Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

kan du pm:a mig om vem denna SL är!?
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

om jag säger såhär: hade hästen vid klinikbesöket visat sig vara så dålig som påståtts hade det nog basunerats ut med stora trumpeter vid det här laget.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Kan ju oxå vara så att handligarna inte framkommit ännu..


*Poäng* utifrån vem som senast i måndags skulle ha inkommit med dessa handlingar. Som vanligt, fördröjning,,,,fördröjning...förhalande...
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

om jag säger såhär: hade hästen vid klinikbesöket visat sig vara så dålig som påståtts hade det nog basunerats ut med stora trumpeter vid det här laget.

Det är 10 veckor sen anmälan gjordes.Det är en mkt lång tid.


Mkt borde väl hänt sen dess,för hästens skull hoppas jag att den är i bättre skick nu...:confused:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Jag följer med stort intresse utvecklingen i USA men du har säkert bättre koll än mig, det är fantastiskt att se hur nya veterinärer kommer fram hela tiden och berättar att de tycker att barfotautvecklingen är underbar :-) Har läst artikeln med Tomas Teskey D.V.M..
Är det fler veterinärer än han och Bowker som för tillfället lovordar aanhcp i USA?

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Fast det verkar vara mindre hästkunniga i S. som börjar med denna metod o förvanskar den.
De bilder på verkningen som man ser från US påminner inte alls om verkningen/ slaktningen här:mad:
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Min hästs hovar är verkade helt enligt modellen av aanhcp.Ser precis ut som de bilder som finns i Pete rameys böcker, fast givetvis inte med så pass skålad sula. Alla andra hästar som jag ser ser även dem ut som modellen. Kanske för att det är modellen som följs :idea: I USA hålls dock hästarn i hagar med mer stenigt underlag så dessa får precis som mustangerna en mer välvd sula än vi i Sverige som har våra hästar på mjuka marker största delen av dygnet.

Man kan inte titta på några bilder av extremfall(som faktiskt dom också är verkade enligt metoden men ligger i rehabilitering) och sedan jämföra med de bilder som finns över aanhcp metoden på nätet, dessa bilder är till 99 % redan rehabiliterade hovar eller hovar hur de såg ut innan. Hur man kan få en bild av vad som är och inte äe metoden genom detta är för mig obegripligt . Ditt uttalande visar att du drar alla verkningar över samma kam efter de bilder du sett på aftonbladet och det säger faktiskt mer om dig än om metoden :angel:

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Du tror tydligen att jag inte är insatt i hästvärlden.
tja, vad fel man kan ha.

Jag har sett hästar ridas, som knappt har kunnat gå pga av vildhästverkning.
Om en häst inte har samma urskålade sula- torde varken vinkel vara densamma eller samma slitmån ha lämnats kvar.

en häst som har skor kan man verka kraftigt, eftersom den inte någonsin behöver belasta sin sula iom att skon sitter på hovväggen.
Att däremot BÅDE verka ner hoven på minimum o sen dessutom raspa bort det som ska bära upp den.
en barfotahäst ska INTE verkas ner för mkt.
Sen om det är fruset eller snustorrt kanske man ska överväga att ge f-n i att ta ngt överhuvudtaget- hästen sliter själv- Trodde att det var det optimala med vildhästverkning- att hästens hovar rörs så lite som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Nej jag tror bara att du inte har insikt i hur verkningen ser ut och vilka riktlinjer man följer.

"Om en häst inte har samma urskålade sula- torde varken vinkel vara densamma eller samma slitmån ha lämnats kvar"

Fel. Man följer sulans nivå. Vissa hästar har en skålforamd sula, andra har det inte. Men man följer sulans nivå likförbannat. Man lämnar inget "slitmån" som du utrycker det.

"En häst som har skor kan man verka kraftigt, eftersom den inte någonsin behöver belasta sin sula iom att skon sitter på hovväggen"

Precis tvärtom gäller aanhcp metoden, sulan ska vara en medverkande bärande del av hoven. Ingen hovvägg lämnas kvar för att agera skydd mot att sulan inte ska behöva ta upp belastning.


"Att däremot BÅDE verka ner hoven på minimum o sen dessutom raspa bort det som ska bära upp den."

Tycka kan man vad man vill över detta men i övergångsfasen tills hästen är van vid att belasta sulan ligger det i ägarens intresse och ansvar att se till att hästen inte ömmar.Det finns boot och sätt att undvika underlag som är obekväma för hästen. aanhcp metoden och sanhcp metoden skiljer sig heller inte här. Att raspa in hovväggen vid rehabilitering rekommenderas skriftligen av Peter Ramey samt Jamie Jackson i deras böcker då det i vissa fall är som att välja mellan pest eller kolera. Ex var min hästs hovvägg inraspad när han hade utflytningar och led av lamellrandsseparation, belastningen var då tvunget att tas upp av sulan då istället. Detta är inget man gör på en frisk häst.


Fortfarande så har du absolut noll koll på vad metoden är och vilka riktlinjer man följer. Hemskt lätt att säga att visst i USA vet dom vad man gö nu när forskning och veterinärer börjar ställa sig bakom dom och sedan hävda att det inte är samma sak i Sverige. Tror du att folk i USA tog emot metoden med öppna armar från början? Tror du att aanhcp rörelsen skulle tillåta en svensk avvart som utbildar sig i USA och använder sig av deras metod för att marknadsföra sig? Tillåt mig att småle :smirk:

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Att raspa in hovväggen vid rehabilitering rekommenderas skriftligen av Peter Ramey samt Jamie Jackson i deras böcker då det i vissa fall är som att välja mellan pest eller kolera.
De har då inte först verkat ner hästen så mkt som det går.
x var min hästs hovvägg inraspad när han hade utflytningar och led av lamellrandsseparation, belastningen var då tvunget att tas upp av sulan då istället.
Fick den belastningsfång av verkningen?
man verkar likförbaskat inte av hela hovväggen runt om, utan bara avlastar tån.

Tror du att aanhcp rörelsen skulle tillåta en svensk avvart som utbildar sig i USA och använder sig av deras metod för att marknadsföra sig? Tillåt mig att småle
Le på du:D Det är tydligt att det blir avarter.
Har svårt att se att Mr. Jackson skulle vara nöjd med alla barfotaverkare om han kom hit o såg resultatet av mångas verkning.

Man kan inte bara titta på hovarna, utan att se till individens förutsättningar.
om man alltid rider på mjuk o lös mark kanske det funkar, men våra svenska grusvägar eller sträv snö o is finns inte "over there".
Därför bör man ha slitmån.
Tycker att det säger sig självt, men tyvärr så får en del hästar lida pga ägarnas övertygelser.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

http://www.barefoothorse.com/

"Once a foot is consistently landing heel-first, with the walls trimmed to the level of the sole, even a very imbalanced foot should re-shape itself gradually towards side-to-side balance. In Gene Ovnicek's opinion, we should let the foot change in its own way and at its own speed

" Transition is the reason why so many people have said, "Barefoot doesn't work for my horse." It is admittedly a time of inconvenience for the rider. However, once we understand that horseshoes do weaken the hooves, we can do certain things to make the horse rideable while it grows out a new, better hoof.

The transition period is over when the sole regains concavity (due to the white line tightening up completely) and the horse walks on gravel as if it were grass. "

"
The transition from shod to barefoot is not about "toughening up" the sole. It is not the sole that is sore, it's the corium -- a layer of living tissue on the bottom of the coffin bone that grows the sole. Iodine or other drying treatments do not speak to the actual problem. Putting gravel in the horse's turnout to "toughen the feet" will work against you; wait until after transition is completed. "

"Do not expect to ride your horse on gravel, rough pavement, frozen ground, or rocky trails without front hoof boots, during the first year after pulling the shoes"


Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

*suck* du vill inte ens försöka förstå det jag skriver.. ¨gå in på

http://www.barfotahast.has.it/ (svensk översättning av tidigare länk)

välj verkningsstrategi- lamellrandsstrategi. och titta på bilderna.

Denna metod är utformad av Pete Ramey.


" Lamellrandsstrategin som Pete Ramey funderade ut"

" Jag har verkat hovväggen plan, hela vägen runt, till sulnivån. När jag nuddar sulkanten slutar jag. Notera så långt bak traktvinkeln har flyttats"

" För att visa mustangrundningen kommer jag att göra halva hoven, så att man kan se skillnaden. När lamellranden är uttänjd raspar jag ungefär 45 grader mot sulan, hela vägen in till sulkanten"


Mumin
Som sagt ska man såga den svenska "avarten" av barfotaverkning får man helt enkelt såga aanhcp rakt av. Men det blir lite knepigt kanske med den nya utvecklingen i USA som gjort att hovslagare i Sverige gått från att säga blää till aanhcp till att mena på att sanhcp inte är samma metod.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Vet inte vad du har för begrepp om vad slitmån är.
Pratar inte om cm eller en hov i obalans till övriga kroppen.

här visas det en bra bild på din verkningsvariant.
gallery-20b.jpg

om du tittar på denna så ser du att den inte är helt nedverkad i tån- då kan man göra Mustangrundningen, men den är inte så makaber som man gör här.

Ramey är säkert en gammal kunnig hästkarl, till skillnad från många som utbildar sig inom SANHCP.
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Men man verkar inte ned tån på de svenska hästarna heller utan man gör en precis likadan mustangrullning.
OM det inte förligger en situation som kräver rehabilitering och en lamellrandsstategi. Du kan inte jämföra en bild på en frisk häst verkad och en häst som ligger under behandling för en åkomma/sjukdom

Har du tittat på sidorna?

Mumin
 
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

http://www.hoofrehab.com/images/horses4.jpg
Now look at the heels and bars. Early in my career, I would have viewed these bars as being "layed over" or bent, and trimmed bar and sole together to straighten them. Now, however, I see the flat area in the sole at the back of the foot as an indication that the sole is too thin. The bar is not layed over, but is chopped off too short because of this missing solar depth. Over the next four months, I simply let this sole build, keeping the bar and heel wall lowered to the height of the sole. When the sole built to adequate depth, the bars follow the resulting natural concavity and straighten themselves.
T o m han är självkritisk till hans tidigare metoder- det som har rabblats som ett mantra här- för höga trakter(dvs. allt annat än obefintliga)hörnstöden ger smärta o ska tas bort.
Verkar som om SANHCP har lärt sig den gamla metoden.

Han har tydligen oxå lärt sig att kunna se hur mkt som är frisk vävnad i sulan o dött o har slutat att försöka att KARVA sig till en skålad sula som många gör här.
http://www.hoofrehab.com/100_2583.JPG
Här ser vi tydligt att hovbenet på en frisk häst INTE är markparallellt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

Och vi i Sverige har följt den utvecklingen och anpassat oss därefter.

Förstår inte vad traktstöden har med diskussionen att göra när det är inverkad hovvägg och hovvägg i sulnivå med debaterar om.

Dessa faktum är oförändrade även hos Pete Ramey. Läs artikeln jag skickade dig ser du att han hela tiden relaterar till hovvägg i sulnivå och att sula ska bära stor del av hästens vikt samt att man ska hålla hovväggen ner i sulans nivå tills hästen har fått chansen att växa till sulan för dess jobb att bära. osv osv.

Tycker att det är en smula roligt att du länkar in en bit text där det står att hovväggen ska hållas i sulans nivå samtidigt som du debatterar om att trakternas nivå som vi tjatar om inte stämmer.. De motsäger sig själva..

" Over the next four months, I simply let this sole build, keeping the bar and heel wall lowered to the height of the sole"

Vad han berättar här är att just den här hoven ser han att sulan är för tunn och därmed låter han traktstöden vara ifred samtidigt som han håller hovväggen i sulans nivå. I andra fall när sulan inte är för tunn så tar han ned traktstöden då de inte har någon nytta.

Mumin
 
Senast ändrad:
Sv: Ska det hända något snart eller??? Del 2.

We can’t put exact dimensions to this, because different coffin bones have different amounts of solar concavity, and of course it varies by hoof size. A little bit too much sole bothers horses far less than having too little, so I tend to begin by erring on the side of caution.
Han verkar trakterna till att vara 1/16 inch högre än sulan o om man sen verkar ner hovväggen för mkt så måste man börja karva ur sulan.http://www.hoofrehab.com/horses_sole_files/image006.jpg

OBS!
Hans tillägg:.
There are still far too many people out there who are claiming to understand the principles of natural hoof care but doing terrible harm to horses by improper or invasive trimming. There is no way for horse owners to know if they are hiring a competent professional or not. For that reason Ivy and I are making a renewed effort to reach out and educate.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp