Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fast djuret har visats upp till 3 oberoende veterinärer och en klinik på den tiden. Är inte det viktigaste att den berörda hästen får veterinärvård?

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

men kan inte dom undersökningarna offentliggöras t.ex. i samma blaska som artikeln först publicerades så att vi, om hästen nu mår bra, får ett slut på denna debatt! det om något borde väl ligga i barfotaverkarnas intresse?

att det är knäpp tyst får det ju att verka suspekt...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

men kan inte dom undersökningarna offentliggöras t.ex. i samma blaska som artikeln först publicerades så att vi, om hästen nu mår bra, får ett slut på denna debatt! det om något borde väl ligga i barfotaverkarnas intresse?

att det är knäpp tyst får det ju att verka suspekt...

Om det ligger i barfotaverkarnas intresse kan du ge dig sjutton på att det inte ligger i blaskans.
Eller....??
Tror du att du kan hitta NÅGOT media som skulle våga offentliggöra något som så mycket som liknar propaganda för barfotaverkarna??
I så fall är du nog lite naiv.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om det ligger i barfotaverkarnas intresse kan du ge dig sjutton på att det inte ligger i blaskans.
Eller....??
Tror du att du kan hitta NÅGOT media som skulle våga offentliggöra något som så mycket som liknar propaganda för barfotaverkarna??


Hej, räknas inte Min Häst som har en målgrupp avseende tioåringar som media???
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Dr bowker har ett sammarbete med AANHCP i USA. Där han ser till att dom får ta del av allt hans forskningsresultat och håller föreläsningar/utbildningsseminarier. Flera stycken från Sverige har varit på dessa.

Så dessa fånghästar som faktiskt blivit rehabiliterade efter att varit i "er" vård och blivit utdömda, som ändå blivit rehabiliterade vad är de? :confused:

Kan nämna tre stycken som jag vet så här på bara rak arm och då är jag en människa som inte har någon vidare insyn i verksamheten. :smirk:
Mumin

Jag drar tills vidare inga som helst paraleller mellan AANHCP och SANHCP. Vad jag vet så har Dr Bowker inget samarbete med OL och jag har inte någonstans sett samma huvudlösa fnoskler från Bowker som OL använder i sin marknadsföring.

Nu är det så här Mumin att det finns en etisk gräns för vad vi får utsätta djuren för. Ibland får man i sitt jobb fatta tråkiga beslut om att en hästs lidande är så stort att fortsatt vård för ett eventuellt framtida tillfrisknande inte är etiskt försvarbart.
SANHCP som saknar både etik och moral behöver tydligen inte tänka i de banorna.
Jag har sett många fånghästar som blivit friska trots att de inte fått någon behandling alls. Jag har sett andra som blivit friska trots felaktig behandling. Och det finns säkert hästar som blivit friska trots att de utsatts för SANHCP behandling. Men det lidande som hästen utsatts för under behandlingen strider mot allt förnuft och dessutom mot djurskyddslagen.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nu är det ju så att metoden inte botar några hästar utan att den tvärtom gör hästar sjuka.

Du sitter alltså och påstår att alla de som upplevt att deras hästar blivit av med sina fångproblem mha verkning enligt SANHCP:s princip ljuger???
Av vilken anledning i så fall? Är de mutade av OL??

Det är patetiskt hur någon pga att man ogillar en annan person kan förkasta allt som på något vis har med denne att göra. Verkning enligt "vildhästprincipen" är väl inte något som OL hittat på?????
Öppna dina sinnen och lyssna/läs, och fundera över om det kanske kan ligga iallafall något lite i vad den vedervärdige OL säger.
Jag har inte mycket koll på vad som händer "Over there", men det verkar alltså som OL:s kollegor håller på att lyckas lura en hel nation till att plåga sina hästar??
Oss emellan - Jag gillar inte heller OL nåt vidare. Men jag tror att det ligger MYCKET i det karln säger....


Mina sinnen är helöppna men det betyder inte att jag totalt stängt av mitt förnuft. Att en människa som har haft information och föreläsningar som yrke vet hur man skall skaffa sig anhängare alá halelujametoden är inte förvånande. synd bara att hans "metod" drabbar hästar och inte er själva.
Ingen av er verkar bry er om att de två yrkeskårer som vet allra mest om det han pratar om, hovslagare och veterinärer totalt sågar det han säger och hans kunskaper i anatomi.
Ingen kan väl för en sekund tro att vi som OL påstår bara är negativa för att vi är rädda om våra jobb?
Det är få yrkeskårer som är så överbelastade som vi hovslagare.
Vore metoden seriös och veterinärmedicinskt förankrad så skulle vi välkommna den.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Har du förresten, SO Hovslagare, tänkt på, att om hästen visar sig ha tillfrisknat - Då har din tes om att SANHCP:s metod bara gör hästar sjuka visat sig vara fel.
Inte undra på att vissa är rädda..........

Fan - Det ser ut som jag bara klankar ner på hovslagare hela tiden, det är inte min mening. Jag tycker att duktiga hovslagare gör ett suveränt jobb därute.
Men.
Vissa kunde kanske vara lite mer öppna för att det eventuellt kommer nya sanningar om vad som är bäst för en stackars hästfot.


Det vore inte första gången som jag sett en häst bli frisk bara av att låta tiden gå. Frågan är hur mycket lidande det kostat under den tid som hästen inte fått vård.

Ärligt talat så är jag inte så där överförskräckt över en hästs enskilda lidande. Jag tycker det är hemskt visst, men detta fallet hindrar inte direkt min nattsömn eftersom jag vet att det finns massor med djur som lider utan att hamna i tidningen.

Det som bekymrar mig mest är att denna metod som har som grundinställning att veterinärer, hovslagare och annan kvalificerad djurvårdspersonal skall hållas så långt från deras hästar det är möjligt, överhuvud taget kan vinna mark bland hästägare.
Många många fler hästar kommer att lida under "rehabiliteringar" utförda av inkompetenta hovvårdare.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jodå det finns exempel på sådana fall, där hästen dragits fram och tillbaka på klinik. Men veterinär är inte en myndighet, och har således inte beslutsrätten. Den åligger annan instans, även här finns luckor som gör att processen tar en lång tid, vilket djuren får lida för.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ursäkta, men vad är det du vill ha utvecklat????


Naturligtvis det jag quotade.

Du skrev i inlägg 392 : Eftersom man inte kan förvänta sig att en fånghäst ska vara rehabiliterad på ett par veckor så förhalade man det hela så länge man kunde.

Kan du förklara lite närmare vad du menar med detta??
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vore metoden seriös och veterinärmedicinskt förankrad så skulle vi välkommna den.

När var och hur förankrades skoning av hästhovar med järnbeslag veterinärmedicinskt?
Du menar att en smed från 1100-talet tagit fram en mer seriös metod än en amerikansk hovslagare från 1900-talet?

Nu provocerar jag lite.........;)
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ber hemskt mycket om ursäkt, men jag förstår inte vad man kan utveckla.......
Är det påståendet att en fånghov inte kan rehabiliteras på ett par veckor du inte är med på ???

Observera att inlägget är helt och hållet min egen spekulation i hur SANHCP-folket har resonerat. Hoppas att det framgick.....
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du är väl inte så dum att du tror att beslagsskoning uppfanns före barfotaverkning?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

En liten påminnelse.......

Nu är det ju så att metoden inte botar några hästar utan att den tvärtom gör hästar sjuka.
QUOTE]

Om hästen skulle visa sig vara frisk nu, så beror det alltså i så fall på att man på "SANHCP:s Rehabiliteringsanläggning" :smirk: inte har verkat den enligt SANHCP:s princip ???
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Snarare så kan man väl säga att den blivit frisk trots SANCHP´s verkning. Det var ju den som gjorde hästen sjuk.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Snarare så kan man väl säga att den blivit frisk trots SANCHP´s verkning. Det var ju den som gjorde hästen sjuk.

*suckar*
Och hur har du kommit till den slutsatsen?
Snälla du...... JAG vet inte, och DU kan inte heller veta, VAD som gjorde hästen sjuk, och VAD som eventuellt gjort hästen frisk, eller VAD som hänt om hästen bahandlats på ett annat sätt.
ALL information i detta ärende är subjektiv, och vinklas på ett sådant sätt att den ena eller den andra "parten" gynnas respektive missgynnas, beroende på vilken inställning man har till verkningsmetoden.
Kan du inte ens hålla med mig om detta?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om hästen inte hade gömts undan så hade det funnits en chans till en objektiv bedömning nu har den chansen försvunnit då det måste funnits suspekta skäl till att förhala detta ärende.

Oavsett vad man tycker så är det den bestående bilden av detta ärende.
Detta har väckt mycket känslor ute i stallen, i ett stall i mitt område så blev en hyresgäst ombedd att byta stall för att hon anlitade en sk. hovvårdare. Lite drastiskt kan jag tycka men jag förstår det.
Stallföreståndaren ville inte vara delaktig i djurplågeri.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

En liten påminnelse.......

Om hästen skulle visa sig vara frisk nu, så beror det alltså i så fall på att man på "SANHCP:s Rehabiliteringsanläggning" :smirk: inte har verkat den enligt SANHCP:s princip ???

Hej, men om nu hästen efter sitt besök på Kliniken visar sig vara allt annat än frisk och även undernärd samt att man på detta "rehabeliterings center" utsatt denna individ för mer än en direkt skadlig hantering för denna individs välmående,,, har då detta rehabeliterings center" inget ansvar för att orsakat den enslilda individen onödigt lidande??
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men veterinär är inte en myndighet, och har således inte beslutsrätten. Den åligger annan instans, även här finns luckor som gör att processen tar en lång tid, vilket djuren får lida för.

Veterinärer har dock befogenheten att ordinera viss typ av hantering,fodring,utformande av hagvistelse,ridförbud samt skyddande beslag för den enskilda individens välbefinnande utifrån dom sjukdomsbilder som uppvisats vid klinik besöket.

Att sedan Veterinärens rekomendation följs åligger myndighetsutövande att se till att så sker.

Jag tycker det är högst beklagligt att ngn myndighet ska aggera "dadda" åt vissa personers okunnighet både avseende hästhållning och fysiologisk hovvård.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp