Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag förstod inte att det var en tävling i vem som vet mest.

Jag vet förstås mer än vad jag skivit ut här, ville bara få slut på spekulationerna.

Jag har inte själv träffat hästen men forskat i dess stamtavla.

Hej, jag förstår inte men ber om ursäkt att jag återupprepade redan tidigare redovisad fakta i ärendet. ALLT enbart för att det INTE skall bli massa spekulationer.

Sedan anser jag inte detta som en tävling i vem som vet mest utan tycker det är bra för undvikande av spekulationer att den som vet ngt som är ofentligt och har grundläggande fakta bacis även skriver ut det i tråden.


Du har inte själv träffat hästen med forskat i dess stamtavla,, och vad för fakta grundad information får du fram där som stoppar spekulationer???

Förlåt då om jag verkade "uppnosig" det va absolut inte min avsikt. Min avsikt har hela tiden och är fortfarande endast denna enskilda individs välbefinnande och snabbt aggerande utan förhalningar från berörda parter.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Villhelminafallet, det har jag missat.
Upplys mig är du snäll.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*knapplån*

Det är ett märkligt spel runt en gammal häst detta!

Hästen skoddes enligt konstens alla regler av förra ordföranden i Hovslagarföreningen, med sulor och silikon och enligt konstens alla regler. Den mådde ändå inte alldeles bra i sina fötter. Berodde det på hovslagaren eller på "något annat" - vi kan kalla det "X"? En massa faktorer som kan ha samverkat - eller var för sig gett symptomen - oavsett vilken verkningsmetod som använts. Den mest välskodda hästen dör också så småningom av ålderdom.

Ägaren ville ge hästen något bättre. Gick på en föreläsning - eller flera - med en vältalig person som övertygade ägaren om att sanhcp-metoden var den rätta. Hästen är fortfarande inte bra i fötterna. Beror det på hovvården eller på "X"??? Upprörande att satsa på att få en så gammal häst frisk genom en ny metod...? Tyvärr är många inom hovslageriet inte så milda och vältaliga. Finns ofta en "grabbig attityd" - och den gör det lätt att välja en trevlig välkammad och vältalig person som alternativ. Särskilt om man själv inte är så väl insatt i ämnet. Hovslagarföreningen kanske ska satsa på charm- och retorik-kurser för sina medlemmar istället för att anmäla konkurrenterna. I det läge som uppstått kommer tyvärr alternativmetoden att "vinna poäng" om hästen klinikundersöks och är frisk.

- Sen blev tydligen allt värre och värre, med smärta hos hästen. Om hästen inte kan stå barfota i boxen - är det lätt att dra slutsatsen att verkningen är åt helvete. Då var veterinär där och ordinerade smärtstillande som hästen också fick. MEN ägaren och övriga var oense om orsaken till att hästen hade ont. Situationen blev så tillspetsad - det verkar som om det blev totalt krig kring denna individ, att ägaren flydde med hästen. Tragiskt. Prestige kan ställa till med mycket. Ingen vill förlora ansiktet. :eek:

Faktorn "X":
1. Gammal häst
2. Överviktig
3. För lite motion
4. Foder - för mycket/för lite/foderbyten?
5. Utevistelse?
6. mm mm

Jag har skrivit förut att jag har pratat med ägaren. Jag delar inte ägarens uppfattning och övertygelse. Har tackat nej till erbjudandena om att "gå med i sekten".
Jag tycker dock att det jag vet - som jag skrivit här - är viktiga faktorer som glöms bort.

Det är inte en häst som flänger runt och hoppar och far i 180 knyck. Det är en omhuldad pensionär, med ålderskrämpor. Hästen borde utan vidare kunna vara barfota med en normal verkning med tanke på det arbete den utför = ungefär noll. Därför är det mer troligt att den mår dåligt av något annat än verkningen.

Enligt ägaren mår hästen bra nu - och äter hö, normal foderstat. Väldigt synd, tycker jag, att det inte gick att få in hästen till klinik tidigare för utvärdering. Ägaren hade behövt få veta hur hästen hade det, och resten av hästvärlden också.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Med all respekt, finns det länkar som fördjupar så er jag inget fel i det. Till andra användare, skriver jag detta. I den här tråden förekommer länkar till offentliga artiklar, påståenden som att dessa är lögner bestrids enklast genom att hänvisa till nya artiklar som tar upp ämnet i ett senare datum.
Hur ska användare annars kunna veta vad som är rätt eller fel.

Boj/Moderator
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fegis.......
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*knapplån*

Det är ett märkligt spel runt en gammal häst detta!

Hästen skoddes enligt konstens alla regler av förra ordföranden i Hovslagarföreningen, med sulor och silikon och enligt konstens alla regler. Den mådde ändå inte alldeles bra i sina fötter. Berodde det på hovslagaren eller på "något annat" - vi kan kalla det "X"?


Hej, du verkar insatt i ämnet,, kan du inte då oxå skriva ut vem som "ville" ha hästen skodd med sulor och silicon enligt konstens alla regler.

Fråga, va det Hovisen eller "X"???

Tacksam för svar så det inte börjar spekuleras.

För att även undvika ytterligare spekulation så "tror" jag att jag tidigare skrev att det va hovis som redan i Nov-06 skodde av denna häst då den skulle "trappa ner" och hade så bra hovkvalite att den absolut skulle må bäst av att vara barfota. Så skedde oxå mig veterligt helt utan att denna individ påpvisade ngn hälta. Denna avskoning va oxå mig veterligt det sista utförda arbete hovis gjorde på denna individ. Denna individs hovproblem noterades i början av Jan-07 sedan en annan "verkare" börjat ta över den enskilda individens hovvård med accelererande resultat.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.



Nej,,, feghet beror det inte på, bara uppvisande av respekt dels utifrån vad tråden handlar om likväl att vi i denna tråd inte diskuterar Strassermetoden utan SANCHP.

Vilhemmina fallet ska ses som en ( ) att viss bör sopa framför egen dörr innan man kastar skit på andra utifrån vad man på sin hemsida skriver.

Finns intresse så kan jag öppna en ny tråd om det ämnet.

Du S.O. har PM
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Öppna gärna en ny tråd om Strasser och Villhelminafallet. Det här är intressant. Det är jätteviktigt att de här nya metoderna diskuteras och granskas. Så att inte "normalkunniga" hästägare luras att använda metoder som är mindre bra för hästen.

Strasser är ju, vad jag förstår, ett helt koncept som utgår från bla lösdrift, mycket rörelse och barfotaverkning. (Hur många kan ge det?)De här även blivit dömda i djurskyddsärendet runt om i Europa. Så även det är en mycket suspekt metod, i mina ögon då.

Så öppna en ny tråd, skapa debatt!

Norrland
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Öppna gärna en ny tråd om Strasser och Villhelminafallet. Det här är intressant. Det är jätteviktigt att de här nya metoderna diskuteras och granskas. Så att inte "normalkunniga" hästägare luras att använda metoder som är mindre bra för hästen.

Strasser är ju, vad jag förstår, ett helt koncept som utgår från bla lösdrift, mycket rörelse och barfotaverkning. (Hur många kan ge det?)De här även blivit dömda i djurskyddsärendet runt om i Europa. Så även det är en mycket suspekt metod, i mina ögon då.

Så öppna en ny tråd, skapa debatt!

Norrland


Hej, det handlar även om att man under en lång tid även inte kan (ska) rida sin häst. Hur många vill det???

Jag spånar vidare på ämnet och återkommer efter som det verkar finna intresse för debatt.;)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

OK --- Svårt att skriva så att det uppfattas rätt. Försöker:

Insatt i ämnet - ja, eftersom jag pratat med ägaren och försökt att förstå vad som hänt och försökt få ägaren att förstå hur h*n uppfattas. Jag har inte sett "vildhästverkningen".

Att hästen var skodd med sulor mm enligt konstens alla regler var INTE kritik!!! Tvärtom.

Och med "x" menade jag INTE en person, utan alla de övriga faktorer som gjorde det svårt för hästen att må bra med sina fötter. Jämför en tjockis som har ont i knäna. Beror det onda på övervikten, på bristande träning, för mycket träning, på fel skor - eller kanske en kombination?

Jag bara hoppas att en fin gammal häst inte ska fara illa av dålig hovvård - eller tvångsomhändertas och avlivas av "fel skäl". Därför har jag pratat med ägaren och försökt nå fram med ett budskap om hur viktigt det är att ta seriöst på det hela.

Hoppas att det gick fram bättre vad jag menade nu? :)


Hej, du verkar insatt i ämnet,, kan du inte då oxå skriva ut vem som "ville" ha hästen skodd med sulor och silicon enligt konstens alla regler.

Fråga, va det Hovisen eller "X"???

Tacksam för svar så det inte börjar spekuleras.

För att även undvika ytterligare spekulation så "tror" jag att jag tidigare skrev att det va hovis som redan i Nov-06 skodde av denna häst då den skulle "trappa ner" och hade så bra hovkvalite att den absolut skulle må bäst av att vara barfota. Så skedde oxå mig veterligt helt utan att denna individ påpvisade ngn hälta. Denna avskoning va oxå mig veterligt det sista utförda arbete hovis gjorde på denna individ. Denna individs hovproblem noterades i början av Jan-07 sedan en annan "verkare" börjat ta över den enskilda individens hovvård med accelererande resultat.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag bara hoppas att en fin gammal häst inte ska fara illa av dålig hovvård - eller tvångsomhändertas och avlivas av "fel skäl". Därför har jag pratat med ägaren och försökt nå fram med ett budskap om hur viktigt det är att ta seriöst på det hela.

Hoppas att det gick fram bättre vad jag menade nu? :)

Hej, ja det va klart mer lättförståligt,,,Tack.

Du gör en stor insatts genom dina diskutioner med hästägaren och man hoppas att det leder till samma slutsats och mål som andra här har nämligen den enskilda individens välbefinnande och rätt till ett hästliv.

En sak jag dock inte förstår utifrån vad du skriver och ofta grubblat på är, varför nämner du ordet "avlivning"???? Denna häst har många år kvar att leva, mitt mål är att den dock skall leva dessa år utan smärta i hovarna och få tillgång till det grovfoder som är naturligt för alla hästar så den inte blir undernärd med secundära tarmstörningar som följd utifrån hur onaturlig "kost" den ordinerats utifrån okunskap.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Med all respekt, finns det länkar som fördjupar så er jag inget fel i det. Till andra användare, skriver jag detta. I den här tråden förekommer länkar till offentliga artiklar, påståenden som att dessa är lögner bestrids enklast genom att hänvisa till nya artiklar som tar upp ämnet i ett senare datum.
Hur ska användare annars kunna veta vad som är rätt eller fel.

Boj/Moderator

Med all respekt BOJ,,, här kommer en länk daterad med ett senare datum som hänvisar till offentliga artiklar som fördjupar och bestrider påståenden som att tidigare offentlig redovisad artikel är lögn.

Källa: BBC

Länk: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/suffolk/5298790.stm

Kanske ngn annan har en senare länk att redovisa till för en "dementering", i så fall är jag tacksam för delgivande av detta. I annat fall finner jag detta fall som "closed" och ett erkännande att dom funnit lagstadgad kraft.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Tack för att Du förstår. Det är en märklig situation detta.

Avlivning - med tanke på det fall som var nyligen, en häst blev skjuten. Det var tydligen fel.

Om det handlar om en gammal häst som är blockhalt och har mycket ont - vore det kanske mest humant att avliva? Prognosen är väl god om det är en akut hovböld, men det är ju det som är oklart och fritt att tolka efter eget huvud. Hoppas nu bara att hästen kommer till "rätt" veterinär, som verkligen ser till hästen.

mvh/A :)



Hej, ja det va klart mer lättförståligt,,,Tack.

Du gör en stor insatts genom dina diskutioner med hästägaren och man hoppas att det leder till samma slutsats och mål som andra här har nämligen den enskilda individens välbefinnande och rätt till ett hästliv.

En sak jag dock inte förstår utifrån vad du skriver och ofta grubblat på är, varför nämner du ordet "avlivning"???? Denna häst har många år kvar att leva, mitt mål är att den dock skall leva dessa år utan smärta i hovarna och få tillgång till det grovfoder som är naturligt för alla hästar så den inte blir undernärd med secundära tarmstörningar som följd utifrån hur onaturlig "kost" den ordinerats utifrån okunskap.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Med all respekt BOJ,,, här kommer en länk daterad med ett senare datum som hänvisar till offentliga artiklar som fördjupar och bestrider påståenden som att tidigare offentlig redovisad artikel är lögn.

Källa: BBC

Länk: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/suffolk/5298790.stm

Kanske ngn annan har en senare länk att redovisa till för en "dementering", i så fall är jag tacksam för delgivande av detta. I annat fall finner jag detta fall som "closed" och ett erkännande att dom funnit lagstadgad kraft.

Jag kan inte tolka avsaknad av svar som ett ärligare erkännande att detta funnit lagstadgad kraft och just detta fall som "closed"

Mer ärliga erkännande kommer inom kort.;)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hästägare anmäld efter barfotaverkning.

Källa: Aftonbladet Ridsport.

Länk: http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/verkad.html

Kort Citat: - Personalen ringde till mig den 1 februari för att en häst var väldigt illa däran. De kunde inte få ut den ur boxen. Ägaren ville inte lyssna alls på personalens rekommendationer att ta ut en veterinär och en hovslagare, berättar hovslagaren Patrick för Aftonbladet ridsport.
Slut citat:

Notera gärna datumet i citatet den 1 februari, det har nu gått exakt 71 dagar ( drygt två och 1/2 månad) sedan denna anmälan gjordes.

Hitils så har två komuners djurskydds inspektörer varit inblandade, tre oberoende Veterinärer och en massa överklagande hit och dit från "stridande" motpart.

Detta har i slutändan lett till Länsstyrelsens beslut om att den enskilda individen senast den 30/3-07 skulle uppsöka klinik vilket oxå gjordes.

Vad detta klinikbesök uppvisade för denna enskilda individens välbefinnande anser man doch på Länsstyrelsen som mindre viktigt än sin "påskledighet" (läs hela "förra" påsk veckan) vilket även tydligen va klinik Veterinärens uppfattning genom sin semester stängning i avsaknad av utskriven journal före ledighet.

Enligt Länsstyrelsens beslut så skall "om önskan finns" denna journal från sanchp:s utbildnings ansvarige tillsändas Länsstyrelsen för kännedom vilket naturligt vis det inte finns ngt önskemål om från sanchp:s sida att delge utan ytterligare förhalande.

Länsstyrelsen har vid besök för drygt två veckor sedan vid besök konstaterat att den enskilda individens hull är av den statusen att revbenen är klart synliga från 20 meters håll!!!! Man poängterar dock från sanchp:s sida att denna individ har fri tillgång på halm,rötter samt bark och även stråfodergiva av 6 kg icke analyserat hö dagligen!!

Kontroll av höförvaringen på sanchp:s utbildnings ansvariges "rehabeliterings center" för att konstatera om det överhuvudtaget fanns ngt hö lager på denna gård förefall inte Länsstyrelsen som en tänkvärd notering. Dock så fann man det tänkvärt vid sitt besök att den enda häst man fann vid detta besök på detta "rehabelicerings center" va endast den aktuella hästen.??

Vid påtryckningar så förefaller det som "troligt" att Länsstyrelsen finner det mödosamt att göra ett återbesök för att kontrollera om den enskilda individens hull uppvisar en mer normal status eller om revbenen för dagen är synliga på 30 meters håll.

En sak kan man bara konstatera utifrån detta fall, lagen är inte skriven utifrån Svenskt djurskydd utifrån den enskilda individens välbefinnande och rätt till onödigt lidande!!

Det har nu gått exakt 71 dagar sedan denna häst anmäldes och fortsättning följer dagligen!!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Tråkigt att det ska ta sån tid bara, hästen lider säkert
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

fyy f-------n rent ut sagt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp