Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu förstår jag inte, du skriver att hästen har blivit bedömmd som undernärd och att revbenen syns. Medans hon i samma stall beskriver hästen som gravt överviktig :confused:

Mumin

skit finns oavsett i alla genres, att dra alla över samma kam är enligt mig väldigt enkelspårigt. Hoppas legitimeringen går igenom så att man kan sätta dit de slarviga hovslagare som orsakar även dom förslitningsskador och blodsvite. :devil:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du får ursäkta, jag såg inte någonstans på aftonbladet ridsport denna nya information som du så hängivet redovisade.

Får jag anta att det alltså är du själv som är källan?

"Rehabiliteringscenter", vem har påstått att gården är det? Är det du eller länsstyrelsen?

Du pratar om hull, men säger inget om huruvida hästen fortfarande är halt vilket var, som jag kom ihåg det, den initiala orsaken till oro.

Jag ser att du känner dig besviken över att länsstyrelsen inte fann det nödvändigt att notera huruvida det faktiskt fanns något hö på gården men varför skriva det i inlägget? Du får det att låta som att det var lögn att hästen fick 6kg hö/dag?!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Som jag förstår det; när hästen stod i det gamla stallet var hästen gravt överviktig. Hästen har bantats och avgiftats och därmed gått ned i vikt såtillvida att den nu bedöms som mager och har fått en mer normal foderstat med en viktig skillnad att den även har fri tillgång på halm och bark.

Eftersom det är fysiskt omöjligt att förbruka rent fett så snabbt kan man ganska enkelt förstå att en stor del av "förlusten" var vatten som bundits i kroppen.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det här blir ju bara värre och värre.
Du måste vara sjukligt besatt av att "sätta dit" SANHCP:s "anhängare".
Tror inte ett ögonblick på att du är intresserad av "individens bästa".
Såvitt jag förstår har veterinärer varit ute och kollat hästen ett antal gånger på dess nuvarande vistelse, så att den är utsatt för lidande kan vi ju avskriva, eller?
Är själv inte "barfotataliban", men jag är övertygad om att många många hästar mycket väl skulle kunna gå barfota om de fick rätt förutsättningar, och att barfotagång är en mycket bra förutsättning vid rehabilitering av sjuka hovar.
Det är MYCKET tydligt att ditt enda mål är att smutskasta SANHCP, och det tycker jag är beklämmande.
Människans utveckling under årtusenden har möjliggjorts av att enskilda individer vågar prova nya infallsvinklar. Men du kanske är övertygad om att jorden är platt, också?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Håller med dig fullständigt. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Problemet är de människor som bara anammar en del av kunskapen ser jag det som.
Dessa hästar som skulle vara halta på alla fyra .. Man ska inte ta av skor och rehabilitera sin häst om man själv inte kan anpassa sig och vara villig att vänta in hästen. Förstår inte efter kurserna hur dessa kan existera då när jag gått utbildningarna verkligen blivit påtryckt meningar som.. Boots i alla lägen där hästen ömmar, man ska inte tvinga hästen att gå på underlag den inte klarar osv osv. Ändå finns det folk som inte följer riktlinjerna. Och så anklagas hela konceptet för att inte fungera :crazy:

Personligen tror jag att de fall som jag känner till där utdömda kroniska fånghästar faktiskt har tillfrisknat skrämmer hovslagarna. Finns bla ett fall redovisat med bilder på www.sundhast.se
Att metoden faktiskt fungerar i rehabiliteringssyfte och att den nya hovforskningen från USA gjort av vet. Dr Bowker visar att den modellen stämmer med hästens grundläggande hovmekanism och stötdämpningsförmåga..

Att ha jobbat aktivt med något i 20 år och sedan behöva ändra förhållningssätt kan inte vara enkelt men alla hovsjukdomar som vi själva skapat pga ofömåga att anpassa oss visar sitt tydliga språk.

Dom har gått igenom exact samma process i USA som pågår just nu i Sverige. Populariteten är enorm och fler och fler veterinärer börja blicka ditåt io med forskningen som kommer och har kommit :love:

som bowker sade. (egna ord) De som säger att forskning på ferala hästar inte är tillämpningsbart . Och att pga ridning detta inte stämmer vet inte vad de talar om. För att vi tillsätter en ryttare bör vi då förstöra hästans hovmekanism och strypa blodcirkualtionen? Verkligen inte.

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

KL

Tycker de hovisar som skriver i denna tråd gör ett hedervärt arbete att ge hästar rätt till en god hästhållning utan smärta.

Till er som så envetet försvarar denna sektliknande rörelse tycker jag att ni gör bort er totalt.

Varför inte erkänna att denna behandling inte passar alla hästar och att det klart finns hästar som lider av verkningen....självklart tillsammans med okunskap från hästägare men denna rörelse måsta ta sitt ansvar att inte verka hästar där det finns risk för att hästen far illa.

Självklart finns det ett ägaransvar att amn ska se till att man har så pass mycket kunskap att kunna ge en häst god hästhållning men så länge det inte finns ett "hästkörkort" för att få äga häst......

Självklart måste man kunna lita på de som säljer sina tjänster för att kunna vad de erbjuder i hästsektorn men så är visst inte fallet.
Välkomnar legetimeringen !!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

"Varför inte erkänna att denna behandling inte passar alla hästar och att det klart finns hästar som lider av verkningen....självklart tillsammans med okunskap från hästägare men denna rörelse måsta ta sitt ansvar att inte verka hästar där det finns risk för att hästen far illa."

Och hur fasen ska detta fungera i praktiken? Det finns hästar som är skodda av jätteduktiga hovslagare men där ägaren väntar alldeles för länge mellan skoningarna och förstör därmed för hästen.

Har inte träffat en enda häst som lider pga verkningen om ägaren haft vett att följa den efter principerna, samma gäller oavsett vad man gör med sin häst.

Att säga så här är samma sak som att säga att man borde sluta lära ut AR då instruktörerna skulle ta på sig ansvaret för alla ryttare som missbrukar principerna och använder stångbett på fel sätt så att hästen får problem.

Konstigt resonemang, sluta bota hästar det finns folk som missbrukar metoden. Kan vi sluta upp med alla möjligt då.
Sälja sprit, rida, ha sex, leva:eek:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu är det ju så att metoden inte botar några hästar utan att den tvärtom gör hästar sjuka.
OL som totalt vägrar att ta till sig ens den mest grundläggande veterinärmedicinen men ändå påstår att han är anlitad av veterinärer i sin reklam. Ingen veterinär förutom en sektmedlem vill ta i karln med tång ens en gång.
Hans resonemang om hovbensrotation låter ungefär som att en bil med punktering bara har punka på den nedre delen av däcket.
Han orerar om att hovslagare inte kan bota fång, medans vi sammanlagt botar en väldig massa fånghästar varje år. Fast vi erkänner att en fånghäst alltid är en fånghäst även efter sitt tillfrisknande och skall behandlas därefter.

Och du Mumin på dig låter det som att Dr Bowker är ett stort fan av SANHCP Personligen så tror jag att Dr Bowker kräks på personer som OL som förvanskar relevant forskning för egen vinnings skull och orsakar många hästars lidande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Även jag kan tycka att det är lite Don quiote över denna historia men det förtar inte det totalt ansvarslösa i att inte åka in med en häst till vet. när man blivit beordrad till det. Orsak till detta kan bara ha varit att dölja sjukdomsorsaken antingen genom att hästen dör eller av tidens gång blir frisk.
Om man på något sätt försvarar detta handlande tycker jag att man skall ta sig en funderare på om man över huvudtaget är lämplig att hålla på med häst eller annat djur.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu är det ju så att metoden inte botar några hästar utan att den tvärtom gör hästar sjuka.

Du sitter alltså och påstår att alla de som upplevt att deras hästar blivit av med sina fångproblem mha verkning enligt SANHCP:s princip ljuger???
Av vilken anledning i så fall? Är de mutade av OL??

Det är patetiskt hur någon pga att man ogillar en annan person kan förkasta allt som på något vis har med denne att göra. Verkning enligt "vildhästprincipen" är väl inte något som OL hittat på?????
Öppna dina sinnen och lyssna/läs, och fundera över om det kanske kan ligga iallafall något lite i vad den vedervärdige OL säger.
Jag har inte mycket koll på vad som händer "Over there", men det verkar alltså som OL:s kollegor håller på att lyckas lura en hel nation till att plåga sina hästar??
Oss emellan - Jag gillar inte heller OL nåt vidare. Men jag tror att det ligger MYCKET i det karln säger....
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har f.ö varit på två föreläsningar om "vildhästmetoden".
Alle de veterinärer (tre st) som varit och lyssnat har blivit MYCKET intresserade av teorierna.
Så ditt påstående att ingen veterinär vill veta av detta är en stor lögn.
(Fast det är klart......för att få komma in och lyssna var man ju tvungen att svära sekteden. Vi skar till och med upp våra högertummar med en hovkniv, och blandade vårt blod i ett upp-och-nervänt hovben till tecken på vårt medlemskap. Det är en skithäftig sekt, ska ni veta. Ni borde gå med....*asg*)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har f.ö varit på två föreläsningar om "vildhästmetoden".
Alle de veterinärer (tre st) som varit och lyssnat har blivit MYCKET intresserade av teorierna.
Så ditt påstående att ingen veterinär vill veta av detta är en stor lögn.
(Fast det är klart......för att få komma in och lyssna var man ju tvungen att svära sekteden. Vi skar till och med upp våra högertummar med en hovkniv, och blandade vårt blod i ett upp-och-nervänt hovben till tecken på vårt medlemskap. Det är en skithäftig sekt, ska ni veta. Ni borde gå med....*asg*)

Ja sen har vi ju knypplarföreningen också.;)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Dr bowker har ett sammarbete med AANHCP i USA. Där han ser till att dom får ta del av allt hans forskningsresultat och håller föreläsningar/utbildningsseminarier. Flera stycken från Sverige har varit på dessa.

Så dessa fånghästar som faktiskt blivit rehabiliterade efter att varit i "er" vård och blivit utdömda, som ändå blivit rehabiliterade vad är de? :confused:

Kan nämna tre stycken som jag vet så här på bara rak arm och då är jag en människa som inte har någon vidare insyn i verksamheten. :smirk:


Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du sitter alltså och påstår att alla de som upplevt att deras hästar blivit av med sina fångproblem mha verkning enligt SANHCP:s princip ljuger???
Av vilken anledning i så fall? Är de mutade av OL??
..


Jag känner personligen till ett fall där hästen blev klart sämre, en fångislänning som bara fortsatte att halta till jag skodde honom långt efter att den akuta fasen klingat av, då blev han haltfri på nån timme och klart mycket positivare, sen lyckades OL övertala dem att sko av igen och sedan dess haltar hästen vidare i tillvaron.....
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Haller med. Att det ska vara san kapning av SANHCP, det finns ju en hel del hastar som blir battre men det matas bara pa, att det ar djurplageri osv.
Min fanghast blev battre av barfotaverkning, efter att hovslagare jobbat pa honom i tva ar och bara gjorde honom varre. Det blev sa hemskt till slut att han vagrade att lyfta upp hovarna.
Barfotaverkning var sista forsoket och han ar som en ny hast. JIPPI!
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Haller med. Att det ska vara san kapning av SANHCP, det finns ju en hel del hastar som blir battre men det matas bara pa, att det ar djurplageri osv.
Min fanghast blev battre av barfotaverkning, efter att hovslagare jobbat pa honom i tva ar och bara gjorde honom varre. Det blev sa hemskt till slut att han vagrade att lyfta upp hovarna.
Barfotaverkning var sista forsoket och han ar som en ny hast. JIPPI!

Hej, va bra att din hast efter bara tva ar uppvisad ingen smarta in hovarna. Det later som en kort tid av smartsam rehabelitering som absolut inte stridande mot Svensk djurskyddslag.

JIPPI!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp