veterinärundersökning samt skall man även nästkommande Tisdag behöva kontakta berörd Veterinär för att därifrån få kopior på orginalhandlingarna för att med säkerhet få kännedom om att ingen "urkunns förfalskning" har förekommit.

Ja listan kan göras lång utifrån detta ärende med otaliga lagbrott och ignorering utifrån myndigheternas för dagen lagliga förfarande.

Allt detta som sker har dock ngt gott med sig i slutändan då lagen knappast är skriven för den enskilda individens välbefinnande för dagen vilket även noterats på regeringsnivå.

Slutligen tycker jag vissa skall ta sina privata diskuttioner via PM i stället för att skicka sk. PM växling genom tråden.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag är snart etolog så jag antar att hela iden faktiskt klingar rätt i mitt huvud. Som Dr bowker sade i ett uttalande. Hästarna har utvecklats genom miljontals av år till de perfekta varelser de faktiskt är och de är inte byggda för att ridas på. Att tro att pga tillförande av vikt behöva ändra vinklar är att dömma sin häst till skador.
Mumin

Hej, det får klinga hur det vill i ditt huvud och du får utbilda dig precis vad du vill bara klockorna ringer.

Hur kan du med gott samvete och kunskap köpa ett resonemang där man påstår att "hästarna har utvecklats genom milijontals av år till de perfekta varelser de faktiskt är" ???

Har denna person aldrig hört talas om avel och inavel eller utgår detta resonemang helt utifrån fria hästar utan männsklig inblandning i avel??? Är det det sista så köper jag resonemanget men knappast ngt som man utifrån dagens hästhållning brukar så där föll det svamlet.

Att häster inte är byggda för att ridas på har dagens forskning sedan flera år tillbaka kommit fram till, likt förbaskat så förespråkar man i ena änden naturlig hästhållning i ena änden för att i nästa secund deklarera att jamen jag vill ju även kunna rida på min häst.

Att slutligen vara så kunnig i sina uttalanden att man inte har kunskap om hur "vikt känslig" en häst är och att man genom forskning sedan flera år tillbaka klart kan konstatera att hästens största skaderisk är den "klump" som envisas med att genom sin onaturliga hantering genom att rida på detta icke skapta ridbara djur så snart dom sitter upp förändrar hästens egen naturliga vikt och vinklar utifrån belastning måste ju bara vara helt "freek out"

Den dagen människan har skaffat sig kunskap om sin avsaknad av jämnvikt och börjar bli lite mer självkritisk så kommer förmodligen även hästen finna en människa på ryggen som lite mer viktbärande.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag håller med precis, hästen är inte gjord för att ridas på det var precis det jag försökte säga, så i mitt tycke om man nu ska rida får man kompromissa för hästens hälsas skull. Det Bowker försöker säga är att ingeting blir bättre av att man tar bort hästens naturliga stötdämpning genom att sko.

Då mekanismen i detta fall har utvecklats genom evolution som pågått i miljontals år där aveln kan ha gått hur snett som helst men man kan inte ändra på gener där ingen gevariation finns. System och grundkvaliteer kan man inte ändra på det är universums lagar. Vi kan ändra på yttre kvaliteer men att vi skulle ha ändrat på hovens mekanism är en omöjlighet. Eftersom detta är sanningen vi lever med kan man inte för att man sätter upp en ryttare lyfta hovens stråle från marken för att få ett bättre steg osv. Då skapar man sig problem genom att eliminera hovens förmåga att fungera. Att sko behöver inte vara ett nödvändigt ont. Man kan sko med lägre trakter och en kort tå för att få fram åtminstånde låta hoven klara av sin blodcirkulation.

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Man kan sko med lägre trakter och en kort tå för att få fram åtminstånde låta hoven klara av sin blodcirkulation.
Men så skor de bästa!!!
hästen står i bra balans o den växer då utan att ena eller andra änden skjuter iväg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp