Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

För att få ett slut på detta ärende med alla fakta på bordet så har jag en stilla bedjan till denna hästs ägare att själv här skriva hur hästen för dagen mår,vad denna Journal från klinikbesöket uppvisade och vilka rekomendationer som klinikens Veterinär ordinerade för hästens framtida välbefinnande.

Kanske även ett beslut om att hästägaren själv i framtiden har det övergripande ansvaret för sin häst och flyttar den till en ort lite mer i ägarens närområde för daglig kontakt och kontroll.

Jag vet att vi är flera här som i så fall skulle hjälpa dig med att försöka lösa dagens problem för din älskade häst.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hej, men om nu hästen efter sitt besök på Kliniken visar sig vara allt annat än frisk och även undernärd samt att man på detta "rehabeliterings center" utsatt denna individ för mer än en direkt skadlig hantering för denna individs välmående,,, har då detta rehabeliterings center" inget ansvar för att orsakat den enslilda individen onödigt lidande??

Självklart har man det......
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Självklart har man vad?

Personligen kan jag tycka några saker. Jag håller inte på en metod specefikt egentligen utan mer iden om att fler hästar ska kunna gå barfota med de krav vi har idag. AANHCP: metod tillsammans med DR bowkers forskning har gjort att jag tycker om konceptet. Eller älskar konceptet. Jag har ingen annan insyn i metoden i Sverige än mina personliga erfarenheter av min hovvårdare och de andra hästar som ser mkt trevlig ut som jag sett.

Skulle det nu vara så att det skett ett missöde där en häst farit illa tänker jag inte såga hela konceptet samt min egen hovvårdare för det då jag träffat och sett resultat. Givetvis är det jättesynd och sådana saker ska inte ske, dom har säkerligen lärt sig en läxa och kommer ta det lugnare och försiktigare i fortsättningen (gäller den berörda verkaren ingen annan )
Människor reagerar alltid när en häst blir drabbad, och kanse blev denna det och detta är hemskt. Vi vet inte. Sanningen är att det som står i aftonbladet inte direkt kan hänvisas till som sanning. Inte heller tror jag på orden av personer som redan för flera år sedan bedrivit sina egna jakter på att förstöra och helst förhindra utvecklingen av dessa "sekter"

Men jag anser ändå att detta har skett på ett lustigt sätt, pga hetsjakt på metoden och rädsla av att allt ska bedömmas på ett enstaka fall. Det finns så många fall jag skulle kunna dra upp där utbildade hovslagare har missbruklat sin post och orsakat skada. En nyligen som hade en blödande häst. Inte är jag negativ till hovslagren som kår för det. Tvärtom så ser jag många mkt bra verkade barfotahästar enligt konceptet där hovslagaren är duktig.

Jag anser även att man ännu tydligare ska gå ut med att metoden ska användas med hjärna, att man måste anpassa sig själv som ägare och använda hjälpmedel som boots. Inte tvinga hästen att gå på underlag den inte klarar osv. Vilken idiot som helst förstår att om man haft hästen skodd x antal år att man inte kan sko av och rida på. Tyvärr finns det ALLTID människor till allt. Och att dessa hästar lider tror inte jag beror på barfotakonceptet utan mer på deras egna idioti. Metoden går ut med HELA TIDEN att använd boots, do no harm och anpassa , anpassa anpassa.

Iallfall blir ingeting bättre åt att du sitter här och lovordar metoden som en hallluja person just nu. Snarare att människor backar ännu mer för att du inte har någon insikt i att det faktiskt kan ha hänt något i dett fall och att det faktiskt finns hästar som är barfota med ägare som inte har tilläcklig förståelse över deras ansvar.
Detta är problem som vi måste ta tag i. För oavsett metod vill ingen att någon individ ska bli lidande.:confused:

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Hej, kanske skulle du undvika att diskutera enskilda fall som du bevisligen inte ens har tagit del av utifrån vad som redovisats,, eller läser du bara det du vill läsa???

Fråga: anser du att man ska kunna rida på sin häst med denna verkningsmetod eller skall denna verkningsmetod leda till ridförbud??

Menar du det senare så har jag personligen inget att invända emot.

Bra oxå att du äntligen tycker det är på tiden att ni tar tag i detta problem. Vi har redan gjort det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Snarare så att du läser det du vill :angel:

Nej jag anser att ridning barfota ska ske på underlag där hästen är bekväm. Annars ska det finnas boots på de hovar som inte tål underlaget. Dessa kan tas av senare under ridturen om man endast ska ex passera en kortare grusväg. Jag anpassar mig mellan att inte rida grus, ha boots en kortare väg för att sedan rida i skogen där han är bekväm eller rida en tur med boots. Min häst kan vara barfota resten av dygnet och jag kan rida honom ändå.
Tills det finns forskning som visar att max en timmas bootsanvändning tre ggr i veckan är skadligt tar jag den risken hellre än att sko. Personligen lider jag inte av "boots"användning kortare stunder så varför skulle min häst?

Min häst har förresten växt ur sina boots nu. Ett halvår och han har breddat sin hovar till 1, 5 storlek större framhovar. (Han hade mkt små och trånga hovar)

Barfota handlar om ett ideal, och en anpassning man gör för sina värderingar. Jag anpassar mitt liv efter min häst och brukar honom inte mer än han klarar barfota. Har två andra barfotahästar som går på praktiskt taget alla underlag samt min ungis som ömmar på mackadam.Dvs stora stenar på plan hård mark. Smågrus och jämnt lagt går hur bra som helst.

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om jag skriver så här då att verknings metoden leder till ridförbud,, kan vi då även utesluta underlag,belastad ridtid och även boots??

Är man tvungen att ha boots på hästen när man rider så är den fasen inte barfota och inte i ridbart skick heller. Sluta tjata om dina boots hit o dit, antingen mår den bäst barfota eller oxå som du skriver själv, den mår inte bra när den är barfota och rids.

Dubbelmoral så det stänker om det är vad du förespråkar. Tänker du äta kakan eller ha den kvar??
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Japp precis jag hittat ett sätt att både äta kakan och ha kvar den, så förståndig du är att du till sist inser det.:idea:

Min häst mår bäst av att vara barfota och så länge jag kan anpassa mig och han inte lider av det varför skulle det vara ett problem?
Både et och massör säger att hans muskler är mjuka och inte spända samt ett genomgått böjprov konstaterar att ingen hälta heller finns.

Dessutom har han blivit bättre och bättre, hovarna har blivit hårdare och breddat sig , förr gick inte smågrus bra men det gör det nu. Jag tänker ge han några år till och är övertygad om att efter tillräcklig tid- några år kommer vi flyga fram på alla underlag. Och vet du, han kommer inte ha haltat och ömmat ett dugg på vägen dit.:D


Du får sluta upp och se världen i svart och vitt, det är fullt av gråa zoner.

Sedan kan man inte bedömma tusentals hästar och verkningar på en stackars inidivid som misslyckats. Eller vill du påstå att alla skodda hästar är skodda dåligt för att grannens häst blev blockhalt i flera veckor?
Mina tre hästar rids utan problem iallfall.
Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Om jag skriver så här då att verknings metoden leder till ridförbud,, kan vi då även utesluta underlag,belastad ridtid och även boots??

Är man tvungen att ha boots på hästen när man rider så är den fasen inte barfota och inte i ridbart skick heller. Sluta tjata om dina boots hit o dit, antingen mår den bäst barfota eller oxå som du skriver själv, den mår inte bra när den är barfota och rids.

Dubbelmoral så det stänker om det är vad du förespråkar. Tänker du äta kakan eller ha den kvar??

What? Det har var riktigt korkat. Du kan val inte mena att hasten inte ar i ridbart skick? Bara for att hon anvander boots nagra ggr i veckan, for att skydda hastens hovar nar hon rider pa underlag som hasten visats vara om pa.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

What? Det har var riktigt korkat. Du kan val inte mena att hasten inte ar i ridbart skick? Bara for att hon anvander boots nagra ggr i veckan, for att skydda hastens hovar nar hon rider pa underlag som hasten visats vara om pa.

Det finns å,ä ö i svenska alfabetet;) Sedan är det inte jag som förespråkar ridförbud utifrån denna verkningsmetod även om jag håller med Veterinär expertis erfarenhet och bedömning.

Dessa nya kunskapsgivande rön där sagan säger att hästen sedan flera veckor tillbaka är helt frisk men dagens verklighet påvisar ngt helt annat är väl givande forskning om ngt och är en bra grund att stå på för kommande ändring i djurskydds lagen.

Allt enbart för hästarnas välbefinnande!!
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

menar du att alla hästar som skos av borde ha ridförbud`? du verkar ju själv hästar som går barfota, eller?
om hästen mår bra och inte ömmar, varför skulle den ha ridförbud oavsett verkningsmetod?
är själv tveksam till boots, men som mumin säger så länge hästen inte lider (hoppas och tror att hon kan bedöma det).
jag är inte så insatt i problemen som verkar finnas med "barfotatalibanerna" men jag håller faktiskt med om att man inte bara kan se det svart eller vitt.

hästen som tråden i sitt ursprung handlar om verkar ha farit illa av metoden, och det naturligtvis oerhört skadande för "föreningen" (eller vad det är) att det är en av de ledande inom den som behandlat hästen och att dessutom OL står b akom det och som jag förstår finns det mkt kritik mot denne OL.
samtidigt ska man kanske anta att det också finns duktiga barfotatalibaner som inte använder så extrema metoder, precis som det finns hovslagare som använder extrema metoder...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fortfarande kommer jag inte bedömma min hästs hovstatus på ett misslyckat fall. Det finns gott om misslyckade fall inom alla genres, inte sagt att det är okey Jag har ögon här hemma och min häst galopperar glatt omkring med högra benlyft här hemma så inget du säger kan faktiskt spela roll. Jag har sett tillräckligt friska fungerande hästar för att inte låta din personliga hetsjakt förstöra för mig själv.

Om du nu sitter inne med veterinärrapporten varför har du inte tryckt in den så att vi alla får ta del av den?

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Självklart har man vad?

Iallfall blir ingeting bättre åt att du sitter här och lovordar metoden som en hallluja person just nu. Snarare att människor backar ännu mer för att du inte har någon insikt i att det faktiskt kan ha hänt något i dett fall och att det faktiskt finns hästar som är barfota med ägare som inte har tilläcklig förståelse över deras ansvar.
Detta är problem som vi måste ta tag i. För oavsett metod vill ingen att någon individ ska bli lidande.:confused:

Mumin

Ojdå......... Nu har jag tydligen varit otydlig...??

Jag förespråkar inte alls metoden, jag vill bara få de här hovslagarna som sågar den jäms med fotknölarna att inse att allt inte är svart eller vitt. De kommer med så många konstiga inlägg om metoden som jag inte alls känner igen från verkligheten. Jag vet av egen erfarenhet att det går att använda metoden med mycket gott resultat, samtidigt som den i andra fall har fått till följd att man måste anpassa sin ridning i stor utsträckning till viss terräng/alternativt använda boots.
Nu har inte jag erfarenhet från något annat sätt att verka "barfotahästar", så jag har inget att jämföra med.

Med "självklart har man det" menade jag, att självklart har de som verkar/vårdar hästen för närvarande ett ansvar för att den mår bra.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Det är jag som ska be om ursäkt.:o En riktigt argbigga är jag idag :devil:

Oavsett hur bra en metod är ska man inte försvara ett djurskyddsfall. :crazy: Sedan att ärendet har blivit enormt förstorat och att man drar alla verkade hästar efter samma kam har även jag svårt att förstå. Har precis som dig sett underverk gjorda med redan utdömda hästar som legat under behandling läänge i konventionell vård. :angel:
Så jag tycker att den här hetsjakten är synd för det finns massor att lära från BÅDA håll om man bara är villig att ta in kunskapen :idea:

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Finns tyvärr inte på min dator men för din skull så ska jag copy och paste så att du förstår vad jag skriver. Blir du nöjd då?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Ja men bloggen beskriver ingeting juh :-( Inte om skoningen var rekommendation eller tvång och inte heller varför i så fall. Inte heller vart informationen kommer ifrån och ingen som kommenterar. Det kan lika gärna vara hörsägen.:crazy:

Konstigt att hon inte trycker upp det som en stor artikel då som alla andra bitar :confused: och ännu konstigare att de har tagit bort alla de andra tidigare repotagen. Det luktar surt om det här och ligger en skelett begraven :cool:

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Aha det står att allting var råd till hästägaren. Min häst blev också rekommenderad skor på fram vid klinikbesök för två år sedan pga han ömmade på deras grusplan barfota. Så vad det säger vet jag inte.:confused: Men det är inte bra att hästen var mager, dock bättre än grovt överviktig iallfall. :angel:

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du vill så gärna att det skall vara en hund begraven.
Men tyvärr så är det nog bara ett helt vanligt fall av djurplågeri utfört av SANHCP. Artiklarna är inte borttagna jag får upp dom.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Varför kan du inte bara acceptera att detta är djurplågeri. Hur du än vänder o vrider på det så har inte hästen mått bra
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vart har jag skrivit något som får dig att tro det, läs mina tidigare inlägg jag har skrivit att jag tror att något har gått snett just i det här fallet. Och att det givetvis inte är försvarsbart. Men jag vill ha FAKTA inte en massa hörsägen från aftonbladet. Jag vill veta vad som har hänt och vilken status hästen har och varför. Och det har jag inte fått. Vad AB säger berör mig inte alls 90 % av allt som står där är felcitat och skit.

Jag är lika intresserad som dig av att veta vad som pågår och har hänt men bloggen är bara info från en något frustrerad Eva och hovslagarfölje över att de inte fått någon info själva heller.

Mumin
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp